וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוקת העלייה: כתבה ראשונה בסדרה על הפועל תל אביב

הבעלים המשיכו להכתיב הרכבים, הנכסים של המועדון לא גדלו. מנחם קורצקי סבור אמנם שהניסנובים "ילמדו בעתיד איפה לא להתערב", אבל האם זה מספיק? האם הפועל תל אביב, שאמורה לחזור מחר לליגת העל, תשוב חכמה יותר וחזקה מספיק? האם היא עדיין חלק מרשימת הגדולות בליגת העל?

צילום מסך

את הרגע הזה אף אחד בהפועל תל אביב לא ישכח העונה: את המתח במחצית המשחק בין הפועל תל אביב להפועל כפר סבא, במחזור העשירי אי שם בתחילת נובמבר, היה אפשר לחתוך עם סכין. הפסד של האדומים היה מעלה את הירוקים ליתרון 11 נקודות בטבלה והחלום על קאמבק מפואר לליגת העל, היה נפגע באופן משמעותי. האדומים ירדו למחצית עם יתרון זעיר של 0:1 ובפעם הראשונה עברכו תדריך מחצית אצל קובי רפואה, שחתם רק כמה ימים ספורים לפני כן.

רפואה שכבר הבין לפני המשחק שהביטחון של שחקניו החדשים נמצא בתחתית, ידע שבלי אדי גוטליב אין לו שום סיכוי לשרוד ולשמור על התוצאה. גוטליב, בהופעתו הראשונה העונה, הוסט בכלל לתפקיד הקשר האחורי ובמחצית מול כפר סבא, כבר היה חסר כוחות: "קובי אין לי אוויר", אמר אז מספר 6 למאמנו הטרי. "אני לא יכול לעלות למחצית השנייה. תוציא אותי". לרפואה כאמור היתה תכנית אחרת: "תן לי עוד כמה דקות", ביקש המאמן, "וסמן לי ברגע שאתה לא יכול להמשיך ואני אוציא אותך". על המגרש רפואה המשיך להתעלם במכוון מגוטליב ולבסוף, לאחר שערך שלושה חילופים, צעק לבלם: "תן מה שאתה יכול".

הרגע הזה הוא למעשה הרגע הכי מכונן בעונה של הפועל תל אביב. מעבר לעובדה שהפועל הבינה שיש בעל בית חדש על הקווים ואולי גם על המגרש, משם העונה של האדומים התהפכה לחלוטין והדרך חזרה לליגת העל נראתה פתאום כמו טיול של אחר הצהריים בפארק. אבל אם נבחן לעומק את הנקודה הזו, נזהה לא מעט מאותה בעייתיות שמלווה את עונת החזרה לליגת העל: הפועל תל אביב עדיין תלויה בגוטליב ואין לה נכסים רבים מעבר לכך. המתחים שליוו את הקשר בין האדומים לבלם, חזרו על עצמם העונה. האדומים אומנם יכולים לחגוג מחר (שני) עלייה באופן רשמי, אך האם הלקח מגוטליב נלמד או שמה המועדון הזה כבר לא מספיק גדול כדי להחזיק בשנים הבאות כוכבים כמו הבלם? הפועל מציגה: צומת גוטליב פינת העלייה.

עוד בנושא

הפועל תל אביב יכולה לעלות מחר: קטמון ונצרת עילית נפרדו ב-1:1
מכבי חיפה הודיעה שאטיין ריינן ימשיך בעונה הבאה
אופיר קריאף לקראת מכבי תל אביב: "הכסף לא תמיד מכריע"

אדי גוטליב שחקן הפועל תל אביב. יוסי ציפקיס
רגע מפתח בעונה. אדי גוטליב/יוסי ציפקיס

נתחיל מהסוף. יאהבו את זה או לא, אבל הנכס היחיד שיש כרגע למועדון האדום להציע הוא אדי גוטליב. וזהו. החלומות על בנייה מחודשת כמו במכבי נתניה או על כוכבים חדשים וצעירים נראים כרגע רחוקים מהמציאות, זאת למרות העונה המרשימה מבחינת מספרים. הסיבות לכך נעוצות איפשהו בקיץ שעבר ובתחילת העונה הנוכחית.

"תחזור גם עוד כמה ימים מצדי", אמר מוטי איווניר לגוטליב אחרי מספר ימים בודדים של אימונים, ונתן בכך לבלם את החותמת הסופית שהוא לא ממש רצוי במועדון. עוד לפני כן, מצא השחקן את עצמו בדירה בדרום יפו, קומה רביעית בלי מעלית, ועם רכב שהושכר לו רק כדי לעמוד בחוזהו. הדברים היו ברורים אז לכולם - לא רק שגוטליב לא רצוי במועדון, גם הוא לא ממש רוצה להיות שם. זו כנראה הייתה רק ההתחלה במסכת הטעויות של הפועל תל אביב מתחילת העונה. למעשה אחרי אותה שיחה בהפועל כולם כבר הבינו: ההתערבות הבעייתית של הבעלים שליוותה את עונת הירידה, כאן כדי להישאר.

אז כן, אם בוחנים את הפועל ואת הנעשה בה, לא הרבה השתנה שם מאז העונה שעברה. לפחות עד הגעתו של רפואה למועדון. החלום של חלק מהבעלים להיות טביב 2, נותר בעינו. למרות הביקורת על ההתערבות בצד המקצועי של האחים ניסנוב, השניים לא לקחו צעד אחורה. העונה הם אפילו היו מעורבים יותר בבניית הסגל ואפילו בקביעת ההרכבים. כבר מתחילת העונה זה הורגש. השניים החתימו שחקנים כשאיוניר משמש כחותמת גומי בלבד. לאחר מכן העבירו מסר ברור למאמן כי גוטליב ואפילו אוראל דגני ועוד מספר שחקנים, לא בתכניות. רק שהביקורת במועדון כמעט לא נשמעה. הסיבות היו די ברורות. כולם היו שם באופוריה אחרי ההחתמות של פדרו גלאבן, עידו אקסברד וטל בנש. היטיב להגדיר זאת זאב גרינברג שאמר באחד הראיונות: "הפועל צריכה להיות הריאל מדריד של הלאומית". כן, עד כדי כך האמינו אצל האדומים שהם יעברו את המשוכה הזאת בקלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שרון ניסנוב בעלי הפועל תל אביב. ברני ארדוב
שינו סדרי עולם. שרון ניסנוב/ברני ארדוב

נידויו של גוטליב, שהיה בעיקר רצון ההנהלה או יותר נכון רצון האחים ניסנוב, קבע חד משמעתית: איוניר לא ממש בא להתעמת עם אף אחד. העובדה שעוד היה מוכן לשמוע על שחקנים שצריכים לשחק בהרכב וכו' רק הגבירה אצלו את תחושת האכזבה מהבעלים. כשהוא נקרא לשיחת "יחסינו לאן", החליט המאמן לשים את המפתחות וללכת. זה היה תמרור אזהרה עבור המועדון, בטח בליגת העל - אם גם רפואה ייכשל, השניים עשויים לחזור לאותה דרך שבה הם חושבים שהם יכולים להיות מנהלים מקצועיים.

"אי אפשר להגיד דברים רעים על האחים ניסנוב", אומר מנחם קורצקי שאימן בעונה שעברה את הפועל. "בסך הכל הם לקחו מועדון והצילו אותו ברגע האחרון. הם באו ממקום טוב וחשבו שהם יוכלו לעזור, למרות חוסר הניסיון שלהם. אני באמת חושב שהם למדו ולומדים עדיין איפה כדאי להם להתערב ואיפה פחות. אני מאמין שעם השנים הם יצברו ניסיון בכדורגל ויוכלו יותר להשפיע לטובה".

החלפתו של איוניר ברפואה שינתה סדרי עולם בהפועל תל אביב מהרגע הראשון. "אף אחד לא יקבע מי יתאמן או מי לא יתאמן בקבוצה", אמר רפואה מיד באימון הראשון שלו בהפועל. מעבר לעובדה שמיד הכניס את גוטליב לשיחה, הוא פעל במהירות מול הבעלים של הפועל. "אתם מבינים שאין שום הגיון עם איך שאתם מתנהגים עם גוטליב", אמר המאמן לאחים ניסנוב בזמנו. "בוא נגיד שאתם צודקים והוא לא התנהג כמו שצריך, איך בדיוק תמכרו אותו אם הוא לא משחק? סתם תשלמו לו משכורת והוא יישב ביציע ובסוף גם לא תרוויחו מזה? אין בזה שום הגיון".

הדברים מיד חלחלו לאחים ניסנוב ונראה כי סוף סוף הגיעה הדמות שמשנה משהו במועדון. לפני המהפך המקצועי שרפואה הביא, הוא למעשה שינה לגמרי את החשיבה הארגונית. אצל רפואה, לעומת קודמיו בתפקיד (איוניר, קורצקי), הבעלים לא ממש יכולים להתערב. מלבד דגשים על שחקנים מסוימים, המאמן החדש הבהיר להנהלה שאם דברים כאלה יקרו, הוא לא יהיה שם. והתוצאות הגיעו בהתאם.

מאמן הפועל תל אביב קובי רפואה. יוסי ציפקיס
לאט לאט הוא שינה את סגנון המשחק. קובי רפואה/יוסי ציפקיס

בצד המקצועי, מעבר לעובדה שרפואה החזיר את גוטליב להרכב ובעצם סימן אותו כאחד מהשחקנים המרכזיים בקבוצה, הוא ידע מיד כי הפועל משחקת כדורגל איטי, מסורבל ושיש בה יותר מידי שחקנים שרוצים את הכדור לרגל, במקום לעשות תנועה לעומק כמו שאוהב. לאט לאט הוא שינה את סגנון המשחק של הקבוצה והפך את הפועל לקבוצה הרבה יותר התקפית. ההחתמות בינואר (מוליץ', עגייב, חוגי ופרסמן) עשו את שלהן.

אם נסתכל על הפועל של רפואה העונה, אפשר לקבל יותר מטעימה לאיך המאמן של האדומים רואה את הקבוצה בעונה הבאה. רפואה דוגל בכדורגל התקפי, יוזם, חצוף. כל דבר פחות ממכבי נתניה של העונה, לפחות מבחינת מיקום, ייחשב לכישלון ורפואה כנראה לא יסיים שם את העונה. לצד היתרונות של רפואה כמאמן, יש לו לא מעט חסרונות. אחד הבולטים בהם הוא הפתיל הקצר. דווקא בלאומית העובדה שהשחקנים חששו מאותו פתיל, הביאה את הקבוצה להיות מוכנה כמעט לכל משחק. בליגת העל זה עלול דווקא להפריע.

"להפועל תל אביב אסור להשתגע מבחינה כלכלית בעונה הבאה", מסכם סלים טועמה, "כי ראינו כבר זה לא מגיע למקומות טובים. בליגה שלנו אפשר לספור את הכוכבים על יד אחת, ולכן עם כל הרצון של קובי רפואה לבוא ולהעמיד קבוצה התקפית, הוא צריך קודם שחקנים ממושמעים טקטית שעובדים על המגרש. אם נסתכל על הקבוצות שהצליחו העונה, כמו בני יהודה, הפועל חיפה ואפילו נתניה, זה היה הכוח שלהן. הפועל קודם כל חייבת לבנות בסיס שירוץ שנים וייצור איזשהי זהות עם המועדון. אני לא בטוח שזה אפשרי עם כדורגל התקפי, למרות שמדובר בהפועל תל אביב".

מחר חלק ב' של הכתבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully