וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואלון שמתפוצץ: ואלון ברישה הביס את דורטמונד בדרך להגשמת חלומותיו

9.3.2018 / 11:00

הוא סירב למנצ'סטר סיטי וצ'לסי בגיל 15, נפצע רגע לפני מעבר לליברפול וזרק לפח את הפנטזיה לככב בברצלונה. אבל דווקא כשנראה היה שההבטחה הגדולה כבר לא תמומש, הוא פורץ בענק. יוכין על הקשר הרב תרבותי שהפך את זלצבורג להפתעה של הליגה האירופית

ספורט 1

בווידאו: ברישה כובש צמד ב-1:2 של זלצבורג על דורטמונד

מונס דאבור חיכה למסירה במרכז הרחבה ביום ראשון, אבל ואלון ברישה החליט ללכת על בעיטה. אפשר היה להבין את מלך הבישולים של זלצבורג. הוא הכניע את שוער ראפיד וינה, הביא לקבוצתו ניצחון 0:1 ופרץ בבכי חסר מעצורים. החלוץ הישראלי היה הראשון לברך אותו, וחיבק ארוכות את החבר הטוב שהקדיש את השער לסבתו שהלכה לעולמה ארבעה ימים קודם לכן. "אוהב אותך בכל ליבי לנצח", כתב ברישה באינסטגרם אחרי המשחק. באופן כללי, היה זה אירוע משפחתי במיוחד מבחינת ברישה, כי בשורות ראפיד התמודד מולו אחיו הצעיר וטון. אחרי שגבר עליו והקדיש את הביצוע לזכרה של הסבתא האהובה, אי אפשר היה לעצור אותו גם אתמול, והוא סיפק את משחקו הגדול ביותר באירופה.

זלצבורג התארחה באווירה עוינת אצל דורטמונד, שרואה את עצמה כמתנגדת המוסרית לפרויקט המסחרי של רד בול, וממש לא התכוונה להתבצר בהגנה. ברישה ניהל ביד רמה את הקישור, דייק בפנדל בתחילת המחצית השנייה, ומיד לאחר מכן השלים צמד בבעיטה נהדרת שלא הותירה סיכוי לרומן בורקי. האוסטרים ניצחו 1:2, הפכו לפייבוריטים לעלות לרבע הגמר, וגם סגרו מעגל פיקנטי עם מאמן דורטמונד פטר שטוגר - האחרון שגזל מהם אליפות כאשר עמד על הקווים של אוסטריה וינה בעונת 2012/13.

עוד בנושא

אמש: 1:2 גדול לרד בול זלצבורג בדורטמונד, צמד לואלון ברישה
עוד אמש: לאציו סיימה ב-2:2 עם דינמו קייב, 1:2 ללייפציג על זניט
ארסן ונגר מקווה להוציא את ארסנל לדרך חדשה: "היה שבוע סיוט"

ואלון ברישה שחקן רד בול זלצבורג. רויטרס
הללויה. ברישה חוגג אמש/רויטרס

נפצע לפני מעבר לליברפול

זו גם הייתה עונתו הראשונה של ברישה בקבוצה. מעברו לזלצבורג גרם לאוהדים והפרשנים בנורבגיה להרים גבה, כי הוא נחשב לאחת ההבטחות הגדולות ביותר במדינה, וכולם המתינו לחתימתו בקבוצה זוהרת הרבה יותר. עוד בגיל 15 הוא עבר בהצלחה מבדקים במנצ'סטר סיטי ובצ'לסי, אך סירב לעזוב את בית הוריו מוקדם מדי. באותה תקופה הוא כבר כיכב בקבוצה בוגרת בליגה השלישית, ואת הופעת הבכורה בליגה הנורבגית הבכירה, במדי ויקינג, ערך זמן קצר אחרי שחגג יום הולדת 17. "ואלון הוא השחקן המוכשר ביותר שיצא לי לראות", הצהיר אוגה האריידה, מאמנה הוותיק של ויקינג, והעלה את הרף הגבוה ממילא.

הנער לא הסתיר את השאיפות והצהיר שהוא חולם לשחק בברצלונה, אבל האמין שההתקדמות צריכה להיות הדרגתית. במקום לזנק למים עמוקים, הוא העדיף קבוצה שתעניק לו הכשרה מקצועית ומקום בטוח בהרכב, וזלצבורג ענתה על הדרישות. עם שישה שערים ו-13 בישולים בעונה הראשונה, הוא משך תשומת לב של סקאוטים רבים לצד חברו סאדיו מאנה, ואז השתתף באליפות אירופה לנבחרות צעירות בישראל בקיץ 2013, בה העפילה נורבגיה לחצי הגמר. באירופה דיברו אז על כוכב חדש ממוצא בלקני שנולד במאלמו, כמו זלאטן איברהימוביץ', גם אם ברישה - בן למהגרים מקוסובו - עבר משבדיה לנורבגיה כאשר היה תינוק. במהלך עונת 2013/14 עקבה אחריו ליברפול על בסיס קבוע, והמעבר לאנפילד היה באוויר.

ואלון ברישה במדי נבחרת נורבגיה. GettyImages
זהות רב תרבותית. ברישה לובש את מדי נורבגיה/GettyImages

נכנע לקללת ליגת האלופות

אלא שאז התרחש האסון. ביוני 2014, בעודו מתאמן בביתו בחופשה, קרע ברישה רצועות בברכו. כל המגעים הופסקו, עונה שלמה נזרקה לפח, ולקח לקשר לא מעט זמן להתאושש ולחזור לכושר אחרי הפציעה הקשה. האיש שעזר לו יותר מכל היה אוסקר גרסיה, שמונה למאמן בשלהי 2015. "הבוס סומך עלי, וזה מחזק אותי ומעניק לי ביטחון עצמי. הפכתי למנהיג הקבוצה בזכותו, ואני אוהב מאוד את התפקיד. תקופת ההחלמה הייתה קשה, אבל היא הפכה אותי לחסין יותר מנטלית", הצהיר אז ברישה, ובמהרה הייתה לו הזדמנות לגמול למאמנו ולעשות היסטוריה.

כידוע, זלצבורג מקוללת בכל הקשור למוקדמות ליגת האלופות. היא תמיד נכשלת בניסיונה להעפיל לשלב הבתים, גם כאשר ההגרלה נוחה יחסית. בעבר היא הודחה לא רק בידי מכבי חיפה והפועל תל אביב, אלא אפילו מול נציגת לוקסמבורג. ברישה הרגיש את הקללה על בשרו באוגוסט 2015, כאשר התארח בעיר הולדתו מאלמו עם יתרון 0:2 מהמשחק הראשון, זכה לקבלת פנים מרגשת בגומלין - והובס 3:0. בחלוף שנה, זה היה טראגי הרבה יותר מבחינתו. העליה היתה אז קרובה מתמיד. אחרי 1:1 בקרואטיה מול דינמו זאגרב, הובילה זלצבורג 0:1 בגומלין, וברישה נשלח לדייט עם השוער בדקה ה-80. לו היה שם את הכדור בפנים, העסק היה סגור. הוא החמיץ, זאגרב השוותה בדקה ה-87 וניצחה בהארכה, והכוכב פרץ בבכי הדחה נוספת.

אוסקר גרסיה מאמן רד בול זלצבורג. GettyImages
פרש עליו חסות. אוסקר גרסיה חוגג בימי זלצבורג/GettyImages

הלב החזיר אותו לקוסובו

לפחות הוא רשם את שמו בספרי ההיסטוריה מבחינה אחרת לגמרי מיד לאחר מכן. בספטמבר 2016, הבקיע ברישה את השער הרשמי הראשון של נבחרת קוסובו החדשה, בתיקו 1:1 בפינלנד בפתיחת קמפיין מוקדמות המונדיאל. עצם שיתופו בהלסינקי היה בסימן שאלה גדול, ורק שעות ספורות לפני שריקת הפתיחה התקבל האישור המיוחל מפיפ"א. לקשר התאפשר להחליף נבחרת על אף שרשם 20 הופעות במדי נורבגיה, והוא הסביר את המהלך: "ההחלטה היתה קשה והתקבלה אחרי התייעצות משפחתית ארוכה. הלכתי בעקבות הלב כי השורשים חשובים לי, וההתאחדות הנורבגית קיבלה זאת בהבנה. אני מניח שהעובדה כי האח וטון בחר להמשיך לייצג את נורבגיה הקלה על כך". לסבתא היתה השפעה לא מבוטלת על הבחירה, והיא היתה גאה בנכד, שוויתר לחלוטין על האפשרות הקלושה להעפיל לטורניר גדול עם נורבגיה. הצבע חזר ללחיים, ומאז הפגין ברישה יכולת נהדרת גם בקבוצתו.

זה לא עזר לו, כמובן, במוקדמות ליגת האלופות גם העונה - הפעם הודחה זלצבורג על ידי רייקה הקרואטית. ובכל זאת, מדובר בעונה מעולה מבחינתו בזירה הבינלאומית. הצמד מול דורטמונד העלה את מאזנו לחמישה שערים בליגה האירופית, וההערכה כלפיו עצומה. "ואלון הוא הלוחם האולטימטיבי. הוא המנוע שלנו, והנוכחות שלו חשובה על הדשא ובחדר ההלבשה. הוא סוחף את החברים אחריו, וזו תכונה שאי אפשר לקנות", אומר המאמן מרקו רוזה. דאבור, ידיד קרוב מאוד, שיבח את ברישה באתר הרשמי של המועדון: "ואלון ניחן באישיות מיוחדת. הוא תמך בי מהרגע הראשון בקבוצה ועזר לי להתאקלם".

ואלון ברישה, נבחרת קוסובו, חוגג. GettyImages
סבתא היתה גאה. ברישה חוגג שער במדי קוסובו/GettyImages

מתנת פרידה מיוחדת לזלצבורג?

ואולם כעת, אחרי 43 שערים ו-63 בישולים, ייתכן שהגיע הזמן להתקדם מקצועית. קבוצות פרמיירליג לא מעטות, ביניהן סטוק וניוקאסל, שקלו להחתים את ברישה לאחרונה, אבל הוא העדיף להישאר באוסטריה עד סוף העונה על מנת לסייע לקבוצה במשימה הגדולה. אליפות נוספת כבר כמעט מונחת בכיס, ורד בול מפנה את כל המאמצים להצלחה בליגה האירופית. אם תזכה, היא תעפיל ישירות לליגת האלופות מבלי להמתין לקטסטרופה נוספת במוקדמות, וזו השאיפה האמיתית. אפשר היה לזלזל בה לפני שלב הפלייאוף, אבל אחרי שהדיחה את ריאל סוסיאדד והשיגה אתמול ניצחון חוץ יוקרתי על בורוסיה ושטוגר, זו כבר ממש לא בדיחה. מבחינת ברישה, הכותרות הגדולות בוודאי לא מזיקות. הוא עדיין רחוק מאוד מברצלונה, ובגיל 25 כבר לא יהיה ילד פלא, אבל בכוחו להפוך לשחקן משמעותי ומוכר הרבה יותר - והוא בדרך הנכונה. יהיה קשה לפספס את השם שלו בקיץ הקרוב.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מונס דאבור שחקן רד בול זלצבורג (משמאל) עם ואלון ברישה. GettyImages
יעזוב את חברו הטוב לליגה בכירה? ברישה עם דאבור/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully