וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער החידות: תעלומת ויניסיוס, הברזילאי היקר החדש של ריאל מדריד

22.7.2018 / 11:00

עם התנהגות בעייתית, סימנים מקדימים מדאיגים ומעט מדי דקות משחק, ויניסיוס הוא הימור עצום עם תג מחיר עצום עוד יותר, שקפץ בעיקר בגלל ברצלונה. האם מדובר בניימאר החדש או באודגור חדש? יוכין מנתח את עסקת המיליונים של ריאל

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: שניר דבוש

כריסטיאנו רונאלדו הלך, אז ריאל מדריד הרגישה צורך לשים רונאלדו אחר באור הזרקורים. חלוץ העבר הברזילאי, שמונה לא מכבר לשגריר המועדון וליועצו המיוחד של הנשיא פלורנטינו פרס, פיאר שלשום בנוכחותו את טקס ההצגה של ויניסיוס ג'וניור. "הוא התקווה הגדולה של הכדורגל הברזילאי", הצהיר הכוכב לגבי הנער שחגג לפני פחות משבועיים את יום הולדתו ה-18. וזו אחת התעלומות המרתקות של העונה הקרובה. האם ויניסיוס הוא באמת הדבר הגדול הבא בכדורגל העולמי? האם יבוא לידי ביטוי כבר עכשיו? או אולי הציפיות המוגזמות יפגעו קשות בקריירה שלו עוד לפני שהחלה באמת?

הציפיות גדלו כבר לפני שנה, במאי 2017, כאשר ויניסיוס עוד היה בן 16. ריאל הסכימה אז לשלם לפלמנגו 45 מיליון יורו תמורת הילד, בידיעה כי יוכל להצטרף לשורותיה רק כאשר יהיה בגיר. בכך הפך הברזילאי לשחקן היקר בהיסטוריה לגילו, וכמובן גם ליליד שנות ה-2000 היקר אי פעם, אבל הסיבה לתג המחיר המפלצתי פשוטה - גם ברצלונה היתה בתמונה.

ככה זה אצל שתי הענקיות של הליגה הספרדית - הן נוטות לרדוף אחרי אותם שחקנים, והיוקרה מונחת על כף המאזניים. כולם מכירים את העלילה שמנעה מניימאר להגיע לסנטיאגו ברנבאו והובילה אותו לקאמפ נואו. הרי יש אפילו אנשים בכירים שנכנסו לכלא בגין אי הסדרים הכספיים הקשים שליוו את ההחתמה. עבור פרס, מדובר בפצע פתוח שלא הגליד עד היום. הנשיא הראוותן חש שאינו יכול להרשות לעצמו להפסיד כוכבי על פוטנציאליים נוספים ליריבה הקטלאנית המושבעת. ואם בארסה בחנה את האפשרות לקחת את ויניסיוס, ריאל היתה חייבת להקדים אותה. בכל מחיר.

עוד בנושא

ריאל מדריד הציגה את ויניסיוס: "בחרתי להגיע למועדון הגדול בעולם"
צ'לסי שוב מערימה קשיים: העברת אדן הזאר לריאל מדריד יורדת מהפרק?
בצרפת משוכנעים: "קיליאן אמבפה הכדורגלן הטוב בעולם כבר עכשיו"

ויניסיוס ג'וניור מוצג כשחקן ריאל מדריד לצד נשיא המועדון פלורנטינו פרס. רויטרס
רק שברצלונה לא תקדים אותו. פלורנטינו פרס עם ויניסיוס/רויטרס

כוכב על באליפות דרום אמריקה עד גיל 17

ויניסיוס הוגדר כילד פלא בריו דה ז'ניירו מאז הצטרף לאקדמיה של פלמנגו בגיל 10, אבל את הכותרות המרעישות באמת עשה בתחילת השנה שעברה כאשר פירק הגנות וכבש שבעה שערים באליפות דרום אמריקה לנוער. ברזיל זכתה במדליית הזהב, הקיצוני השמאלי היה השחקן המצטיין, והמירוץ הגדול אחרי "ניימאר החדש" יצא לדרך. ניימאר המקורי עוד שיחק אז בברצלונה, ולכן הסיכוי להגעתו של ויניסיוס לקטלוניה נתפס כגבוה. ואולם, הנער העריץ גם את כריסטיאנו רונאלדו, וריאל עשתה מאמצים כבירים כדי לנצח במאבק. מרסלו וקאסמירו נשלחו למשימות שכנוע, והקרקע היתה פוריה. עד היום קיימת מחלוקת לגבי הסכומים שהוצעו ישירות למשפחתו, ואיזו הצעה לפלמנגו היתה גבוהה יותר, אבל זה יהיה נושא לתחקיר בתקשורת הספרדית בהמשך. השחקן עצמו הכריז: "בחרתי בריאל כי זה המועדון הגדול ביותר". דבר אחד בטוח - ריאל החתימה את ויניסיוס עוד לפני שהספיק לפתוח בהרכב הקבוצה הבוגרת.

אז בשנה שחלפה מאז כבר נתנה פלמנגו לכישרון העולה לא מעט הזדמנויות להראות את ביצועיו. חברי הצוות המקצועי של ריאל עקבו אחריו בדריכות, והבחינו במהירות המסחררת ובכדרור המיוחד. אי אפשר לפספס את ויניסיוס כאשר הוא דורך על כר הדשא. הנער דורש את הכדור, נוטל את היוזמה, מנסה לקחת את המשחק על עצמו. אוהדי פלמנגו אהבו במיוחד את תרומתו כאשר נכנס במחליף בדרבי מול פלומיננזה בגביע סודאמריקנה בנובמבר. האדומים-שחורים היו בפיגור 3:1, אבל הקיצוני הפעלתן שינה את המומנטום לחלוטין בדרך לתיקו 3:3. כאשר המוזה נחה עליו, למגנים לא פשוט לעצור אותו.

עוד באותו נושא

ריאל מדריד הציגה את ויניסיוס: "בחרתי להגיע למועדון הגדול בעולם"

לכתבה המלאה

מיטב הביצועים של ויניסיוס באליפות דרום אמריקה עד גיל 17

"אלוהים מאיר לי את הדרך"

מצד שני, ההתלהבות וחוסר הניסיון גורמים לא פעם למשחק אנוכי מדי. כפי שציין דיאן פטקוביץ', הכוכב הסרבי שעבר בתחילת דרכו בריאל מדריד אך עשה את רוב הקריירה בברזיל ומוגדר כאגדה בפלמנגו: "ויניסיוס עושה הכל לבד, ולא יודע מהו משחק קבוצתי". פרשנים בברזיל טענו כי הנער לא מסוגל לשמור על קצב במשך 90 דקות, ולכן יעיל רק כמחליף. ייתכן שזו הסיבה בגללה הבקיע בפברואר את השער היפה ביותר שלו כאשר שולב מול בוטאפוגו רק בדקה ה-76 ושלח כדור מרהיב ומסובב לפינה הרחוקה בזמן פציעות. לרוע המזל, הביצוע המלוטש הזה התפרסם דווקא מהסיבות הלא נכונות - ההתגרות אחרי הכיבוש.

לפני כעשור בכו שחקני בוטאפוגו אחרי הפסד בגלל שיפוט עוין לטענתם, והדמעות האלה עדיין זכורות ומשמשות את היריבות על מנת ללעוג לקבוצה. אפילו ויניסיוס הקטן מכיר את הסיפור. אחרי ששלח כדור אמנותי לרשת, הוא חגג בתנועות בכי והוציא את שחקני בוטאפוגו מהכלים. על המגרש התפתחה קטטה, הכובש ספג כרטיס צהוב, והדיון התקשורתי היה נרחב. האם הרכש הצעיר של ריאל מדריד שחצן ויהיר מדי? זו הסוגיה שהעסיקה את ברזיל, והפרשה קיבלה תפנית נוספת בחלוף שבועות ספורים בלבד, כי במפגש הבא מול בוטאפוגו הורחק ויניסיוס בגין תיקול מאוחר. האוהדים ליוו אותו החוצה בשריקות בוז צורמות, והוא הגיב: "ידעתי שהמעמד שלי יגרום לשערוריות, קנאה והרבה דברים רעים. אני מוכן לזה. אלוהים מאיר לי את הדרך".

ויניסיוס ג'וניור במדי פלמנגו. GettyImages
דמות שנויה במחלוקת, כבר בגילו הצעיר. ויניסיוס במדי פלמנגו/GettyImages

סגל ראשון, קבוצת מילואים או השאלה לחטאפה?

האמירה הזו מלמדת לא מעט על אופיו של ויניסיוס, וכך גם הציפיה להיכלל בסגל סלסאו למונדיאל. "אני רוצה לנסוע לגביע העולם בגיל 17 כמו פלה ורונאלדו. אחכה לפרסום הסגל, ואולי שמי יהיה שם", הוא אמר באפריל. מיותר לציין שמאמן ברזיל טיטה לא שקל לקחת את הנער לרוסיה. האם מוקדם מאוד לשפוט את ויניסיוס בגלל גישה קצת ילדותית לחיים, או אולי מדובר בבעיה מורכבת יותר? את התשובה לא נקבל במהלך השנה הקרובה, ובינתיים ריאל עצמה לא ממש יודעת מה לעשות עם הרכש.

לפי התוכנית המקורית, ויניסיוס היה אמור להישאר בפלמנגו עד 2019 - כך לפחות הוא הצהיר בעצמו. כעת מתברר שריאל החליטה להעביר אותו רשמית כבר הקיץ, אבל כאשר קיבל הכוכב הצעיר את החולצה הלבנה בטקס עם רונאלדו ופרס לא היה עליה מספר. לאנשי ריאל עדיין אין מושג אם ישתייך לסגל הבכיר בעונה הקרובה. אולי עדיף לתת לו להתאקלם בקבוצת המילואים שמשחקת בליגה השלישית? או בכלל להעבירו בהשאלה לקבוצה צנועה הרבה יותר בליגה הבכירה? השכנות ממדריד וסביבתה הוזכרו כמועמדות הטבעיות לקלוט אותו - חטאפה, לגאנס וראיו וייקאנו. הפתרון עדיין לא ידוע, והשיקולים מגוונים. העזיבה של כריסטיאנו מפנה על הנייר את הבמה לשחקנים האחרים, אבל יש תור ארוך. מרקו אסנסיו כבר בשל לתפקיד. כלל לא בטוח שהילד הברזילאי החדש מוכן נפשית ופיזית.

הנסיון האחרון של ריאל להחתים ילד פלא בן 16 היה מר למדי. ההמולה התקשורתית סביב מרטין אודגור הנורבגי היתה עצומה כאשר הגיע מסטרומסגודסט הנורבגית בינואר 2015. יותר משלוש שנים חלפו מאז, והקשר הצנום לא מיצה אפילו עשירית מהפוטנציאל שהיה לו לכאורה. הוא לא בלט אפילו בהירנביין ההולנדית, אליה הושאל מאז תחילת 2017, ויש ספק לגבי יכולתו להתברג אי פעם בסגל הראשון בסנטיאגו ברנבאו. לפחות מחירו של הנורבגי היה נמוך יחסית. אצל ויניסיוס היקר, כישלון מסוג זה לא יתקבל בהבנה. הוא חייב לספק את הסחורה בשלב מסוים, אבל המועדון צריך להחליט כיצד להשתמש בו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

ויניסיוס ג'וניור במדי פלמנגו. GettyImages
הוא מתנהל כמו ניימאר ואפילו נופל כמוהו, אבל האם הוא מסוגל לשחק כמוהו?/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully