וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסי עם כפפות: על השיפור של מארק אנדרה טר סטגן שוער ברצלונה

22.12.2017 / 16:00

ההתחלה שלו בברצלונה הייתה חלשה וערב מסויט אחד בוויגו גרם לחשוב שזה גדול עליו. אבל בשנה האחרונה השוער בן ה-25 הראה שיפור אדיר, הציל את ברצלונה אינספור פעמים ויש שכבר מכנים אותו השוער הטוב בעולם כרגע או "מסי עם כפפות"

AP

בווידאו: מארק אנדרה טר סטגן מבטא את שמו בצורה הנכונה

ב-19 בנובמבר השנה נרשמה מיני סערה בטוויטר של ברצלונה. החשבון של המועדון באנגלית צייץ תמונה משותפת של ליאונל מסי ומארק אנדרה טר סטגן מתחבקים עם הכיתוב: "שתי הסיבות המשמעותיות ביותר בגללן אנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים כרגע".

בעקבות הציוץ הזה, אוהדי ברצלונה רבים זעמו והגיבו שגם האחרים תרמו למצב הטוב. החשבון של בארסה לא נותר אדיש והגיב: "היי, אוהדי בארסה! קראנו את התגובות שלכם ואנחנו יודעים שאלה לא שתי הסיבות היחידות לכך שאנחנו מובילים את הלה ליגה. כל השחקנים שלנו תרמו להצלחה. אז הנה ההזדמנות שלכם: למה לדעתכם אנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים?".

אולי הציוץ המקורי הרגיז כמה מאוהדי ברצלונה, אבל הוא כנראה גם הביע את מה שרבים מהאוהדים חושבים באמת, ולבטח מה שאותו אדם חשב באותו רגע וחשב שיזכה להד חיובי בקרב האוהדים: טר סטגן הוא באמת אחד משני האחראים המשמעותיים ביותר לעונה הטובה שעוברת בארסה.

ואכן, אפשר לומר כבר בפה מלא ובביטחון גמור שבעונתו הרביעית בקבוצה, השוער בן ה-25 סוף סוף הפך למה שאנדוני סוביסארטה הבטיח שיהיה כשהתעקש לרכוש אותו ב-2014 תמורת סכום שנראה היום די מצחיק, 14 מיליון יורו. סוביסארטה עשה גם אינספור טעויות בברצלונה, ושילם על כך במשרתו, אבל מסתבר שטר סטגן ממש לא הייתה אחת מהן. אחרי שלוש עונות לא פשוטות באחד המועדונים התובעניים בעולם, אם לא התובעני שבהם, השוער הגרמני מראה את הפוטנציאל האדיר שכולם דיברו עליו מגיל צעיר.

מארק אנדרה טר סטגן שוער ברצלונה. רויטרס
מנייה בטוחה בשער. טר סטגן/רויטרס

צריך לזכור שטר סטגן הגיע לברצלונה יחד עם קלאודיו בראבו כשהיה ברור שהצ'יליאני הוותיק - שצורף לבארסה אחרי שמונה עונות בריאל סוסיאדד והיכרות עם הלה ליגה - מוחתם על תקן שוער ראשון. הרעיון מאחורי הבאתו של שוער בורוסיה מנשנגלדבאך היה מציאת שוער לטווח הארוך כשבינתיים ישפשפו אותו בגביע הספרדי וגם בליגת האלופות. טר סטגן היה שותף לטרבל של בארסה כבר בעונה הראשונה כשהוא פותח גם בגמר ליגת האלופות מול יובנטוס, אבל רשם בסך הכול 21 הופעות באלופות ובגביע המלך. גם ב-2015/16 המצב נשאר זהה והשוער הגרמני שותף רק בגביע המלך ובליגת האלופות.

בעונה שעברה, ואחרי שברצלונה ביצעה מהלך חכם עם מכירתו של בראבו למנצ'סטר סיטי, טר סטגן הפך לשוער הקבוע בכל המסגרות. השוער הגרמני לא עשה מעבר חלק לתפקיד השוער הראשון וביצע לא מעט שטויות. זכורה במיוחד הופעת האימים שלו בבלאיידוס מול סלטה ויגו באוקטובר 2016. ברצלונה נראתה נורא במחצית הראשונה ונקלעה לפיגור 3:0. אלא שבפתיחת המחצית השנייה הבלאוגרנה התאוששו, חזרו ל-3:2 עם שערים של ג'רארד פיקה וניימאר, אבל אז בדקה ה-77 הגיעה טעות גדולה של טר סטגן, שבעט כדור היישר על גופו של פאבלו הרננדס, משם זה הלך פנימה וסלטה ברחה ל-2:4. פיקה הספיק לכבוש שער נוסף, אבל היה ברור שהמשחק כבר אבוד. הגרמני לקח את הטעות בצורה קשה ואמר אז: "זו אשמתי, אני ממש מצטער ומתנצל. אם לא הייתי עושה את הטעות הזו, היינו יכולים לנצח".

סרג'יו בוסקטס שחקן ברצלונה חוגג. AP
גם הוא מתמוגג מטר סטגן. סרחיו בוסקטס/AP
היו שחשבו ודיברו על כך שזה אולי הסוף של טר סטגן בברצלונה, אבל באופן מפתיע הוא המשיך לקבל קרדיט כשוער ראשון והראה שיפור מתמיד. העונה, השיפור הזה כבר משמעותי מאוד והוא הפך למשענת של הקבוצה בימים חלשים

היו שחשבו ודיברו על כך שזה אולי הסוף של טר סטגן בברצלונה, אבל באופן מפתיע הוא המשיך לקבל קרדיט כשוער ראשון והראה שיפור מתמיד.

העונה, השיפור הזה כבר משמעותי מאוד והוא הפך למשענת של הקבוצה בימים חלשים. טר סטגן סגר מעגל בתחילת החודש כשסיפק תצוגה מצוינת שמנעה מברצלונה מנומנמת הפסד ב-2:2 מול סלטה ויגו. אחרי המשחק אמר מאמן סלטה ועוזרו של לואיס אנריקה לשעבר במועדון, חואן קרלוס אונסואה, על השוער: "מארק השתפר מאוד. הוא בכושר פנטסטי. אם הוא לא השוער הכי טוב בעולם היום, הוא לבטח אחד הטובים".

טר סטגן עצמו (1.87 מטר) הוא טיפוס צנוע ואפור יחסית מבחינת חיים ציבוריים, אפשר לומר שהוא אפילו די חנון. הוא נולד במנשנגלדבאך ועבר בבורוסיה את כל מחלקות הילדים, נערים ונוער כשבדרך הוא גם עושה את אותה הדרך בנבחרות השונות של גרמניה. שם המשפחה הלא גרמני שלו מגיע משורשים הולנדים מרוחקים מאוד שיש לו כפי שטען בראיונות בעבר (בהם גם הגה את השם כ-טר סטגן). בראיון שקיים לאחרונה עם כתב גרמני של DER WESTEN שטס במיוחד לברצלונה כדי לפגוש אותו, לא סיפק טר סטגן הרבה כותרות מעניינות או סיפורים אישיים מרתקים.

הוא לא הטיפוס של הדברים האלה, אלא יותר של צעדות וטיולים בעיר ולאחרונה נישא לחברת הילדות שלו. בהקשר להתחלה הקשה יחסית שהייתה לו בברצלונה תמיד נוהגים להזכיר את הדרך הקשה שעבר גם בנבחרת גרמניה. בעקבות ההצלחה המיידית והמרשימה מאוד שלו בגלדבאך, יואכים לב זימן את טר סטגן לסגל הרחב של הנבחרת לקראת יורו 2012 כשהוא בן 20 וחודש. הופעת הבכורה שלו הייתה נוראית, גרמניה הפסידה 5:3 לשוויץ במשחק אימון וטר סטגן צפה בטורניר עצמו מהבית אחרי שנופה מהסגל הסופי.

יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. רויטרס
בונה על טר סטגן. יואכים לב/רויטרס
בסך הכול יש לטר סטגן 18 הופעות במדי אלופת העולם, אבל גם לו ברור שברגע שנוייר יחזור הוא יאבד את המעמד כשוער מספר אחת של הנבחרת

מאז אותו משחק יואכים לב תמיד דיבר על הפריבילגיה האדירה שיש לו בעמדת השוער עם מנואל נוייר כאופציה ראשונה ואחריו, לצד טר סטגן, נמצאים גם ברנד לנו וקווין טראפ. השניים הראשונים תמיד ראש בראש על עמדת השוער השני וטראפ תמיד קצת מאחוריהם.

עד גביע הקונפדרציות ברוסיה בקיץ לב תמיד נהג לבצע רוטציות בין לנו, טר סטגן וטראפ בהיעדרו של נוייר: אחרי הופעה לא טובה של לנו במשחק הראשון ברוסיה נתן לב את המפתחות לטר סטגן שפתח בכל המשחקים ונבחר למצטיין בגמר, כשלאחר מכן הוא מקבל את המפתחות להרכב גם בכל שאר משחקי מוקדמות גביע העולם פרט לאחרון מול אזרבייג'אן, שכבר היה חסר כל חשיבות.

בסך הכול יש לטר סטגן 18 הופעות במדי אלופת העולם, אבל גם לו ברור שברגע שנוייר יחזור הוא יאבד את המעמד כשוער מספר אחת של הנבחרת. "אין מה לומר על נוייר", אמר באותו ראיון ל-DER WESTEN, "מגיע לו להיות השוער מספר אחת של גרמניה ויש לו מעמד אדיר. הוא עבד בשביל זה קשה מאוד ואני מכבד אותו ואת זה מאוד".

לפיכך, אפשר ללמוד שטר סטגן מבין שגם בנבחרת הוא יצטרך להתבשל לאט עד שיגיע למעמד של השוער מספר אחת ויגזול משוער באיירן מינכן את האפודה. בברצלונה זה עבד די טוב, לפחות כך אומרים חבריו נכון לעכשיו.

טר סטגן רשם הצלה נהדרת לבעיטה של פאולו דיבאלה ב-0:0 מול יובנטוס בחוץ והבטיח לברצלונה את הכרטיס לשמינית גמר ליגת האלופות. בכך הוא הגיע למצב שהדף 23 מ-24 הבעיטות האחרונות שנבעטו אל המסגרת שלו באותה עת. "אנחנו מודעים ליכולת ולאיכות של טר סטגן, זה משהו יוצא דופן", החמיא לו אנדרס אינייסטה אחרי אותו משחק, "טר סטגן נהדר והוא עדיין לא קרוב לשיא שלו, יש לו עוד כל כך הרבה לאן להתקדם ולהשתפר".

אחרי אותו משחק דיברו בספרד על תמונה מסיום המשחק בה נראה טר סטגן מחובק עם ג'אנלואיג'י בופון ודיברו על כך כטקס העברת השרביט, עד כדי כך. גם לוקא דין התלהב מההופעה של האיש שמאחוריו ואמר: "הוא השוער הכי טוב בעולם כרגע".

גם סרחיו בוסקטס התלהב מהשוער ואמר: "טר סטגן הוא שוער ברמה הגבוהה ביותר וכרגע הוא בכושר נהדר ועוזר לנו להיות יציבים וחזקים יותר. הוא מצליח לשמור על רשת נקייה בהרבה מקרים וזה דבר חשוב מאוד בשבילנו". ארנסטו ואלוורדה הוסיף: "הוא בכושר נהדר, למרות שלפי התכנית שלנו הוא לא אמור לבצע כל כך הרבה הצלות".

באחד המקרים הכריזו בתקשורת הספרדית שטר סטגן הוא "מסי עם כפפות". הגרמני סיפק תצוגה מצוינת ב-0:2 של ברצלונה מול אתלטיק בילבאו בחוץ העונה, במשחק שהוא תמיד מוקש גדול לגדולות. הוא תסכל את אריץ אדוריץ ועצר אותו פעמיים באחד על אחד כשהתוצאה עוד הייתה 0:0 ואז הציל פעמיים שתי הזדמנויות כשבארסה הייתה ב-0:1. "הניצחון הזה הוא שלו", אמר אחרי המשחק בוסקטס על השוער, "הוא היה המפתח שלנו לניצחון ואנחנו מאושרים שיש לנו אותו".

מארק אנדרה טר סטגן שוער נבחרת גרמניה עם יואכים לב. GettyImages
ייקח לנוייר את חולצת ההרכב בנבחרת? טר סטגן/GettyImages

בלם העבר של ברצלונה קרלס פויול התלהב מטר סטגן ואמר עליו: "הוא יכול להיות השוער של גרמניה בגביע העולם, יש לו עונה מדהימה עד כה והוא בלי שום ספק אחד השוערים הכי טובים בעולם. אני יודע שעם טר סטגן עמדת השוער בבארסה בידיים טובות מאוד".

אוליבר קאהן, מהשוערים הגדולים בהיסטוריה, הפתיע כשאמר שלא ייכנס לפאניקה אם נוייר לא יוכל לעמוד לרשות יואכים לב ברוסיה: "באופן מסורתי יש לנו בגרמניה שוערים חזקים מאוד, אפילו כשמספר אחת בחוץ. ב-2010, רנה אדלר היה אמור להיות השוער הראשון ונפצע. מנואל נוייר תפס את המקום שלו והיה נהדר. לכן, אני אסמוך על מארק אנדרה טר סטגן מברצלונה בעיניים עצומות אם נוייר לא יתאושש בזמן לטורניר בקיץ".

עם כל המחמאות, החוזה החדש שחתם עליו בתום העונה שעברה עם סעיף יציאה של 180 מיליון יורו, העובדה שספג רק שבעה שערים ב-16 משחקי ליגה העונה ואחד בחמש הופעות בליגת האלופות, טר סטגן צריך להראות שיש לברצלונה על מי לסמוך גם במשחקי מאני טיים גדולים. סנטיאגו ברנבאו זה תמיד המקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully