וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטש מחפש את הקלף המנצח: לקראת משחקה של נבחרת ישראל מול אסטוניה

24.11.2017 / 7:00

ההיגיון מאחורי הכנסת אלטיט לסגל על חשבון בלייזר, מצב הרוח של ג'ייק כהן, שחקן המפתח של הנבחרת, והקשר המיוחד עם אבי בן שימול. נבחרת ישראל תפתח את מוקדמות המונדובאסקט נגד אסטוניה (14:00, ספורט 5) שמגיעה עם חשבון פתוח

צילום ועריכה: קובי אליהו

1. ההפתעה של קטש

כמה דקות לפני השעה 19:00, עמד עודד קטש בעמדת הראיונות בדרייב אין ונשאל לגבי הסגל למשחק היום (שישי, 14:00, ספורט 5) נגד נבחרת אסטוניה: "תחכו עוד 10 דקות, אני לא אגיד לכם לפני שאעדכן את מי שלא מתלבש", אמר קטש. לכולם היה די ברור מי יהיו שני השחקנים שיישבו בצד - בן אלטיט ויפתח זיו, הגבוה והגארד הפחות בכירים שיש בסגל הנוכחי. רבע שעה לאחר מכן בהודעה של דובר איגוד הכדורסל חגי סגל, נפלה ההפתעה - עוז בלייזר בחוץ, אלטיט בפנים. זיו אכן לא נכנס ל-12.

אז מה עמד בבסיס ההחלטה של קטש? "עודד בחן את הנבחרת ביורובאסקט הקודם, והוא ער ומודע לבעיית העבירות שאפיינה את ריצ'רד האוול", מספר אחד האנשים איתו שוחח קטש בשבועות האחרונים. "הוא יודע שהוא יכול לבנות עליו עכשיו, ואז תגיע הדקה הרביעית במשחק בדרייב אין, והוא יצטרך להוציא אותו. הוא היה חייב לגבות את עצמו היטב". הגיבוי הראשון, עידן זלמנסון, היה טוב בהכנה ליורובאסקט, ובטורניר עצמו לא הוכיח את עצמו, וגם את העונה פתח קצת פחות טוב. האופציה השנייה, לשחק עם ג'ייק כהן או תומר גינת בעמדה מספר 5, נשללה, "אמנם יצא להם לשחק בעמדה הזאת, אבל נוח ונכון להם יותר לשחק ב-4", מספר אחד מאנשי הנבחרת.

וכך הוחלט על בן אלטיט, שסומן לפני כמה שנים כאחד מגבוהי העתיד של ישראל, ועושה התקדמות איטית, חלק יגידו איטית מדי, בשנים האחרונות. רק לפני שבועיים נתן מחצית ראשונה נהדרת בדרייב אין נגד הפועל תל אביב. "אלטיט הוא החוסם הכי טוב בנבחרת", מסכם אחד מאנשי הנבחרת, "אף אחד לא אומר שהוא יעלה על המגרש, אבל צריך שיהיה שם גבוה שלישי".

השאלה היחידה שנותרה היא מדוע עוז בלייזר בחוץ ולא תומר גינת? אולי בגלל האולם הביתי, אולי בגלל היכולת מפתיחת העונה. מה שבטוח, שההחלטה הזאת יכולה להשתנות כבר לקראת המשחק נגד יוון.

בן אלטיט נבחרת ישראל. קובי אליהו
עוד גיבוי לריצ'רד האוול. בן אלטיט/קובי אליהו

2. ג'ייק בכלל רוצה להיות פה?

עד ההודעה על זימונו לסגל הסופי של נבחרת ישראל בשבוע שעבר, באיגוד הכדורסל שמרו על שקט לגבי נושא ג'ייק כהן. הסיבה? גם הם ידעו את הרגישות של שחקן ששומע פתאום מהקבוצה שלו שהם "מאפשרים" לו לשחק בנבחרת ישראל. "זה לא היה פשוט, ג'ייק לא כל כך הבין למה כביכול מוותרים עליו", סיפר השבוע אחד מאנשי הצהובים. "עדכנו את ראשי הנבחרת שבכל הנוגע למצב המנטאלי, יש פה משהו קצת רגיש". כהן עצמו לא הסתיר את המצב: "זאת סיטואציה קצת משונה בשבילי", אמר לתקשורת.

אלא שבאיגוד הכדורסל עטפו את כהן כדי שיוכלו לקבל ממנו את המיטב. המאמן עודד קטש ערך עמו שיחה וסיפר לו על הציפיות ממנו. באימונים חלק מהשחקנים, שמודעים ליתרון שנותן להם שחקן עם יכולות והסגנון שלו, ניגשו אליו וכל הזמן ניסו לתת לו את ההרגשה שהוא רצוי. "ג'ייק הוא כוח כי הוא אחד השחקנים היחידים שיש לנו שמשחק ברמה הגבוהה יותר של אירופה", מספר אחד מחבריו לנבחרת, "בליגה הוא עושה כמעט מה שהוא רוצה. תוסיפו לו את גל מקל, בר טימור וריצ'רד האוול, אלה השחקנים שיש לנו שמשחקים ברמה הזאת". כהן יקבל היום את המקום בחמישייה, וכמו שאמרו השבוע אנשי הנבחרת מספר פעמים, לא מעט מהצלחה או כישלון בחלון הזה יהיה תלוי בשילובו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ג'ייק כהן נבחרת ישראל. קובי אליהו
סיטואציה משונה. ג'ייק כהן/קובי אליהו

3. בגיל 32, זימון בכורה

אחרי קמפיין היורובאסקט האחרון היה ברור שנבחרת ישראל הולכת לתהליך הצערה. יותם הלפרין, גיא פניני ויוגב אוחיון סיימו את דרכם, ליאור אליהו ואלישי כדיר שזומנו לסגל הרחב לא נכנסו לסגל האימונים מסיבות שונות, והכול היה מוכן לנבחרת שכוללת את גל מקל, שני מתאזרחים וחבורת ילדים. אלא שעודד קטש שלף ברגע האחרון קלף מהכובע בשל מכת פציעות - אבי בן שימול. בגיל 32.5, וכשהוא מוביל את הליגה עם 8.3 אסיסטים בממוצע למשחק, נקרא הגארד הוותיק בפעם הראשונה למדים הלאומיים.

בעיני רבים, בן שימול הוא היום הרכז הישראלי הטוב בליגת העל. בקיץ שעבר ארז אדלשטיין התלבט רבות האם לזמן את בן שימול לסגל, אך החליט בסופו של דבר ללכת עם יותם הלפרין, החלטה שנגמרה בייבוש הקפטן על הספסל. לקטש לא הייתה התלבטות. הקשר בינו לבין בן שימול הוא מעבר לקשר בין מאמן לשחקן - בן שימול שיחק אצל קטש גם כילד בגליל עליון וגם בהפועל אילת, והיה מועמד להצטרף אליו גם בהפועל ירושלים בעבר. השניים נחשבים לחברים טובים, והגארד הושווה כשחקן צעיר למאמן הלאומי הנוכחי. הם אפילו בילו יחד בפרשה המדוברת כשקטש אימן את הפועל ירושלים ערב הפיינל פור בשנת 2011. הפעם הוא יקווה שבן שימול יהיה הקלף המנצח שלו.

אבי בן שימול נבחרת ישראל. קובי אליהו
קשר מיוחד עם המאמן. אבי בן שימול/קובי אליהו

4. קאנגור לא ישכח

שלושה עיתונאים אסטונים הפתיעו והתייצבו באימון נבחרת ישראל אמש, ומיד הם הפכו למוקד אטרקציה גדול. "הכדורסל באסטוניה הוא הספורט הגדול ביותר, ממש כמו פה בישראל", אמר אחד מהם. כשהם שמעו שהכדורגל עדיין מעניין את הציבור הישראלי יותר מהכדורסל, הם הופתעו ומיד ביקשו לדבר ולצלם את תמיר בלאט. "אבא שלו הוא אחד המאמנים הגדולים ביותר בכל הזמנים בכדורסל האירופי", המשיכו והפתיעו. גם הפגישה עם עודד קטש גרמה לאסטונים הנלהבים להתרגש.

האסטונים מספרים שהמפגש האחרון בטאלין היה טראומה גדולה עבור הנבחרת. "באנו עם ביטחון אחרי שניצחנו את ישראל בחוץ, והובסנו ביותר מ-30 הפרש. זאת הייתה מכה רצינית", אומרים העיתונאים האסטונים, "כריסטיאן קאנגור אמר אז שזאת מכה שהוא לא ישכח". שבעה שחקנים מהסגל ההוא עדיין משחקים בנבחרת, כשבעיני קטש המפתח לעצירת אסטוניה כולה הוא הרכז סטן סוק, בנו של המאמן טיט: "הוא המוח של הנבחרת". סוק הצעיר מעולם לא הפך לשם גדול בכדורסל האירופי, אבל היכולת להוביל את נבחרת אסטוניה, נמצאת בידיים שלו, "הם משחקים בסגנון מאוד התקפי", סיפר מאמן נבחרת ישראל על היריבה, "יהיה לא פשוט לעצור אותם". בפעם האחרונה שאסטוניה באה לארץ, זה נגמר באחד ההפסדים המשפילים שחוותה הנבחרת, הפסד נוסף היום, ואליפות העולם תהפוך לחלום רחוק.

מאמן נבחרת ישראל עודד קטש. קובי אליהו
המפתח מבחינתו: עצירת סטן סוק. עודד קטש/קובי אליהו

5. אפשר לחלום על סין?

כשהוגרלה נבחרת ישראל לבית הנוכחי, היו כאלה שפנטזו שעלייה לסין 2019 היא דבר אפשרי. ראו איך המאבק בין פיב"א ליורוליג יחליש משמעותית את נבחרות גרמניה וגאורגיה שמחכות בבית המקביל, ושיהיה אפשר לעבור את שתיהן ולעלות ביחד עם סרביה ויוון למונדובאסקט.

כעת, הדיבור הוא שונה לחלוטין. ככל שהלך והתגבש הסגל חסר הניסיון והחדש, החלו בכירי האיגוד להבין שהחלום הזה, שבקיץ 2019 מדינה שלמה תהיה מרותקת לנבחרת בשעות הבוקר, הוא לא ריאלי. כדי לעשות כך ישראל תצטרך לא להפיל משחקים נגד בריטניה או אסטוניה, מי מהן שתעלה איתנו לשלב הבא, בהנחה שהנבחרת אכן תעבור את שלב הבתים הנוכחי ולא תרד למשחקים על העלייה למוקדמות היורובאסקט. בנוסף, כדי לבוא עם סיכוי טוב, היא צריכה לנצח פעם אחת את יוון, ולאור הסגל הסביר יחסית של יוון ביום שני בכריתים, וההופעה הצפויה של יאניס אנטטוקומפו ביד אליהו ביוני, זאת משימה בלתי אפשרית.

ואז מגיע הבית המקביל - מישהו באמת רואה כיצד הנבחרת שלנו, שהפסידה לאחרונה בסגל יותר בכיר ונוצץ, ועוד באולמה הביתי, מצליחה לנצח את גרמניה בחוץ בסגל כזה, או לא נופלת בגאורגיה האפרורית? הרבה מאוד שאלות ישארו פתוחות לאורך הקמפיין הנוכחי, אבל תשובות ראשונות נקבל החל מהיום בצהריים.

שחקן נבחרת יוון יאניס אנטטוקומפו. AP
עוד צריכים לפגוש אותו ביוני במדי יוון. יאניס אנטטקומפו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully