וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים על כדורים: מכבי תל אביב יכולה לסכם סיבוב ראשון מעורר כבוד

8.12.2017 / 9:25

מול ולנסיה הזכירה מכבי שוב מה מבדיל אותה מקבוצות הדרג הביניים ביורוליג: מלחמה על כל כדור, ריבאונד וירידה להגנה. זה אולי לא יספיק בשבועיים הרצחניים הבאים, אבל מול הקבוצות בליגה שלה יכולה החבורה האפורה והלוחמת הזאת לסכם סיבוב ראשון מעורר כבוד

צילום ועריכה: קובי אליהו

פעם, די מזמן, ניצחון ביתי של מכבי תל אביב על ולנסיה בשלוש נקודות הפרש היה עשוי להיחשב כמאכזב. אחרי הכל, כולה קבוצה אפרורית מספרד שמתארחת במבצר של האימפריה הצהובה. שאריות לאותה תפיסה ניתן היה למצוא גם אמש (חמישי), בעיסוק האינטנסיבי – והמאוס – בשופט היורוליג היחיד שאוהדי הכדורסל בארץ מכירים בשמו ובתהיות סביב ההחלטה של נבן ספאחיה לא לבצע עבירה בסיום ולהסתכן בשלשה ("זו שאלה אירופאית", ענה גרג פופוביץ' לעיתונאי איטלקי ששאל אותו שאלה זהה כשהחלטה דומה עלתה לו באליפות מול מיאמי). רק שגם בהרכב חסר, ולנסיה היא יריבה קשוחה, ממושמעת (5 איבודים בלבד) ועם כשרון התקפי (אריק גרין וסן אמטריו הנפלאים) וסנטימטרים (פלייס ולינאסון) שהופכים אותה לטובה באופן משמעותי ממה שמאזנה ביורוליג מראה. אין די בכשרון ההתקפי של מכבי כדי לנצח אותה.

עוד בנושא:

רול יחמיץ את חולון ונהריה, ג'קסון: "פיינל פור? הכל יכול לקרות"
יורוליג: מכבי תל אביב ניצחה 91:94 את ולנסיה
נבן ספאחיה: "מאוד לא מרוצה מההגנה שלנו, אבל לא יכול להתלונן"

נבן ספאחיה מכבי תל אביב. ברני ארדוב
העיקרון המנחה - מלחמה על כל כדור. נבן ספאחיה/ברני ארדוב

בכלל, היורוליג אמנם נחלשה העונה, אבל אין בה קבוצות מפורקות או חולות, דוגמת מכבי של העונה שעברה או הפועל ירושלים של העונה. כל משחק הוא אתגר והפערים בין מכבי לקבוצות הדרג הבינוני והנמוך במפעל, אם בכלל יש כאלה, מזעריים. לפייר ג'קסון, נוריס קול ודשון תומאס יש יכולות אישיות גבוהות, אבל כמעט לכל קבוצה יש כלים דומים. נדמה שנבן ספאחיה מבין זאת, ונראה שהעיקרון המנחה אותו כדי לייצר לקבוצתו יתרון הוא מלחמה על כל כדור. לא, אין מדובר בסיסמה גיא לוזונית ריקה מתוכן, אלא בקו מקצועי ברור. מכבי מובילה את היורוליג בשתי קטגוריות שמעידות על כך – ריבאונדים וחסימות – אבל עוד לפני כן היא עושה עבודה פנטסטית באלמנט נסתר מהעין – ירידה להגנה.

למרות ששני שחקנים לפחות נאבקים על ריבאונד ההתקפה, מכבי יורדת במהירות לאחור לאורך כל העונה, וגם אתמול אפשרה רק שלשה אחת של ולנסיה כתוצאה מאיבוד כדור. זה קורה גם מפני שבתרגילים של ספאחיה בדרך כלל שלושה גארדים נמצאים הרחק מהטבעת ובעמדות אידיאליות לירידה להגנה, כלומר גם בהתקפה יש משמעת קבוצתית שלא שוכחת מה יקרה בשניה שהכדור יעוף לטבעת. מתברר שבניגוד למנהגו של המאמן הישראלי הממוצע, אין די בצעקות בסגנון "לא מקבלים סל קל".

עוד באותו נושא

מכבי תל אביב: רול יחמיץ את חולון ונהריה, ג'קסון: "פיינל פור? הכל יכול לקרות"

לכתבה המלאה
ארט פראחוסקי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הכדורים העודפים הם שמבדילים בין מכבי ליריבותיה בדרג הביניים. ארט פראחוסקי/ברני ארדוב

בכל הנוגע לשליטה בריבאונד, דווקא משחק שבו מכבי התקשתה מעט מעיד עד כמה היא עובדת קשה בתחום הזה. לפני הכל, לא קל מול הגובה של הגרמני והאיסלנדי של הספרדים. שנית, הקליעה של ולנסיה מתחה את ההגנה של מכבי עד למקסימום, הגבוהים התרחקו מהטבעת כדי לעזור בפיק אנד רול, ואחרי רוטציות בהגנה שחקנים נמוכים יותר נאלצו לסגור גבוהים לריבאונד. התוצאה הייתה 10 ריבאונדים בהתקפה לספרדים. רק שמכבי בכל זאת הצליחה לנצח 26:33 בריבאונד, הצליחה לרוץ בזכות השליטה הזאת (במדיניות שנראה הפעם שמוכתבת מהספסל, כולל מהלכי טריילר מרעננים של פראחוסקי) וחיפתה על הריבאונדים שאיבדה בהגנה ב-12 נקודות מריבאונד התקפה. המהלכים האלה – קיין זוכה בכדור תועה ומוביל להתקפה שבסיומה פייר ג'קסון קולע שלשה; דשון תומאס הודף כדור חוזר אחרי זריקת עונשין לטיוס שמסיים בסל – כמעט נשכחים בסיום, אבל הכדורים העודפים האלה הם אלה שמאפשרים למכבי להבדיל עצמה כרגע מיריבותיה בדרג הביניים ביורוליג.

שחקן מכבי תל אביב פייר ג'קסון. ברני ארדוב
הצהובים יכולים להיות גאים בעצמם. פייר ג'קסון/ברני ארדוב

כמובן שריבאונד וירידה להגנה לבדם לא יקנו למכבי ניצחונות בלוח המשחקים הרצחני שצפוי לה בשבועיים הקרובים – צסק"א, פנאתינייקוס ופנרבחצ'ה. כאן צפויים לבוא לידי ביטוי הליקויים ההגנתיים מאמש – הגנת הפיק אנד רול הלא עקבית ורוטציות הגנתיות בעייתיות, שעוררו את זעמו של ספאחיה במהלך המשחק ובסיומו. גם ניהול משחק ערני יותר של המאמן – והכוונה יותר להחלטה כמו להציב את תומאס על סן אמטריו ופחות לוויתור על העבירה בסיום – יכול לסייע. במחשבה שנייה, מכבי הנוכחית לא אמורה לנצח את הקבוצות האלה, וגם מאזן של שלושה הפסדים לא יהיה בגדר אכזבה. האימפריה לא גרה כאן יותר, והקבוצה האפורה והלוחמת של העונה יכולה לסכם בגאווה סיבוב ראשון מרשים מול היריבות שבליגה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully