וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השועל מצא עוד כרם: קלאודיו ראניירי "עושה לסטר" בנאנט

27.10.2017 / 18:00

הוא כנראה לא ייקח אליפות מטורפת נוספת כמו שעשה אצל השועלים מלסטר, אבל קלאודיו ראניירי סוחף את הקנריות מ"עיר הדוכסים" בחזרה לצמרת הליגה הצרפתית אחרי שנים של דשדוש. היכולת להשתנות, גם בגיל 66 ולהתאים את עצמו לשחקנים, גורמת לנאנט לחלום בגדול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
ראניירי מעלעל בספר עליו/מערכת וואלה, צילום מסך

משהו לא התחבר לקלאודיו ראניירי במשחקים הראשונים שלו על הקווים של קבוצתו החדשה נאנט, אליה הגיע במהלך הקיץ החולף. במחזור הראשון, הקנריות הובסו 3:0 מול ליל, ב"קרב הוותיקים" בין המנג'ר האיטלקי בן ה-66 לבין מרסלו ביילסה. במחזור השני ראניירי והשחקנים שלו הפסידו בבית 1:0 מול מארסיי ובשלישי, ב-19 באוגוסט, הם גירדו 0:1 בחוץ בדקה ה-81 על טרואה החלשה.

יכול להיות שבאותם ימים החלו לחלוף בראשו של ראניירי מחשבות כמו "בשביל מה הייתי צריך את זה?". בתקשורת הצרפתית, זה בטוח, כבר החלו לתהות האם "הטינקרמן" איבד את הקסם שלו. אלא שיומיים לאחר מכן התברר שכל מה שקלאודיו ראניירי היה צריך כדי לצאת באמת לדרך חדשה, זה לסגור סופית את הדרך הקודמת. הוא היה צריך "קלוז'ר".

ב-21 באוגוסט התייצבו במשרדו של ראניירי בנאנט דין הות'ורן, חשמלאי בן 48 ובנו דן בן ה-24. השניים, מנויים של לסטר סיטי מזה שנים רבות, הגיעו לפגישה עם ספר. את הספר הזה, סיפר הות'ורן האב, הם החליטו להכין זמן קצר לאחר שראניירי פוטר מאימון השועלים, בפברואר האחרון. אוהדי הקבוצה חשו שהם לא הספיקו להיפרד כמו שצריך ממי שחתום על הרגע הגדול שהיה ויהיה בתולדות המועדון שלהם ולכן, ביקשו לייצר לראניירי מחוות פרידה. הות'ורן האב פנה לאלפי אוהדי לסטר ברחבי העולם, מאמריקה ועד אוסטרליה וכל מי שהסכים לשלם חמישה ליש"ט זכה להכניס תמונה שלו (רובן לצד ראניירי) והקדשה מיוחדת לספר.

"לא קיבלנו את ההזדמנות להגיד לך תודה כמו שצריך", כתב דין בהקדמה, "רצינו שתדע שאנחנו מתגעגעים אליך מאוד ושתמיד תהיה אגדה אצלנו. ידעתי שאני לא היחיד שמרגיש כך, אז הרכבתי את הספר הזה". ראניירי, שכמה שבועות קודם לכן סיפר כי הוא עדיין לא ראה את חגיגות האליפות שלו בלסטר, יצא מאותה פגישה מחוזק. סופסוף, שנה וקצת אחרי שיא הקריירה שלו והזכייה באליפות וחצי שנה אחרי הפיטורים האכזריים, הוא הצליח להשאיר את פרק לסטר מאחור. הפרק החדש בספר האישי שלו מוקדש לנאנט וכרגע, הוא עלה איתה על דרך נפלאה, שעוד יכולה להסתיים עם כרטיס מפתיע לליגת האלופות ולהפוך קבוצה שלו, בפעם השנייה תוך שלוש עונות בלבד, לסנסציה של אירופה.

אוהדי לסטר סיטי עם שלט תמיכה במאמן קלאודיו ראניירי. GettyImages
אוהדי לסטר רצו להגיד תודה כמו שצריך/GettyImages

אחרי ההסתבכות בתחתית, שהובילה לפרידה מלסטר, רבים האמינו שראניירי ייצא לפנסיה, שכן גבוה יותר ממה שהגיע עם השועלים הוא כבר לא יוכל להגיע. אלא שביוני הוא שוב הפתיע ולקח על עצמו את הפרויקט בנאנט. לקבוצה מ"עיר הדוכסים" יש היסטוריה הרבה יותר מפוארת מזו שהייתה ללסטר. בין 1964 ל-1986 נאנט זכתה בשש אליפויות וסיימה כסגנית שבע פעמים. בסוף שנות ה-90 היא נהנתה מגל הצלחה שני, עם אליפות ב-1995, הדחה בחצי גמר הצ'מפיונס מול יובנטוס בעונה הבאה, שתי זכיות רצופות בגביע הצרפתי ואליפות נוספת, השמינית והאחרונה עד היום, ב-2001.

לאורך השנים צמחו ועברו בה שמות ענקיים כמו שחקני הבית מרסל דסאי, דידייה דשאן, כריסטיאן קרמבו, קלוד מקאללה והשוער מיקל לנדרו, אלא שבתחילת המילניום החלה הקריסה. ב-2007, שש שנים בלבד אחרי האליפות, נאנט ירדה בתום 44 שנים רצופות בליגה הבכירה. היא חזרה מיד, ירדה שוב בעונה הבאה ועלתה כעבור ארבע שנים נוספות. מאז הקאמבק, היא דשדשה בתחתית הליגה הראשונה וגם העונה שעברה נפתחה רע מאוד, עד שבתחילת דצמבר פוטר רנה ז'יראר, שהשיג רק שלושה ניצחונות ו-13 נקודות ב-16 מחזורים. סרג'יו קונססאו הגיע במקומו, ניצח מיד ארבעה משחקים ברצף והוביל את הקבוצה למקום השביעי, מה שסידר לו את משרת האימון בפורטו.

בנאנט חיפשו מחליף וב-15 ביוני הפתיעו עם ההודעה על מינויו של ראניירי: "היה נהדר לזכות באליפות עם לסטר. קיבלתי שם אהבה מדהימה, אבל חייבים לשכוח מזה ולחזור לעבוד כאן בנאנט, בצניעות", אמר האיטלקי בסגנון האופייני לו, "עדיין נותרה בי המון מוטיבציה. לסטר הייתה ותישאר משהו מיוחד, אבל עכשיו אני במועדון הרבה יותר מעוטר". לעיתון "לה פיגארו" הוא אמר ערב תחילת העונה: "אנשים לא צריכים לחשוב שנוכל לשחזר כאן את מה שקרה עם לסטר, כי זה היה הישג של פעם בחיים". אז אליפות כנראה שבאמת לא תהיה לו כל עוד פריס סן ז'רמן תמשיך להראות ככה, אבל מי יודע כמה רחוק ראניירי יכול לקחת את נאנט במסע הזה.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
סרג'יו קונססאו מאמן פורטו. AP
ההצלחה בנאנט שלחה אותו לפורטו, ואת ראניירי ל"עיר הדוכסים". קונססאו/AP

זו לא הפעם הראשונה שלו בצרפת. בקיץ 2012 הגיע למונאקו והציל את המועדון מהנסיכות. בעונה הראשונה עלה מהליגה השנייה ובעונה הבאה נתן לפ.ס.ז' פייט על התואר והוביל את הטבלה בתחילת העונה. מונאקו סיימה שנייה ועם הכרטיס לצ'מפיונס, אך ראניירי, כמו שקרה לו רבות לאורך הקריירה, לא קיבל את הקרדיט הראוי ובמונאקו בחרו שלא להאריך את חוזהו. הוא המשיך לקדנציה קצרה ומזעזעת בנבחרת יוון ומשם, ללסטר. כעת, הוא שב לליג 1 ושוב מצליח להתעלות על כל הציפיות.

כאמור, כמו בדרך כלל בקבוצות של ראניירי, זה התחיל בצליעה עם שני הפסדים רצופים, אלא שבשמונת המחזורים האחרונים לנאנט יש 20 נקודות מ-24 אפשריות והיא זינקה כל הדרך למקום השלישי, ששווה בסיום העונה כרטיס למוקדמות הצ'מפיונס. היא רחוקה רק שתי נקודות ממונאקו השנייה ואם תסיים בטופ 3, עם הסגל הדי אלמוני שיש לה, זו תהיה הצלחה כבירה. אולי לא אליפות פרמיירליג עם קבוצה בסדר גודל של לסטר, אבל עוד הישג מופלא למנג'ר שזוכה לעדנה רק לקראת סוף הקריירה. אחרי הניצחון במחזור האחרון, 1:2 ביתי בדקה ה-86 מול גנגאן, ראניירי חגג בחדר ההלבשה את יום הולדתו, כשהוא פותח שמפניה ומתיז על השחקנים. קשה היה שלא להיזכר בתמונות ממאי 2016 באנגליה.

"ראניירי הפך את נאנט לחבורה סולידית, שיכולה לאיים על מקום באירופה", נכתב ב"גרדיאן", "הפיטורים שלו מלסטר הם עוד דוגמה לחוסר הסבלנות של הכדורגל האנגלי". העובדה שההצלחה הנוכחית של ראניירי מתרחשת במקביל לפיטוריו של מחליפו אצל השועלים, קרייג שייקספיר, רק מחזקת את התחושה הזו. שייקספיר הציל את לסטר מירידה אשתקד והגיע לרבע גמר הצ'מפיונס, אך גם הוא לא זכה ליותר מדי רגעי חסד ברגע שהקבוצה שוב הסתבכה: "הפיטורים של שייקספיר מראים שראניירי היה גאון לכל אורך הדרך, גם אם שייקספיר מבין את זה רק עכשיו", כתב מרטין סמואל ב"דיילי מייל", "ראניירי אדם הגון מאוד והוא בטוח לא נהנה לראות מה קורה אצל האקסית. הפיטורים של שייקספיר שמים חותמת על ההצלחה של ראניירי בלסטר. איזו עוד חותמת הוא צריך אחרי שהוביל קבוצה כזו לאליפות? איך אפשר בכלל להיות מנג'ר יותר טוב מזה?".

גם גארי ליניקר, כוכב העבר והאוהד המפורסם של לסטר, נסחף אל תוך ההתלהבות סביב ההצלחה של האיטלקי בנאנט. ליניקר, שלאחר מינויו של המנג'ר ללסטר צייץ בחשבון הטוויטר שלו "ראניירי, באמת?" ולאחר האליפות עמד בהבטחתו והגיש בתחתונים את תכנית סיכום המחזור באנגליה, צייץ שוב, עם פיטוריו של שייקספיר: "תחזירו את קלאודיו", אלא שלקלאודיו, נכון לרגע זה, ממש אין סיבה לחזור. עוד בתחילת החודש ליניקר צייץ גם: "נהדר לראות את ראניירי מצליח כל כך בנאנט. הוא לא יכול לעשות את 'זה' שוב, נכון?".

אז איך ראניירי מצליח כל כך גם בנאנט? כמו שעשה בקבוצות רבות שאימן בעברו, האיטלקי המנוסה מתאים את עצמו לשחקנים ולא להיפך. הוא ירש מקונססאו את ה-4:4:2, שהצליח רבות בחצי העונה של הפורטוגלי, אבל אחרי התבוסה לליל מיד שינה ל-5:3:2 ומאז עבר ל-4:2:3:1. בניגוד ללסטר שלו, נאנט ממש לא חיה על התקפות מתפרצות, אלא מציגה כדורגל הרבה יותר מבוקר, בועטת לשער פחות מהיריבות שלה בממוצע למשחק ולא מייצרת הרבה מצבים מתוך הרחבה, אבל מובילה את הליגה בתיקולים מוצלחים (מי אמר אנגולו קאנטה?): "ראניירי מתחיל להרכיב עוד משימה בלתי אפשרית, הפעם בנאנט", כתב ג'יימס רובינסון ב"סאן", "מי אמר שהוא לא מסוגל להדהים את העולם שוב?".

המנג'ר ממשיך במסורת הרוטציה הבלתי נגמרת שלו ונהנה מכמה בינגואים בשחקני הרכש. הקבוצה מכרה בקיץ את היהלום שלה, אמיין האריט, לשאלקה תמורת 10 מיליון יורו והשתמשה בכסף כדי להביא מספר שחקנים וביניהם את שוער נבחרת רומניה, צ'יפריאן טטרושאנו, שהגיע מפיורנטינה והפך את ההגנה לעוגן של הקבוצה. בשמונת המחזורים האחרונים, מאזן השערים של הקנריות עומד על 3:9 ועד כה, רק חמש קבוצות בליג 1 כבשו פחות מהם (כולל שתי האחרונות), אבל רק אחת (מונפלייה) ספגה פחות. את העונה הקסומה עם לסטר סיים ראניירי במקום השלישי בספיגות בפרמיירליג (36, שער אחד יותר ממה שספגו שתי הראשונות, טוטנהאם ומנצ'סטר יונייטד) ובעונה שלאחר מכן, למרות ההתרסקות בליגה שלבסוף הובילה לפיטוריו, שייט בשלב הבתים של ליגת האלופות בצורה מרשימה, כאשר בחמשת המחזורים הראשונים הקבוצה שלו סופגת רק פעם אחת בלבד.

ב"לה פיגארו", וינסנט דושאן החמיא: "גם בנאנט, הקסם של ראניירי עובד. הוא אולי דוחה את ההשוואות בין לסטר לנאנט, אבל רבע עונה מאחורינו והפיתוי לערוך את ההשוואה הזו רק הולך וגדל". אם בלסטר סיכויי האליפות בתחילת העונה עמדו על 1 ל-5000, הרי שבנאנט הם הגיעו בשלב מסוים ל-1 ל-750 וכרגע כבר ירדו ל-1 ל-225 בערך, כך שיש מי שמאמין.

הבעלים של נאנט, וולדמר קיטה, נשמע כמי שכבר הספיק להתאהב במאמן שלו: "אנחנו נהנים מכל רגע בינתיים, אבל לא נעשה מזה סרט, כי עברה רק רבע עונה. יש לנו מאמן שחושב בלי הפסקה ויודע להוציא את המיטב מכל אחד מהשחקנים. הוא היה מאמן השנה בעולם לפני שנה ולא לכל קבוצה יש אחד כזה. לא קל לייצר המשכיות אחרי הצלחה, כמו שהייתה לנו עם קונססאו, אבל קלאודיו עושה את זה. הוא טקטיקן בחסד".

"האם יש לנו מזל? ממש לא", אמר ראניירי לאחרונה, בריאיון ל"ל'אקיפ", "אנחנו עובדים קשה ונעבוד עוד יותר, כי הקבוצה עדיין לא משחקת כמו שאני רוצה. טוב שאנחנו לוקחים נקודות עכשיו, שיהיו לנו לזמנים פחות טובים". לאורך המסע לאליפות הפרמיירליג, הוא לא הפסיק להגיד שהוא קודם כל רוצה להגיע ל-40 נקודות, כדי להבטיח הישארות. רק אז, הסכים לעדכן בכל פעם את המטרה, צעד אחר צעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully