וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת שוק: ההתנהלות של בית"ר טוברוק, חלק ב' בתחקיר

הלוואות ומענקים לבני משפחה, רישום מוזר של הכנסות משחקנים, טענות של רשם העמותות להטעיה בדוחות, תשלום בעייתי של פנסיות לעובדים. חלק ב' בתחקיר על בית"ר נס טוברוק חושף עוד משיטות העבודה הפסולות של הבעלים אריק איזיקוביץ', שמסר: "הכתבה רצופה באי דיוקים ושקרים"

קובי אליהו

לפני כעשר שנים תבע אריק איזיקוביץ' את ירון גולן, מי שהיה המנכ"ל לשעבר של טוברוק ויד ימינו של הבוס הגדול לאורך שנים. הטענה: מעילת ענק של כ-2.5 מיליון שקלים. התביעה של איזיקוביץ' נמשכה על ידו בטענה כי גולן הוכרז כפושט רגל, אבל הפרוטוקולים של הדיונים נשארו אתנו. וכדאי מאוד לקרוא אותם.

"שיטת התשלום של המבקשת (טוברוק - ע"ג) היא בשיקים בלבד", כתבה השופטת יפעת אונגר- ביטון. "גרסה זו נטענה למרות האמור קודם לכן בעניינו של דודו ביטון, לגביו אישר איזיקוביץ' כי נרשם שיק על שמו, אך ניתנה למשיב (ירון גולן) לפרוט את השיק בתחנת הדלק של איזיקוביץ' למזומנים שיועברו לברוך חסן, מפאת שהאחרון היה מוגבל בחשבונו. דהיינו: איזיקוביץ' מאשר שעל אף קיומו של נוהל, כביכול, לפיו כל תשלומי המבקשת יתבצעו בשיקים בלבד, הרי לעיתים נעשה שימוש בשיקים שנרשמו לטובת מוטב מסוים, אך בפועל נמשכו במזומן לטובת מוטב אחר".

יתרה מזו, כשנחקר ירון גולן על חשד לזיוף שיקים, הוא טען בעדותו: "היו מקרים במועדון שמאמנים קיבלו שכר על שם של שחקני נוער בשביל לחסוך מאריק הוצאות של מס. בספרים של המועדון כתוב איזה מאמן קיבל את כסף ממני. כנגד השיק הזה הוצאתי שיק נגד מחשבוני. לבחור שקיבל את המשכורת נתתי מזומן".

אגב, אם זה לא מספיק, במשפט עצמו חושף ירון גולן הסכם מ-2002, הכתוב על דף מחברת בינו לבין איזיקוביץ', הסכם שהאחרון אישר במהלך עדותו, על חלוקת רווחים שווה בין השניים על הכנסות שיגיעו מייצוג שחקנים. בהקשר הזה, מצוין באחד הפרוטוקולים שאיזיקוביץ' ביקש מגולן להיות סוכן שחקנים ולייצג את חניכי טוברוק, וכך הם יקבלו 10 אחוזים נוספים על מה שייכנס גם ככה מהעסקאות.

עוד בנושא

לחלק א' של התחקיר המיוחד על קריסת אימפריית הנוער
מכבי פתח תקוה מעדיפה למכור 85 אחוז מכרטיסו של מנור סולומון
ערוץ הטלגרם של וואלה! ספורט

אריק איזיקוביץ'  יושב ראש בית"ר נס טוברוק. ברני ארדוב
אנשים שעבדו במועדון טוענים שאי אפשר להשתחרר בחינם, איזיקוביץ' תמיד דורש דמי השבחה. "יש שחקנים שגמרו את הקריירה שלהם ככה", טוען בכיר לשעבר במועדון. איזיקוביץ'/ברני ארדוב

אלו היו מספר דוגמאות לצורה החשודה שבה דיווחו על כספים בטוברוק. לא סתם רשם העמותות מיאן לתת להם אישור מנהל תקין. אלא ששם זה בוודאי לא נגמר, השיטה הלכה והשתכללה. בכתבה הבאה נלמד על עוד כמה טריקים - מדירקטוריון של בנאדם אחד, דרך הלוואות ומענקים לבני משפחה, ועד לתשלום פנסיות בשקים למאמנים שעזבו.

אחת הבעיות שעלו בתחקיר, למשל - טוברוק לא מפרטת ברישומיה מי נמכר לאן, וכמה זה הכניס באופן ספציפי. ב-2015, כשאמיר כבירי קיבל את הפועל תל אביב לידיו, הוא ניגש לעשות עסקים עם טוברוק. הרומן בינו לבין איזיקוביץ' החל עם רכישת אבו עביד תמורת 550 אלף שקל. באותה שנה זכתה טוברוק בבוררות כנגד עירוני רמת השרון ולכיסה שלשלה 290 אלף יורו ועוד אחוזים ממכירת קני סייף לבלגיה. בחישוב מהיר, הסכומים מגיעים למעלה מ-1.7 מיליון שקל.

טוברוק דיווחה באותה שנה על הכנסות של 1.6 מיליון ממכירת שחקנים, ללא פירוט מינימלי על אותן עסקאות בדוחות המועדון. אומנם מדובר פה בהפרש קטן בין הדיווח לבין מה שקרה בפועל (אם באמת אלו היו כל העסקאות שנעשו במועדון באותה שנה), אבל גם בשנים אחרות טוברוק לא פירטה יותר מדי: גם כשסכומים גבוהים יותר ממכירת שחקנים נכנסו, הרישום נעשה בדרך כלל באותה צורה.

לצורך העניין, אם ניקח כמעט כל תקציב של מועדון בליגת העל, אין דבר כזה שסכומים על מכירת שחקנים לא מדווחים במלואם, זו החובה, ולא משנה אם נמכר שחקן נוער או שחקן בוגרים. ברוב הקבוצות יש גם פירוט נוסף, אך זה לא חלק מהדרישות. רק שעל טוברוק הנוהל הזה פסח כנראה.

בתחקיר וואלה! ספורט נבדקו מאזני הקבוצה והדוחות הכספיים שלה מ-2005 ועד 2015. במהלך עשר השנים הללו, כששחקנים כמו האחים גולסה, אלמוג כהן, שמעון אבוחצירא, דודו ביטון ועוד רבים וטובים נמכרו מהמועדון בעבור סכומים גבוהים מאוד, את הדיווחים על העסקאות ועלותם, נוכל למצוא רק בכלי התקשורת ולא בדוחות המועדון. יתרה מכך, בשנים בהן לטוברוק היה הסכם עם מכבי חיפה והפועל פתח תקוה על אופציה ראשונה ושנייה לרכישת שחקנים, תמורת מעל למיליון וחצי שקל, הסכומים על מכירת שחקנים נוספים כמעט ולא קיימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שחקן עירוני קרית שמונה איאד אבו עביד. יוסי ציפקיס
טוברוק לא מפרטת ברישומיה מי נמכר לאן, וכמה זה הכניס באופן ספציפי. אבו עביד/יוסי ציפקיס
תחקיר טוברוק. סריקה
באחד הפרוטוקולים מצוין שאיזיקוביץ' ביקש מגולן להיות סוכן שחקנים ולייצג את חניכי טוברוק, וכך הם יקבלו 10 אחוזים נוספים על מה שייכנס גם ככה מהעסקאות/סריקה

הבעיות בטוברוק לא מסתכמות רק ברישום. אנשים שעבדו במועדון טוענים למשל כי אצל איזיקוביץ' אי אפשר להשתחרר בחינם. כלומר, אין שחקן ולא קשור לרמת הכישרון שלו, שמבקש לעבור לקבוצה בוגרים בכירה יותר ואיזיקוביץ' לא דורש דמי השבחה עבורו. "יש שחקנים שגמרו את הקריירה שלהם ככה", טוען בכיר לשעבר במועדון. "אפשר להבין את אריק כשהוא דורש כספים גדולים עבור כישרונות גדולים, אבל גם כשמדובר בשחקנים שלא יגיעו רחוק בקריירה שלהם, והוא יודע זאת, הוא לא מוכן לוותר על שקל".

"הדוחות הכספיים של החברה ערוכים שלא לפי כללי חשבונאות מקובלים, בניגוד להנחיות הרשם", נכתב בחקירת העומק על המועדון. "חוו"ד של רו"ח הינה שלא לפני הנוסח האחיד, בגוף הדוח. כמו כן, נמצאו ליקויים בדיווח במסגרת דוחות מילוליים, בגוף הדוח". בהמשך גם יש התייחסות של הרשם להסברים של טוברוק על הפירוט הדל: "מדובר בתגובה המציגה ביתר שאת את הליקויים בהנהלת החשבונות של החל"צ, העולים עד כדי הטעייה. כאשר מהדוחות הכספיים הושמטו נתונים, תוך כוונה להטעות את המעיין בדוח הכספי של החל"צ".

דודו ביטון שחקן הפועל עכו. אדריאן הרבשטיין
שחקנים רבים וטובים נמכרו מהמועדון בעבור סכומים גבוהים מאוד, את הדיווחים על העסקאות ועלותם, נוכל למצוא רק בכלי התקשורת ולא בדוחות המועדון. דודו ביטון/אדריאן הרבשטיין

חשוב לומר - כשמדובר בגידול והשקעה בשחקני נוער, טבעי שהבעלים ירצה תמורה עבורם. לגיטימי שירצה להרוויח. זה חלק מהמשחק. אבל פה הגיעה חקירת העומק של רשם העמותות, שחשף אין סוף דיווחים כוזבים בדוחות טוברוק. שם אנו למדים, למשל, כי דירקטוריון המועדון מורכב בעיקר מאיש אחד העונה לשם איזיקוביץ'. כלומר, בדוחות החברה איזקוביץ' יחד עם אחד מעובדי המועדון רשומים בדירקטוריון, אך בפועל כל החלטה וכל כסף שיוצא מהמועדון הוא באישורו בלבד.

בכתבה הבאה נתייחס למשיכת הכספים של איזיקוביץ' על מכירת המגרש וכל ההשלכות מאותה עסקה, אך לפני זה היו"ר ניהל את העסק כשטובתו האישית עומדת מעל הכול.
זה מתחיל בהלוואות שניתנו או נלקחו על ידי איזיקוביץ'. כמו בכל קבוצת כדורגל, לבעלים יש אפשרות להזרים כספים הנרשמים כהלוואות בעלים. הבעיה במקרה של טוברוק היא שיו"ר הדירקטוריון העביר הלוואות שכאלה עם ריבית על פי הסכם שהוא עשה מול המועדון, דבר שמנוגד לחוק. יש המשך לזה.

המועדון העניק הלוואות בסכומים של אלפי שקלים לעובדי המועדון שלא בהתאם למקובל בשוק ובניגוד להנחיות רשם העמותות. באחד המקרים ניתנה הלוואה של 500 אלף שקל לספק בגין מתן שירותי ייעוץ לעשר שנים. רשם העמותות כותב על הלוואה זו: "ישנו חשש כי החלטות התקבלו שלא לפי שיקולים נאותים תוך שמירת נכסי החברה. בנוסף מדובר בהלוואה אסורה לפני הנחיות הרשם".

איציק גניש דובר מכבי נתניה. ברני ארדוב
המנכ"ל שהובא אף הוא כדי לשנות נהלים במועדון עזב בשל חילוקי דעות עם הבעלים. איציק גניש/ברני ארדוב

לצד תשלומי הלוואות, איזיקוביץ' העסיק את אחייניו כמנכ"לים המועדון. על פניו אין שום פסול בזה, אלא גם פה הרשם מבקר את הליך העסקתם. ביולי 2015 עזב אחד מאחייניו של איזיקוביץ' את המועדון וקיבל בונוס בסך 75 אלף שקל. בין הצדדים לא נמצא חוזה עבודה חתום. בדצמבר 2014 שילם המועדון 75 אלף שקל החזר הוצאות לשני שחקנים - סכומים דמיוניים כשמדובר בהוצאות על נסיעות בארץ, ובעיקר אחרי שרשם העמותות כותב שלא נמצאו כלל פרוטוקולים המאשרים סכומים כאלה.

כחלק משמירה על הכדורגלנים והבאתם למועדון, דאגה טוברוק למשפחות השחקנים וגם במקרה זה, כותב רשם העמותות, שהדברים היו בניגוד להנחיות הרשם. כמעט כל תגובה של טוברוק בניסיון להסביר תנועת כספים במקרים כאלה, נדחו על ידי רשם העמותות. בסופו של דבר המליץ הרשם על פסילת ספריה של טוברוק ואפילו הגדיל לעשות זאת שבערעור של טוברוק לבית המשפט לא רק שלא קיבל את הסבריה של טוברוק, והמליץ לבית המשפט לפרק את העמותה, אלא שגם בערעור שהוגש על ידי טוברוק חזר על ההמלצות הללו. הדבר עדיין נדון בבית המשפט.

אבל אם חשבתם שאיזיקוביץ' הבין את הלקח, אתם כנראה טועים. אחרי מסקנות רשם העמותות שהובאו ב2017, ולמרות שלטוברוק אין אישור ניהול תקין מ-2017, ניסה איזיקוביץ' לשנות נהלים בתוך המועדון. הוא שכר את שירותיו של רו"ח דן רבין ששינה לא מעט נהלים במקום. בפועל, מתברר, נעשו דברים אחרים. בכל חודש כמעט היו איחורים בשכר העובדים, זאת משום שאיזיקוביץ' המתין לכספים ממכירת דיא סבע. המנכ"ל איציק גניש שהובא אף הוא כדי לשנות נהלים במועדון עזב בשל חילוקי דעות עם הבעלים. אפילו היום מדווחים עובדים במועדון על דברים לא הגיוניים, כמו הוספת חודש נוסף לתשלום מקבוצות שמשחקות בליגות הנוער השונות בכל הגילאים ומכל הילדים למרות שבפועל אמורה להיות פגרה והמאמנים עובדים ללא תמורה.

אותם עובדים טוענים שכספי הפנסיה של המאמנים לא משולמים כחלק מהשכר, וכשהם עוזבים, רק מי שדורש אותם מהמועדון, איזיקוביץ' מפצה אותם על חלק מאותם סכומים. יש המספרים, עם או בלי קשר, כי בשנתיים האחרונות איזיקוביץ' עושה מאמצים למכור את טוברוק. מפעל חייו בסימן שאלה.

אריק איזיקוביץ' בעלי מועדון הכדורגל בית"ר טוברוק. אילן ספרא,
בשנתיים האחרונות איזיקוביץ' עושה מאמצים למכור את טוברוק. מפעל חייו בסימן שאלה. איזיקוביץ'/אילן ספרא

תגובת טוברוק:

"צר לנו שפעם נוספת בוחר אתרכם להתנהל בצורה חובבנית ולפרסם חצאי אמיתות ושקרים מוחלטים, המעידים במקרה הטוב על חוסר הבנה ועצלות ובמקרה הרע יותר על רצון ממשי של בעלי עניין לכאורה להסב נזק למועדון הנוער המוביל בישראל.

"כאמור, הכתבה רצופה באי דיוקים ושקרים אשר יתבררו בבתי המשפט, מקום שכידוע לכל אינו זר לעומדים בראש "וואלה!", ולמרות זאת ועבור ציבור הקוראים ניתן רק מספר דוגמאות המתארות את גודל העוולת:

"מועדון הכדורגל טוברוק הינו מועדון הנוער המוביל בישראל, המחזיק בסטטיסטיקה הגבוהה ביותר של השתלבות שחקנים בקבוצות הבוגרות בארץ ובאירופה. מאז כניסתו של שחקן למועדון, משקיעה בו 'טוברוק' עשרות אלפי שקלים מכיסה, זאת לצד מתן תמיכה בשחקנים רבים המגיעים מרקע סוציואקונומי קשה וממשפחות מעוטות יכולת. בניגוד מוחלט לנטען, שחררה טוברוק מאז הקמתה מאות שחקנים ללא כל תמורה, ברור לכל שאם היה שמץ של אמת בדברים, היה היום מועדון הכדורגל טוברוק לא רק המועדון המוביל בישראל אלא גם העשיר בתולדותיה.

"חוסר נאמנותכם לעובדות נמשכת גם בעניינו של ירון גולן שלדבריכם תביעת המועדון נגדו נדחתה, דבר שגם כן לא קרה מעולם, שכן תביעת המעילה שנגד ירון גולן עוכבה וזאת בשל ההכרזה על היותו פושט רגל דבר שהפך את הסיכוי לגבות ממנו כספים לנמוך, הדברים נכונים כמובן גם להסכמים אלו ואחרים שנטען שהיו בין איזיקוביץ לירון גולן, דבר שהוא כאמור שקר מוחלט.

"חוסר האמת שתואר בשורות האחרונות הינו מבוא בלבד למפגן מרשים של חוסר מקצועיות ובורות אשר הצגתם בטענות על חוסר בדיווח על הכנסות בדוחות המועדון, מבוכה גדולה שיכולתם לחסוך מעצמכם אם רק הייתם פונים ושואלים כל תלמיד שנה א' בלימודי ראיית חשבון שהיה מסביר לכם כי לא קיימת כל חובה להציג פירוט שכזה בדוחות הכספיים של המועדון.

"תמוה בעינינו שאתרכם, שרק לאחרונה מככב בכותרות בזכות לכאורה רכישת סיקור אוהד באחת מהפרשות המדוברות בתולדות המדינה, מרשה לעצמו לפעול בכזו חוסר הגינות, חוסר מקצועיות וחוסר תום לב.

"זהו המקום להדגיש כי הפצתם של שקרים אלו לצד שקרים לא פחות חמורים בדבר סגירתו של המועדון (שרק לאחרונה הקים מגרש חדש) הינם דרך נוספת של בעלי עניין לפגוע במועדון ואנשיו.

"מועדון הכדורגל ביתר טוברוק קבע מיום היווסדו דרישה לסטנדרט הגבוה ביותר החל מהעומד בראשו ועד לאחרון שחקניו. השחקנים במועדון מחויבים לאורח חיים ספורטיבי, חינוכי וערכי כתנאי ראשון להשתלבותם בקבוצות הכדורגל, וכל אלו, לצד הצוות המקצועי המוביל במדינה, הפכו את טוברוק למועדון המצליח והמוביל בישראל כבר שנים ארוכות. ברור לנו שיש מי שאינם מרוצים מהמצב הנוכחי ובמטרה לפגוע בעשייה הברוכה שלנו הם אינם חוסכים באמצעים, אולם אנו מחויבים להתעלם מרעשי הרקע ולהמשיך לעשות את מה שאנו עושים בצורה הטובה ביותר- לחנך למצוינות והישגיות".

תחקיר טוברוק. סריקה
תחקיר טוברוק/סריקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully