וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לב אריה: הכירו את ז'ורז' מאנג'ק, הקשר שאמור לחתום במכבי חיפה

20.7.2018 / 11:30

הוא חזק, לוחם, מחוייב ודעתן, אבל מרבה לאבד כדורים, מבצע עבירות רבות ומסרבל את העניינים במרכז המגרש. מאנג'ק נחשב פעם להבטחה גדולה, אבל אם אכן יחתום במכבי חיפה, יגיע כפוטנציאל לא ממומש. יוכין מנתח

אתר רשמי

אוהדי מץ מתקשים לשכוח את הרגע הזה עד היום. בפברואר 2017, כאשר הקבוצה התארחה אצל ליון, שער היתרון הסנסציוני כבר כמעט היה ברשת. טיבו ויון הצעיר פרץ מימין והעביר מסירת רוחב מושלמת לעברו של ז'ורז' מאנג'ק שניצב חצי מטר מול שער ריק. היה בלתי אפשרי להחמיץ ממצב כזה, אבל הקשר הקמרוני הצליח לעשות זאת. הכדור חלף איכשהו בין רגליו ויצא החוצה, ומץ הובסה בסופו של דבר 5:0.

היתה בכך סמליות, כי מאנג'ק אינו סקורר מדופלם בלשון המעטה. בתחילת הקריירה, הצהיר הקמרוני כי סטיבן ג'רארד הוא המודל לחיקוי: "אני תמיד עוקב אחריו, ויש מה ללמוד ממנו בכל נגיעה". אבל בעוד אליל ליברפול היה מסוכן מאוד בבעיטות מכל טווח, מאנג'ק בדרך כלל לא איים על השער. בעונת 2016/17 המדוברת הוא כבש שלושה שערים, וזה היה הישג כביר בסטנדרטים שלו, כי בכל שאר הקריירה היה לו שער אחד בלבד במצטבר. השאיפה ללכת בדרכו של ג'רארד לא התממשה מעולם, ובאופן כללי הקמרוני שיחק בעמדה שונה לגמרי - קשר הגנתי קלאסי. לחימה והקרבה הן התכונות החזקות שלו. שליטה בכדור וראיית משחק - קצת פחות.

עוד בנושא

שחר מחכה לתשובה מאוחנה לגבי ורד. אלאך: "מוכנים לצעד הבא בהכנה"
מכבי חיפה חתמה את מחנה האימונים עם 1:1 מול ספרטה רוטרדם
לא מסתפק במאנג'ק: מו אלאך שוקל להחתים שחקן כנף זר במכבי חיפה

ז'ורז' מאנג'ק, נבחרת קמרון. AP
רק אל תבנו על יכולת הכיבוש שלו. מאנג'ק/AP

ההרפתקה בספרטה היתה קצרה

אם כבר מדברים על לחימה והקרבה, הן באו לידי ביטוי לא רק על המגרש. מאנג'ק לא מהסס להשמיע את קולו ולהביע את דעתו, ועשה זאת בין היתר גם אחרי שהמשחק הביתי מול אותה ליון פוצץ בדצמבר 2016. זה היה אחרי התבוסה 4:0 בדרבי מול נאנסי, אוהדי מץ מחו עם כרזות משפילות, ואז גם השליכו חזיז לעברו של השוער האורח אנתוני לופס דווקא אחרי שהקבוצה הביתית הבקיעה. הפורטוגלי אושפז, המשחק בוטל, ושחקני מץ זעמו על הקהל. מאנג'ק היה הבוטה מכולם. "אוהדים אמיתיים לא מתנהגים כך עם באנרים מחורבנים. נדמה כי תהיו מאושרים אם נהיה במקום האחרון", הוא כתב בטוויטר.

"יש אולטראס שלא סלחו לו על הציוץ הזה עד עכשיו", מספר העיתונאי המקומי ז'רמי סמי, אבל זה לא הפריע למאנג'ק לחזור למץ בהשאלה מספרטה פראג בינואר האחרון, כאשר הקבוצה באמת היתה במקום האחרון. הוא אף הפגין יכולת ראויה למדי, אך לא הצליח למנוע את הירידה, ונאלץ לחפש אתגר חדש לקראת העונה החדשה. ספרטה ממש לא היתה מעוניינת בו - התקופה הקצרה של הקמרוני בבירת צ'כיה היתה עלובה, בדומה לרוב שחקני הרכש של הקבוצה אשתקד. טל בן חיים לפחות נשאר עד הסוף ועדיין משתייך לסגל, כי היה הרכש היקר ביותר. מארק יאנקו, ז'ונתן ביאביאני ומאנג'ק לא התאקלמו ונחתכו כבר באמצע העונה. כעת, אם אכן יחתום, מכבי חיפה תהיה האופציה הטובה ביותר עבור הקמרוני בן ה-29, וזה לא בדיוק המסלול שציפה לעשות לאור הציפיות ממנו לפני כעשור.

עוד באותו נושא

שחר מחכה לתשובה מאוחנה לגבי ורד. אלאך: "מוכנים לצעד הבא בהכנה"

לכתבה המלאה
טל בן חיים שחקן ספרטה פראג. אתר רשמי ספרטה פראג, אתר רשמי
הוא לפחות עדיין משתייך לסגל ספרטה. טל בן חיים/אתר רשמי, אתר רשמי ספרטה פראג

חגג על וידאל וקרוס במשחק הגדול בחייו

כבוגר קאג'י, האקדמיה הטובה בקמרון שהצמיחה בין היתר את סמואל אטו, היה מאנג'ק על הכוונת של סקאוטים רבים, ועשה את דרכו לשטוטגרט ב-2007, אז אלופת גרמניה המפתיעה, כאשר היה בן 18. החלום היה לשחק בליגת האלופות, אבל שנתיים הניבו רק מספר הופעות קצרות כמחליף, ואת הפריצה המשמעותית עשה הקשר רק ב-2009/10 כאשר הושאל לקייזרסלאוטרן מהליגה השניה. בגדול, זו היתה עונתו הטובה ביותר והיא כללה משחק ענק מול לברקוזן בגביע. הקמרוני אכל בלי מלח בקישור את טוני קרוס וארתורו וידאל, ונבחר לשחקן המצטיין על הדשא בניצחון 1:2. את העונה סיימה לאוטרן בפסגה, חזרה למקומה הטבעי בבונדסליגה, ומאנג'ק הגדיר את המאמן מרקו קורץ כגורם קריטי להצלחתו. הנסיקה הביאה אותו לסגל נבחרתו למונדיאל בדרום אפריקה, וראן הצרפתית מיהרה להחתימו אחרי הטורניר על אף שלא שיחק בו דקה.

בנקודת הזמן הזו נחשב מאנג'ק לאחד הקמרונים המבטיחים ביותר, אך ההמשך לא הצדיק את הציפיות הגבוהות. הוא הלך לאיבוד, ולא תמיד באשמתו. כך, למשל, מאמן ראן פרדריק אנטונטי לא ראה בו קשר אחורי כלל, ניסה אותו בעיקר כבלם, ואף נהג לבקר אותו פומבית בהזדמנויות רבות. אחרי הדרבי מול ברסט בדצמבר 2011, טען אנטונטי כי לקמרוני "אין ניסיון ואין כשרון", והתגובה לא איחרה לבוא. "הוא תמיד מתנפל עלי. כל אחד יכול לטעות, במיוחד אם הוא משחק בעמדה לא טבעית. קל להאשים אותי", הצהיר מאנג'ק, ודאג כי יהיה זה משחקו האחרון בקבוצה. הוא עבר לאוקזר, ירד איתה, בילה עונה בליגה השנייה, ולאחר מכן נסע לעשות לביתו כאשר קיבל חוזה שמן בארצ'ייספור הטורקית, אך לא הצדיק את ההשקעה.

מרקו קורץ מאמן קייזרסלאוטרן. GettyImages
גורם קריטי בהצלחה. מרקו קורץ/GettyImages

סירב לשחק מסיבות פטריוטיות

"תמיד רציתי לחזור לצרפת", גילה הקמרוני ב-2015, כאשר חתם במץ והוצג במסיבת העיתונאים ביחד עם עמנואל מאיוקה. באופן יחסי, זו היתה בחירה נבונה עבור כל הצדדים. עם מאנג'ק במרכז המגרש, עלתה מץ לליגה הבכירה ב-2016 והצליחה לשרוד בה ב-2017. ההופעות החיוביות על בסיס שבועי אף סללו את דרכו של הקשר חזרה לנבחרת, והוא היה שותף מלאה לזכיה באליפות אפריקה בינואר 2017, גם אם איבד את מקומו בהרכב אחרי שני המשחקים הראשונים בשלב הבתים. לרוע המזל, התנופה נעצרה בכל החזיתות חודשים ספורים מאוחר יותר.

בנבחרת קמרון העסק התרסק בגביע הקונפדרציות, כאשר המאמן הוגו ברוס האשים את הקשר בסירוב לעלות בהרכב מול גרמניה. התקרית היתה אבסורדית, ומאנג'ק עצמו טען שהיה פצוע. "קיבלתי מכה בברך יום לפני המשחק, אבל המשכתי להתאמן למרות הכאב. בחימום לקראת ההתמודדות חשתי שוב את הכאב, והחלטתי להודיע על כך כי אני פטריוט. לא הייתי מוכן לשחק עם רגל וחצי ורציתי לפנות את הבמה לשחקן כשיר לחלוטין. איך אפשר לטעון שאני לא מוכן לייצג את המדינה? במשחק מול צ'ילה נכנסתי כמחליף בדקה ה-89. יש הגיון לסרב לשחק משריקת הפתיחה מול גרמניה ללא סיבה?", הסביר הקשר. קל להאמין לו, אבל בשנה שחלפה מאז הוא שותף פעם אחת בלבד כמחליף בנבחרת.

ייתכן שהסיבה לכך נובעת גם מהמעבר האומלל לספרטה. הצ'כים שילמו תמורת מאנג'ק יותר ממיליון יורו והחתימו אותו עד 2020, אך אחרי מספר חודשים כבר לא ידעו מה לעשות איתו. ההשאלה חזרה למץ היתה הגיונית בתחילת השנה, וכעת תהונדס ככל הנראה השאלה נוספת לכרמל אחרי שמכבי חיפה לא הסכימה לרכוש את כרטיסו של השחקן באופן מיידי. הירוקים צפויים לקבל שחקן מנוסה שנחשב בזמנו לכוכב פוטנציאלי, אך ההווה שלו לא מזהיר, ולכן תנאי העסקה הגיוניים - אין בה סיכון כלכלי משמעותי.

ז'ורז' מאנג'ק, נבחרת קמרון. GettyImages
מאז התקרית מול גרמניה הוא הוסיף הופעה אחת בלבד בנבחרת. מאנג'ק במדי קמרון/GettyImages

"ממושמע, אך נוטה לאבד כדורים"

"מאנג'ק הוא שחקן ממושמע טקטית שממלא את ההוראות מבחינה הגנתית. עם זאת, הוא נוטה לאבד ביטחון כאשר המאמן לא סומך עליו, ולצבור ביטחון עצמי מופרז כאשר המאמן כן סומך עליו. אם הוא בטוח מדי בעצמו, מאנג'ק לא זהיר מספיק, משתעשע על המגרש ומאבד המון כדורים חשובים. זו הסיבה בגללה הוא לא ממש הצליח בשום מקום ועבר הרבה קבוצות. עכשיו, כשהוא כבר כמעט בן 30, קשה לצפות ממנו להשתפר. הקריירה שלו קרובה לסיום", אומר העיתונאי הקמרוני סימון ליונגה.

גם במץ רואים את שני הצדדים של מאנג'ק. "הוא קשר הגנתי טיפוסי לקבוצת תחתית בליגה הצרפתית - חזק מאוד, טוב במאבקים אוויריים, ומחלץ כדורים היטב. יכולתו לשחק כבלם מעניקה לו יתרון, ובמועדון הגדירו אותו כשחקן רב גוני. יש לו לב גדול, והוא תמיד נלחם, אבל הוא מוגבל מבחינה טכנית. ז'ורז' יכול להיות פראי בתיקולים, סופג הרבה כרטיסים ומעניק ליריבות בעיטות חופשיות. גם יכולתו לנווט התקפות לא מושלמת - הוא יכול לשלוח מסירות טובות, אבל נוטה לסבך את העניינים, ממציא דברים מורכבים ומאבד כדורים. היה עדיף לו אפשר היה לשמור על צניעות ופשטות", אומר סמי.

האם אפשר להיות צנוע ופשוט במכבי חיפה? תחליטו לבד.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully