וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסק משפחתי: על הבעלות של טוני פארקר בווילרבאן מהליגה הצרפתית

10.2.2018 / 6:30

את המאמן הראשון פיטר אחרי חצי שנה, את המאמן שהביא לו אליפות החליף באחיו חסר הניסיון ואז הודח מהיורוקאפ, ואת הכוכב שלו הוא ישלח ל-NBA. הרכז הצרפתי לא יעצור עד שיגיע ליורוליג

צילום מסך

בווידאו: טוני פארקר משחק כדורסל באלפים

כמעט בכל מקרה אפשרי יעדיף הקהל הספורטיבי את דעתם ודרכם של הכוכבים שהוא מעריץ על פני אלה של העסקנים, ההנהלות ובעלי ההון, אך מה קורה כשהגורמים הללו מתנגשים וכוכב הופך להיות עסקן? תהליך כמעט קבוע: בהתחלה תחגוג הרומנטיקה, וזה ייראה כמו תחילת סיפור מופלא של שינוי אמיתי - עד שיתברר שגם הוא מתנהל כמו כל האחרים, ואז הזוהר מתחיל להתפוגג. זה קרה לאייזאה תומאס בניקס, למג'יק ג'ונסון בלייקרס ואפילו לאבי נמני ואיל ברקוביץ' כאן בישראל לאחר שפרשו. במקרה של טוני פארקר, העסקנות מתחילה תוך כדי הקריירה, ויוצרת בעייתיות גדולה אף יותר.

בשנתיים האחרונות ניהל פארקר מערכה נגד איגוד הכדורסל הצרפתי, כשהעביר את וילרבאן, בה הוא משמש נשיא המועדון, לשחק ביורוקאפ בניגוד לכל שאר הקבוצות מהמדינה שמשחקות במפעלים של פיב"א. הציבור תמך בפארקר ובמטרתו להביא את הקבוצה ליורוליג, גם אם המהלכים שביצע לא תמיד הריחו טוב. לפני שלושה שבועות שבר את הכלים כשמינה את אחיו, ללא שום ניסיון כמאמן ראשי, לאימון הקבוצה רגע לפני משחקי ההכרעה על ההעפלה לרבע גמר היורוקאפ על חשבון מאמן מנוסה ומוערך שנותר מאוכזב מאוד. כעת יקווה פארקר להגיע ליורוליג דרך השולחן הירוק, ולא בצורה יפה ונקייה.

טוני פארקר וילרבאן. AP
פארקר מוצג בווילרבאן/AP

הקשר של פארקר לווילרבאן החל בקיץ 2009, בתקופה בה כוכב נבחרת צרפת וסן אנטוניו ספרס היה בשיא הקריירה שלו. הקבוצה, הממוקמת בפרבר של העיר ליון, בדיוק השלימה זכייה מספר 17 באליפות צרפת, ופארקר קנה 20 אחוזים ממנה ומונה לתפקיד סגן הנשיא. בקיץ 2011, בזמן השביתה ב-NBA, הוא אף שיחק במשך שלושה חודשים במדי הקבוצה בשכר מינימום, בניגוד לשאר כוכבי ה-NBA שנהנו ממשכורות גבוהות מאוד בזמן שהייתם באירופה. כסגן נשיא הוא עזר לווילרבאן למשוך שחקנים ולגייס כספים, ובמרץ 2014 הפך לבעל המניות העיקרי בקבוצה והכריז: "אשחק עוד 6-5 שנים ב-NBA ואגיע לסיים את הקריירה שלי ב-ASVEL (שמה המלא של וילרבאן; א"ש)".

"החלטתי לקנות את כל המועדון", אמר בהודעתו לפני שלוש שנים, "אני כעת מחזיק המניות העיקרי, והחל ממאי אני אהיה הנשיא. יש לי היסטוריה אמיתית עם המועדון הזה, אני מעורב בעיר ליון, עם קרנות הצדקה שלי ומחנות הכדורסל שלי. אמרתי לאורך כל הדרך שאני רוצה לחולל את החזון שלי, הפילוסופיה שלי ומה שגורם לי להשראה ושקיבלתי מהספרס לתועלת המועדון, ואני חייב להיות הנשיא כדי שאצליח לעשות זאת". פארקר הביא עמו שחקנים שישקיעו: מייק פינלי קנה אחוזים וניקולא באטום הצטרף בקיץ האחרון להנהלה.

עוד לפני שהושלמה ההשתלטות, החל פארקר לדחוף את השחקן הצעיר ליביו ז'אן-צ'ארלס לכיוון ה-NBA, ואף הצהיר כי לא יעמוד בדרכו של אדווין ג'קסון לליגה הטובה בעולם. הפרשנים בצרפת קיבלו את זה בהבנה לאחר שפארקר ציין כי: "מה שאני עושה הוא לטובת הכדורסל הצרפתי".

במקביל לקריירת המשחק שלו בסן אנטוניו, החל פארקר לנהל בצורה שוטפת את וילרבאן. חצי שנה כנשיא הספיקו לו כדי לפטר את המאמן פייר וינסנט בשיחת טלפון, אחרי שלטענתו, "לא ראה כיצד הוא מוביל את הקבוצה בדרך שהוא רוצה". וינסנט עצמו, שאימן לפני כן את נבחרת הנשים של צרפת, נתפס כאדם לא מקצועי אחרי שפארקר הגדול החליט לפטרו והודה בראיון שנתיים לאחר מכן כי: "היה עדיף שמישהו אחר היה מפטר אותי, כי הדעה של פארקר הופכת מהר מאוד לדעה של כולם". במקומו של וינסנט מונה ג'יי די ג'קסון הקנדי, ולעוזרו מונה טי ג'יי פארקר, אחיו של טוני, במשרתו הראשונה על הקווים אחרי קריירה ממש לא מרשימה כשחקן.

טוני פארקר וילרבאן. AP
שיחק בשכר מינימום. פארקר במדי וילרבאן/AP

כבר במהלך העונה הראשונה של הצמד ג'קסון ופארקר על הקווים, פורסמו ידיעות בצרפת לפיהן פארקר האח הוא למעשה הזרוע המבצעת של רכז הספרס. אלא שג'קסון, שהגיע אחרי שנים יפות מאוד בלה מאן במהלכן למאמן מבוקש, הצליח להוביל בדרכו את וילרבאן לעונות יפות. בקיץ 2015 חתם פארקר על הסכם עם פיב"א כדי לשחק ביורופקאפ, בתחילת המלחמה בין פיב"א ליול"ב, כשהוא מתייצב לצד שאר הקבוצות הצרפתיות. אחת הקבוצות שעמדו מול וילרבאן במסע שלה הייתה מכבי ראשון לציון, כשהצמד פארקר וג'קסון על הקווים מפסיד בבית מכבי ומנצח בקלות בצרפת.

את עונת 2015/16, העונה הראשונה המלאה של הצמד, סיימה וילרבאן כאלופת צרפת. פארקר המאושר פירגן לשחקנים, אבל לא וכח גם את המאמן אותו הוא הגדיר "אחד הטובים שיש היום בכדורסל האירופי". ההצלחה הובילה את וילרבאן לליגת האלופות של פיב"א, ולא למפעלים של יול"ב, איתם לא שיתף פעולה האיגוד הצרפתי. במרץ בשנה שעברה, אחרי שווילרבאן סיימה את דרכה באירופה, יצא פארקר למלחמה הראשונה האמיתית שלו כנשיא וילרבאן - נגד האיגוד הצרפתי.

"יש לנו יחסים מצוינים עם היורוליג", הוא הפתיע בראיון מטקסס, "הזהרנו את האיגוד הצרפתי ואת הליגה הצרפתית ש-ASVEL תשחק ביורוקאפ בעונה הבאה. אנחנו רוצים לשחק ביורוליג, ולצרפת חייבות להיות נציגות בשני המפעלים הטובים ביותר. אני בוטח בז'אן פייר סיוטה (יו"ר האיגוד הצרפתי, א.ש) ויודע כמה הוא עושה בשיביל הכדורסל. ז'אן-פייר יודע שהמטרה שלי היא לשחק ביורוליג, ואין כרגע הסכם בין היורוליג לפיב"א, אז החלטנו לשחק ביורוקאפ בעונה הבאה".

אוהדי וילרבאן, וכן אוהדי קבוצות אחרות, תמכו במהלך של פארקר ויצאו נגד האיגוד הצרפתי, וכך יצאה וילרבאן מההסכם של האיגוד עם פיב"א והפכה להיות הנציגה היחידה של צרפת במפעלי היורוליג. את העונה הנוכחית היא פתחה ביורוקאפ עם סגל איכותי ביותר, שכלל שמות כמו ג'ון רוברסון, שארל קאהודי, אלפא קאבה, אקס הפועל תל אביב ג'סטין הארפר והשם הנוצץ ביותר - אמין נואה - שעתיד להיבחר בדראפט הקרוב. הקבוצה התקשתה להסתדר בשני מפעלים איכותיים, וההצלחה שלה הגיעה דווקא באירופה, שם סיימה במקום הראשון את שלב הבתים הראשון ומחזיקה במאזן 1:1 אחרי שני מחזורים בטופ 16.

ניקולא באטום, פורטלנד בלייזרס, טוני פארקר, סן אנטוניו. AP
משתפים פעולה בווילרבאן. פארקר ובאטום/AP

במחזור ה-16 יצאה וילרבאן למשחק חוץ נגד שאלון מתחתית הליגה הצרפתית והושפלה. כמה הושפלה? 32 נקודות הפרש היו הטריגר לשיחת הטלפון שקיבל ביום למחרת ג'יי די ג'קסון, אותו מאמן מצליח, כשעל הקו מטקסס היה טוני פארקר. כשהיא קרובה לרבע גמר היורוקאפ, הודיעה וילרבאן על שינוי שהפתיע רבים - ג'יי די ג'קסון בחוץ, טי ג'יי פארקר, ללא ניסיון, על הקווים. "המועדון החליט שהוא לא עומד ביעדים שלו והחליט לבצע שינוי", נכתב בהודעה קצרה מטעם וילרבאן.

בצרפת הופתעו מאוד מהמהלך. "טוני שם הרבה מאוד בידיו של אחיו, הרבה מאוד כסף (תקציבה של וילרבאן הוא הגבוה בצרפת, 8.5 מיליון יורו; א"ש)", נכתב ב"ל'אקיפ" בבוקר שלאחר הפיטורים, "אם הוא לא יביא את הקבוצה להישגים, זה ייתפס כמהלך מאוד לא אחראי מצידו".

שבועיים אחרי המינוי קיבל טי ג'יי פארקר את ההזדמנות הראשונה שלו לרשום הישג משמעותי, כשפגש את קאזאן בבית ברבע גמר היורוקאפ. וילרבאן כשלה ונוצחה, וגם משחק החוץ ברג'ו אמיליה הסתיים בהפסד. בתקשורת המקומית הגדירו את ההדחה מהיורוקאפ כ"כישלון משפחתי".

טוני פארקר במדי וילרבאן. AP
זה ייגמר ביורוליג? פארקר מקבל הרבה אהבה בווילרבאן/AP

אלא שלמרות הכישלון הנוכחי והתדמית הבעייתית שהגיעה עם מינויו של אחיו בן ה-33 למאמן הקבוצה העשירה בצרפת, טוני פארקר נמצא בשיאו של תהליך ההתפתחות עם וילרבאן. שחקן אחד שהוא טיפח, ליביו ז'אן-צ'ארלס, משחק בקבוצת הבת של סן אנטוניו בליגת הפיתוח, ופארקר עוקב אחריו מקרוב. השחקן השני המדובר הוא כאמור נואה, שאם ייבחר בסיבוב הראשון יציב את פארקר, כבעל המניות העיקרי של וילרבאן, בסיטואציה קצת מוזרה - הוא יוכל להרוויח כסף מבחירה של שחקן שלו. האם זה ימנע מסן אנטוניו לצרפו? רק העתיד יקבע.

במקביל, החלום הגדול של פארקר הוא לשחק באולם החדש שהוא בונה בווילרבאן ביורוליג. "אנחנו אוהבים את מה שטוני עושה בקבוצה שלו", סיפר ג'ורדי ברתומיאו לפני כמה חודשים בראיון בצרפת, "האם וילרבאן תשחק כבר בעונה הבאה ביורוליג? אני לא יכול עדיין לדעת כי המבנה לא סופי". ההערכות הן שאם באיירן מינכן לא תצליח לזכות בכרטיס ליורוליג דרך היורוקאפ או הליגה הגרמנית, ייתכן שליגה תגדל כבר בעונה הבאה ל-18 קבוצות, כששתי הקבוצות המתוכננות לקבל כרטיסים חופשיים הן וילרבאן ובאיירן. ייתכן שכבר בקרוב הנציג הצעיר של משפחת פארקר יגיע לביקור נוסף בישראל, והפעם ביד אליהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully