וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמיר מוטאפצ'יץ': "בישראל סוגרים מראש את התחרות. זה פוגע בכדורסל"

26.10.2017 / 13:00

26 שנים אחרי שעזב את הפועל ירושלים כאחד הזרים האהובים בתולדותיה, הבוסני פגש אותה לראשונה והתרגש: "הכל השתנה חוץ מהאוהדים". בראיון נוסטלגי מספר "מוקי" על העבר ("לבלאט היה מוח מבריק כבר אז"), נוגע בבעיות ההווה ומתייחס לעתיד: "אני עוד אחזור, לפחות כתייר"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מתן חדד

בעוד רבים מאוהדי הפועל ירושלים תהו בינם לבין עצמם כיצד תיראה קבוצתם במשחק היורוקאפ הראשון שלה ללא קרטיס ג'רלס, אמש (רביעי) בארנה מול באיירן מינכן, הייתה להם הזדמנות להתרפק על הנוסטלגיה ולהתגעגע לימים התמימים של פעם: המועדון ערך טקס לכבודו של אמיר מוטאפצ'יץ', עוזר מאמן הקבוצה הגרמנית, ששיחק במלחה בין 1989 ל-1991 וקיבל במתנה גופייה ממוסגרת.

"26 שנים עברו מאז עזבתי את הפועל, וזו הפעם הראשונה שאני פוגש אותה במשחק", סיפר "מוקי" הנרגש לוואלה! ספורט. "הכל השתנה. האנשים עזבו, האולם התחלף, העיר גדלה באופן משמעותי. רק דבר אחד נשאר כמו שהיה: הרוח של האוהדים. באמת התרגשתי מהטקס שערכו לכבודי. זה הציף בי כל כך הרבה זיכרונות".

מוטאפצ'יץ', בן 57, הוא הזר הראשון ממדינות יוגוסלביה שהופיע אי פעם בליגה הישראלית. הוא הגיע ארצה די במפתיע, אחרי ששיחק במשך עשר עונות בבוסנה סראייבו וזכה עם הנבחרת הלאומית במדליות הארד באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984 ובאליפות העולם 1986. הוא נשאר שנתיים בבירה, והצעיד את הקבוצה להופעתה הראשונה אי פעם בגביע אירופי; הוא קלע 12.1 נקודות למשחק ומסר 3.6 אסיסטים, ועד היום נותר אחד השחקנים האהובים בתולדות המועדון. בשנים האחרונות אף הוזכר הבוסני מפעם לפעם כמועמד למשרת המאמן.

עוד בנושא:

הלחץ בהפועל ירושלים עולה, קציקאריס הדגיש: יש לצרף שחקן בהקדם
פוטיס קציקאריס: "הרבע האחרון היה מאמץ גדול של כולם"

עוזר מאמן באיירן מינכן אמיר מוטאפצ'יץ'. ברני ארדוב
הרוח של האוהדים נותרה כשם שהיתה. מוטאפצ'יץ'/ברני ארדוב

"כשהגעתי, ירושלים לא הייתה קבוצה מוכרת בכלל, ומעולם לא שיחקה אפילו בגביע קוראץ' או בגביע המחזיקות. פארוק קולאנוביץ', שהיה חבר טוב שלי, עבר לאמן אותה והוא התקשר והציע לי להצטרף. האמת שהתלבטתי. הייתה לי הצעה גם מקבוצה בטורקיה, אבל הכדורסל שם לא היה מה שהוא היום, לא ברמה ולא בכסף. אז הלכתי על זה, ולא הצטערתי".

במשחקו הראשון בארץ צלף מוטאפצ'יץ' 37 נקודות, אך הפסיד למכבי חיפה של תומר שטיינהאור. את עונתו השנייה פתח, תחת הדרכתו של יורם חרוש, בניצחון היסטורי על מכבי תל אביב ביד אליהו (66:89, במשחק שנודע בתור "ה-23 לא יוצא לי מהראש"), אבל את דרכו סיים בהפסד לצהובים בחצי גמר הפלייאוף. במשחק הראשון בסדרה עמדה ירושלים כפסע מניצחון מפתיע ביד אליהו, אבל מוטאפצ'יץ' איבד כדור קריטי למוטי דניאל והקבוצה הפסידה.

"גרתי ליד מלחה, והתחברתי לשכנים, לעיר ולמועדון", מתרפק מוטאפצ'יץ' על הזיכרונות מהעבר. "הייתה לי תחושה שהכדורסל הוא הספורט המוביל במדינה הזאת. נבנתה אז קבוצה טובה ושאפתנית. הובלתי את הקו האחורי יחד עם ארז חזן ודורון שפע, כשכל אחד מאיתנו בסביבות שני מטרים, וזה יתרון גדול בימים ההם. היה שילוב יפה בין ותיקים לצעירים, כי גם פיני לוי היה איתנו ופפי תורג'מן הצטרף אחרי שנה. אני זוכר היטב את אבי שילר וכמובן את דיוויד בלאט. כבר אז הוא ניחן בחשיבה מבריקה בכדורסל".

עוד באותו נושא

הלחץ בהפועל ירושלים עולה, קציקאריס הדגיש: יש לצרף שחקן בהקדם

לכתבה המלאה
עוזר מאמן באיירן מינכן אמיר מוטאפצ'יץ'. ברני ארדוב
לא שוכח את התקופה הקסומה באדום/ברני ארדוב

באותה תקופה היית מחצית מצמד זרים, וכל השמות שהזכרת היו של ישראלים. היום כמעט ואין ישראלים בעמדות מפתח.

"זו בעיה גלובלית, שקיימת בכל אירופה ולא רק בכדורסל הישראלי. גם בגרמניה אנחנו נתקלים באותה סוגיה. ברגע שפתחו את הגבולות ואיפשרו החתמת זרים בלתי מוגבלת, זו התוצאה. לקבוצות הגדולות, שמשחקות ביורוליג וביורוקאפ, קשה מאוד לתת צ'אנס ולקדם שחקנים צעירים".

ירושלים חולמת, רוצה ושואפת להגיע ליורוליג.

"מבחינת התנאים מסביב היא כבר שם. אולם חדש ויפה, קהל גדול ותומך, גם מתחילים להגיע למועדון שמות מוכרים מרחבי אירופה. הדרך למסגרת הבכירה לא צריכה להיות כל כך מסובכת. אצלנו בגרמניה זה פשוט: הקבוצה שזוכה באליפות, זוכה גם בכרטיס ליורוליג.

"אני מבין שמכבי תל אביב זה מועדון מפואר, עם מסורת ומשאבים, אבל כל אחד צריך לקבל את ההזדמנות שלו דרך המגרש. זה הכי ספורטיבי, וככה זה צריך להיות. אתה יודע איזה עניין ומתח זה מוסיף לליגה ובעיקר לפלייאוף? האוהדים באים בהמוניהם, שחקנים רוצים להגיע לגרמניה בין היתר בגלל זה. ראשי הליגה בישראל פוגעים בעצמם ברגע שהם סוגרים מראש את התחרות".

ובזמן שירושלים מדברת על היורוליג, היא לא מוצאת את הניצחון הראשון שלה ביורוקאפ.

"עכשיו, אחרי שניצחנו בארנה, אני יכול להגיד שאני מקווה שהיא תמצא את הדרך לעבור שלב. ברור שנבנתה בירושלים קבוצה חזקה, ושזה לא המצב שהיא רצתה להיות בו. התפלאתי לשמוע השבוע שקרטיס ג'רלס שוחרר. המאמן (פוטיס קציקאריס; א"ו) מנוסה מאוד, ועבד כבר עם כוכבים בעבר, וג'רלס כבר היה שחקן מפתח בזכייה באליפות. אני מופתע שזה הגיע למצב הזה. אני מבין שהיה כאן ניסיון להעביר מסר ששום שחקן לא יותר גדול מהקבוצה. אם זו הייתה החלטה נבונה? את זה רק התוצאות יגידו".

אימנת את נבחרות גרמניה ובוסניה, את אלבה ברלין. עכשיו, כשירושלים הולכת כמדיניות על מאמנים זרים, עוד נראה אותך סוגר מעגל על הקווים בארנה?

"להפועל תמיד תהיה פינה חמה בליבי. אני יכול להגיד לך דבר אחד: כבר דיברתי עם אשתי וקבענו שביוני, אחרי שהעונה תיגמר, נטוס עם הילדים לחופשה בירושלים".

פוטיס קציקאריס מאמן הפועל ירושלים. יוסי ציפקיס
"התוצאות יגידו האם ההחלטה לשחרר את ג'רלס היתה נכונה". קציקאריס/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully