וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש למשימות מיוחדות: וויליאן זוהר בצ'לסי בדרך לעונה אישית נפלאה

21.2.2018 / 6:45

ברצלונה שיחקה "בונקר עם הכדור" בסטמפורד ברידג', והכוכב הברזילאי של הכחולים היה מסוכן יותר מכל שחקני הקבוצה האורחת גם יחד. אחרי שהתגבר על מות אימו ולא שוחרר למנצ'סטר יונייטד, וויליאן מוכיח את עצמו בכל רגע על הדשא ומחכה למונדיאל

one

"אתה לא יכול לנצח בלי הכדור", אמר פעם יוהאן קרויף, וזו אחת העובדות החשובות ביותר מאחורי סגנון טיקי-טאקה. החזקת כדור אינסופית מונעת, אם כך, מהיריב אפשרות לגבור עליך. אם הוא לא מקבל את בכדור, הוא אמור להיות חסר אונים מבחינה התקפית. במקרים כאלה, טיקי-טאקה היא סוג של תורה הגנתית. בונקר עם הכדור. זה בדיוק מה שהציגה אתמול ברצלונה בסטמפורד ברידג', במשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות.

אם מסתכלים על חלק מהסטטיסטיקה, נדמה כי העליונות של בארסה היתה מוחלטת. 68 אחוזי החזקת כדור במשחק חוץ, 92 אחוזי דיוק במסירות לעומת 79 בלבד של המארחת. 825 מסירות שהושלמו בהשוואה ל-259 של צ'לסי. ואולם, בפועל הכחולים היו מסוכנים וטובים הרבה יותר. "אתה לא יכול להבקיע אם אתה לא בועט" - גם זה משפט מפורסם של קרויף. ולברצלונה לא היתה אתמול כוונה לבעוט. היא שלחה רק שני כדורים למסגרת של טיבו קורטואה, ורשמה חמישה נסיונות בעיטה בסך הכל, לעומת תשעה של צ'לסי שבקושי נגעה בכדור. רוב המסירות של הקטלונים הלכו הצידה ואחורה. התנועה ללא כדור בשליש האחרון של המגרש היתה לקויה, וגם כאשר השחקן קיבל את הכדור ליד הרחבה, הוא שלח אותו בדרך כלל חזרה.

עוד בנושא
ליגת האלופות: צ'לסי וברצלונה נפרדו ב-1:1 במשחק הראשון של השמינית
ליגת האלופות: באיירן מינכן הביסה 0:5 את בשיקטאש
אריאן רובן: "אם אתן לרגשות שלי לדבר, אשב מחר במשרד של מר רומניגה"

ליאונל מסי ברצלונה. רויטרס
רוב המסירות הלכו אחורה. שחקני ברצלונה/רויטרס

זו לא המצאה של ארנסטו ואלוורדה. ספרד של ויסטה דל בוסקה, למשל, שיעממה את הצופים למוות בחלק נכבד מהמשחקים ביורו 2012, ובמיוחד ברבע הגמר מול צרפת - אבל היא לפחות ניצחה אז 0:2. הפעם היתה ברצלונה קרובה להפסד מוצדק מאוד, ובאופן אירוני דווקא טעות במסירה של צ'לסי ברחבה שלה גרמה לשער השיוויון כאשר ליאו מסי מצא לראשונה בחייו את הרשת מול היריבה המושבעת. חייבים להחמיא לו על אחוז ניצול הזדמנויות גבוה, אך סביר שאוהדים רבים כבר נרדמו עד אז מול הטלוויזיה, מיואשים מחוסר התכליתיות של בארסה. מגיע לצ'לסי קרדיט על סגירה נהדרת של שטחים, אבל זה לא ישמש תירוץ להיעדר יצירתיות מוחלט של הקטלונים, ולכך שלא היתה להם נכונות מינימלית לבעוט - אפילו לא ממרחק.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
וויליאן, שחקן צ'לסי. רויטרס
נשארו ערים בגללו. וויליאן/רויטרס

היחיד שהצטיין בצ'לסי ב-2015/16

אם מישהו נשאר ער, זה קרה בזכות החבורה הדינאמית של אנטוניו קונטה, ובעיקר בזכות וויליאן. הברזילאי סיכן את השער יותר מברצלונה כולה, בעט לשני העמודים במחצית הראשונה, ובא על שכרו בדקה ה-62 בכדור שטוח מבריק לפינה התחתונה. הנה לכם מישהו שלא מהסס לנסות את מזלו מכל הטווחים. למעשה, אין בליגת האלופות שחקן שהבקיע בשנים האחרונות יותר שערים בבעיטות מחוץ לרחבה מאשר וויליאן. "הוא היה קרוב לשלושער", קבע בתסכול מסוים ססק פברגאס, "אנחנו מאוכזבים כי זו היתה תצוגה פנטסטית שלא הניבה תוצאה פנטסטית". אכן, וויליאן היה ראוי לתוצאה אחרת לגמרי. איש המשחק בפעם ניכר, הוא הצית את הדמיון בכל פעם שהכדור הגיע לרגליו.

זה לא חדש. בצ'לסי התלהבו מוויליאן עוד כאשר הוא הבקיע צמד בסטמפורד ברידג' במדי שחטאר דונצק ב-2012. כאשר ז'וזה מוריניו חזר לקדנציה שניה במועדון בקיץ 2013, הוא הציב את הברזילאי בראש סדר העדיפויות ברשימת הרכש, והכחולים הצליחו לטרפד ברגע האחרון את המעבר מאנז'י מחצ'קלה לטוטנהאם על מנת להחתים את האיש למשימות מיוחדות. ההתאקלמות בפרמייר-ליג לא היתה מיידית, אבל וויליאן הוכיח עם הזמן שאפשר לסמוך עליו בכל מצב, במיוחד כאשר לא הולך. עובדה - הוא לא בלט במיוחד בדרך לזכיה באליפות ב-2014/15, אך נותר השחקן הטוב והיציב היחיד בסגל כאשר הקבוצה נקלעה למשבר עמוק מאוד מיד לאחר מכן.

באותה תקופה שם וויליאן דגש מיוחד עם התמקצעות בביצוע כדורים נייחים, והשיפור החשוב הזה הניב תוצאות נהדרות. מבחינת מחוייבות, מעולם לא היה שני לו בסגל הקבוצה, ובסתיו 2015, גם כאשר חדר ההלבשה היה מפולג ומסוכסך עם מנג'ר שחיפש אשמים, כבש הברזילאי חמישה שערים בליגת האלופות, כולל שניים לרשת מכבי תל אביב. הוא היה הבאנקר האולטימטיבי בהרכב, גם אצל חוס הידינק אחרי פיטוריו של הפורטוגלי, ונבחר לשחקן העונה של צ'לסי עם 11 שערים ו-10 בישולים, על תקן קרן האור במנהרה החשוכה.

שחקן צ'לסי וויליאן כובש. רויטרס
וויליאן כובש מול ברצלונה/רויטרס

בישל ל-8 שחקנים שונים העונה

דווקא עונת האליפות אשתקד היתה קשה יותר מכל הבחינות. מקצועית, ההחתמה של פדרו מברצלונה תמורת 30 מיליון יורו והמעבר למערך 3-4-3 גרם לכך שאיבד את המקום בהרכב. קונטה לא סמך עליו בעיניים עצומות, בלשון המעטה, אבל האסון האמיתי התרחש בזירה המשפחתית. אימו של הכוכב הלכה לעולמה באוקטובר 2016 אחרי מאבק ממושך בסרטן, והטרגדיה היתה קשה מנשוא. בראיון לתקשורת הברזילאית, הזכיר וויליאן כיצד לא הצליח אדריאנו, כוכב אינטר לשעבר, להתאושש ממות אביו, ונזכר: "זה השפיע עלי לא רק נפשית אלא אפילו פיזית. איבדתי משקל ולא הרגשתי טוב. היה קשה מאוד להתרכז בכדורגל אחרי שאמא מתה, וזו היתה התקופה הקשה ביותר בחיי. לא הייתי שורד אותה ללא העזרה ממשפחתי".

מרשים, אם כך, כי על אף כל הנסיבות סיים וויליאן את העונה שעברה עם מאזן שיא אישי של 12 שערים בכל המסגרות. העונה הוא בדרך לשבור אותו שוב - הכדור לרשת של בארסה היה ה-11 שלו העונה, ולכך יש להוסיף גם 10 אסיסטים לשמונה שחקנים שונים. צ'לסי סובלת מחוסר יציבות, ונדמה שהיא עוברת ממשבר למשבר (גם אם המצב אפילו לא מתקרב למה שאירע בשלהי 2015), ובתנאים אלה וויליאן תמיד מוכן לסייע. הוא מצהיר על נאמנות מוחלטת למועדון, וטוען שלא מצטער על כך שההנהלה מנעה את המעבר האפשרי למנצ'סטר יונייטד בקיץ.

לצד הרכישה של נמאניה מאטיץ', רצה מוריניו להביא לאולד טראפורד גם את הברזילאי, איתו פיתח מערכת יחסית קרובה ומיוחדת. צ'לסי הטילה על כך וטו מוחלט, והקשר סיפר: "היו מגעים, אך מעולם לא הייתי קרוב לעזיבה. ברור שלפעמים מכעיס אותי לא להיות בהרכב, אבל אני עדיין אוהב מאוד את הקבוצה ואת האנשים כאן". והרי אפשר להרגיש זאת. החיבור של וויליאן לסטמורד ברידג' נהדר, והוא מושיע את הקבוצה ברגעים המכריעים. קחו, למשל, את שער השיוויון הדרמטי נגד ליברפול באנפילד באוקטובר. למעשה, יש שיגידו כי שתי התבוסות האחרונות של הכחולים בפרמייר-ליג נבעו מהפציעה של וויליאן, שלא שותף ב-3:0 הביתי מול בורנמות והוחלף במחצית הראשונה לפני הקריסה הגדולה מול ווטפורד.

וויליאן, נבחרת ברזיל, יוטו נגמוטו, נבחרת יפן,. רויטרס
וויליאן במדי ברזיל/רויטרס

"רוצה לזכות במונדיאל לזכר אמא"

ביום שישי האחרון התחמם הברזילאי לקראת בארסה עם צמד לרשת האל סיטי בגביע, וגם אז היה קרוב מאוד לשלושער כי כדור נוסף שלו פגע בעמוד. קונטה שלח אז הרכב משני, אך היכולת של וויליאן שיכנעה את קונטה כי הוא חייב להשתמש בו גם נגד הקטלונים, והתוצאה היתה עוצרת נשימה. העורף של בארסה לא התמודד עם הזריזות ומהירות המחשבה של השחקן שמסוגל לסחוב את הקבוצה על גבו במידת הצורך.

ביום ראשון, במפגש הישיר נגד השדים האדומים ומוריניו, הוא מקווה לקבל הזדמנות נוספת לזהור, אולי בדרך לעונה הטובה ביותר בקריירה, וזה עיתוי נפלא לקראת המונדיאל. מאמן ברזיל טיטה אמנם כבר פירסם את ההרכב הפותח האופטימלי שלו, ואין בו מקום לוויליאן, אך הוא בכל זאת מקווה לפלס את דרכו וליטול חלק משמעותי יותר ממספר הופעות כמחליף ב-2014. "השתוקקתי להיות בגביע העולם בכל מקרה, אבל עכשיו זה חשוב יותר, כי אמא תמיד רצתה לראות אותי זוכה במדליית הזהב כשחקן הרכב בסלסאו. אם אהיה אלוף אולם, זה יהיה למענה ולזכרה", הוא אומר. וזה מגיע לו, אבל קודם צריך לטפל ביונייטד, ולככב בגומלין בקאמפ נואו, שם לא צפויה ברצלונה לשחק "בונקר עם הכדור".

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully