וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארויו במבטא סקוטי: חמישה דברים שכדאי לדעת על סקוטי ווילבקין

התכונה שקנתה את בלאט ("היחיד שהתאמץ לדבר טורקית עם הצוות"), השיאים שלא נראו מאז ימי אנדרו קנדי והווינריות שכל כך חסרה למכבי תל אביב הופכים את העסקה היקרה בעשור האחרון למבטיחה. מה עושים כדי שבעל הבית החדש לא יהפוך לגירסת ההמשך של גאודלוק ורוצ'סטי?

ברני ארדוב

1.

כשדיוויד בלאט מתבקש לנקוב בתכונה שהופכת את סקוטי ווילבקין לשחקן ייחודי עבורו, הוא לא בוחר בקליעה הפנומנלית, גם לא בכישורי ניהול המשחק ואף לא בווינריות שהפגין לא פעם ברגעי האמת. "הוא אחד הזרים הבודדים שממש התאמצו לדבר בשפה הטורקית עם אנשי הצוות בדרושפאקה", מספר המאמן הישראלי לוואלה! ספורט. "הוא עשה מאמץ כן להיטמע בתרבות המקומית וללמוד אותה. סקוטי הוא שחקן שכיף לאמן - עובד קשה, התבגר והתפתח עם הזמן, אהוד על ידי החברים לקבוצה - אבל בעיקר הוא תמיד נתן לי להרגיש שאכפת לו. וזה דבר גדול מבחינתי".

עוד בנושא

ערוץ הטלגרם של וואלה! ספורט
אחת העסקאות הגדולות בתולדותיה: מכבי ת"א החתימה את סקוטי ווילבקין
ווילבקין "נרגש לראות את הקבוצה שנבנית בתל אביב"
ספאחיה: "ווילבקין אחד הרכזים המבטיחים באירופה"

שחקן דרושאפקה סקוטי ווילבקין. GettyImages
העסקה הכי גדולה ויקרה עליה חתמו הצהובים בעשר השנים האחרונות. ווילבקין/GettyImages

2.

"#מכביחוזרת" היה ההאשטאג שבחרה מכבי תל אביב להצמיד לרמיזות שהובילו להודעה הרשמית על צירופו של ווילבקין לקבוצה. ואכן, לפחות במובן אחד, מכבי חוזרת: הגארד האמריקאי סומן מראש כמי שעשוי לסחרר את קבוצות היורוליג בפגרה הנוכחית, לאחר עונה היסטורית שבה הפך לראשון שזכה בתואר המשולש - שחקן העונה, מלך הסלים וה-MVP של הגמר ביורוקאפ. ואחרי הכל, הוא נוחת בישראל.

עסקת ווילבקין היא הגדולה והיקרה ביותר עליה חתמו הצהובים בעשר השנים האחרונות, מאז קיץ 2008, כשאפי בירנבוים הנחית ביד אליהו את קרלוס ארויו בחוזה עתק של 2.5 מיליון דולר. הפעם מתחלק השלל בצורה אחרת: דרושפאקה תקבל פיצוי שנע על פי ההערכות בין 750 אלף למיליון דולר (כך או כך, סכום חסר תקדים מבחינת האלופה הישראלית) והשחקן עצמו ישתכר בין 1.3 ל-1.5 מיליון דולר בעונה. זהו עוד צעד קטן בהתקדמות שלו: בעונתו הראשונה בטורקיה הרוויח 280 אלף דולר, בשנייה קפץ ל-500 אלף ואשתקד היה שווה 1.2 מיליון.

עוד באותו נושא

מכבי תל אביב הודיעה: סקוטי ווילבקין חתם

לכתבה המלאה
סקוטי ווילבקין 10.7.18. עיבוד תמונה
סקוטי ווילבקין 10.7.18/עיבוד תמונה

3.

ההתקדמות של ווילבקין אינה ניכרת רק בחשבון הבנק שלו. בגיל 22 נחת לחצי עונה בא.א.ק אתונה ותרם שמונה נקודות למשחק; אחר כך, כשהובא על ידי אוקטאי מחמוטי לדאצ'קה, הוא היה המחליף של ג'יימון לוקאס ועמד על 10.3 נקודות ב-21 דקות למשחק; תחת בלאט נהיה משמעותי יותר (11.6 נקודות ב-25 דקות), אבל עדיין חסה בצילו של וונאמייקר; ואשתקד, בלית ברירה, הפך לכוכב הבלעדי והבלתי מעורער בדרך לזכייה ביורוקאפ (19.7 נקודות ב-32 דקות).

זה קרה - חובה להזכיר - אצל מאמן שדוגל במשחק קבוצתי, שבא על חשבון הממוצעים של השחקנים המרכזיים. עד כמה נדירה הדומיננטיות של ווילבקין תחת בלאט יעיד הנתון הבא: מעולם, ב-20 שנות הקריירה של המאמן באירופה, לא היה גארד שקלע אצלו כל כך הרבה נקודות. רק תיאו צ'יזמיץ' ואנדרו קנדי, הזכורים לטובה מהפועל גליל עליון בסוף המילניום הקודם בגביע קוראץ', רשמו ממוצעים מעט טובים יותר ממנו. שחקנים רבים ומצוינים עברו אצל הישראלי בשנות ה-2000, מאריאל מקדונלד ואנתוני פארקר ועד דרו ניקולאס וטייריס רייס, ואיש מהם לא הצליח להתקרב לנתונים של ווילבקין.

"התהליך הזה היה חשוב בשבילו ועזר לו להיות הכוכב שהוא היום", אמר לי בלאט לאחר הזכייה ביורוקאפ. "הייתה לו שנה ראשונה קשה, בעונה שעברה הוא היה כוכב משנה, והעונה הפך למנהיג שלנו על המגרש ומחוצה לו. היה לי ברור מההתחלה שהוא צריך להנהיג, אבל לא יכולתי להגיד שהוא יהיה עד כדי כך משמעותי וגדול. אם אגדיר איפה הוא עומד ביחס לפוטנציאל שלו, אני אשים עליו הגבלות. אני לא רוצה לעשות את זה".

סקוטי ווילבקין 10.7.18. עיבוד תמונה
סקוטי ווילבקין 10.7.18/עיבוד תמונה

4.

ווילבקין ישנה את מכבי תל אביב. בעונה שעברה סבלה הקבוצה בין היתר מהיעדר הניסיון של שחקניה בכדורסל האירופי, והרכז החדש - אף שהוא רק בן 25 - כבר היה כמעט בכל המעמדים. והוא לא סתם היה שם: לפני שנה וחצי, לדוגמה, החזיר במו ידיו את דרושפאקה מפיגור של 19 הפרש לניצחון על מכבי, כשהוא קולע 20 מ-23 נקודותיו במחצית השנייה; העונה, במשחק העלייה לגמר היורוקאפ, ניפץ שיאים עם עשר שלשות ו-41 נקודות על הראש של באיירן מינכן; בארבעת המשחקים האחרונים של העונה צלף 117 נקודות (29.2 בערב) ב-51 אחוזים מחוץ לקשת.

אבל צריך גם להקדים ולהזהיר: ווילבקין הוא אולי הכוכב היקר ביותר שנחת במכבי בעשור האחרון, אבל לא הנוצץ והמבטיח ביותר. אנדרו גאודלוק, סוני ווימס, ג'ורדן פרמאר וטיילור רוצ'סטי הם הדוגמאות המובהקות ביותר להחתמות מרשימות שהפכו לכישלונות קולוסאליים על המגרש בגלל בנייה לקויה של הסגל סביבם.

ווילבקין הוא סקורר אדיר, ווינר בחסד וכישרון על, אבל בדומה לרובם המוחלט של בני האנוש - הוא זקוק לשותפים הנכונים סביבו כדי להוציא מעצמו (וגם מחבריו) את המיטב. במכבי הוא לא יזכה לחופש שקיבל בדרושפאקה, וגם ההגנות שאיתן יתמודד ביורוליג יהיו קשוחות ומתוחכמות יותר מאלו שפגש ביורוקאפ; הקבוצה זקוקה לרכז נוסף לצידו, ועדיף שלשם שינוי הוא יהיה אחד כזה שיחצה את רף גובה ה-1.90 מ' ושיוכל לפנות אותו למלאכת ההוצאה לפועל.

ג'ורדן פארמר שחקן מכבי תל אביב (ימין) מול סקוטי ווילבקין שחקן דרושפאקה. ברני ארדוב
הרבה ציפיות, רק שלא יגמור כמו פרמאר. ווילבקין/ברני ארדוב

5.

לפני שלושה שבועות קיבל ווילבקין דרכון טורקי וערך את הופעת הבכורה שלו במדי הנבחרת הלאומית. כעת, כמה שזה נשמע מוזר, הוא השחקן הבכיר היחיד מהמדינה הזו שמשחק כזר באירופה ולא מופיע בליגה המקומית או ב-NBA. לאור הקשחת חוקי הזרים בטורקיה, שתאפשר רישום של חמישה בלבד בטופס המשחק, מניותיו זינקו עוד יותר - ודרושפאקה החליטה למקסם את הסיטואציה ולהכניס לקופתה כמה שיותר כסף לפני שהיא משחררת את היהלום המלוטש שלה. פנרבחצ'ה ירדה מראש מהרעיון כשהבינה את העלויות; אנאדולו אפס רצתה, ניסתה ואפילו הגיעה לאיזשהו סיכום מותנה עם ווילבקין, אבל נותרה מאחור בגלל הפיצוי העצום.

כיצד יגיבו בטורקיה ל"בריחה" של האזרח החדש מהזירה המקומית, רגע אחרי שקיבל את הדרכון? במסגרת המלחמות הפוליטיות שמאפיינות את הכדורסל האירופי בימינו, בהתאחדות המקומית עלה רעיון להחתים את ווילבקין על מסמך שיחייב אותו להתייצב לנבחרת בכל פעם שייקרא - ללא צורך בתיאום כלשהו עם הקבוצה שישחק בה (שהרי רוב משחקי מוקדמות גביע העולם מתקיימים במהלך עונת היורוליג). ספק אם במכבי יסכימו להיות חלק מהסדר כזה, וספק אם הטורקים יכולים לכפות אותו עליה. הם יוכלו לשלול מווילבקין את האזרחות, אבל גם את זה יתקשו לעשות כשהוא אמור להיות הכוכב הראשי שלהם במונדובאסקט שממתין מעבר לפינה בקיץ הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully