וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאמנות משתלמת? האם הקטור ביירין צדק כאשר נשאר בארסנל?

4.1.2018 / 9:00

הוא ויתר על ברצלונה ומנצ'סטר סיטי, לא הלך בדרכו של ססק פברגאס והאריך את החוזה בארסנל, רק כדי לספוג בוז מאוהדיה ומשונאיה, וגם לעבור מספר חודשים קשים עם ארסן ונגר. האם השער מול צ'לסי יחזיר את המגן למסלול הנכון?

עריכת וידאו: מתן חדד

"מחמיא לי שברצלונה, המועדון בו גדלתי, מגלה בי עניין. נראה כיצד העניינים יתפתחו", אמר הקטור ביירין ביוני האחרון בראיון ל"אל מונדו דפורטיבו". רבים ראו בכך רמז לכך שהוא מעוניין ללכת בדרכו של ססק פברגאס ולשוב לקבוצה אותה בחר לעזוב בגיל 16 – כי הרי איך אפשר לסרב לבארסה? גם הנסיבות האישיות הצביעו בכיוון, כי חלק ממשפחתו של המגן נאלץ לחזור מלונדון לקטלוניה. "עכשיו קשה לי יותר מבחינה חברתית", הוא הסביר. ואולם, אוהדי ארסנל אשר חששו מחוסר נאמנותו של יליד ברצלונה לא לקחו בחשבון את העובדה כי הוא האריך את חוזהו רק לפני כשנה.

תחשבו על זה לרגע. העובדה כי אין בקאמפ נואו מגן ימני טבעי היתה ידועה היטב אחרי עזיבתו של דני אלבס ליובנטוס בקיץ 2016. הקטלונים סימנו את ביירין כאחת האופציות המועדפות, והיה ברור כשמש שהם עשויים לפנות אליו. במקביל, גם מנצ'סטר סיטי הביעה בו עניין לא מבוטל. לא רק פפ גווארדיולה חיפש מגן שישתלב היטב במערך שלו, אלא יש לתכולים קשר הדוק אף יותר לביירין. מיקל ארטטה, אף הוא יוצא ברצלונה, שהיה קרוב מאוד למגן הצעיר במהלך השנים המשותפות באיצטדיון האמירויות, פרש ב-2016 והתמנה לעוזר דומיננטי מאוד בסיטי. חוזהו המקורי של המגן היה אמור לפוג ב-2019, וכל הקלפים היו בידיו. ובכל זאת, הוא חתם עד 2023, תוך שיפור נכבד בשכרו, ואותת על נכונותו להישאר תותחן.

עוד בנושא

ביירין כבש בתוספת הזמן ונתן לארסנל 2:2 דרמטי מול צ'לסי
ונגר כעס: "אם זה היה פנדל, אז לנו הגיע לקבל שניים"
"קוטיניו עשוי לשבות אם ליברפול לא תשחרר אותו לברצלונה"

שחקני ארסנל הקטור ביירין וגבריאל חוגגים. GettyImages
כל הקלפים היו בידיו, והוא בחר להישאר. הקטור ביירין/GettyImages

המחיר התדמיתי שמשלם שחקן ארסנל

ביירין לא רצה להיות פברגאס. "זה הבית שלי, ואני מאושר להמשיך כאן לשנים ארוכות. לא חשבתי על אפשרויות אחרות, פרט להמשך ההפתחות המקצועית בארסנל. על מנת להיות כאן, צריך להיות לא רק כדורגלן טוב, אלא גם בן אדם טוב", הוא הצהיר במעמד החתימה, בעוד ארסן ונגר הגדיר אותו כ"איש ארסנל אמיתי". בהמשך, כאשר המשבר במועדון העמיק, והתברר שהקבוצה כשלה בנסיונה להעפיל לליגת האלופות, ייתכן שמחשבות על עזיבה חלפו בכל זאת בראשו. לא לחינם הוא השתמש בקלישאה השחוקה כי "בכדורגל הכל אפשרי". אלא שארסנל הבהירה חד משמעית לברצלונה שהנכס שלה לא עומד למכירה. אז הקטלונים החתימו את נלסון סמדו מבנפיקה. סיטי הפכה את קייל ווקר לאחד המגנים היקרים בהיסטוריה. הקטור לא התמרד, לא העלה דרישות, לא כעס. הוא באמת גילה נאמנות.

ובשביל מה? לא קל להיות שחקן ארסנל בימים אלה, כי תווית הלוזר מודבקת עליך באופן כמעט אוטומטי. ברשתות החברתיות צחקו על ביירין אפילו אחרי גמר אליפות אירופה עד גיל 21, בו הפסידה ספרד לגרמניה. המגן היה היחיד שלא הסיר את מדליית הכסף מצווארו מיד לאחר שקיבל אותה, וזה הספיק משום מה על מנת להתבדח על חשבונו ועל חשבון קבוצתו. לשחקן ברצלונה, למשל, זה פשוט לא יכול לקרות, אבל זו צרה קטנה יחסית. בעיה רצינית הרבה יותר המתינה לביירין מבחינה מקצועית, כי בתחילת העונה הוא הרגיש כי המנג'ר פשוט לא מעריך אותו מספיק, ומעדיך לקפח אותו לטובת אלכס אוקסלייד צ'מברליין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ארסן ונגר מאמן ארסנל. רויטרס
לא העריך את ביירין מספיק? ארסן ונגר/רויטרס

המכירה של אוקסלייד צ'מברליין כחבל הצלה

המגמה הזו החלה עוד במהלך העונה שעברה, כאשר ונגר החליט לבצע מהפכה טקטית ולעבור למערך עם שלושה בלמים, לפי האופנה אותה קבע אנטוניו קונטה. הרעיון נולד אחרי שתי התבוסות מול באיירן מינכן בשמינית גמר ליגת האלופות, התבשל במשך מספר שבועות, וביירין היה הקורבן הראשי. ונגר ניהל איתו שיחות אישיות, והסביר כי הוא מעדיף את אוקסלייד צ'מברליין בעמדת שחקן האגף שמכסה את כל השטח. הפיאסקו בתבוסה 3:0 מול קריסטל פאלאס באפריל זירז את התהליך, ואחריו נשמעו שריקות הבוז לעברו של ביירין. "זה לא הוגן כלפיו", הגן ונגר על חניכו – ואז סיפסל אותו.

הישועה הגיעה במאי כאשר אוקסלייד צ'מברליין נפצע, וביירין הוכיח את עצמו מחדש, בין היתר עם צמד בישולים בסטוק. ונגר קיבל איתות ברור שהוא מתאים לתפקיד גם 1-2-4-3, בין היתר כי את הקריירה בנוער של בארסה החל ביירין כקשר, ורק לאחר מכן הוסט להגנה בזכות מהירותו המסחררת. אלא שבאוגוסט הקדיש המאמן את מירב המאמצים על מנת לשכנע את אוקסלייד צ'מברליין להישאר במועדון, בעוד עתידו של הקטלוני לא הדאיג אותו. לכן הוא שילב את הקשר המחוזר כשחקן האגף השמאלי, וכאשר התברר כי אינו מספק את הסחורה, בחר להזיזו מחדש ימינה.

על מנת לעשות זאת, הלך ונגר על הפתרון ההזוי מכולם – הוא העביר את ביירין שמאלה. קשה להעלות על הדעת שילוב פחות מוצלח, כי ביירין מעולם לא שיחק שם, ורגלו השמאלית חלשה למדי. הסאגה הביזארית הגיעה לשיא האבסורד בתבוסה 4:0 מול ליברפול, במהלכה נדרש הקטלוני האומלל להתמודד עם מוחמד סלאח באגף שלא מתאים לו לחלוטין. למזלו הרב, אוקסלייד צ'מברליין פשוט נשאר באנפילד – הוא נמכר לשורות הקבוצה של יורגן קלופ בחלוף ימים ספורים, על סף הסגירה של חלון ההעברות. סביר להניח שהיה זה אחד הרגעים המאושרים בחייו המקצועיים של המגן. מאז הוא שב למשבצת הטבעית, ואת האפקט אפשר היה לראות כבר במפגש מול צ'לסי בסטמפורד ברידג', בו התעלה על עמיתו הספרדי מרקוס אלונסו, ובישל שני מצבים נהדרים לדני וולבק ואלכסנדר לקאזט, אשר לא השכילו לנצל אותם בתיקו מאופס.

הקטור ביירין שחקן ארסנל חוגג. רויטרס
"יש הרבה שליליות בכל הקשור לארסנל". הקטור ביירין/רויטרס

לוחם ופעיל חברתית

לביירין יש חשבון פתוח עם אלונסו עוד מהמפגש בעונה שעברה אז פגע בוגר ריאל מדריד במרפקו הישר בפניו של יוצא ברצלונה, גם אם באופן לא מכוון. יש לו מוטיבציה מיוחד להוכיח את עצמו בקרבות מול הכחולים, ואתמול הוא ניצל אותה ברגע האחרון כדי להימנע ממבוכה. ביירין לא היה רחוק מלהפוך לדמות הטרגית בדרמה, כאשר הכשיל בשלומיאליות את אדן הזאר ברחבה, זמן קצר אחרי שג'ק ווילשר חגג שער יתרון מרהיב. ואם זה לא מספיק, היה זה אלונסו – הוא ולא אחר – שהשלים את המהפך עבור צ'לסי וקבע 1:2 בדקה ה-84. הפיאסקו נראה מוחשי, והפסד היה מעמיד את התותחנים במצב בעייתי ביותר בקרב על הכרטיס לליגת האלופות. ביירין הגיע בזמן כדי לתקן את הנזק שגרם. הוא הפציץ בזמן פציעות, קבע 2:2 וחגג את שערו הראשון העונה. הוא לא הפסיד לפברגאס.

בישול אחד כבר היה לו, במשחק משוגע אפילו יותר, בתיקו 3:3 מול ליברפול לפני שבועיים, בו צפה אוקסלייד צ'מברליין באופן אירוני מהספסל. בשני המקרים, הקטלוני לא היה מושלם בלשון המעטה מבחינה הגנתית, ובאופן כללי עדיין לא חזר לרמה שהפגין לפני הפציעות בקרסול, אבל רוח לחימה יש לו בשפע, וגם ונגר שיבח אותו על כך אתמול. בשנה האחרונה הוא סופג לא מעט ביקורת מהאוהדים, אבל מסרב להתרגש יתר על המידה. אחרי הניצחון 2:5 על אברטון באוקטובר טען ביירין: "יש הרבה שליליות בכל הקשור לארסנל. כאשר אנחנו מנצחים, זה תמיד בגלל שהיריבה חלשה. כאשר אנחנו מפסידים, זו תמיד אשמתנו. אנחנו פשוט צריכים להתעלם ולהמשיך במה שאנחנו עושים".

למי שטוען כי ביירין עסוק מדי ברשתות החברתיות כדאי לזכור שיש לכך גם היבטים חיוביים. הקטלוני מעורב חברתית – למשל, הוא תרם כספים לנפגעי שריפת הענק במגדל מגורים בלונדון בקיץ (50 ליש"ט על כך דקת משחק ביורו עד גיל 21), ועודד אחרים לעשות כמוהו. ייתכן שבמועדון אחר המסלול המקצועי שלו היה מוצלח יותר, והוא משלם את המחיר על הנאמנות, אך האם אוהדי ארסנל צריכים לבוא אליו בטענות על כך? השער הדרמטי אתמול, כמו העזיבה של אוקסלייד צ'מברליין, עשויה להיות השפעה חיובית על המשך הדרך. ימים יגידו אם הארכת החוזה היתה צעד נכון או טעות.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully