וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלומות לחוד ומציאות לחוד: על הנמכת הציפיות של מכבי תל אביב

1.10.2017 / 13:00

מכבי תל אביב במלכוד: היא חייבת להנמיך ציפיות, אבל המסורת לא מאפשרת לה. היא יודעת שהיא רחוקה מהצמרת באירופה, אבל מנסה להחזיר את הקהל. אז מה אומרים, מה חושבים מאחורי הקלעים, ומה זה אומר על ספאחיה? דבר אחד בטוח: אף אחד כבר לא מבטיח "12 שחקני יורוליג"

צילום: יוסי ציפקיס. עריכת וידאו: מתן חדד

"אירופה זה סיפור אחר", אמר מאמן מכבי תל אביב נבן ספאחיה, עת הוצג בתפקידו בתחילת הקיץ. "אני לא יכול להצהיר שנעלה לפיינל פור, רק שנעשה את המיטב כדי להגיע לפלייאוף. אלה הציפיות ההתחלתיות שלנו". גיא גודס המשיך את המגמה, ואף הגדיל והוסיף. "הגעה לרבע הגמר תהיה הצלחה גדולה", אמר עוזרו של ספאחיה בראיון לוואלה! ספורט לפני עשרה ימים. "אנחנו צריכים לשאוף להילחם על המקום בפלייאוף, זה הבסיס. אנחנו מגיעים במינוס מאוד משמעותי בכל מה שקשור להמשכיות".

האמירות האלה ממחישות את המלכוד שבו מכבי תל אביב נמצאת לקראת העונה הקרובה. מצד אחד מדובר במועדון עם עבר מפואר, וזה יהיה מנוגד לרוח המועדון להנמיך ציפיות ולחשוב בקטן, דבר שגם עלול לפגוע במכירת המינויים. מצד שני, העבר אומנם מפואר אבל ההווה בעייתי, ואחרי עונה קשה ומאכזבת, בקבוצה יודעים שלא יהיה נכון להציב רף גבוה מדי, ושהוא לא ריאלי. אז מה הוא המצב האמיתי של הקבוצה? האם האוהדים צריכים להכיר בכך שמכבי תל אביב של היום היא קבוצה קטנה ביורוליג, או שמדובר בהנמכת ציפיות קיצונית?

עוד בנושא:

מיקי ברקוביץ' נכנס להיכל התהילה של פיב"א: "מרגעי השיא של חיי"
מזרחי: "לא תהיה רכבת מאמנים", ספאחיה: "יהיה אסון אם הקהל לא יתמוך"
סוני ווימס הורחק לארבע שנים מכל פעילות של פיב"א

כרם משעור שחקן מכבי תל אביב, איתי שגב, נוריס קול. יוסי ציפקיס
האם מכבי תל אביב היא קבוצה קטנה ביורוליג?/יוסי ציפקיס

יורוליג? שכחנו מזה

"העונה שעברה הייתה קטסטרופלית, ללא ספק, כך שאף אחד לא מצפה לזכות ביורוליג. ולמען האמת, גם לא מצפים להיות בפיינל פור"

על פניו נראה שזו הנמכת ציפיות בערבון מוגבל, שנועדה בעיקר להפחית ביקורת במקרה שגם העונה הקרובה תתגלה כצולעת. "מכבי תל אביב כמועדון תמיד שואפת לתארים. ברור שזה מה שכולם רוצים. יום לפני האימון הראשון של כל הקבוצה הייתה אסיפה בבית של אודי רקאנטי, ושוחחו שם על כך שמכבי זו קבוצה עם מסורת של תארים, דיברו על הדרך ועל התנהגות, אבל על השורה האחרונה – שהיא הצלחות. כך שהנמכת ציפיות במועדון זה רק למראית עין", מבהיר גורם בקבוצה, "שחקנים פה מבינים איפה הם נמצאים ואומרים שהם רוצים אליפויות ותארים. זה האופי והרעב שרוצים לראות אצל השחקנים שמגיעים אלינו".

יחד עם זאת, אי אפשר להתכחש לעובדה שכרגע צמרת היורוליג נראית רחוקה מאוד. "העונה שעברה הייתה קטסטרופלית, ללא ספק, כך שאף אחד לא מצפה לזכות ביורוליג, ולמען האמת, רוצים אך גם לא מצפים להיות בפיינל פור", אומרים בקבוצה, "אם בשנים אחרות זה היה כישלון לא להגיע, השנה זה יתקבל בהרבה יותר הבנה, כי מלמטה לא מצפים לזינוק למעלה. אבל אליפות בארץ? בהחלט מצפים לזה ולהחזרת כוח ההתרעה של מכבי". גורם בהנהלת מכבי תל אביב מוסיף: "כולם רוצים להיות בפיינל פור, אבל זו קבוצה חדשה וצריך לראות עד כמה רחוק היא יכולה להגיע. הצוות המקצועי רוצה להגיע רחוק, אבל מוריד ככה לחץ מהקבוצה ומהציפיות. כגודל הציפיות הרי גודל האכזבות".

"זו לא הנמכת ציפיות", טוען גיא גודס, "זו קבוצה חדשה מהיסוד וצריך להיות ריאליים. אסור לצאת בהצהרות, את זה כולם יכולים לעשות, אבל צריך לדעת לעמוד מאחורי זה. זה תהליך ויהיו עליות ומורדות. בטח כשקבוצה היא חדשה. היא צריכה ללמוד את הזהות שלה, ולא יוצאים מההתחלה עם הפצהרות מפוצצות". פייר ג'קסון: "כולם רוצים להשיג תארים, כולם רוצים, כמובן אבל קודם כל צריך לשחק יחד, כקבוצה. אף אחד לא שיחק אחד עם השני עדיין. לבוא ולהכריז שאנחנו הולכים לקחת את כל התארים בשלב כל כך מוקדם יהיה דבר בלתי אחראי. חשוב שנשחק כקבוצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קודם כל לשחק כקבוצה". פייר ג'קסון/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם האוהדים בדילמה

איך בונים מחדש את אמון האוהדים במצב כזה, שבו היורוליג הפך לפנטזיה רחוקה? הרי במשחקים של סיום העונה שעברה כבר נראו בהיכל יותר כיסאות ריקים מאשר צופים. "במכבי חששו מאוד מכך שלא יגיעו למחצית מכירת המנויים, אך הצליחו למכור 8,000 מנויים", גילה גורם בקבוצה, "התחלנו לדבר על כך בשבועות האחרונים של העונה". עם זאת הוא מוסיף ש"מכבי היא אחת הקבוצות האטרקטיביות באירופה ומי שאוהב כדורסל ורוצה לראות כדורסל טוב, מגיע למכבי. האוהדים שלנו מבינים שהעונה שעברה באמת היתה חריגה".

האם האוהדים רואים בעין יפה את הקבוצה שנבנתה על חורבות הקודמת? אייל מילמן, שלקח חלק במחאה מול הנהלת מכבי בעונה שעברה, חושב ש"הנמכת הציפיות היא במקום. גם אם מתחילים בצורה צנועה יותר. זה עדיף על לספר סיפורים על שחקנים גדולים שהגיעו כדי למכור מנויים, עדיף שהצוות המקצועי יבחר את השחקנים לפי מה שחושבים. יש לא מעט אוהדים שמבינים כדורסל, ורוצים לראות קבוצה לוחמת. בלי לפוצץ בשמות בלי שום קשר לכימיה ובנייה קבוצותית. המחאה הגיעה מהרצון לראות את מכבי חוזרת להיות קבוצה גדולה עם התנהלות מקצוענית ולא חובבנית. זה מה שחשוב".

יובל לב, אוהד הקבוצה ששימש כמאמן מחלקת הנוער של מכבי בעברו, מספר: "מכבי מקווה מאוד שהשלם יעלה על סכום חלקיו. נבנתה קבוצה חדשה, בלי הרבה ניסיון ביורוליג. צעירה ורעה שתנסה לשחק מהר. פייר וקול הם הדומיננטיים, אבל האוהדים בעיקר מקווים שצעיר כמו יובל זוסמן יקבל גם דקות בליגה כדי להפוך שחקן משמעותי בעתיד. אם נהיה בין שמונה הראשונות זו תהיה הפתעה, אבל הקבוצה הזאת נבנתה קודם כל להחזיר את האליפות בארץ. חלק מהאוהדים חוששים כי הם לא מכירים את השחקנים שהגיעו, אבל רבים בעד 'ניקוי האורוות' שנעשה".

מחאת אוהדי מכבי תל אביב. מגד גוזני
בינתיים נמכרו כ-8,000 מנויים. המחאה בעונה שעברה/מגד גוזני

ספאחיה ייהנה מאוויר

"כולם זוכרים את ההבטחה על '12 שחקני יורוליג'. אחרי השנה שעברה אף אחד לא מעז לצאת בהצהרות בומבסטיות"

סוגיה מסקרנת נוספת בפאזל של הקבוצה המתחדשת היא מעמדו של המאמן ספאחיה. האם כישלון ביורוליג אכן לא ישפיע על מעמדו בשום מקרה, והוא עלול להיות בסכנה רק במקרה של קריסה בליגה? "מה נעשה? נחליף עוד מאמן. בכל אירופה צוחקים עלינו", כך התבטא שוב ושוב גורם בהנהלת המועדון לפני עזיבתו של רמי הדר, וחזר על דבריו אלה לאחר כל החלפה של מאמן עד תום העונה.

באופן פרדוקסלי, הדי הפגיעה והמבוכה עשויים לשחק לטובתו של ספאחיה. בהנהלה חושבים לתת גב למאמן, מתוך הבנה שהתדמית של המועדון, לא רק בארץ אלא בכל העולם, נפגעה. "ברור שזה יוריד הרבה לחץ מספאחיה, כי כניסה מעונה גרועה כל כך אל עונה של כמה שפחות ציפיות תיתן לו אוויר לנשימה. משהו שאולי כבר שנים לא היה במכבי", אומר הגורם.

האומנם אירועי העונה שעברה ייתנו לספאחיה גב נרחב יותר? גודס: "זו קבוצה חדשה, כולם צריכים להבין שייקח זמן להיבנות. לפעמים זה ייראה פחות טוב. המטרה שלנו כצוות אימון יהיה לחבר אותם כמה שיותר מהר. אמור להיות לספאחיה יותר מרחב, נבן גם חתם לשנתיים, אז רואים חזון קדימה וזמן עבודה מסוים שנדרש".

בהנהלה ממאנים בתוקף לדבר על מעמדו של המאמן, אולם נראה שתקופת הצנע במכבי החלה. "באירופה עוד יתייחסו (לכישלונות של ספאחיה, ו"כ) בעדינות, אבל בליגה המטרה היא להשיב את כוח ההתרעה ולכן נעשו כמה החתמות מהירות. כאן כן יתייחסו לספאחיה, ולכן היו מחנות אימון מול קבוצות ישראליות", אומר גורם בהנהלה, "כולם שואפים גבוה, אבל החליטו בשיחות בין הבעלים להצניע את המטרות והשאיפות כמה שיותר. כולם זוכרים את המשפט של לפני הנפילה הענקית בעונה שעברה ואת ההבטחה על '12 שחקני יורוליג'. למדו. אחרי השנה שעברה אף אחד לא מעז לצאת כבר בהצהרות בומבסטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully