וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורן חסון: "הכדורגל הישראלי אחרי עזיבתי הוא טוב יותר ומעניין יותר"

14.2.2018 / 16:02

"כמות הקהל גדלה, חווית הצפייה טובה יותר. אשלח לך תמונות של תאי שירותים ששודרגו במגרשים וגם על זה אני שמח". אורן חסון הפורש מסכם קדנציה כראש מנהלת הליגה, מבטיח שופטי וידיאו בעונה הבאה ודורש: "המדינה חייבת להתעורר ולסייע לבעלי הקבוצות"

מערכת וואלה!
"השיפוט נעשה היום הרבה יותר קשה לביצוע ולכן שקלנו להכניס כבר העונה את שופט הוידאו"

את הקדנציה שלו במנהלת הליגה מסיים אורן חסון כשאיגוד השופטים על סף קריסה. אין אולי קשר ישיר בין המנהלת לבין האיגוד, אבל חסון יודע ומבין שבלי סיפוק מהאנשים שקובעים עם המשרוקית במגרשים, הענף לא יוכל לצעוד קדימה.

"בכדורגל יש כל יום בעיה אחרת ואין ספק שהעונה אנחנו עדים להמון טעויות שיפוט", אומר חסון בראיון הפרישה המיוחד שהעניק לוואלה ספורט. "טעויות שיפוט יש בכל העולם. באותו רגע ממש בו לא אישרו את השער החוקי של אבי ריקן מול הפועל באר שבע, נערך משחק בין ליברפול לטוטנהאם ובמשך שמונה דקות הסיום של המשחק היו שם שתי טעויות שיפוט שערורייתיות. עם הטכנולוגיה של היום אנחנו יכולים לשפוט בצורה הרבה יותר מדוייקת את טעויות השופטים. השיפוט נעשה היום הרבה יותר קשה לביצוע ולכן שקלנו להכניס כבר העונה את שופט הוידאו".

- למה זה לא זז?

"ישבנו בתחילת העונה עם כל בעלי הקבוצות וחשבנו להתחיל את הפרוייקט שעלותו בין מיליון לשני מיליון שקל ובעלי הקבוצות החליטו שהם רצו לבחון עוד שנה את הכנסת שופט הוידאו שנוסה בהצלחה גדולה בהולנד ונכנס העונה גם לאיטליה, לגרמניה ובהמשך גם למונדיאל. אני הייתי מהתומכים הגדולים ולקראת העונה הבאה זה יעלה לדיון שוב ויש לי אמונה שלקראת העונה הבאה הקבוצות יחליטו ששווה להשקיע את המשאבים בשביל זה. זה דבר נכון ורצוי וזה ימזער את החלטות השיפוט הקריטיות".

- אתה רוצה לומר שבשני מיליון שקל נקבל שקט ולא יהיו טעויות שיפוט?

"התוספת לעלות השיפוט היא שני מליון שקל. זה לא גרושים. כל עלויות השיפוט בשנה היום הם שני מיליון שקל. זה להכפיל את הסכום שישולם לשיפוט. יש הרבה נושאים אחרים שבעלי הקבוצות רצו להשקיע בהם כסף. אני מעריך שבעונה הבאה הם ירצו להשקיע יותר בשיפוט לאור מה שקרה העונה".

אורן חסון מנכ"ל מנהלת ליגת העל. ברני ארדוב
"הכדורגל מנוהל בשקיפות". אורן חסון/ברני ארדוב
seperator
"קבוצת כדורגל לא יכולה להילחם בתופעה אזרחית של אלימות. עד לפני כמה שנים לא ראית קבוצות שיוצאות נגד האוהדים שלהן"

חסון היה ממקימי מנהלת הליגה. תחילה כמנכ"ל ובהמשך, אחרי פרישתו של יושב הראש יורם באומן, נכנס לתפקיד היו"ר. את מקומו הוא מפנה לארז כלפון שיעבוד עם המנכ"ל שהחליף אותו בשעתו ניקולאס לב.

- אורן, מה ההישג הכי גדול שאיתו אתה הולך הביתה?

"קשה להצביע על הישג ספציפי. הרבה מאוד אנשים רואים במכרז זכויות השידור כהישג הכי גדול כי הוא שילש את כמות הכסף שיש היום בכדורגל. הכסף איפשר לנו לעשות הרבה דברים כמו להקצות 20 מיליון שקל בארבע שנים למחלקות הנוער של קבוצות ליגת העל. הישג נוסף הוא שהיום הכדורגל הישראלי מנוהל בשקיפות. הדוחות הכספיים שלנו מפורסמים. המנהלת והקבוצות מתקרבות לניהול עסקי מהרמה הכי גבוהה. בזכות מהפיכת הדיגיטל הכנסנו את הסטטיסטיקה ואת הנתונים שאנחנו מפרסמים על כל שחקן וכל קבוצה. היום מאמנים מקבלים את הכל בסוף משחק".

- מה עוד?

"הישג נוסף הוא השיפור של האיצטדיונים. השקענו בזה 50 מיליון שקל בשנתיים. קח את סכנין, קרית שמונה, אשדוד ואשקלון. איצטדיונים ותיקים שקיבלו שידרוג בעקבות ההתעקשות שלנו והכסף שנכנס כמובן מזכויות השידור. אני אומר לך שהאצטדיון החדש באשדוד יצא לדרך בגלל שאנחנו התעקשנו שהאצטדיון הנוכחי לא מתאים ולא הסכמנו להתפשר. ברור שהעירייה והטוטו ישקיעו שם את הכסף, אבל כמה שנים דיברו על הקמת איצטדיון חדש באשדוד ולא עשו דבר?".

- מצד שני, אתה הולך הביתה גם עם דברים שלא השגת. מה מפריע לך בשבוע כזה שאתה מסים את תפקידך?

"אחד הדברים שעדיין צריך לשפר זו התמיכה של המדינה בכדורגל. אני רואה כמה ממשלות אחרות במדינות אחרות משקיעות בכדורגל ובקבוצות לעומת מה שקורה בארץ. תמיכת המדינה בספורט הישראלי ובוודאי בכדורגל היא מהנמוכות בעולם. זה מתבטא בהקצאת משאבים כלכליים ובעזרה למלחמה באלימות. קבוצת כדורגל לא יכולה להילחם בתופעה אזרחית של אלימות. עד לפני כמה שנים לא ראית קבוצות שיוצאות נגד האוהדים שלהן.

"יש התפתחות אדירה אצל בעלי הקבוצות שמשקיעים הרבה כסף בצילום האוהדים והגשת תלונות, אבל כל פעם זה נפל בחלק אחר בפאזל. אם זו המשטרה או הפרקליטות ואם זה מגיע לבית המשפט מתקבלות החלטות כואבות ומתסכלות. החלטות בבתי המשפט בארץ לא מספיק קשות. המדינה צריכה להתעורר ולהשקיע יותר משאבים ולסייע למי שמנהל ומשקיע בכדורגל".

seperator
הקהל של מכבי חיפה. ברני ארדוב
"חוויית הצפייה טובה יותר". הקהל של מכבי חיפה/ברני ארדוב
"אני עוזב כי אני עושה דברים נוספים בחיי והמנהלת גזלה ממני הרבה זמן. אני רוצה לחזור להתפנות לעיסוקיי האחרים"

- יכול להיות שאתה עוזב כי הגעת למסקנה שאי אפשר להשיג יותר ממה שהשגת ואתה מעדיף לעזוב בשיא כי אי אפשר יותר?

"המנהלת מנוהלת כעסק ולטעמי אפשר להגיע להישגים יותר גבוהים במנהלת. מנהלת הליגה מאוד מבוססת ומאוד מוערכת על ידי הקבוצות, משרד הספורט, הטוטו וההתאחדות. המנהלת ביססה את מעמדה כגורם הכי משמעותי בכדורגל. אני עוזב כי אני עושה דברים נוספים בחיי והמנהלת גזלה ממני הרבה זמן. אני רוצה לחזור להתפנות לעיסוקיי האחרים. אין לי ספק שבעתיד המנהלת תגיע להישגים נוספים בעתיד".

- הכדורגל הישראלי טוב יותר אחרי שאורן חסון עזב אותו?

"הכדורגל הישראלי תמיד היה טוב, אבל היום הוא יותר טוב ויותר מעניין. כמות הקהל גדלה, חווית הצפיה טובה יותר במגרשים ובבית. אני אשלח לך תמונות של תאי שירותים ששודרגו במגרשים וגם על זה אני שמח".

- הרבה קבוצות הצטערו שעזבת. אנשים טוענים שהפכת לאדם שבעלי הקבוצות כיבדו אותו. גם העשירים יותר וגם אלה מהקבוצות הצנועות.

"לא הייתי מגיע להישגים בלי שיתוף פעולה. הדבר שהכי שימח אותי היה ש-95 אחוז מהנושאים שהעלינו לדיון עברו פה אחד. הקבוצות האמינו שבמנהלת רוצים את טובת כל הקבוצות. הרי יש פערים מאוד גדולים בין הקבוצות. אבל לכולם התייחסתי בצורה שווה כי אני הייתי הנציג של כל הקבוצות. אני אתן לך דוגמה: לקח לנו פחות מרבע שעה לאשר את מתווה חלוקת הכספים לקבוצות אחרי שהגענו לסיכום על זכויות השידור. ואתה יכול לתאר לך שהקבוצות הגדולות רצו יותר והקבוצות הקטנות רצו את הנתח שלהן וברבע שעה סגרנו את המתווה עם כל היעדים. שם נוכחתי לדעת שיש הרבה אמון והרבה תמיכה בדרך שבה הובלנו".

- איפה נתקלת בקשיים מול בעלי הקבוצות?

"כשאני רציתי להוביל את נושא שופטי הוידאו. זו החלטה שלא התקבלה אבל קיבלתי את זה בצורה תרבותית וזה בסדר. גם ליגת המילואים שהיה רעיון שלנו ולא אומץ על ידי הקבוצות, הוא משהו שנתנו לי סיבות מניחות את הדעת מדוע לא מעוניינים בכך".

seperator
שינו זוארץ בעלים מכבי פתח תקוה. יוסי ציפקיס
"לא בעלים, ספונסר". שינו זוארץ/יוסי ציפקיס
"המנהלת דחפה לזה שיותר לא תהיה אותה תופעה של מאמן עם תעודת פרו שיושב על הספסל כישראבלוף עבור מאמן אחר "

אבל לצד כל הדברים החיוביים, הביקורת כלפי המנהלת בתקופת חסון היא שקולה כמעט שלא נשמע בכל מה שקשור למעורבות של אלי טביב וג'קי בן זקן בקבוצות שלהם. בכך ששינו זוארץ עובד גם במכבי פתח תקווה וגם בהפועל מרמורק, או בכך שדודו דהאן עושה בהפועל עכו כבתוך שלו.
אורן, מנהלת הליגה זה רק מעטפת ומיתוג? מה עם ערכיות?

"הסמכויות שניתנו למנהלת לחמש השנים הראשונות של ההסכם הן בעיקר באספקטים המסחריים. בכל הצד התקנוני והרגולטרי, הסמכות נותרה אך ורק בידי ההתאחדות. אני לא בורח מאחריות חס וחלילה ואני אתן לך דוגמה. המנהלת דחפה לזה שיותר לא תהיה אותה תופעה של מאמן עם פרו שיושב על הספסל כישראבלוף עבור מאמן אחר לו אין תעודת פרו. אנחנו הובלנו יחד עם ההתאחדות לכך שחברת דלויט תגיש המלצות להתאמה ולשינוי של תקנון בקרת התקציבים. כבר העונה חלו כמה שינויים בבקרה וזאת למרות שהרגולציה לא בידינו.

"כן, אתה צודק יש כמה לאקונות עדיין בתקנון שצריכות לעבור שינוי. שינוי זוארץ הוא לא הבעלים של מכבי פתח תקווה אלא הספונסר. גם ג'קי לא נושא שום תפקיד רשמי במ.ס. אשדוד. במקרה של אלי טביב אני מזכיר לך שביום בו הוא הורשע הוא לא היה חבר בהנהלת המנהלת ובהמשך לא חבר בהנהלת ההתאחדות לכדורגל. נכון שיש ביקורת על זה שהוא מעורב ולכן הוא נקרא לבירור בהתאחדות. בהסכם הבא מול ההתאחדות המנהלת תצטרך ללחוץ על קבלת יותר סמכויות רגולטריות כדי שתהיה יותר מעורבת ותיקח יותר אחריות בנושא הזה".

- הפועל תל אביב התרסקה במשמרת שלך אפילו שניסיתם לעזור לה כמנהלת אולי אפילו יותר מדי. לא עזרתם בצורה חריגה להפועל תל אביב?

"עזרנו להפועל תל אביב כמו שסייענו עונה קודם למכבי נתניה. בזכות המנהלת מכבי נתניה סיימה את אותה עונה. אני לא חושש ממצב שבעל קבוצה יילך כי הקבוצה שייכת לאוהדים ואין ואקום. עובדה שהגיע מי שהציל את מכבי נתניה והפועל תל אביב. בסופו של דבר הכדורגל מספיק אטרקטיבי להכניס אליו משקיעים".

- לבעלי הקבוצות בכלל איכפת מהענף או שהם דואגים רק לחצר שלהם ולאינטרס הצר שלהם?

"אין לי דרך להסביר לך כמה לבעלי הקבוצות הכדורגל הישראלי חשוב. אתה מבין שבעלי הקבוצות קיבלו החלטות כנגד עצמם בכל מה שקשור לאיצטדיונים. תראה את סכנין שלא משחקת בביתה כי היא הבינה שרק בדרך הזו נוכל להתקדם. התקבלו במנהלת החלטות שלא כל בעלי הקבוצות הסכימו להן, אבל ברגע שהיה רוב, לא שמעת בחוץ תלונות ולא שמעת שבעלי הקבוצות מתלוננים במקומות אחרים".

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל עופר עיני. קובי אליהו
"חייב להמשיך לקדנציה נוספת". עיני/קובי אליהו
seperator
"המנהלת צריכה התאחדות חזקה לידה כמו שההתאחדות צריכה מנהלת חזקה ובריאה לידה"

- לפני סיום בוא נדבר על ההתאחדות לכדורגל. ממש כמוך גם עופר עיני יחליט בקרוב אם לעזוב.

"המנהלת צריכה התאחדות חזקה לידה כמו שההתאחדות צריכה מנהלת חזקה ובריאה לידה. לגבי עופר, אני שוחחתי איתו ואמרתי לו שהוא חייב להמשיך לקדנציה נוספת. אני חושב שעופר היה עסוק בקדנציה הראשונה בלהבריא את ההתאחדות לכדורגל. יש לו עוד כמה משימות לפניו וכאיש ניהול ברמה גבוהה הוא צריך להמשיך ולעשות את הדברים".

- ארז כלפון יצליח להביא ספונסר לליגת העל? משהו שלא הצלחת לסגור במשמרת שלך.

"אני שמח מהדרך שעשינו ואני מקווה שבקרוב יהיו תוצאות. יש בהחלט מה לתת לחברה או גוף שירצה לקנות את החסות על הליגה. היינו כפסע מלחתום על עסקה עם גוף שרצה לרכוש. אני משוכנע שבעונה הבאה יהיה ספונסר לליגת העל. עשינו 30 פרזנטציות לגופים ענקיים. לא לכולם זה התאים מבחינה תקציבית. היו לנו הצעות שלא עמדו בקנה אחד עם מה שרצינו. עמדנו לחתום על הסכם של שמונה מיליון שקל לשנה עם בזק ולצערי זה נפל ברגע האחרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully