וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת לצעוק: ניהול המשבר הבעייתי של נבן ספאחיה במכבי תל אביב

26.1.2018 / 12:30

ג'קסון? "נראה עצוב". קול? "לוקח את זה קשה מאוד". כלקח מהקדנציה הקודמת במכבי תל אביב, נבן ספאחיה מפגין קשיחות בלתי מתפשרת מול כוכביו. אבל בין לשמור אותם דרוכים לבין לאבד אותם לגמרי עובר גבול דק, ונראה שהמאמן קרוב לחצות אותו. הסיפורים מאחורי הקלעים

one

נבן ספאחיה, תקציר ינואר 2018:

"שחקנים קיבלו הזדמנות, אבל שיחקו כדורסל נוראי. נוריס קול הוא אחד מהשחקנים שהגיעו למשחק הזה בגישה הלא נכונה, ולכן הורדתי אותו לספסל".

"לא הבנתי חלק מהתגובות של השחקנים, עשינו טעויות רבות ולפעמים זה בלתי מובן".

"לא הצלחנו למצוא חמישה שחקנים שישחקו כדורסל נורמלי".

"אנחנו זקוקים לשחקנים המובילים שלנו והיום הם לא הופיעו".

"אנחנו יכולים להחטיא את כל הזריקות, זה קורה, אבל לא להילחם ולא לבצע עבירות, זה בלתי מתקבל על הדעת".

seperator

משהו השתנה בהתנהלות של מאמן מכבי תל אביב בשבועות האחרונים. הדברים שמופיעים בראש הכתבה הם רק מקבץ אקראי של ביקורות שהטיח הקרואטי בשחקני הקבוצה, ולא בחדר ההלבשה - אלא לעיני המצלמות. הוא מקפיד לומר מדי פעם שהאחריות עליו, אבל קשה להתחמק מהתחושה שמשהו בכימיה בינו לבין שחקניו אבד.

במכבי מעריכים את ספאחיה ומרוצים מהבחירה שעשו בקיץ האחרון. בניגוד לשרשרת המאמנים שעברה ביד אליהו בשנתיים האחרונות, הוא מצליח לנווט את הספינה, להפגין סמכותיות ולהיות אוטוריטה מקובלת על הספסל. אלא שבשבועות האחרונים נראה כי החלה להיווצר מתיחות בתוך הקבוצה. ייתכן שזה העומס, אולי גם הלחץ מההפסדים שהחלו להיערם אחרי פתיחת עונה מרשימה, והמצב הגבולי של הצהובים במרכז טבלת היורוליג. לפתע, נוריס קול מרשה לעצמו לצייץ עקיצות כלפי המאמן; איתי שגב מבקש להשתחרר ונותן לכך ביטוי פומבי; והמועדון עצמו, בהודעה רשמית, עוקץ את הקפטן המודח וממתג אותו כשחקן שחושב על טובתו לפני טובת הקבוצה.

אף אחד מהדברים הללו אינו מאיים למוטט את מכבי, ושום נזק מקצועי ממשי עדיין לא נגרם לשאיפותיה: היא מדורגת ראשונה בליגת העל, מחזיקה ביתרון של שני ניצחונות על פני יריבתה העיקרית (נכון לעכשיו) על הכרטיס לפלייאוף ביורוליג ובחודש הבא תצא כפייבוריטית לקרב על גביע המדינה. ועדיין - גם אם השקט התעשייתי והאידיליה שאפיינו את הקבוצה בתחילת העונה לא נשברו, ניכר שהם נסדקו.

עוד בנושא

21:45, ערוץ 10: מכבי תל אביב מתארחת אצל מילאנו למשחק חשוב
עוד הערב ביורוליג: צסק"א מוסקבה רוצה להמשיך לדהור בפסגה
אמש ביורוליג: סל ניצחון של ניק קלאתיס מפאו מול ז'לגיריס קובנה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נבן ספאחיה, מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מנסה לעשות דברים אחרת. ספאחיה/ברני ארדוב
גורם בקבוצה: "כולם 'ספגו אש' ממנו. הבעיה שיש שחקנים שפחות מקבלים את זה. יש להם אגו, וזה יוצר בעיה כי עלולים לאבד ככה שחקנים"

מהקדנציה הראשונה שלו בתל אביב, בעונת 2006/07, ספאחיה היה זכור לרעה בעיקר בשל הלחץ ששידר והפגין, בעיקר ברגעים הפחות טובים של מכבי. 11 שנים אחרי, לא נראה שהקרואטי צריך להסתכל כל הזמן מעבר לכתפו ולחשוש למעמדו. ובכל זאת, לאחרונה הוא חסר שקט.

גורמים המלווים את ספאחיה מקרוב חשים כי אחרי פתיחת העונה המוצלחת, הוא איבד מעט מסבלנותו כלפי הסביבה.
"הבדיחה בחדר ההלבשה אחרי ניצחונות זה שהעיקר שהמאמן נבן יהיה רגוע ולא יצעק עכשיו", מספר גורם בקבוצה.

"ספאחיה יורד על כל השחקנים, בתדרוכים או באסיפות, אחרי הפסדים", מוסיף הגורם. "באסיפות הוא צועק: 'אני לא יכול ללמד אתכם לקפוץ לריבאונד'". הגערות בשחקנים מסתמנות כדפוס חוזר אצלו. "אחרי הפסדים אין לו בעיה לרדת לפני כולם על כל שחקן. אני לא חושב שהיה שחקן אחד שהוא לא העיר לו. פייר (ג'קסון, ו.כ) מקבל על הראש על כל איבוד, גם לנוריס (קול, ו.כ) הוא מעיר על החלטות שלא אהב. כולם 'ספגו אש'. הבעיה שיש שחקנים שפחות מקבלים את זה. יש להם אגו, וזה יוצר בעיה כי עלולים לאבד ככה שחקנים", מסביר גורם בקבוצה. "הרבה פעמים גם פייר שמע הערות על איבודים או טעויות, והוא מאוד רגיש. אחרי שזה קורה, נראה שהוא ממש עצוב. כל אדם בנוי אחרת. בכל מקרה, רק הזמן יגיד אם זו התנהלות נכונה".

שחקן מכבי תל אביב פייר ג'קסון עם מאמן הקבוצה נבן ספאחיה. ברני ארדוב
לא מגיב טוב לגערות. פייר ג'קסון מול ספאחיה/ברני ארדוב
"בניגוד לאחרים, נוריס קול יודע לענות לספאחיה וגם מדבר עם שחקנים אחרים על כך שהוא צריך לשחק יותר, ולא זקוק לכל ההערות האלה"

עניין נוסף שמטריד את מנוחתו של הקרואטי הוא אובדן העליונות במשחקי הבית. ב-2007, גם כשמכבי קירטעה ולא שיכנעה, היא הייתה קבוצה בלתי ניתנת לעצירה ביד אליהו. היא הפסידה רק פעם אחת באולמה לאורך העונה כולה ועמדה על מאזן ביתי של 1:10 ביורוליג. העונה היא כבר סוחבת שלושה הפסדי בית במסגרת האירופית.

לא רק ספאחיה השתנה מאז עזב את מכבי בפעם הראשונה. גם המועדון עצמו עבר תהפוכות, והקרואטי גילה מציאות חדשה כשנחת הקיץ בישראל. בקדנציה הקודמת שלו הוא הגיע לסיטואציה בלתי אפשרית, לקבוצה שנמצאת בשיא תפארתה - אבל ביום שאחרי התפרקות השושלת המפוארת; היא סיימה את הליגה הסדירה במאזן 2:25, ביתרון של חמישה ניצחונות על פני הבאה אחריה, ולמאמן קשה להשלים עם אובדן העליונות שלה בזירה המקומית.

דבר נוסף שספאחיה נחוש לא לאבד הוא המרקם החברתי. בניגוד לעונה שעברה, שמעבר לתוצאות המביכות על המגרש התאפיינה במתיחות מתמדת ובמחנאות בחדר ההלבשה, הפעם הצליחו במכבי לייצר מרקם בריא יותר. ובכל זאת, לא הכל מושלם. בקבוצה זיהו את הגורמים החיוביים יותר והחיוביים פחות: נוריס קול ומייקל רול מובילים את "הזן המקצועני", השחקנים שמשקיעים מעצמם בכל אימון, שחיים אורח חיים ספורטיבי ושבמועדון היו רוצים לראות כיצד ישפיעו על האחרים ויסחבו אותם אחריהם. שחקנים אחרים, דוגמת פייר ג'קסון, זוכים להערכה רבה מאוד בפן המקצועי, אבל נתפסים כמי שלא תמיד ניתן לסמוך על היציבות שלהם.

כך או כך, גם ה"גורמים החיוביים" בקבוצה לא תמיד מסתדרים עם המדיניות הקשוחה של ספאחיה. פייר ג'קסון ונוריס קול מקבלים מהמאמן כמעט זהה, אבל תגובתם שונה. "בניגוד לאחרים, נוריס יודע לענות, לזרוק איזו מילה או לעקם פרצוף", מעידים במכבי תל אביב. "הוא מדבר עם שחקנים אחרים על כך שהוא היה צריך לשחק יותר, שיש לו מספיק ניסיון, שהוא לא זקוק להערות הללו. גם דיאנדרה קיין לא תמיד אוהב את ההתנהלות ויודע לדבר בתקיפות אם משהו לא מוצא חן בעיניו".

החשש במכבי תל אביב, אם כן, הוא ששחקנים יצברו תסכול שישפיע על רמת המשחק. כדי להימנע מכך, הוצמד לנוריס קול לאחרונה מנהל הקבוצה עמי ביטון. "עמי מנהל עם נוריס ועם שחקנים אחרים הרבה שיחות אישיות כדי לעודד אותם. לא רוצים לאבד את השחקנים, וקול נראה כאחד שלוקח מאוד קשה את ההתנהלות כלפיו. גם ניקולה וויצ'יץ' משוחח איתם. זה לא מצב אופטימלי, אבל זו הדרך שהקבוצה מתנהלת".

שחקן מכבי תל אביב נוריס קול עם מאמנו נבן ספאחיה. יוסי ציפקיס
לא משדרים על אותו גל. ספאחיה וקול/יוסי ציפקיס
בהנהלה מגבים את ההתנהלות של ספאחיה: "טוב מאוד שיש מישהו שמעמיד שחקנים במקום"

בהנהלה, אגב, כלל לא מוטרדים מהקשיחות היתרה שמפגין ספאחיה, ויודעים גם למה: בשנים האחרונות המשמעת התרופפה לעתים קרובות מדי, והיה זה אחד הגורמים העיקריים לחוסר ההצלחה. "זה טוב מאוד שיש מישהו שמעמיד במקום שחקנים. בשנה שעברה היה בלגן וכולם ראו לאן הקבוצה הגיעה. השחקנים מקבלים מספיק כסף כדי להתמודד עם קשיחות", אמר גורם בהנהלה. בקבוצה מספרים שספאחיה לא רק נוקשה. "הוא גם משוחח עם כולם, מנסה להסביר להם גם ביחידות איפה הוא רוצה שהם ישתפרו. הוא לא רק משחק את האיש הקשוח מול כולם, זה הרבה יותר עמוק מזה".

כשספאחיה נדרש לנושא, נראה שגם הוא נדרך. "אני עובד באופן יומיומי עם השחקנים שלי ומדבר איתם הרבה", אמר באימון המסכם שנערך בארץ לפני הטיסה למילאנו. "אני בסך הכל מנסה לשפר את הקבוצה, ועושה את אותם דברים לאורך כל העונה. לא מובן לי למה אתם מדברים על זה דווקא עכשיו. אנחנו כמו משפחה, ובמשפחה יש עליות וירידות ביחסים".

שחקני מכבי תל אביב סוני ווימס, אנדרו גאודלוק. יוסי ציפקיס
בעונה שעברה המשמעת התרופפה. ווימס וגאודלוק/יוסי ציפקיס

ספאחיה, כמו רבים ממאמני הצמרת באירופה, נוהג להשתמש בהצהרותיו התכופות לתקשורת ככלי על מנת להעביר מסרים לשחקניו. ז'ליקו אוברדוביץ' הפך את המתקפות על קבוצתו לאמנות, אך מעולם לא מתח ביקורת פומבית על שחקנים ספציפיים. השאלה היא כיצד שחקן כמו קול, שזכה באליפויות NBA ועבד תחת מאמנים מהשורה הראשונה כמו אריק ספולסטרה, יגיב לביקורת האישית שמופנית כלפיו מצד ספאחיה. האם המילים הללו יגבירו את רצונו להוכיח את עצמו, או שדווקא ייצרו תגובת נגד? לאור התלות המקצועית המוחלטת של הצהובים בקול ובג'קסון, נראה כי התשובה לשאלה הזו טומנת בחובה חלק גדול מהתשובה לשאלות רבות אחרות. ובשנה בה מכבי מנסה להתאושש מהעונות הטראומתיות האחרונות שחוותה, ולהשיב את אמון האוהדים, יש לזה משקל לא מבוטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully