וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצבני, לא שקט, חושש ומסוכן: על שבוע החזרה של נובאק דג'וקוביץ'

21.1.2018 / 14:00

הסרב מלא בחששות, שפת הגוף עמוסה בתסכולים ובעיית המרפק רחוקה מלהיות פתורה. רועי פרייס על שבוע הקאמבק הראשון של הענק הסרבי. על ניצחונות שרק חידדו את סימני השאלה

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. רויטרס
דג'וקוביץ' והשרוול המפורסם/רויטרס

חצי שנה אחרי ששיחק טניס בפעם האחרונה, נובאק דג'וקוביץ' חזר השבוע לעניינים באליפות אוסטרליה ובינתיים זה נראה בסדר גמור. יש לומר שלפי המשחקים הראשונים, קשה מאוד לשפוט את היכולת שלו להתמודד מקצועית ופיזית (מבחינת המרפק, עליו אמר שהוא עדיין לא ב-100%) בשלבים המאוחרים מול השחקנים הגדולים באמת. אמנם הוא שיחק מול גאל מונפיס, שאמור היה לספק לו מבחן אמיתי מבחינה פיזית, אבל בתנאי החום האדירים ששררו שם, קשה באמת לומר שהניצחון הזה הוא עדות למצב טוב של המרפק שלו ו/או לכושר המקצועי בו הוא נמצא.

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. GettyImages
דג'וקוביץ' עולה לסרב/GettyImages

הסרב

דג'וקוביץ' חזר מהפציעה במרפק עם תנועה חדש בהגשה. אחרי חצי שנה בחוץ ועל פי עצת מאמניו אנדרה אגאסי וראדק סטפאנק אימץ תנועה חדשה בהגשה. על פי ההצעה, השינוי נעשה על מנת לשפר את הטכניקה ולשחרר את המעמסה מהמרפק, משהו שנולה טען שהיה חייב לעשות בגלל הפציעה. עכשיו, הוא מגיש את הסרב עם תנועה פחות דרמטית ויותר קומפקטית והוא היה מרוצה מאיך שזה עבד באימונים ובמשחקי הראווה שקיים לפני אליפות אוסטרליה. "זה לא לגמרי שונה", אמר הסרבי לפני שהתחיל הטורניר, "אבל בהתחלה אותם שינויים עשו הבדל גדול מבחינה מנטאלית. הייתי זקוק לזמן כדי להתרגל לשינוי הזה, להבין אם זה טוב או לא טוב בשבילי"

אנדרה אגאסי עבר גם הוא פציעה שאילצה אותו לשנות את התנועה בהגשה במהלך הקריירה שלו והוא עשה את אותו שינוי עם דג'וקוביץ'. "גם ראדק וגם אנדרה דיברו ודנו בנושא, הם צברו ואספו הרבה מידע לגביי. הם ממש בילו שעות כדי לנתח את ההגשה שלי וגם אני עשיתי את זה", אמר דג'וקוביץ'. דיבורים לחוד ומציאות לחוד, בוודאי במקרה הזה. דג'וקוביץ' הגיש 11 שגיאות כפולות במשחק מול מונפיס בסיבוב השני, מספרים שקשה לזכור להם תקדימים במהלך הקריירה שלו. "פתחתי את המשחק בצורה עצבנית, לא הייתי נינוח בהתחלה. אני לא יכול להאשים את התנאים בשגיאות הכפולות שביצעתי. אני חושב שעדיין לא התרגלתי לחלוטין לתנועה החדשה של ההגשה". לזכותו ייאמר שנגד אלברט ראמוס בסיבוב השלישי הוא ביצע רק שלוש שגיאות כפולות.

החשש הגדול שמתגנב הוא מתקדים מריה שראפובה. מעטים זוכרים היום שפעם הרוסייה הייתה אחת המגישות הטובות בעולם. כל זה היה נכון עד שעברה ניתוח בכתף שלה ב-2008, נעדרה במשך עשרה חודשים ומאז זה כבר לא היה זה. היא שינתה את כל התנועה בהגשה שלה כדי להגן על הכתף הרגישה והמצב הוחמר עד כדי כך שהיא לא שלטה בסרב שלה. שראפובה חזרה מהניתוח במצב שהיא הייתה מבצעת מספרים אסטרונומיים של 20-15 שגיאות כפולות לפעמים במשחקים ומחטיאה הגשות מביכות במרחק של כמה מטרים מהקו. אחרי שהגישה 17 שגיאות כפולות במשחק בו בכל זאת הצליחה לנצח, העירה שראפובה בסרקזם: "אני בעצם בתחרות עם עצמי כדי לראות כמה טעויות ושגיאות כפולות אני יכולה לבצע ועדיין לנצח במשחק בשתי מערכות. זה די מעניין".

אפשר רק לקוות שזה לא יהיה המקרה גם אצל דג'וקוביץ', ושהוא יצליח להתרגל לתנועה החדשה בצורה חלקה ומהירה. כמו תמיד בספורט, ובייחוד בטניס, ההרגלים הרעים יוצאים וצפים כשאתה תחת לחץ. כלומר, נולה עלול לבצע הרבה שגיאות כפולות או להגיש סרבים חלשים, בעיקר בהגשות השניות כפי שהיה במהלך המשחקים שלו עד כה, כשיהיה עליו לחץ גדול. איך הוא מצליח להימנע מזה? זאת כבר שאלה שקשה לענות עליה.

ראדק סטפאנק טניסאי עבר צ'כי ומאמנו של נובאק דג'וקוביץ' עם אנדרה אגאסי. AP
ניתחו וחשבו על התנועה החדשה שדג'וקוביץ' צריך בסרב. סטפאנק ואגאסי/AP

המרפק

"זה עדיין לא ב-100% אחוז, אבל זה נבנה", אמר דג'וקוביץ' על מצב המרפק בעל השרוול שלו אחרי הניצחון מול מונפיס, "הייתה לי הרבה אמונה ואני יודע שאני מסוגל לחזור לעצמי ולהתאושש מזה לחלוטין". כאן צריך לחזור ליולי שעבר ולפציעה ממנה סבל דג'וקוביץ' בווימבלדון ושסחב אותה עוד לפני כן. הסרבי ביקר אצל מומחים רבים שבדקו את מצב המרפק שלו וחלקם טענו, כך לפחות הוא אומר, שלא יגרום לעצמו כל נזק נוסף אם יחזור באליפות אוסטרליה. בנוסף, הם טענו שהוא לא יהיה חייב לעבור ניתוח.

במשחק מול אלברט ראמוס בלט במיוחד שמצבו של דג'וקוביץ' גורם לו להיות מהוסס ומפוחד מאוד. הסרבי מפחד ללכת על המכות שלו, להיות התקפי, אגרסיבי ולהרוג את הנקודות מוקדם. לא שלפני הפציעה הוא היה השחקן הכי התקפי בעולם, אבל עכשיו הוא ממש נראה עצור וחסום, כל הזמן הפציעה והמרפק יושבים לו בראש. זה גם מוביל להרבה טעויות שהוא עושה, כי הוא חושב יותר מדי על כל פעולה שבעבר הייתה מגיעה כאינסטינקט טבעי. כל אחד יודע שהספורטאים הגדולים לא חושבים יותר מדי לפני שהם מבצעים את הפעולות שלהם, אלא מבצעים אותן באוטומטיות. זה לא המצב אצל דג'וקוביץ' שנראה מחושב מדי כרגע.

מקורבים לסרבי טוענים שייתכן שהוא יצטרך בכל זאת לעבור ניתוח במרפק ושהמצב לא יסתדר ללא הניתוח הזה. במצב כזה, דג'וקוביץ' עלול ליפול במלכוד אליו נפל גם אנדי מארי, שדחה את הניתוח שהיה צריך לעבור במשך חודשים כיוון שהסבירו לו שהפציעה בירך תעבור גם ללא ניתוח, דבר שלא קרה בסופו של דבר. הבריטי עבר את הניתוח ועכשיו כביכול בילה חצי שנה בחוץ לחינם. דג'וקוביץ' קיבל עצות ממיטב המומחים שהסבירו לו שניתוח הוא לא חובה בשלב הזה, אבל החשש הוא שבסופו של דבר, גם אם לא יחמיר את מצב המרפק, הוא כן יצטרך לעבור ניתוח כדי להתאושש לחלוטין.

בראיון בסוף דצמבר לאתר ספורט360 מדובאי, אמר דג'וקוביץ' על מצבו: "מעולם לא עברתי ניתוח בחיים שלי, מעולם לא היו לי פציעות שהשאירו אותי מחוץ לסבב לזמן ממושך, מעולם לא החמצתי גרנד סלאם. לכן ההחלטה אם לעבור ניתוח או לא הייתה החלטה גדולה וחשובה מאוד. למדתי שיעור חשוב כי אני רוצה מאוד להימנע מלעבור פציעה נוספת כזו. עכשיו הכול צריך להתחזק ולחזור למה שהיה לפני כן. המרפק צריך להתרגל ללחץ ולמצב שאני חובט בכדור וכל זה". כרגע, עושה רושם שעלולה להיווצר בעיה שהרעב והטירוף של דג'וקוביץ' לחזור לשגרה ולטניס יגרמו לו חלילה לעשות נזק.

נובאק דג'וקוביץ'. עיבוד תמונה
נובאק דג'וקוביץ'/עיבוד תמונה

המצב המנטאלי

על פי המשחק מול אלברט ראמוס, נראה שזו הנקודה הבעייתית ביותר אצל דג'וקוביץ' כרגע. דווקא במשחק בו לא נתקל ביותר מדי בעיות וניצח 2:6, 3:6, 3:6, הסרבי נראה עצבני מאוד. בתחילת המשחק זה לווה גם בטעויות ובשטויות לא אופייניות, אחר כך הוא החליף נעליים בעצבים וסינן לעצמו כמה מילים תוך כדי חיוך ציני. הוא גם קיבל טיפול רפואי בירך במהלך המשחק וכל הזמן קפץ עליה בעצבים כשהוא מוסיף צעקות תסכול, פרצופים כועסים והרבה מאוד חוסר שקט. באופן כללי, שפת הגוף שלו הייתה מדאיגה מאוד ושלילית מאוד במהלך המשחק. הוא לא נראה כמו שחקן שמנצח, הוא לא נראה כמו השחקן מלא הביטחון שהיה עד הפציעה במרפק ושזכה ב-12 תארי גרנד סלאם, כולל שישה באוסטרליה.

כשנשאל על הנושא הודה דג'וקוביץ' שהיה עצבני מאוד במהלך המשחק ואמר: "היו לי כמה דברים שאתגרו אותי מבחינה מנטאלית היום, אבל בסדר, זה חלק מהמקצוע שלי כל הדברים האלה. אני צריך להתמודד עם זה". כשנשאל לגבי איך הגוף שלו ושפת הגוף שלו יהיו בהמשך הטורניר אמר נולה: "אני מרוצה מאוד מהמקום בו המשחק שלי נמצא עכשיו, אני יודע שהמשחקים מעכשיו והלאה יילכו וייעשו קשים יותר ויותר. אני מחכה כבר לאתגר הזה".

פרשן הטניס הסרבי סשה אוזמו כתב בבלוג שלו ב-SPORT KLUB: "עצבנות, תאוצה לא טבעית בתנועות שלו. הטקטיקה של נובאק הייתה נכונה, אבל היו יותר מדי עצבים, יותר מדי טעויות. היה נראה שראמוס לא באמת מסכן אותו במשחק ולמרות זאת נובאק היה עצבני, הוא עשה תנועות פנים כועסות, התמתח כל הזמן בצורה זעופה ואז החליף את הנעליים שלו ב-2:3 במערכה הראשונה ואת החולצה בהפסקה שלאחר מכן". דג'וקוביץ' עצמו ניסה שוב להסביר את העצבנות כשאמר: "מעולם לא הרגשתי כאב בירך או משהו בסגנון הזה במהלך משחק, זה כנראה היה כתוצאה מהמשחק מול גאל מונפיס בסיבוב השני, כמו גם העובדה שלא שיחקתי במשך חצי שנה. אני אפילו לא יודע למה לצפות מעצמי כרגע".

הכול מובן וברור, השאלה איך שפת הגוף תהיה בהמשך התחרות. כדי לנצח את יון צ'ונג זה עוד יכול אולי להספיק, גם זה לא בטוח לאור היכולת המצוינת של הטניסאי הדרום קוריאני, אבל מול רוג'ר פדרר, דומיניק תים, תומאש ברדיך ושאר השחקנים שנותרו בחצי התחתון של ההגרלה שפת גוף כזו יכולה לעורר הרבה בעיות. כשמישהו כמו פדרר רואה את היריב עם שפת גוף כזו, הוא טורף אותו.

נובאק דג'וקוביץ'. עיבוד תמונה
נובאק דג'וקוביץ'/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully