וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלו על הגלגל: סיפור ההצלחה המפתיע של ברנלי בפרמיירליג

15.12.2014 / 15:50

עם עונשים שנקבעים על פי "גלגל המזל", מוריניו הג'ינג'י שלא נזרק גם אחרי הירידה ב-2015, ושיטת הגנה ייחודית, ברנלי הצנועה היא ההפתעה הגדולה של אירופה עד כה. תחנת ההשבחה שמצליחה גם להשתבח ולהעניק ניחוח בריטי נוסטלגי לפרמיירליג הבינלאומית

עריכת וידאו: מתן חדד

בווידאו: פפ גווארדיולה וז'וזה מוריניו מדברים אחרי הדרבי של מנצ'סטר

משמעת - זו המילה שחוזרת על עצמה בכל הזדמנות בה מנסים לבחון באנגליה את סיפור ההצלחה המפתיע של ברנלי. לפני כשבועיים תרם את חלקו לדיון גם פול רובינסון, שוער נבחרת אנגליה לשעבר שסיים את הקריירה בקיץ האחרון עם עונת פרישה בברנלי, והוא נתן דוגמה לדרך הייחודית בה הפרות משמעת מטופלות בתוך המועדון. "האימונים אינטנסיביים ממש כמו משחק ויש הקפדה על כל פרט ופרט", תיאר רובינסון באולפן של beIN SPORTS. "הכול מתועד, כל צעד שלך. ביום שישי עוברים על הסרטונים הערוכים יחד עם הצוות, מנתחים את הווידאו ופתאום יכולה לקפוץ תמונה שלך עם הגרביים הלא נכונים או עם אוזניות. ואז, אתה חייב לסובב את הגלגל".

העונשים בברנלי מחולקים על פי "גלגל המזל". המאמן שון דייץ' הכין עונש לכל אות ב-ABC והשחקן החוטא צריך לסובב את הגלגל ולבצע את העונש היצירתי שעלה בגורל. פחות קנסות ונזיפות, יותר קארפול קריוקי. "באות B, למשל, כתוב בוי בנד", המשיך רובינסון. "השחקן הנענש אמור לסובב את הגלגל עוד שלוש פעמים כדי לצרף אליו שלושה שחקנים ולהקים להקת בנים שתופיע ביום שישי הבא. בהתחלה זה נראה מוזר ואתה אומר לעצמך 'מה, באמת?', אבל זה קונה אותך ואחרי כמה שבועות אתה מבין שזה מקום מצוין להיות בו".

עוד לפני הניתוחים הטקטיים ובחירת השחקנים, הסיפור הזה של רובינסון מלמד משהו על הסינדרלה של הפרמיירליג - הקבוצה הכי מפתיעה בחמש הליגות הבכירות של אירופה עד כה. שני מחזורים לפני סיום הסיבוב הראשון, ברנלי מדורגת במקום השישי עם 31 נקודות - רק שתיים פחות מהכמות שצברה בעונת 2014/15 שהסתיימה בירידת ליגה. עם תקציב צנוע מאוד במונחי הפרמיירליג (27 מיליון ליש"ט) היא מקדימה בטבלה את ארסנל (199 מיליון) ומחזיקה במאזן זהה לזה של טוטנהאם (100 מיליון) וליברפול (208). ועם כל הכבוד לגלגל, זה לא רק עניין של מזל.

שחקני ברנלי חוגגים עם סטיבן וורד. רויטרס
השוו את מאזן ניצחונות החוץ כבר במחזור הפתיחה, ועוד בביתה של האלופה. שחקני ברנלי/רויטרס

הגורל של ברנלי יכול היה להיות שונה לחלוטין. במאי 2015, רגע לפני מחזורי ההכרעה בפרמיירליג, המאמן שון דייץ' הודה כי ירידת ליגה עלולה לחרוץ את גורלו. "אני מבין שאני עשוי להיות מפוטר, זה טבעי". שחקניו עשו הכול כדי לשרוד וצברו שבע נקודות מתשע האחרונות בלי לספוג שער, אך זה לא הספיק כדי להינצל. למרות זאת, המועדון החליט לדבוק בדייץ' ו"מוריניו הג'ינג'י" נותר נאמן לברנלי. לא דבר של מה בכך בכדורגל המודרני.

ההחלטה הזו להישאר יחד למרות הירידה, הצילה למעשה את הפרויקט המשותף. דייץ' הגיע לברנלי באוקטובר 2012 כמחליפו של אדי האו שעזב לטובת בורנמות'. הוא קיבל לידיו קבוצה במרכז הטבלה של ליגת המשנה, עם התקציב הרביעי הכי נמוך, ובעונה השנייה כבר החזיר אותה לפרמיירליג. את לקחי 2014/15 הפיקו בברנלי מהר מאוד. הקבוצה חזרה עם דייץ' לליגה הבכירה תוך שנה, ובעונה הקודמת הצליחה גם לשרוד בצורה מפתיעה, בניגוד לרוב התחזיות. ברנלי הקדימה את הקו האדום בשש נקודות, הפכה את טרף מור למעין מבצר (10 ניצחונות) ושלחה לנבחרת שחקנים כמו מייקל קין והשוער טום היטון.

וכמו שהתגברה אחרי הירידה על מכירתם של דני אינגס וקירן טריפייר, כך ברנלי לא התרגשה מהפרידות בקיץ מקין (30 מיליון ליש"ט לאברטון) ואנדרה גריי (18.5 מיליון לווטפורד). המועדון שמייצג בפרמיירליג את העיר הכי קטנה (כ-70 אלף תושבים) הבין את מקומו כבית השבחה ולא משתמש במכירות כתירוץ. קין הלך? ג'יימס טרקובסקי האלמוני תפס את מקומו בהרכב והפך לאחד הבלמים המובילים בליגה. היטון פצוע? ניק פופ הגיע משום מקום, תפס את המקום בין הקורות ומוביל את מדדי השוערים בפרמיירליג. כך, הקבוצה שהחלה את העונה כמועמדת ודאית לירידה, בילתה באמצע השבוע למשך 24 שעות במקום הרביעי השווה כרטיס לליגת האלופות.

שון דייץ' מאמן ברנלי (מימין) עם היו"ר מייק גרליק. GettyImages
קשרו את גורלם זה בזה. המאמן שון דייץ', מימין, עם היו"ר מייק גרליק/GettyImages

תוצאות משחקי יום רביעי אמנם הורידו את ברנלי למקום השישי, אך עדיין מדובר בדירוג הכי גבוה של הקלארטס מאז 1975, אז היו במקום השני בליגה הבכירה. לפני כן היו גם שתי אליפויות (1921 ו-1960), אבל מבחינת היו"ר מייק גרליק הרגע החשוב בתולדות המועדון היה אחר. "ההינצלות מירידה מהליגות המקצועניות ב-1987, זה היה השפל האולטימטיבי", קבע האוהד שהפך לבוס ב-2012 וקשר את גורלו בזה של המאמן דייץ'. "עכשיו אנחנו בשיא האולטימטיבי ורוצים להישאר שם, מה שקורה כרגע הוא בלתי ייאמן. אני לבטח היו"ר הכי עני בליגה, ויכול להגיד שאני גאה בזה. אני לא אוליגרך ולא ביליונר. האוהדים מבינים את זה. כשאתה מוגבל באמצעים, אתה חושב על כל דבר שאתה עושה, בודק כל פינה וכל אפשרות, ומקבל החלטות טובות יותר".

החלטה כזו, כאמור, התקבל עם השארתו של דייץ' לאחר הירידה. המאמן לא רק אחראי על כל הצד המקצועי, אלא היה מעורב גם בתכנון מתחם האימונים החדש. עברו ממגרשים בסכנת הצפה ליד נהר קאלדר למתחם משוכלל בעלות של 10.5 מיליון ליש"ט. "זו גרסת מיני לעומת המועדונים הגדולים, אבל ההשקעה הכספית הכי טובה שלנו בחלון ההעברות", הבהיר דייץ'. בטקס החניכה, דיברו אנשי המועדון על המטרה לעונה הקרובה: "לשמור על הרמה מטרף מור גם במשחקי חוץ". הרי בעונה שעברה ניצחה הקבוצה רק פעם אחת בחוץ ושרדה בעיקר בזכות 10 ניצחונות ביתיים. אבל עם לוח מלחיץ שקבע כי חמשת משחקי החוץ הראשונים שלהם יהיו אצל צ'לסי, טוטנהאם, ליברפול, אברטון ומנצ'סטר סיטי, גם הקלארטס לא נתנו לעצמם סיכוי.

והנה, כבר במחזור הפתיחה השוותה ברנלי את מאזן ניצחונות החוץ מהעונה שעברה, עם 2:3 סנסציוני בסטמפורד ברידג' על חשבון האלופה. מחמשת משחקי החוץ המאיימים, הקבוצה של דייץ' הוציאה שמונה נקודות והפסידה רק למנצ'סטר סיטי, הקבוצה לה כולן הפסידו (חוץ מאברטון). סך הכול, לברנלי כבר ארבעה ניצחונות חוץ משמונה משחקים, כמעט כמו המאזן בטרף מור (חמישה ניצחונות). המטרה הושגה.

ג'יימס טרקובסקי שחקן ברנלי. GettyImages
השכיח את מייקל קין. ג'יימס טרקובסקי/GettyImages

כיצד זה קרה? בזכות אותה משמעת שדייץ' מקדש בחדר ההלבשה ובאה לידי ביטוי גם על כר הדשא. ברנלי היא לא קבוצה מהנה - הסגנון שלה מזכיר יותר את הפרמיירליג הישנה או את נבחרת אירלנד (בכל זאת, מושבה של חמישה אירים בסגל). היא גם לא יכולה להיות סינדרלה בסגנון לסטר סיטי. אין לה כוכב אחד ובטח לא כישרון ברמה של ריאד מחרז, סקורר סטייל ג'יימי ורדי או מחסל במרכז השדה דוגמת אנגולו קאנטה. אבל עבודה קשה, ארגון ותשוקה בלתי נגמרת הפכו אותה לקבוצה סופר-יעילה. כזו שניצחה שבעה משמונת משחקי הבית שלה ב-2017 בתוצאה הנהדרת 0:1. 16 שערי זכות הספיקו לה בינתיים לתשעה ניצחונות ליגה (רק שניים פחות מכל העונה שעברה) והיא ספגה בסך הכול 12 שערים - רק לשתי הקבוצות של מנצ'סטר יש הגנה טובה יותר (11 שערי חובה כל אחת).

הנתונים הסטטיסטיים מלמדים טוב יותר על הסגנון של ברנלי. הקבוצה הזו נמצאת במקום ה-18 בפרמיירליג מבחינת אחוזי החזקה בכדור (44.5 - רק ווסט ברומיץ' וסטוק סיטי גרועות ממנה) וסוגרת את הליגה מבחינת אחוזי דיוק במסירות (רק 71.4). ברנלי גם מאפשרת ליריבות הכי הרבה בעיטות במשחק (16.4 איומים על שערה) אבל את רובן שחקני ההגנה שלה חוסמים עוד לפני שהשוער פופ נדרש להתערב. 5.6 חסימות למשחק יש להגנת ברנלי, כשהבלמים בן מי (1.7) וטרקובסקי (1.6) מובילים את הליגה.

למעשה, ברנלי עושה הגנה עמוקה ומשאירה ליריבות אופציות בעיטה ממרחק ומזוויות מסוימות בלבד, כשבין הבועט לבין השוער ניצבים עוד שבעה-שמונה שחקנים. השחקנים נוטשים את העמדות שלהם, מצמצמים שטחים וממעטים לטעות. זו גם הקבוצה שמובילה בניצחונות בכדורי גובה (24.2 למשחק) ולוכדת הכי הרבה פעמים בנבדל (3.5). תוסיפו לזה הרחקות כדור ללא חשבון - מכירים עוד קבוצה ששחקניה מעיפים את הכדור לכל עבר כחלק מהתרגול בחימום לפני המשחק? - ותקבלו יחידה מגובשת וקשה מאוד להכנעה.

השיטה הזו מבליטה את שחקני ההגנה. פופ זוכה לשבחים ומתדפק יחד עם טרקובסקי על דלת הנבחרת, הבלם מי מבוקש בקבוצות בכירות יותר ואפילו מחליפו קווין לונג, השחקן הוותיק בקבוצה שחזר לסגל אחרי כמה השאלות, נזרק למים הקרים במחזורים האחרונים והחזיר עם שתי הופעות מצוינות. "אין אצלנו כוכבים, אין לי פייבוריטים", הסביר דייץ'. "אני מאמין בכל אחד מהשחקנים שלי. יש כאן קבוצה של אנשים עם אמונה בכל דבר שאנחנו עושים".

בצד ההתקפי, ברנלי מגוונת העונה בין 4-4-2 ל-4-2-3-1 ולא חוששת לשחק עם שני חלוצי מטרה דומים. ובינתיים, כל ציוות התקפי עובד. דייץ' הביא בקיץ את כריס ווד הניו זילנדי, חלוץ מוביל בליגת המשנה וכזה שיכול היה להיכנס מיד לעניינים וללקט כדורים ארוכים שמועפים מכיוון ההגנה. אחד מארבעה שחקני רכש שהגיעו מהליגה השנייה. גם כי המשאבים של ברנלי מוגבלים, אבל גם כי המאמן שלה בוחן את האופי של השחקנים, ההתנהלות שלהם מחוץ למגרש ואת מידת ההתאמה שלהם לשיטות שלו ולמנטליות של המועדון.

שון דייץ' מאמן ברנלי. רויטרס
אז בכל זאת ניצח כמה משחקים. שון דייץ'/רויטרס

ברנלי מבינה את מקומה כתחנת מעבר. דייץ' מחתים שחקנים שיכולים לפרוח בשיטה שלו, דוגמת ג'ק קורק שבסוונסי כבר התייאשו לגביו או סטיבן דפור הבלגי שהתגבר על קשיי העונה הראשונה והפך לבעל הבית בקישור. את האחרים הוא משפר, משביח ומוכר. כך, תוך שנה וחצי הספיקו לא פחות מחמישה נציגי ברנלי לערוך הופעת בכורה בנבחרת אנגליה, וכנראה שהכמות הזו תגדל בזימונים הבאים. יופיעו ויעזבו.

הבוס גרליק ממשיך להזכיר את המטרה הבסיסית של ברנלי ("להשיג 40 נקודות, להבטיח הישרדות ומשם לדחוף קדימה") וגם מאמנו לא מוכן להיסחף. "אני גאה, סופר-גאה, אני האדם הכי גאה בכפר הגאווה", סיכם דייץ' את הניצחון על סטוק סיטי באמצע השבוע. "זו משימה קשה לנצח משחקים ברמה הזו, יאכלו אותך חי אם תחלום יותר מדי. טוב לחלום וכולם נהנים מהתוצאות כרגע, אבל אנחנו לא הדבר האמיתי. לסטר כבר העיפה את גג החלומות בכדורגל".

במסיבת העיתונאים הזו נשאל דייץ' על סיכוי להשיג מקום בליגת האלופות או בליגה האירופית. מי היה מאמין?

הוא רק יכול היה להיזכר במסיבת עיתונאים אחרת, קצת יותר משלוש שנים אחורה, אז קבוצתו הובסה 3:0 בידי ארסנל, נותרה ללא ניצחון אחרי 10 מחזורים ואחד מאנשי התקשורת שאל אותו: "האם אתה חושב שתנצח אי פעם משחק פרמיירליג?". אז דייץ' גילה סבלנות וניצח. גם ברנלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully