וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לה זליגה: השפעת עזיבתו של כריסטיאנו רונאלדו על הליגה הספרדית

17.8.2018 / 18:00

מנהלת הליגה חוששת מזליגת צופים והגיעה עד נטפליקס, ריאל מדריד תקועה ומייחלת לנס ברזילאי, וליאו מסי? אובדן היריבות המאתגרת עוד עשוי להוביל אותו למפץ גדול משלו. אחרי תשע שנים, ספרד מסתגלת למציאות חדשה ורבת השלכות: לה ליגה ללא הספורטאי הפופולרי בעולם

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

בעיצומו של אחד המשברים הגדולים שידעה ברצלונה בשנים האחרונות, עם ספסולם של ליאונל מסי וניימאר על ידי לואיס אנריקה באנואטה בינואר 2015, צ'אבי נכנס לתמונה בניסיון אחרון לאחד את השורות ולמנוע פיצוץ. הקשר הוותיק ידע אל מי לפנות ובדיוק על איזו נקודה ללחוץ. "אתה רוצה לראות את כריסטיאנו רונאלדו מסיים לפניך ולוקח שוב את כדור הזהב?", הדליק צ'אבי את מסי. "זה בדיוק מה שיקרה אם לא תשנה גישה ונחזור לעבוד יחד".

כפי שהזין אותו במסירות אומן על כר הדשא, כך ידע צ'אבי להזין את מסי מבחינה מנטלית. ברצלונה שכחה במהרה את ההפסד ההוא לריאל סוסיאדד ואת מאבקי הכוח הפנימיים, ודהרה לעבר טרבל נהדר בכיכובו של הארגנטינאי. מסי אמנם לא כבש בגמר ליגת האלופות, אבל קבע את עונת השיא בקריירה שלו עם 58 שערים ו-27 בישולים, בדרך לזכייה החמישית (והאחרונה שלו בינתיים) בכדור הזהב.

אבל עכשיו הכול השתנה. לא רק צ'אבי ואינייסטה חסרים למסי, אלא גם היריבות הזו שאתגרה אותו במשך תשע השנים האחרונות. יריבות אישית שתדלקה את שני השחקנים הטובים בעולם והרימה לגבהים חדשים את משחקי הקלאסיקו בין ברצלונה לריאל. כמו מסי, אל המציאות החדשה הזו צריכות להתרגל ריאל מדריד והליגה הספרדית כולה, שפותחת את עונת 2018/19 תחת הכותרת: היום שאחרי רונאלדו.

עוד בנושא:
ליאונל מסי: "בשנה שעברה הודחנו בצורה כואבת, עכשיו צריך לזכות בצ'מפיונס"
בספרד מפרגנים לאתלטיקו מדריד: "זו קבוצה שמצאה את הקארמה שלה, היא מלהיבה ורעבה"
צפו: כריסטיאנו רונאלדו כבש שער בכורה במדי יובנטוס, אוהדים פרצו למגרש

ליאונל מסי שחקן ברצלונה (אמצע) עם ניימאר, כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
משלושה נשאר אחד. כריסטיאנו רונאלדו עם ליאונל מסי ועם ניימאר ב-2016/רויטרס

אורח הכבוד בהגרלת לוח המשחקים של לה ליגה בחודש שעבר היה ג'אני אינפנטינו. נשיא פיפ"א ערך סבב ראיונות ולא התבייש לומר למארחיו בספרד: "הליגה נחלשה בגלל עזיבת רונאלדו. הוא אייקון, מהשחקנים שגורמים לנו לחלום. זה שהוא לא נמצא בלה ליגה, אומר שהכדורגל הספרדי זקוק למישהו שיחליף אותו".

מחליף עדיין אין, אבל האזהרה הזו לא נפלה על אוזניים ערלות. מאז מכירתו של רונאלדו ליובנטוס, הליגה הספרדית יצאה למתקפת יח"צ חובקת עולם ואפילו מינתה לראש מערך התקשורת שלה את אחד מבכירי "נטפליקס". המטרה: להמשיך את ההתקדמות הכלכלית והשיווקית למרות איבוד נכס חשוב בדמותו של רונאלדו - הספורטאי הפופולרי בעולם (על פי עוקבים ברשתות החברתיות ודירוג ESPN). החשש: אובדן השליטה ביבשת אחרי תשע זכיות בליגת האלופות בעשור האחרון ודומיננטיות כמעט בכל חזית אפשרית, ואובדן רייטינג בגלל נטישת כוכבים, כפי שקרה לליגה האיטלקית בעשור הקודם.

הרי בקיץ שעבר עוד התהדרה הליגה הספרדית בנוכחותם של שלושת הכדורגלנים הטובים בעולם. אלא שאז פריס סן ז'רמן ניפצה את שיא ההעברות כדי לרכוש את ניימאר, וכעת הגיע תורו של רונאלדו לערוק לאיטליה. משלושה נשאר אחד. מאזן הכוחות השתנה. נשיא הליגה חאבייר טבאס האשים את רשויות המס כאלו ש"גרמו לרונאלדו לברוח מספרד", והסביר: "מבין הליגות הגדולות, אנחנו במצב הכי גרוע מבחינת מיסוי. באיטליה רונאלדו ירוויח יותר, ולנו יש בעיה. אנחנו צריכים לזכור שאנחנו לא מתחרים רק בליגות אחרות, אלא גם בענפי ספורט נוספים ותכנים שונים כמו נטפליקס למשל. אנחנו מדברים על בידור. השלט הוא היריב הכי גדול שלנו, אנשים יכולים להעביר ערוצים בקלות".

אז איך נערכת לה ליגה? אחרי המשך צמצום הפערים באנגליה בכל הנוגע לזכויות השידור (נחתם חוזה לחמש השנים הקרובות תמורת 896 מיליון יורו לשנה) הליגה הודיעה כי בכל אזור הודו ישודרו משחקים בשידורים חיים בפייסבוק, בעסקה שתכניס עוד 90 מיליון יורו בכל אחת משלוש השנים הקרובות. הרחבת השוק הזו תימשך גם עם שבירת המסורת האירופית, כאשר ספרד תלך בעקבות ה-NBA וה-NFL ותהפוך למדינה הראשונה שתקיים משחק ליגה מחוץ לגבולותיה. זה יקרה בארה"ב וקרוב לוודאי שרק בעונה הבאה, אחרי הסכם עם החברה שמפעילה את משחקי גביע האלופות הידידותי בקיץ, אבל הכיוון ברור. עדיפות לבידור ולכסף על פני הכדורגל והמסורת, בציפייה לסופרסטאר חדש שיצמח.

עוד באותו נושא

היסטוריה: משחקי הליגה הספרדית ייערכו בארצות הברית וקנדה

לכתבה המלאה
חאבייר טבאס נשיא ההתאחדות הספרדית. AP
רק שאף אחד לא יעביר ערוץ. חאבייר טבאס/AP

האם ריאל מדריד מתכוונת להביא אחד כזה? ההפסד לאתלטיקו מדריד בסופר קאפ האירופי העיד על הצורך, אבל לא ברור עד כמה היא מנסה. אחרי דיבורי הסרק על ניימאר וקיליאן אמבפה, גם אופציית אדן הזאר כנראה ירדה מהפרק. שעון החול אוזל ועושה רושם שאלופת אירופה תסתמך על הקיים. כישרון יש בשפע גם בסגל הנוכחי שירש ג'ולן לופטגי מזינדין זידאן שעזב עוד לפני רונאלדו, אבל האם יש כוכב עם יצר התחרותיות והרעב הבלתי נגמר של רונאלדו, שגם מסוגל לספק מספרים ברמתו? בטח לא כרגע.

הפורטוגלי השיג אמנם רק שתי אליפויות במהלך תשע השנים שלו בספרד, אבל הוביל את הבלאנקוס לארבע זכיות בליגת האלופות, כולל שלוש רצופות, והשאיר אחריו שיא מועדון של 450 שערים ב-438 משחקים. את הכמות הזו, ובעיקר את העקביות שבה הושגה, אין איך לשחזר. "אי אפשר להחליף את השערים של רונאלדו, אבל לריאל יש את האיכות כדי להתגבר על חסרונו", טען הקשר ההולנדי ווסלי סניידר, שעזב את הבלאנקוס בקיץ 2009 בו רונאלדו הצטרף. "חייבים לעשות משהו אחרי שהוא עזב, וריאל תעשה את זה. הם ימצאו שם את הפתרון".

מבחינת פלורנטינו פרס, נראה כי התקווה הגדולה היא פריצה מטאורית של ויניסיוס. כפי שהובטח לו בקיץ, גארת' בייל יקבל את המושכות בהווה, אבל העתיד שייך לצעירים, ובמיוחד לברזילאי המדובר. ריאל תנסה לטפח את הסופרסטאר הבא, השאלה אם תהיה לה (ולליגה) את הסבלנות הדרושה. לאור הירידה במכירות מוצרים והלחץ שנוצר כבר אחרי הפסד אחד, אפשר להניח שלא.

ויניסיוס ג'וניור, ריאל מדריד, מול חואן מאטה, מנצ'סטר יונייטד. AP
הדבר הגדול הבא? ויניסיוס/AP

האם למסי תהיה סבלנות? הארגנטינאי של ברצלונה מתחיל את העונה ה-10 שלו עם החולצה מספר 10, בחיפוש אחר תואר אליפות מספר 10. מאבק אליפות אולי יהיה לו, אם לא מצד ריאל אז מצד אתלטיקו המתחזקת והמרשימה, אבל מעמדו כשחקן הטוב בליגה כבר לא מוטל בספק. עכשיו זו הליגה שלו, בלעדית.

עוד לפני נאום המוטיבציה של צ'אבי, הנוכחות של רונאלדו בליגה היוותה טריגר קבוע עבור מסי להשתפר ולקבוע שיאים חדשים. שני הכוכבים אתגרו אחד את השני, דחפו זה את זה עד לקצה ולא היו מוכנים להחמיץ דקת משחק (עד שזידאן שינה לרונאלדו את החשיבה) רק מתוך החשש שהשני ינצל את ההזדמנות כדי לפתוח פער. במקביל, הם גם מיצבו את מעמדו של הקלאסיקו כמשחק הליגה הגדול בעולם. הפרמיירליג אולי איכותית יותר, אבל מאבקי ריאל-ברצלונה משכו את עיקר תשומת הלב בתשע השנים הללו, בין היתר בזכות מאבק הטיטאנים הזה. כי דו קרב כזה מעולם לא היה.

ברצלונה טענה לכל אורך הדרך שהשחקן הטוב בעולם נמצא אצלה, בעוד ריאל הייתה משוכנעת שדווקא הכוכב שלה הוא שראוי להגדרה. וזו לא עונה אחת ודי, אלא תקופה בת תשע שנים ששני שליטי הענף, המתחלקים ביניהם שווה בשווה ב-10 כדורי הזהב האחרונים, פוגשים אחד את השני לפחות פעמיים. היריבות הזו החזיקה את הליגה, והליגה מצדה עשתה הכול כדי לתחזק את היריבות.

עכשיו, כאמור, זו הליגה של מסי. האם ירשה לעצמו לחלק כוחות לטובת התמקדות בליגת האלופות לאור המצב החדש, כפי שעשה הנמסיס שלו בעונה שעברה? זו אפשרות שיש לקחת בחשבון, במיוחד אחרי האכזבה מהקמפיין האירופי האחרון. ואיך יגיב כאשר יראה את רונאלדו לוקח אליפות במדינה נוספת ומשלים השתלטות על כל שלוש הליגות הטובות ביבשת? כמו שלימדה אותנו היריבות הזו לאורך השנים, זה יכול להיות הרגע שיגרום גם למסי לבצע בשנה-שנתיים הקרובות מפץ גדול משלו ולנסות להוכיח את עצמו במועדון גדול אחר.

מאפקט כזה חוששים בברצלונה, אבל לא פחות מכך במנהלת הליגה הספרדית.

ליאונל מסי ברצלונה לוחץ ידיים עם כריסטיאנו רונאלדו ריאל מדריד לפני המשחק. רויטרס
דחפו אחד את השני עד לקצה גבול היכולת, ומה עכשיו? כריסטיאנו רונאלדו עם ליאונל מסי/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • כדורגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully