וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוך ממן: בלוג המרוץ לתואר שחקן העונה יוצא לדרך עם חנן ממן

18.3.2018 / 14:00

מאז שהגיע בינואר, חנן ממן הוסיף להפועל באר שבע בדיוק את מה שהיה חסר לה: דם חדש בקישור, מספרים מהקו השני ואחוז ניצול מצבים גבוה. מדור פלייאוף חדש: מד כוח שבועי של המועמדים לתואר שחקן העונה, שעדיין מונח על הרצפה. מתחילים באס של בכר

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בווידאו: התגובות לניצחונה של בית"ר ירושלים על מכבי נתניה

כמו צלחת האליפות כרגע, גם תואר שחקן העונה מונח על הרצפה ומחכה שמישהו יבצע ספרינט אחרון וייקח אותו. דיא סבע, מלך שערי הליגה ואחד מכוכבי מכבי נתניה המפתיעה, הוא המועמד המוביל בתום העונה הסדירה. הרי ראינו את ערן זהבי מקבל את הפרס בסין למרות היותו שחקן מהמדורגת חמישית וגם גארת' בייל למשל נבחר לשחקן העונה בפרמיירליג בעונת 2012/13, בה טוטנהאם שלו סיימה רק במקום החמישי. זה לא הכרח, אבל הנטייה הטבעית היא לבחור שחקן מהאלופה.

אז סבע מועמד לצד ערן לוי שנמצא גם הוא בעונה חלומית. אבל הם לא לבד. את הפלייאוף העליון נלווה עם מעקב צמוד אחר 10 המועמדים לתואר שחקן העונה, כשהדירוג יכול להשתנות מדי מחזור, בהתאם ליכולות של השחקנים וקבוצותיהם.

את יריית הפתיחה נעשה עם הפניית זרקור לעבר המועמד היחיד בעשירייה הגדולה ששיחק העונה בשתי קבוצות, והספיק להשפיע על שתיהן במידה רבה. האם יהיה גם הרכש הטוב ביותר של ינואר וגם ה-MVP של העונה?

חנן ממן שחקן הפועל באר שבע חוגג. ברני ארדוב
אחרי שסייע להפועל חיפה להפוך לקבוצת צמרת, נותן לבאר שבע בדיוק את מה שהיה חסר לה. חנן ממן/ברני ארדוב

אין סיבה לחלק את העונה הזו של חנן ממן. נכון, הוא התחיל אותה בהפועל חיפה, תרם רבות להפיכתה לקבוצת צמרת ועבר רק בסוף חודש ינואר להפועל באר שבע. אבל אם נביט על המכלול, נגלה כי עוד לפני שבעט כדור אחד בפלייאוף, זו כבר העונה הכי טובה בקריירה שלו. ממן קבע עוד בעונה הסדירה שיא אישי של שמונה שערי ליגה (לפני כן עמד השיא שלו על שישה שערים - בעונה הקודמת וב-2010/11) ותוך חודש וחצי הפך לאחד השחקנים המשמעותיים בהרכב של הפועל באר שבע. רק חמישה משחקים, אבל כאילו הוא סוגר שם כבר שנה שלישית.

עד כמה משמעותי? שימו לב. מבין חמשת משחקיו במדי האלופה, ממן פתח בארבעה. ההספק שלו כולל ארבעה שערים, מה שמעמיד אותו ברשימת הכובשים של הקבוצה רק אחרי שחקני ההתקפה תומאש פקהארט (שמונה שערים) ובן שהר ואנתוני וואקמה (שבעה כל אחד). וזה בדיוק מה שציפה ברק בכר כשהחתים את ממן בינואר. הוא רצה שחקן שיגיע מהקו השני ויספק עבורו מספרים. מצרך הכרחי עבור קבוצה שסובלת מירידה בכמות ההבקעות.

מיכאל אוחנה אמור היה לעשות את זה. הוא יועד לאייש את העמדה הזו, של הקשר שמאחורי החלוץ המרכזי, ואף תפקד בה בכמה משחקים בתחילת העונה. התוצרת שלו הסתכמה בשער ובישול ב-15 הופעות ליגה, ולא פחות מ-89 דריבלים, עד שכדרר עצמו ליציע בסכסוך המתוקשר עם המועדון. הרבה פוטנציאל וכישרון, מעט תכלס. ממן, כאמור, אפקטיבי הרבה יותר. כמות הדקות שלו העונה כפולה מזו של אוחנה, אך הוא הסתפק ב-80 דריבלים והיה מעורב ב-13 שערים של שתי קבוצותיו. מר יעילות.

ממן-אוחנה. עיבוד תמונה
ממן-אוחנה/עיבוד תמונה

ממן הזרים דם חדש לקישור של הפועל באר שבע. ההצטרפות של שחקנים מהקו השני הייתה מכרעת בשתי עונות האליפות של הקבוצה מבירת הנגב, כשהאיש המרכזי היה מהראן ראדי. הקשר הוותיק ירד בכמות הדקות שלו ולא כבש מאז אוקטובר (עומד על שני שערי ליגה, לעומת שמונה בעונה שעברה, וזאת למרות 59 איומים) ומי שמצליח למלא את החלל הזה הוא ממן. פתאום יש לבאר שבע עוד שחקן שמהווה איום על שער היריבה, וגם עושה את זה באחוזי דיוק מרשימים.

מבין הקשרים בליגת העל, רק דיא סבע, וואקמה ואבי ריקן מסכנים את השער יותר ממנו. אלא שפרט לסבע (שער כל חמישה ניסיונות) לממן יש את אחוז הדיוק הגבוה ביותר עם כדור ברשת כל 7.5 בעיטות. אחוז ניצול המצבים הזה הוא בעיקר תולדה של תנועה חכמה לעומק. ממן קורא נהדר את המשחק ומזהה את הרגע המתאים כדי להצטרף מאחור ולכבוש. שבעה שערים מתוך השמונה שלו העונה הגיעו מתוך הרחבה. כולם, חוץ מהשער לרשת באר שבע, בכדור חופשי מושלם במחזור החמישי.

בגיל 28, ממן הגיע בשל להוביל קבוצה גדולה. בהפועל תל אביב התחיל היטב ודעך, בבית"ר ירושלים שבה את לב קהל אך לא היה יציב. הפעם הוא הבהיר מהרגע הראשון שלא יסתפק בהבלחות של כישרון. הוא גם עובד. לא רק בונה מצבים לחברים (46 מסירות מפתח, בעיקר במדי הפועל חיפה - רביעי בליגה ושני רק למאור מליקסון אצל האלופה) אלא נאבק על כדורים (107 מאבקי אוויר העונה, רק קלאודמיר וג'ון אוגו מקדימים אותו מבין הקשרים) ומכסה שטחים רבים. ניקח למשל דווקא את המשחק היחיד בו פתח בהרכב ולא כבש - נגד עירוני קרית שמונה. על פי נתוני המנהלת, ממן רץ שם יותר מכל שחקן אחר של באר שבע (11.7 ק"מ, מהירות ממוצעת של 7.2 קמ"ש) וסיים שני בקטגוריה של ריצות במהירות גבוהה עם 64. אין טוב מזה כדי להעיד על שחקן שמזהה את הזדמנות חייו. הוא לא מתכוון לתת לה לחמוק.

קשרים. עיבוד תמונה
קשרים/עיבוד תמונה

10 המועמדים: דירוג ראשוני

10. אלון תורג'מן - הפועל חיפה

החייה את הקריירה בגיל 26 ומוביל את החלוצים הישראלים עם 10 שערי ליגה (ועוד שלושה בישולים). בפלייאוף יוכל לקרוא תיגר על עונת השיא שלו מימיו במדי היריבה העירונית (15 שערים בעונת 2013/14).

9. אלי דסה - מכבי תל אביב

נכון, הוא הופיע רק בתשעה משחקים עד כה, אבל להזכירם גם מיגל ויטור נבחר לשחקן העונה עם 19 משחקים בהרכב ורק 1,547 דקות. אם ישחק לאורך כל הפלייאוף, דסה יעבור את כמות הדקות הזו. וכל עוד הוא לא פצוע, מידת ההשפעה שלו על מכבי תל אביב לא פחותה מזו של ויטור על באר שבע אשתקד. מגן ימני שמשנה קבוצה.

8. גבריאל תמאש - הפועל חיפה

הזר המוצלח ביותר שהגיע לליגת העל בקיץ. עם המון שקט נפשי וניסיון, שדרג את כל שלושת שחקני ההגנה שלצדו והפך את הפועל חיפה לקבוצה עם עוצמות ואופי. קינח עם שערי דרבי בליגה ובגביע, ואם יעשה עם קבוצתו פלייאוף סנסציוני, אולי עוד יקרא תיגר על הפסגה.

7. אנתוני וואקמה - הפועל באר שבע

כי גם בעונה פושרת מבחינתו עד כה, הוא סגן מלך השערים של האלופה, מלך הבישולים שלה והשחקן שמאיים הכי הרבה על השער. המספרים קיימים. אם יחזור לכשירות מלאה וליכולת שהציג באירופה בתחילת העונה, אל תופתעו אם ייקח את הפרס האישי ברגע האחרון.

6. ניק בלקמן - מכבי תל אביב

פרח עם המעבר ל-3-5-2 והפך לשחקן הבטוח של ג'ורדי קרויף בחלק הקדמי. ההתאוששות של מכבי תל אביב בסיבוב השני נזקפת לא מעט לזכותו, עם שמונה שערים וחמישה אסיסטים.

דיא סבע שחקן מכבי נתניה חוגג. קובי אליהו
יהיה גם ה-MVP של העונה כולה? דיא סבע/קובי אליהו

5. ערן לוי - מכבי נתניה

הכדורגלן הכי מהנה בליגת העל. וירטואוז אמיתי עם רגל שמאל קטלנית שלקח קבוצת לאומית והוביל אותה לפלייאוף העליון עם שבעה שערים ותשעה בישולים.

4. חנן ממן - הפועל באר שבע

3. איתי שכטר - בית"ר ירושלים

החלוץ שמייצר הכי הרבה מצבים לחבריו. תשעה שערים ושבעה בישולים בעונה הסדירה, לצד יכולת מנהיגות שסייעה לבית"ר לצלוח אינספור משברים.

2. קלאודמיר - בית"ר ירושלים

מלך המצבים הנייחים של הליגה והברומטר של בית"ר במרכז המגרש. תשעה שערים וחמישה בישולים, ובעיקר יכולת שמשתבחת גם בגיל 33.

1. דיא סבע - מכבי נתניה

שיא קריירה של 18 כיבושים ובאחוזי דיוק מדהימים, בדרך הבטוחה לזכייה במלכות השערים. עונת שיא ששווה מקום בנבחרת ואת תואר ה-MVP של העונה הסדירה. ישמור עליו גם לאחר הפלייאוף?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully