וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאניבול", הגרסה הישראלית

5.8.2018 / 14:00

למרות כניסת ה-VAR, אנשי מקצוע עדיין לא התרגלו לקדמה הטכנולוגית בכדורגל. הספר "הטיות או לא להיות" של טל מונטל מציג עובדות ונתונים מפתיעים על המשחק, מפריך מיתוסים ויכול לשנות את פני הענף בישראל כמו שעשה "מאניבול" בארה"ב. השאלה היא אם יהיה מי שיקרא ויישם

מערכת VAR מונדיאל 2018. רויטרס
התקדמות עצומה, אבל היא ממש לא היחידה בתחום הכדורגל. ה-VAR/רויטרס

מספר שבועות לאחר משחק הגמר, עדיין ניתן לחוש את רוחות ה-VAR, טכנולוגיית שיפוט הווידאו שהפכה את מונדיאל 2018 לשונה לחלוטין ממה שהכרנו. בלי הסיוע הזה, נבחרת צרפת הייתה, אולי, מפסידה 1:0 לאוסטרליה במשחק הפתיחה שלה, מה שהיה משנה לחלוטין את הדינמיקה בטורניר, שלא לדבר על הפנדל שקיבלה מול קרואטיה שהפך אותה לזוכה.

התפקיד של ה-VAR הוא להפוך את תוצאות משחק הכדורגל לנכונות יותר, צודקות יותר והרבה פחות מוטות. שופטי כדורגל, תאמינו או לא, הם בני אדם. דעות קדומות רבות שאתם מייחסים להם - הליכה עם "קבוצות גדולות", מתן יתרון לקבוצה הביתית, לחצים של הקהל ועוד - נכונות, ואפילו מגובות בהוכחות. אנשים לא כל כך שונים זה מזה, לפחות לא כשהם נושאים בתפקיד של שופט כדורגל.

זמן קצר לפני המונדיאל, בעיתוי כמעט מושלם ואולי אף מכוון, הוציא טל מונטל, מהנדס מערכות מידע באוניברסיטת בן גוריון בנגב, באופן עצמאי את "הטיות או לא להיות". ספר זה בוחן את ההטיות בעולם הכדורגל, ולא רק של שופטים, תוך שימוש בניתוחים מדעיים. זו לא הפעם הראשונה שבה כדורגל נקשר לתחומים כמו מדע ופסיכולוגיה קוגניטיבית. בלוגרים ועיתונאים אירופאים רבים, בראשם סיימון קופר, הוציאו כבר מאמרים, אנליזות וספרים בנושא.

מה כן חדש? העובדה שספר כזה רואה אור בעברית עם רלוונטיות גדולה מאוד לאנשי המקצוע הישראלים.

הטיות או לא להיות טל מונטל. אתר רשמי
"הטיות או לא להיות"/אתר רשמי

מונטל נשען, אמנם, על רבים מהספרים שכבר נכתבו, אבל מוסיף אינפורמציה ונתונים משלו על המתרחש בכדורגל הישראלי לאחר שנים של מחקר שערך בנושא. אפילו בעידן שבו אנחנו חשופים לכל כך הרבה מידע, היה צורך לחכות לספר מוצלח ומעניין כל כך כדי להבין שהדרך שלנו למציאת היגיון בהתנהגויות על המגרש עדיין ארוכה. העובדה שמונטל הצליח להציג תימוכין לתאוריות שונות דרך הצגת המגמות בכדורגל הישראלי הופכת את "הטיות או לא להיות" למיני-גרסה הישראלית של "מאניבול", ספרו של מייקל לואיס ששינה לנצח את עולם הספורט האמריקאי בכלל וענף הבייסבול בפרט.

"מאניבול" הוא ספר (וסרט) שיש בו מניפולציה ושרלטנות, הרבה אוויר העטוף באריזה היפה שעיצב לואיס. בסופו של דבר, הצלחתו של גיבור הסיפור בילי בין, ה-GM של אוקלנד אתלטיקס, לא נמשכה לאורך זמן. קולגות של בין שיצאו בספר נלעגים זכו לאחר מכן בתארי אליפות והוא לא. אלא שהתזה המרכזית ב"מאניבול" בכל זאת נכונה: בתחילת עידן האינטרנט, לא רבים מאנשי המקצוע בספורט הבינו והעריכו את הקלות שבה ניתן להשיג נתונים על מועמדים פוטנציאליים ולשפוט אותם על פי מספרים. סקאוטים המשיכו לנסוע ברחבי ארה"ב. במקום לחקור את התכונות הסטטיסטיות של השחקן בתיכון ובקולג', הם הצביעו דרך העיניים והתחושות. בקיצור, הסקאוטים הללו התבססו על הטיות.

זה קשור גם לכדורגל שלנו. למשל, שלמה שרף עם "השפיץ של הנעל", ביטוי שלא רק הדגיש את אלמנט המזל הגדול, אלא גם גימד את ההשפעות האחרות על המשחק. ובכן, למזל אכן יש חלק גדול, אבל כדורגל הוא הרבה יותר מזה. כמו ב"מאניבול", מונטל מסביר כיצד הכדורגל מסתייע, או לפחות יכול להסתייע, בעובדות, במספרים ובניתוחים התנהגותיים. הוא מביא דוגמאות, סימוכין ומספרים שמגבים ובעיקר מפריכים תפישות נפוצות, כמו ההשפעות של חילופי מאמנים במהלך העונה (כמעט לא קיימות), המניעה הבלתי מוצדקת להמר על תיקו (התוצאה הנפוצה ביותר) וכמה באמת שווה שמירה על שער נקי גם במשחק שהסתיים ב-0:0 (הרבה יותר מנקודה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
רוברטו מאנצ'יני מנג'ר מנצ'סטר סיטי מריו באלוטלי. GettyImages
מקרה קלאסי של מאמן שסבל מהטיות, שוכנע לתקן אחת מהן והרוויח בגדול. רוברטו מאנצ'יני/GettyImages

סטטיסטיקות ומספרים הם דבר יפה, אבל מה ששובה במיוחד ב"הטיות או לא להיות" הוא החיבור שעושה מונטל בינן לבין פסיכולוגיה קוגניטיבית, סוציולוגיה וכלכלה. החלטות רבות של מאמנים, שחקנים או שופטים מונעות מהטיות, ולכל הטיה כזאת יש הסבר מתחומים במדעי החברה. לא רק בישראל, אגב. מונטל מציג את המקרה (הוא טוען שמפורסם, אני לא הכרתי) של רוברט מאנצ'יני, בתקופתו כמאמן מנצ'סטר סיטי. הקבוצה לא ניצלה כדורי קרן להבקעת שערים, ומאנצ'יני שוכנע, לאחר זמן רב ובעקבות מסע עיקש, שיש יותר סיכוי לשערים אם הכדורים ייבעטו בקשת פנימית ולא חיצונית. השכנוע הזה הביא לכך שלאחר בצורת ארוכה מנצ'סטר סיטי הצליחה להבקיע מכדורי קרן ובסופו של דבר גם לזכות בעזרתם באליפות.

בעוד מספר שנים ישתלטו על ענף הכדורגל מאמנים שגדלו עם החישובים הסטטיסטיים והעולם המודרני. המאמנים הללו יראו בשימוש במושגים כמו "השפיץ של הנעל" של שרף או "טקטיקה שמקטיקה" של אלי אוחנה חילול קודש. זו הסיבה ש"הטיות או לא להיות" צריך להיות ספר חובה לכל העוסקים בענף. יכול להיות שהמאמנים של היום, שכבר שבויים עמוק בקונספט של השיטות הישנות, לא ישתנו, אבל המחר כבר כאן ואותו אי אפשר לעצור. מהפכת ה-VAR, לה מקדיש מונטל התייחסות קטנה בלבד בספר (שוב, צריך לזכור שהוא ראה אור ממש לפני המונדיאל), כבר החלה לשנות את פני הכדורגל. באיזשהו שלב, הטכנולוגיה תחייב לא רק את השופטים, אלא גם את המאמנים והשחקנים. "הטיות או לא להיות" יכול להיות נקודת פתיחה מצוינת להבנה המחודשת של המשחק.

223 עמודים, הוצאה עצמית

לרכישת הספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully