וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האמא של סיפורי הסינדרלה": הפריצה המפתיעה של אור דסה במכבי תל אביב

14.11.2017 / 14:45

איך שחקן שלא היה בתוכנית של ג'ורדי פתאום מקבל כל כך הרבה הזדמנויות, מי דוחף אותו לבוגרים, מי מכנה אותו "פנטזיונר" ולמה גולדהאר נהנה מהפריחה? אור דסה השתחל בהפתעה להרכב מכבי תל אביב, עכשיו מתחילים לבנות עליו גם בנבחרת הצעירה

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס

"צריך לומר את האמת, לא היה חסר הרבה שאור דסה לא יהיה עכשיו שחקן מכבי תל אביב", מודה גורם במחלקת הנוער של מכבי תל אביב. "כשהיו צריכים בקיץ בבוגרים חמישה שחקנים מקבוצת הנוער למחנה האימונים שלהם באוסטריה, הוא לא נכלל ברשימה, וכשהיה צריך לקבוע מי יישאר כחריג גיל בקבוצת הנוער, לא ממש ספרו אותו. מה שקורה עם אור דסה עכשיו זה האמא של כל סיפורי הסינדרלה".

גמר גביע המדינה בחודש מאי האחרון זימן שחקני נוער רבים של מכבי תל אביב לאיצטדיון טדי. מצד אחד הקבוצה שלהם, מצד שני בני יהודה אליה הושאלו שחקנים רבים של מכבי תל אביב. אור דסה בא לראות את המשחק וגם את אחיו, אלי. שעה לפני המשחק מחוץ לאיצטדיון תפס אותו מכר מימי מחלקת הנוער בקרית שלום. "אור היה נראה מאוד מהורהר", הוא סיפר השבוע. "שאלתי אותו מה קרה והוא השיב שהוא ממש לא יודע מה יהיה איתו. האם הוא צריך לחשוב על השאלה לבית"ר תל אביב רמלה. האם הוא צריך לשאוף לשחק כחריג גיל בנוער. לאן הוא בכלל יכול להתפתח. ראיתי בן אדם די מבולבל".

אור דסה שחקן מכבי תל אביב עם אבי ריקן. יוסי ציפקיס
שער ניצחון אחד כבר רשום על שמו, לא רע עבור שחקן שלא בנו עליו. דסה/יוסי ציפקיס
זיו אריה, שאימן את דסה לפני שנה וחצי בנוער: "אני קורא לאור פנטזיונר במובן החיובי של המילה. יש לו הרבה דמיון. הוא רואה דברים ששחקנים אחרים לא רואים והוא לא מפחד לעשות אותם"

דסה, בן 19 בספטמבר האחרון, סיים עונה לא מבריקה מבחינתו בקבוצת הנוער של גיא צרפתי. הקבוצה לא זכתה באליפות והוא עצמו לא כבש שער מאז נובמבר. הלבטים היו שלו, אבל גם של פטריק וואן ליוון שמנהל את המחלקה. ואז הגיע מחנה האימונים של הקבוצה הבוגרת. בשל נוכחות מאסיבית של שחקנים בנבחרת ישראל, איפשרה להם מכבי תל אביב מנוחה נוספת והוציאה לאוסטריה חמישה שחקנים מקבוצת הנוער כדי שישלימו קאדר. "טסו איתנו תומר אלטמן, איילוג אלמוג, פאדי נג'אר, עדן קארצב והשוער דניאל פרץ", נזכר שחקן בקבוצה הבוגרת. "אור דסה בכלל לא היה בתכנון".

כל הקיץ התחבטו במכבי תל אביב בשאלת עתידו של אור דסה. "מי שלחץ מאוד היה גיא צרפתי", סיפר אמש עו"ד גיא פרימור, שהכין בסופו של דבר את החוזה לאור דסה במועדון. "כל הקיץ לא החליטו במכבי מה הם רוצים לעשות עם אור. מי שלחץ כל הזמן היה גיא שמאמן את הנוער. הוא רצה אותו כחריג גיל אצלו וביקש ממני שנסגור כבר את החוזה שלו". לא כל שחקן שהוא חריג גיל בקבוצת נוער מקבל משכורת. יש רבים במועדונים בארץ שחותמים על חוזה אפס. יש כאלה שמקבלים רק אלף שקל עבור נסיעות. אלי דסה, שבעצמו מיוצג על ידי פרימור וסוכן השחקנים אבי נמני, לחץ מהצד שלו שאור, אחיו, לא יהיה מקופח. בסופו של דבר נחתם איתו חוזה שמקנה לו שכר של חייל.

אבל גם אחרי שחתם, דסה לא היה הנבחר הראשון כשהיה צריך לתגבר את הבוגרים בשחקני קבוצת הנוער. אלמוג, אלטמן, נג'אר וקארצב הוקפצו לפניו בעיקר בתקופת הפציעות הארוכה בבוגרים. "אור תמיד היה מוכשר מאוד. מהיר, זריז ושחקן עם דמיון מפותח אבל זה נכון שהוא לא היה השחקן הבולט ששמו עליו את העין מלכתחילה", מודה מאמן בית"ר תל אביב רמלה זיו אריה שאימן את דסה לפני שנה וחצי בנוער. "אני קורא לאור פנטזיונר במובן החיובי של המילה. יש לו הרבה דמיון. הוא רואה דברים ששחקנים אחרים לא רואים והוא לא מפחד לעשות אותם. הוא קיבל אצלי הרבה במה ושיחק בליגת האלופות עם קבוצת הנוער. את העונה שאחריי אצל גיא צרפתי הוא התחיל טוב מאוד, אבל אז היו קצת בעיות בצבא והפסקתי לעקוב. אני מסכים איתך שאם לוקחים את הדור שלפניו, את יונתן כהן, מתן חוזז, מאוויס צ'יבוטה, אז כולם היו אומרים ששלושתם יגיעו לפניו לקבוצה הבוגרת אבל זה הכדורגל. מזל, סיטואציה. הוא התאמן עם הבוגרים, ג'ורדי שם עין, היה צריך ריענון, והנה, זה פנטסטי. רק שימשיך כך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'ורדי קרויף מאמן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
כל כך מאמין בשחקן, עד שהציב אותו בהרכב גם מול אסטנה, במשחק שבו לא ידע בוודאות שהוא יהיה בסגל. ג'ורדי/יוסי ציפקיס
"אור עדיין קצת מפוזר במשחק שלו", מודים במכבי תל אביב. "אתה יכול לפעמים לראות איך הוא רץ עם הכדור ופתאום הכדור בורח לו. אלה דברים שהוא יעבוד עליהם. זו בעיה שליוותה את אור גם במחלקת הנוער"

הוא גדל בנס ציונה והחל לשחק בקבוצה המקומית. כשהיה בקבוצת נערים ג' שם עליו את העין הסקאוט דורון ישראלי והמליץ לניר לוין לצרף אותו למחלקת הנוער של מכבי תל אביב. "היה לו קצת קשה בהתחלה עם הנסיעות מנס ציונה לקרית שלום", נזכר המאמן ארז בלפר שאימן את דסה בנערים ב'. "אני קיבלתי אותו מהמאמן חיים סיטון. היה לו קשה בהתחלה להיכנס לתלם וגם אצלי בנערים ב' לפחות פעמיים הוא איחר להגיע למשחקים בשבת ונופה כתוצאה מכך מהמשחק. אבל לאורך כל השנה הוא עבד מאוד קשה. היה מקצוען ועשה כל מה שנאמר לו ואף מעבר לכך באופן אישי ופרטני. אחרי העונה הזו איתי, כשהוא עלה לנערים א', הוא נכנס לתלם וכבר לא איחר. הוא היה מגיע הרבה פעמים למשחקים עם אחותו ובעלה. הוא היה שחקן משמעותי אצלי. השתמשתי בו המון כמו שג'ורדי שם אותו במשחק האחרון שלהם מול רעננה כמגן כנף כיוון שיש לו כושר גופני גבוה. הוא התקדם מאוד מאז". בלפר מוסיף: "היה כאן הרבה עניין של להיות במקום הנכון ובזמן הנכון. מכבי חיפשה לרענן את השורות, היו לה הרבה פצועים ואז ג'ורדי העלה אותו כי פשוט לא היה לו סגל במשחק גביע הטוטו מול בני יהודה ומאז הכל נפתח לו. לדעתי יש איתו עדיין דרך ארוכה. קבלת ההחלטות שלו עוד לא מספיק טובה, צריך עוד לעבוד איתו על טכניקה בעיקר של עצירת הכדור".

כל נושא הטכניקה הוא משהו שבמכבי תל אביב מודעים לו. "אור עדיין קצת מפוזר במשחק שלו", מודים במכבי תל אביב. "אתה יכול לפעמים לראות איך הוא רץ עם הכדור ופתאום הכדור בורח לו. אלה דברים שהוא יעבוד עליהם. זו בעיה שליוותה את אור גם במחלקת הנוער". בלפר מוסיף עוד אלמנט: "יש לו משהו שחוזר על עצמו הרבה וזה שהוא בהתחלה מרשים מאוד את המאמנים ואז יש לו נפילה. אני מאוד מקווה שזה לא יחזור אצלו בבוגרים כי אני הרגשתי שכאשר אור מרגיש בנוח בקבוצה, הוא עלול להוריד קצת בריכוז. אם הוא ילמד לשמור כל הזמן על אותה רמה, יהיה לו הרבה יותר קל להתקדם".

קרויף צריך היום את דסה יותר ממה שדסה צריך את ההולנדי. על פניו, דסה זקוק לאמון של מאמן מכבי תל אביב כדי שימשיך לקבל דקות אחרי שהפצועים בתפקידו יחזרו, אבל בקנדה מאוד נהנים לראות ששחקן בית ממחלקת הנוער מקבל במה בקבוצה הראשונה ועושה זאת בהצלחה. אם לקרויף יהיו עוד שחקנים כאלה, הוא רק יוכל להרוויח מהכיוון של טורונטו. עד כדי כך מאמין קרויף בשחקן שהוא החליט להעלות אותו למשחק מול אסטנה אפילו שבאימון המסכם דסה לא היה מתוכנן בכלל להרכב עקב חוסר הוודאות באשר לאפשרות רישומו למשחק. "האמת זה היה מפתיע לראות שג'ורדי נתן לאור לפתוח גם באירופה, כי 24 שעות לפני המשחק מול הקזחים אף אחד במכבי לא ידע שהוא יכול לשחק", אומר שחקן במכבי תל אביב. "למעשה אור שיחק ארבעה משחקים תוך זמן מאוד קצר וזה מדהים".

אור דסה, מכבי תל אביב בנוער. מגד גוזני
"זה הכדורגל. מזל, סיטואציה. הוא התאמן עם הבוגרים, ג'ורדי שם עין, היה צריך ריענון, והנה, זה פנטסטי. רק שימשיך כך". דסה/מגד גוזני

את המשחק החמישי שלו בפרק זמן של שבועיים ערך דסה בקוסובו עם הנבחרת האולימפית. ברזומה שלו אין כמעט נוכחות בנבחרת הנוער ואת מה שלא ממש ראו במכבי תל אביב בהתחלה, לא ראה גם מאמן נבחרת הנוער אלון חזן שלא ממש ספר את דסה. אבל במשחק מול קוסובו ביום חמישי שעבר דסה היה על הדשא, כבש שער ובישל בסטייל. "יש לו מין הקפצה כזו. צ'יפ עם קצות האצבעות שהפכה לסימן ההיכר שלו וכך הוא בישל את השער בקוסובו", אומרים בנבחרת האולימפית.

הערב מול גרמניה דסה שוב יהיה בהרכב הראשון. מרקו בלבול באבל על מות אביו וניר לוין, שמכיר אותו מצוין ממחלקת הנוער של מכבי תל אביב, התכוון להעלות את דסה ב-11. בדרך כלל מבקשים ממכבי תל אביב שהשחקנים שלהם לא ייצאו לראיונות בהתכנסויות לאומיות בכדי שלא יברברו יותר מדי על מכבי. הפעם החליטו באולימפית ובהתאחדות לדחות בעצמם את הבקשות שדסה יתראיין. ולמרות זאת, מאמינים שם, שדסה יוכל להתמודד עם הכל. "הוא אולי נראה שקט, מכונס בעצמו וביישן אבל הוא בחור אינטליגנט וברמה גבוהה שהשלים בגרויות והתמודד עם הרבה מאוד קשיים", אומר גורם בנבחרת האולימפית. "המסלול שלו עד עכשיו פשוט יוצא דופן".

הבעלים של מכבי תל אביב מיטש גולדהאר. ברני ארדוב
מבחינתו כל שחקן בית שפורח זו ברכה. גולדהאר/ברני ארדוב
  • עוד באותו נושא:
  • אור דסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully