וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעת ההפתעות: בלוג המרוץ לתואר שחקן העונה עם דיא סבע

22.4.2018 / 14:00

התרומה קבועה, היעילות נדירה, הדירוג האירופי מרשים והשילוב עם ערן לוי מהפנט. האם מלך השערים הכי מפתיע שהיה כאן בעשור האחרון, יהיה גם ה-MVP הראשון מאז 1976/77 שלא מגיע משתי המוליכות? בלוג שחקן העונה עם המועמד המוביל - דיא סבע

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: אייל סגל, הבעלים של מכבי נתניה, בראיון ל"טוכמן וחמי"

10 שערים בליגת העל - זה כל מה שהיה לדיא סבע לפני שריקת הפתיחה של עונת 2017/18. אם מישהו היה מעז להמר עליו כמלך השערים המיועד של ליגת העל, ודאי היה מרוויח סכום כסף נאה בקרוב. אבל מי חשב שיש אפשרות כזו? והאם יש מישהו שהעלה על דעתו שקשר קדמי של עולה חדשה, כזה שכבש בקושי 10 שערים בליגה הבכירה והתגבר על שתי פציעות קשות, יהיה לא רק מלך שערים מיועד אלא גם המועמד המוביל לשחקן העונה? רק אם ניקח את מדד ההפתעה בחשבון, נבין עד כמה גדולה ובלתי נתפסת העונה הזו של דיא סבע.

עוד בנושא:
20:30, ספורט1: מכבי נתניה שוב תגרום להפועל באר שבע לאבד נקודות?
יואב כץ נפגש עם גבריאל תמאש, השניים הגיעו להבנות בעל פה

דיא סבע עם שחקני מכבי נתניה. ברני ארדוב
שחקן העונה הכי מפתיע שהיה כאן? דיא סבע/ברני ארדוב

אל רף 10 השערים הגיע סבע כבר במחזור השמיני של העונה. באותה נקודה גם פתח פער מבטיח בפסגת המבקיעים ולא הביט לאחור. גם מכבי נתניה הבינה שיש לה סקורר אמין, שאחרי 17 שערים בלאומית מסוגל לספק מספרים דומים בליגה הבכירה. אז היא השתמשה בו בצורה זהה.

שימו לב למספרים האלה. עד למחזור השישי היו במאזנו של סבע תשעה שערים, בחלוקה כמעט שווה: חמישה מתוך הרחבה וארבעה מחוצה לה. בשיטת היהלום של נתניה, סבע מוצב כקשר הקדמי מבין הרביעייה, מאחורי שני חלוצים שאחד מהם הוא ערן לוי. בזמן שהקפטן אוהב לרדת לאחור כדי לנווט את המשחק ולחלק מסירות, סבע מזהה את השטחים הפנויים שנוצרו, נע כל העת והעונה שכלל את יכולת הסיום שלו, בין היתר בזכות כדורי הזהב של לוי. מהרגע בו נתניה הבינה מי המניה הבטוחה שלה וסבע הרגיש שזה הזמן שלו, אחרי שישה מחזורים, הוא בילה קרוב יותר לשער והתוצאות בהתאם: 11 שערים מתוך הרחבה ורק אחד מבחוץ, כשגם הוא הובקע סמוך לקו ה-16 ומול שער חשוף ב-1:4 על מכבי תל אביב בתחילת הפלייאוף העליון.

באותו משחק, אגב, חגג סבע את השלושער השני שלו העונה, אחרי שעשה את זה גם מול מכבי פתח תקוה במחזור השישי. עד לעונה הנוכחית, השלושער היחיד שלו כשחקן בוגרים היה במדי מכבי פתח תקוה, במשחק גביע מול מכבי יבנה ב-2014. איזה הבדל. בזכות כושר ההבקעה המפתיע הזה של הקשר בן ה-25, מכבי נתניה תעבור בקרוב את רף 54 השערים מעונת 2011/12 (כרגע יש לה 51) ובכך תקבע את העונה הכי פורייה שלה בליגת העל מאז 2000/01, בה סיימה שביעית עם 63 שערי זכות ב-38 מחזורים. אז זה קרה בזכות שלישייה התקפית - איציק זוהר, ויורל טנסה ולירון וילנר - שהתחלקה בצורה שווה עם 14 שערים כל אחד. הפעם זה קודם כל סבע.

אם נוסיף ל-21 השערים גם את שבעת הבישולים שיש לו עד כה, נגלה שסבע אחראי על לא פחות מ-56 אחוזים משעריה של מכבי נתניה העונה. 28 מתוך 51. אלו מספרים מדהימים בכל קנה מידה, בטח אם משווים אותם לשחקנים המדורגים אחריו בטבלת המבקיעים. מלך השערים הכי מפתיע שהיה כאן מאז הזכייה של יניב עזרן בעונת 2006/07.

התפלגות השערים של דיא סבע. עיבוד תמונה
התפלגות השערים של דיא סבע/עיבוד תמונה

המספרים של סבע מדברים בעד עצמם. הוא הפך לשחקן שיודע לשלב דריבל עם תכלס. אם נביט לנתוני הכדרורים של הליגה, נמצא את סבע במקום הרביעי מבין הדריבליסטים המוצלחים, אבל עם הבדל אחד עצום מהשלישייה שמקדימה אותו. מי שמדורגים לפניו הם מנור סולומון, גדי קינדה ונייג'ל האסלביינק. לשלושתם גם יחד יש 13 שערי ליגה - שמונה פחות מסבע.

בכלל, סבע מספק תוצרת על בסיס כמעט קבוע וביעילות נדירה, עם שער או בישול כל 91.5 דקות. משמע: תרומה של שער למשחק. הוא זקוק ל-4.8 ניסיונות בממוצע כדי להבקיע ו-21 מתוך 54 הכדורים ששלח למסגרת גם המשיכו פנימה. בסך הכול יש לו 16 שערים מתוך הרחבה - יותר מהפועל אשקלון והפועל עכו וכמו בני סכנין ומ.ס. אשדוד.

כמות השערים העונה מעמידה אותו גם במקום ה-32 של טבלת נעל הזהב באירופה עם 31.5 נקודות (21 שערים כפול פקטור של 1.5 הניתן לליגת העל). קצת לפני גונסאלו היגואין, רוברטו פירמינו וגם החבר מונס דאבור, וסך הכול שישי מבין השחקנים שלא משתייכים לליגות הגדולות (שם כל שער שווה פי שניים).

2017/18 הקסומה תהפוך את סבע למלך השערים החמישי תוצרת מכבי נתניה, אך עדיין חסר לו שער או בישול כדי להשוות את ההספק מהעונה שעברה, אז היה מעורב ישירות ב-27 שערים עם 17 גולים ועוד 12 אסיסטים. שער מול הפועל באר שבע, במדיה כבש את שערי הבכורה שלו בלגת העל אך את רשתה לא מצא בשבעה מפגשים עד כה, ישווה עבורו את המאזן, יקרב אותו לפרס האישי ואולי גם ילהיט את מאבק האליפות.

דיא סבע מול יתר הכובשים המובילים. עיבוד תמונה
דיא סבע מול יתר הכובשים המובילים/עיבוד תמונה

האם זה מספיק כדי להיבחר לשחקן העונה? הרי הנטייה היא להעניק את הפרס לנציג המצטיין של האלופה, ואילו סבע מגיע מקבוצה שלא תניף תואר כלשהו העונה ואולי אפילו לא תצליח להשתחל לארבע הראשונות ותשיג כרטיס לאירופה. כן, בחלק מכלי התקשורת נבחר לפני שש שנים אחמד סבע, בן משפחתו של דיא ומלך השערים האחרון תוצרת מכבי נתניה, אבל הזוכה הרשמי של עונת 2011/12 ומי שקיבל את פרס שחקן העונה בערב הגאלה של ההתאחדות לכדורגל היה דני עמוס, היום שוער נתניה ואז שוער האלופה ההיסטורית עירוני קרית שמונה. לשחקני האלופה יש יתרון.

לפיכך, הפעם האחרונה ששחקן העונה הגיע מקבוצה שלא זכתה באליפות, הייתה ב-2008/09, אז נבחר וינסנט אניימה מהסגנית הפועל תל אביב. לפניו היה זה חיים רביבו ממכבי חיפה, שהיה מלך השערים עם 26 כיבושים והסתפק עם קבוצתו במקום השני בעונת 1995/96. בשני המקרים הללו מדובר בשחקנים מקבוצות שנאבקו על האליפות וסיימו כסגניות. כך היה גם עם ניר לוין, אבי רן ז"ל, אלי אוחנה ועודד מכנס. שחקן עונה מקבוצה שדורגה נמוך יותר? כדי למצוא אחד כזה צריך לחזור עד לעונת 1976/77, אז נבחר על ידי עיתון "מעריב" שחילק את הפרס במשך עשרות שנים, הבלם שרגא טופולנסקי מבית"ר תל אביב - קבוצה שסיימה רביעית והגיעה לגמר הגביע.

בחירה כזו היא אפשרית. אם שחקן עושה עונה יוצאת דופן מבחינה אינדיבידואלית, אין סיבה שלא לתגמל אותו גם אם אינו אלוף. זה צפוי לקרות עם מוחמד סלאח מליברפול העונה וקרה כבר עם גארת' בייל, שחקן העונה של הפרמיירליג בעונת 2012/13, בה טוטנהאם שלו סיימה רק במקום החמישי. יש גם דוגמה ישראלית טרייה. ערן זהבי הפך בנובמבר האחרון לשחקן העונה הראשון אי פעם בליגה הסינית שלא מגיע משלוש המוליכות. זה קרה בזכות מספרים יוצאי דופן וזכייה בתואר מלך השערים עם 27 כיבושים, ולמרות המקום החמישי הצנוע בו סיימה גוואנגז'ו R&F.

סבע עשה מעשה זהבי כקשר שהפך לסקורר. הוא יכול ללכת בעקבותיו גם כאן, בדרך לתואר שחקן העונה.

דיא סבע שחקן מכבי נתניה. אדריאן הרבשטיין
יוכל להיות שחקן העונה הראשון מאז 1976/77 שלא מגיע משתי הראשונות. דיא סבע/אדריאן הרבשטיין

10 המועמדים (דירוג מעודכן)

10. אלי דסה - מכבי תל אביב (דירוג קודם: 10)

תואר כבר לא יהיה, אבל לפחות יש נקודות ראשונות בפלייאוף העליון.

9. ניק בלקמן - מכבי תל אביב (דירוג קודם: 8)

אחרי ההיעלמות ברגעי ההכרעה, גם איבד את מקומו בהרכב עם החזרה ל-4-3-3.

8. אלון תורג'מן - הפועל חיפה (דירוג קודם: 9)

שיפר את מאזנו ל-11 שערי ליגה עם גול לרשת האלופה והיה רחוק חצי דקה מניצחון היסטורי בטרנר.

7. אנתוני וואקמה - הפועל באר שבע (דירוג קודם: 6)

סייע לקאמבק מול הפועל חיפה בשבוע שעבר, אבל נראה שהפציעה עוד מפריעה לו.

6. גבריאל תמאש - הפועל חיפה (דירוג קודם: 7)

סיפק משחק מעולה בבאר שבע למרות ההגנה המאולתרת מסביבו, אך המזל לא היה לצדו.

קלאודמיר שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
לא מוותרת על התואר הקבוצתי ולא על האישי. קלאודמיר/ברני ארדוב

5. איתי שכטר - בית"ר ירושלים (דירוג קודם: 5)

קורבן הספסול החוזי ממשיך לצפות מהצד בניסיונות של בית"ר להדביק את באר שבע, ובמשחק האחרון אפילו לא שותף.

4. ערן לוי - מכבי נתניה (דירוג קודם: 4)

ממשיך לספק הנאה מדי משחק ולהוביל את הליגה בבישולים (תשעה) ואיומים על השער (124).

3. חנן ממן - הפועל באר שבע (דירוג קודם: 2)

גם משחק פושר מול האקסית לא פוגם בשינוי הדרמטי שהביא להפועל באר שבע מאז שהצטרף.

2. קלאודמיר - בית"ר ירושלים (דירוג קודם: 3)

למרות התשישות והנסיגה ביכולת בתקופה האחרונה, היה חתום על עוד כדור חופשי נהדר בשבוע שעבר והשווה את שיא הקריירה שלו עם 10 שערים.

1. דיא סבע - מכבי נתניה (דירוג קודם: 1)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully