וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדורגלן הישראלי הכי טוב בשנות ה-50 וה-60: פרויקט שחקני העשור

חודורוב או גלזר, שפיגלר או שפיגל. מיוחד לחג: לקראת חגיגות ה-70, וואלה! ספורט גייס את מיטב המוחות בכדורגל הישראלי כדי לבחור את השחקן הטוב ביותר בכל עשור. והפעם: שנות ה-50 וה-60

המספר 70 הוא מספר טיפולוגי בכדורגל הישראלי. הוא מייצג מיתוס ומלווה כל הישג או כישלון ספורטיבי של הענף. הוא תמיד ברקע. בדרך כלל מגיע מיד אחרי השם "מקסיקו", ומזכיר לכולנו איך נבחרת ישראל הייתה שם אז, בגביע העולמי של 1970. מצד אחד השער ההיסטורי של מוטל'ה שפיגלר במונדיאל ורגע השיא של הכדורגל הכחול-לבן, אך מצד שני גם הקוף שסוחבת נבחרת ישראל על הגב כבר יותר מ-47 שנים.

באפריל הקרוב, המספר הזה יגיע בתצורה חדשה. מדינת ישראל תחגוג 70 שנה לקיומה ואיתה גם הכדורגל הישראלי ישלים שבעה עשורים של רגעי גאות ושפל. בלי יותר מדי הישגים, אבל עם דמויות וגיבורים בלתי נשכחים.

אז לקראת חגיגות ה-70 המתקרבות ולכבוד ראש השנה, החלטנו לבחור את הכדורגלן הישראלי הכי טוב בכל עשור. את משימת הבחירה והדירוג של החמישייה הנבחרת בכל עשור הפקדנו בידיהם האמונות של שחקנים, מאמנים, עיתונאים, היסטוריונים ואנשי ספורט המלווים את הכדורגל הישראלי.

התוצאות לפניכם.

והפעם: העשורים הראשונים - שנות ה-50 וה-60.

seperator

צוות השיפוט

יצחק בן יצחק, אשר גולדברג, גליל גלסברג, עוזי דן, יצחק הברמן, זאב זלצר, רון עמיקם, נועם רגב, איזי שרצקי.

שחקן נבחרת ישראל בכדורגל יוסף מרימוביץ'. רפרודוקציה – ברני ארדוב, באדיבות המשפחה
יוסל'ה מרימוביץ'/באדיבות המשפחה, רפרודוקציה – ברני ארדוב

שנות ה-50

נותרו מחוץ לשלישייה:

1 קולות: אהרון אמר, אברהם גינזבורג, רפי לוי, שלמה לוי, רחביה רוזנבוים.

3 קולות: אלי פוקס

4 קולות: יוסל'ה מרימוביץ'

5 קולות: יצחק שניאור

מקום שלישי: נחום סטלמך (6 קולות)

נחום סטלמך שחקן הפועל פתח תקווה כובש מול שוער הפועל רמת גן אליעזר זולר. וויקיפדיה, Creative Commons
נחום סטלמך שחקן הפועל פתח תקווה כובש מול שוער הפועל רמת גן אליעזר זולר/Creative Commons, וויקיפדיה

בראשית דרכו של הכדורגל הישראלי, מקצוע הכדורגלן הביא בעיקר כבוד ולא כסף. נחום סטלמך, גדול שחקני הפועל פתח תקוה בכל הזמנים, היה בכלל פקיד רשומות רפואיות בבילינסון כאשר הוכתר לגיבור לאומי בזכות השער ההיסטורי בנגיחה לרשת של לב יאשין האגדי ב-1956. יכולת הנגיחה המשובחת זיכתה את החלוץ בכינוי "ראש הזהב", והשערים הרבים שכבש הובילו את הפועל פתח תקוה לאליפות היסטורית ב-1955 וכמובן לחמש אליפויות רצופות, מהן אחת הייתה בעשור אליו נבחר כאן.

מקום שני: יעקב חודורוב (7 קולות)

יעקב חודורוב לשעבר שוער נבחרת ישראל. לשכת העיתונות הממשלתית
יעקב חודורוב לשעבר שוער נבחרת ישראל/לשכת העיתונות הממשלתית

אם סטלמך היה הסמל הראשון של הפועל פתח תקוה, חודורוב היה האיש שהחזיק את הפטיש והמגל בהפועל תל אביב. במשך 15 שנים הגן על שער הקבוצה וזכה איתה באליפות ב-1957, אך את הרגעים הגדולים מכולם שמר לנבחרת ישראל. הופעות הירואיות עם אצבע שבורה מול ברית המועצות של יאשין, מול ויילס ומול יוגוסלביה הובילו לבחירתו של חודורוב (רק 1.78 מ') לאחד מחמשת השוערים הטובים בעולם בשלהי העשור. לדעת רבים, גדול שוערי ישראל בכל הזמנים.

מקום ראשון: שייע גלזר (9 קולות)

התמונה הימנית של לחיצת היד: שייע גלזר שחקן מכבי תל אביב לפני גמר גביע המדינה בשנות ה-60. מחצית ראשונה, סריקה
התמונה הימנית של לחיצת היד: שייע גלזר שחקן מכבי תל אביב לפני גמר גביע המדינה בשנות ה-60/סריקה, מחצית ראשונה

ובכל זאת, את סטלמך וחודורוב הקדים בעשור הזה הסקורר של מכבי תל אביב. שייע גלזר פרץ לתודעה בזכות צמד שערים מול יוגוסלביה במדי הנבחרת, ומשם המשיך להפעיל את המהירות המסחררת שלו גם כשברח מהמונית שאמורה הייתה להסיעו לשדה התעופה כדי לחתום בפנרבחצ'ה הטורקית. הוא נשאר נאמן למכבי תל אביב והוביל את הצהובים לחמש אליפויות וארבעה גביעי מדינה בשנות ה-50, עם 130 שערים ב-166 משחקים. הווינר הראשון של הכדורגל הישראלי וככל הנראה המכביסט הגדול מכולם.

seperator

שנות ה-60

נותרו מחוץ לשלישייה:

1 קולות: שייע גלזר, יעקב גרונדמן, צבי היימן, יעקב ויסוקר, זאב זלצר, יעקב חודורוב, שלמה לוי, מוצי ליאון, אברהם מנצ'ל, אשר עלמני, זכריה רצאבי, יצחק שום.

2 קולות: אהרון אמר, יצחק ויסוקר, אמציה לבקוביץ'

4 קולות: רובי יאנג, דני שמילו רום

מקום שלישי: גדעון טיש (5 קולות)

גדעון טיש. אתר ההתאחדות לכדורגל, אתר רשמי
גדעון טיש/אתר רשמי, אתר ההתאחדות לכדורגל

השליט של אגף שמאל בהפועל תל אביב. גדעון טיש היפואי גדל במחלקת הנוער האדומה, התבסס בקבוצה הבוגרת ובסגל נבחרת ישראל בסוף שנות ה-50, ושדרג את מעמדו בתחילת שנות ה-60. הוא היה מלך שערי הפועל תל אביב בדרך לסגנות ב-1961 ו-1963, ולאחר מכן התגבר על פציעה קשה כדי לזכות באליפות ב-1966 שוב כמלך שערים ובאליפות נוספת ב-1969, בקדנציה השנייה שלו באדום. בתווך, כבש את שערו היחיד בנבחרת, בדרך לזכייה בגביע אסיה ב-1964.

מקום שני: גיורא שפיגל (6 קולות)

גיורא שפיגל, מכבי תל אביב 1970. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
גיורא שפיגל, מכבי תל אביב 1970/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

היום שחקנים בני 22-23 נחשבים לצעירים וממתינים להזדמנות אמיתית בקבוצה הבוגרת. גיורא שפיגל נזרק למים הקרים כבר בגיל 16 וחודשיים, כחלק מ"תינוקות ג'רי", וכבר בבכורה כבש חמישייה במדי מכבי תל אביב במשחק גביע מול מחנה יהודה ב-1963/64. הוא סומן מיד ככוכב העתיד של הצהובים, ובעונה השנייה הבקיע 21 שערים בכל המפעלים, כולל שישייה בגביע לרשת תל מונד. בשנות ה-60 זכה עם מכבי תל אביב בשתי אליפויות ושלושה גביעים, ומעמדת הקישור כבש יותר מ-10 שערים בכל עונה מלאה שלו. השיא הגיע עם הבישול במונדיאל 70. בישול לשחקן העשור.

מקום ראשון: מוטל'ה שפיגלר (8 קולות)

מוטלה שפיגלר שחקן עבר של נבחרת ישראל. פרידן משה, לשכת העיתונות הממשלתית
מוטלה שפיגלר שחקן עבר של נבחרת ישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, פרידן משה

כובש השער ההיסטורי של ישראל במונדיאל, מי שנבחר לכדורגלן היובל בחגיגות ה-50 למדינה, יילחם על הבכורה גם כשנגיע לבחירות של שנות ה-70, אבל כאן המקום הראשון שלו ברוב קולות. גם שפיגלר החל לשחק בקבוצה הבוגרת בגיל 16, הספיק לרדת עם מכבי נתניה ליגה ולחזור כדי להיות מלך שערי הקבוצה שלוש שנים ברציפות ולספק עונה של דומיננטיות חסרת תקדים עם 26 שערים ו-14 בישולים ב-1968/69. האליפות ההיסטורית עם נתניה הגיעה רק בתחילת שנות ה-70, אחרי רגע השיא במדי הנבחרת במקסיקו, אך לפני כן הספיק שפיגלר לכבוש שערים רבים עבור ישראל, כולל רביעייה לרשת ארה"ב, לזכות בגביע אסיה ולהגיע לרבע גמר הטורניר האולימפי ב-1968. אגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully