וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבוצה המוזרה והמדהימה באירופה: הכירו את אסטרסונד השבדית

15.9.2017 / 15:17

הם טיפסו מהליגה הרביעית בשבדיה לליגה האירופית תוך שש שנים, עם מאמן אנגלי אלמוני שקיבל החלטה לא שפויה, קצין צבא יצירתי כיו"ר ונרקומן משוקם כקפטן. באסטרסונד רוקדים בלט, כותבים ספרים, עוזרים לקהילה וחולמים ברצינות על זכיה בליגת האלופות

שחקני אסטרסונד חוגגים העפלה לליגה האירופית. AP
סנסציה אירופית. אסטרסונד חוגגת/AP

הארי פוטר הוא קוסם דמיוני. גרהאם פוטר נטול המשקפיים הוא הקוסם האמיתי, ולשם שינוי זו ממש לא הגזמה. עיתונאים נוטים להדביק תוויות של אגדות ונסים לתרחישים שפויים יחסית – למשל, הכתרתה של יוון ביורו 2004 היא סנסציה בקנה מידה עצום, אך אינה נס במלוא מובן המילה. לעומת זאת, אסטרסונד, קבוצה זעירה מצפון שבדיה שנסקה ממעמקי הליגה הרביעית לגבהים בלתי נתפסים ומציבה לעצמה ברצינות מטרה לזכות בליגת האלופות, היא סיפור כה הזוי עד שקשה להאמין שהוא אכן מתרחש במציאות. לכן כה טבעי שהמאמן בן ה-42 שלה נושא שם משפחה הולם ומחייב, ואולי הוא אפילו קיבל קצת השראה מהקוסם הישראלי.

שמונה משחקים בלבד היו לפוטר כשחקן בפרמיירליג. הוא היה מגן ימני בינוני מינוס, שבילה את רוב שנותיו בליגות הנמוכות, בין היתר בסטוק, שם השתלב נפלא בכל מובן אפשרי, כי הרי כינוי הקבוצה הוא "פוטרס". ב-1996, חודשים בודדים לפני שספר הארי פוטר הראשון ראה אור, הוא הגשים חלום והצטרף לסאות'המפטון בליגה הבכירה, וזאת מבלי להתחזות לאחיין של ג'ורג' וואה. יכולתו לא היתה מזהירה, המאמן גראם סונס לא סמך עליו, וההרפתקה היתה קצרה. אולי זה לא מקרי כי הקדושים ניצחו במשחק אחד בלבד בו נטל פוטר חלק, אבל נסו לנחש באיזה ניצחון מדובר!

ב-26 באוקטובר 1996 נכנס פוטר כמחליף בדקה ה-70 לקרב מול מנצ'סטר יונייטד, ראה את איל ברקוביץ' משלים צמד, אגיל אוסטנסטאד כובש שלושער, וחגג 3:6 מכונן על השדים האדומים, אשר רשום לתמיד כהישג הבודד בחייו בפרמיירליג. בצירוף מקרים מוזר, חמישה ימים מאוחר יותר, ב-31 באוקטובר 1996, נוסדה אסטרסונד. פוטר כלל לא היה מודע לקיומה עד שהחל לקבל בסוף העשור הקודם שיחות טלפון תמוהות מדניאל קינדברג.

מאמן אסטרסונד, גרהאם פוטר עם שחקן הקבוצה, אלחאג'י גרו. רויטרס
הספיק לשחק ב-3:6 של סאות'המפטון על מנצ'סטר יונייטד. פוטר מימין/רויטרס

"הייתי משוגע לקחת את הפרויקט"

השיחות האלה הגיעו ביוזמתו של גראם ג'ונס, שחקן עבר זוטר שהפך כמאמן ליד ימינו של רוברטו מרטינס בכל אשר ילך. כיום הוא משמש, כמובן, כעוזרו של הספרדי בנבחרת בלגיה, אבל ב-2007 הם היו ביחד בסוונסי, אשר שיחקה בליגה השלישית. הוולשים יצרו שיתוף פעולה עם אסטרסונד מהליגה השלישית בשבדיה, ואפילו קיימו משחק ידידות שחנך את האיצטדיון החדש בעיירה השבדית הקטנה. כך נוצרה גם הידידות בין ג'ונס לקינדברג, קצין בכיר בצבא שבדיה לשעבר, שהיה בין מקימי אסטרסונד. הקבוצה חיפשה מאמן שיושיע אותה מקריסה, וג'ונס המליץ על חברו הטוב פוטר, איתו שיחק פעם בבוסטון יונייטד (אל דאגה, זה בסדר לא להכיר את המועדון הזה).

למה חשוב לספר על התהליך? כי זו המקריות שבונה את ההצלחה. פוטר בכלל לא חשב שיש לו סיכוי להיות מאמן. אחרי שתלה את הנעליים, הוא קיבל משרה מחוץ לכדורגל והחל ללמוד באוניברסיטת לידס. המועדון השבדי הזניח לא היה בתוכניותיו, במיוחד כי נולד לו בן ראשון, ומעבר למדינה אחרת לא בא בחשבון. אז קינדברג לא הצליח לשכנע אותו אפילו לבוא לביקור התרשמות. המשבר באסטרסונד החמיר, היא ירדה ב-2010 לליגה הרביעית, ופחות מ-500 אוהדים טרחו להגיע למשחקיה כדי לשרוק בוז. בשלב זה, מאס הקצין במריבות הפנימיות ועזב בטריקת דלת. זה היה אמור להיות סוף הסיפור. אלא שזו היתה בדיוק ההתחלה.

שחקני אסטרסונד ההמומים שמעו על עזיבתו של היו"ר הנערץ והחליטו לפעול. הם הגיעו לביתו והתחננו בפניו לשוב. אחרי יומיים של התלבטות קשה, החליט קינדברג לחזור, נחוש לגייס לתפקיד המאמן את האנגלי שמעולם לא פגש. הפעם פוטר הסכים, על אף שהיה זה מהלך אבסורדי מבחינתו. "כשאני חושב על זה בדיעבד, הייתי מטורף לגמרי. בגיל 35 עזבתי את העבודה, נטשנו את העסק של אישתי, ונסענו רחוק מאוד מהמשפחה כדי שאנסה את מזלי בקבוצה בליגה הרביעית בשבדיה. זה היה מעשה לא שפוי", הוא אמר בדיעבד, אך ציין: "הלכתי כי האמנתי בפרויקט הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אוהדי אסטרסונד. רויטרס
בילו גם בליגה הרביעית לפני שבע שנים. אוהדי אסטרסונד/רויטרס

"זה הסם הטוב מכולם"

וזו מילת המפתח, גם לפי קינדברג. "לא מספיק לקוות, חייבים להאמין", טוען היו"ר, ואלה תוצאות שיתוף הפעולה בין הקצין לג'ינג'י האלמוני מאנגליה. ב-2011 עלתה אסטרסונד לליגה השלישית. ב-2012 היא טיפסה לליגה השניה. ב-2015, אחרי התקדמות עקבית, היא עלתה לראשונה בתולדותיה לליגה הבכירה. במאי 2017 היא זכתה בגביע השבדי עם ניצחון 1:4 על נורשפינג הפייבוריטית בגמר, והעפילה בזכות כך לליגה האירופית. במשחקה הראשון אי פעם במסגרת בינלאומית, היא כיסחה בבית את גלאטסראי הגדולה 0:2, ועלתה לסיבוב הבא במוקדמות בזכות 1:1 מופלא באיסטנבול.

השלב הבא היה קל יותר נגד פולה מלוקסמבורג, אבל בסיבוב השלישי פגשה אסטרסונד את פאוק סלוניקי, ומעטים נתנו לה סיכוי כאשר ספגה שני שערים מאוחרים ביוון והפסידה 3:1. אלא שעבור פוטר וחניכיו אין משימות בלתי אפשריות. סמאן גודוס, חלוץ ממוצא איראני, כבש פעמיים במחצית השניה בגומלין, והאוהדים הנלהבים חגגו עליה לשלב הבתים עם 0:2. "כולם יודעים שצרכתי סמים קשים, אבל זה הסם הכי טוב", אמר הקפטן ברווה נורי. אתם יכולים לדמיין אמירה כזו משחקן בקבוצה אחרת? באסטרסונד זה מתקבל בטבעיות, כי היא לא רק מועדון כדורגל אלא פרויקט חברתי.

נורי, כורדי שנולד באיראן, היגר עם הוריו לשבדיה כתינוק ובחר לאחרונה לייצג את נבחרת עיראק, ידע שנים קשות מאוד. בצעירותו, הוא היה מופרע ואלים, דחף לפי הדיווחים קולב בעכוזו של חברו לקבוצה כאשר גדל באקדמיה של אי"ק שטוקהולם, ובהמשך התדרדר לפשע. הוא השתקם חלקית בדלכורד, קבוצת יוצאי כורדיסטאן בשבדיה, וב-2014 החליט פוטר להמר עליו. כי הרי היה קשה מאוד לפתות שחקנים לחתום בעיירה שנחשבת לחור, בקבוצה זניחה הרחק מאור הזרקורים. אסטרסונד התמקדה בשחקנים אלמונים שנקלעו למבוי סתום והוציאה אותם לדרך חדשה. ביחד, הם יצרו סביבת עבודה מיוחדת, וכל כדורגלן שהגיע למועדון ידע שיידרש להשקיע לא רק על המגרש.

קפטן אסטרסונד ברווה נורי חוגג. AP
עבר בעייתי, הווה מזהיר. נורי/AP

ריקודי אגם הברבורים בהיכל התרבות

קינדברג סבור שהוא מטפח אנשים ולא ספורטאים. לכן פעילות התנדבותית למען תושבי העיר, כולל סיוע לפליטים, היא חלק קריטי מהשגרה של המועדון. מעבר לכך, גם התרבות חשובה. "אחת הבעיות הגדולות של השבדים היא פחד במה", טוען היו"ר הססגוני, והוא בחר באמצעי לא שגרתי באופן קיצוני על מנת להתגבר על המכשול. בכל עונה מחוייבים שחקני אסטרסונד לעסוק בתחום אמנותי שנבחר מראש.

ב-2013, למשל, כתב כל שחקן מאמר אוטוביוגרפי על דרכו למועדון, והאוסף הופק כספר. ב-2014 הם ציירו תמונות ופיסלו פסלים. ב-2015 נרשמה פסגת היצירתיות, והשחקנים התאמנו במשך כל העונה בריקודי בלט. אחרי שהשלימו את העליה לליגה הבכירה, הם התפנו לאתגר מפחיד הרבה יותר – לעלות לבמה בהיכל התרבות המקומי לעיני אולם מלא של 428 צופים ולבצע את אגם הברבורים. גם פוטר וקינדברג נטלו חלק במשימה עם ריקודים אישיים, והקהל היה מאושר. רגלי השחקנים רעדו תחילה, אבל הם סחפו תשואות סוערות בסיום.

"אנחנו עושים את זה כדי לנצח משחקים. המטרה היא להוציא את השחקנים מהסביבה הטבעית שלהם. הם פחדו מאוד לרקוד בלט, אבל אחרי ההצלחה הגדולה הכל קטן עליהם. זו תחושה נפלאה, ואדם מרגיש שהוא מסוגל לעשות הכל. זה חלק מהזהות שלנו. אנחנו אמיצים מאוד על המגרש. אי אפשר להתווכח עם התוצאות", אומר קינדברג. ואכן, הדיווחים על ציור ובלט גרמו תחילה לגיחוך ברחבי שבדיה, אולם עכשיו אף אחד כבר לא צוחק. לפי המילים של המנון המועדון, אותו מבצעת הזמרת המקומית אניקה נורלין, "הם קוראים לנו מוזרים, אבל עבורנו זו המחמאה הגדולה מכולן".

שחקן אסטרסונד, פואד באשירו, מול שחקן פאוק סלוניקי, ייבגני שאחוב. רויטרס
נזרק מהאקדמיה של פריז סן ז'רמן, נעלם במעמקי הליגה הסקוטית, קם לתחייה באסטסונד. באשירו באדום/רויטרס

המאמן האנגלי המצליח מכולם?

המועדון הזה עמוס בסיפורים מוזרים. קחו, למשל, את הקשר האנגלי ג'יימי הופקאט, שלא נספר ביורק סיטי הקטנטנה. הוא הלך לאיבוד בליגות החובבים, עד שפוטר הביא אותו לאסטרסונד ב-2012. הוא הפך לגיבור העליה לליגה הבכירה, אבל אז שבר את רגלו והחמיץ את כל העונה שעברה. הופקאט לא נשבר, זכה לתמיכה לבבית מכל חבריו במועדון, שב למגרשים – וכבש שער מרהיב לרשת גלאטסראיי שהפך ללהיט ביוטיוב. פואד באשירו נזרק מהאקדמיה של פריז סן ז'רמן ונעלם במעמקי הליגה הסקוטית, עד שחתם באסטרסונד ב-2014 וצמח איתה לגדולה. היום הוא סגן הקפטן.

את כל הדרמות אפשר ללקט לספר המשך נהדר ללקט שכבר פורסם, ולפי קינדברג העלילה הזו צפויה להתפתח לכיוונים מפתיעים עוד יותר. עוד כאשר שיחקה אסטרסונד בליגה השלישית, הוא דיבר על השאיפה להגיע לליגת האלופות. "יש לנו תקציב של 6 מיליון יורו. אם נגדיל אותו קצת, נזכה באליפות. אם יהיה תקציב של 50 מיליון, נזכה בליגת האלופות. אני משוכנע בכך", הוא אומר. לאור הנס שהתרחש עד עכשיו, יש שבדים שלא בטוחים כי כדאי לזלזל לגמרי בטענה הזו.

אחרי שגברו על גלאטסראיי ופאוק, ניצחו אתמול רקדני הבלט את זוריה באוקראינה במחזור הפתיחה בשלב הבתים, עם 0:2 חלק. בילבאו והרטה ברלין מחכות בהמשך, והן יכולות להתחיל לדאוג, כי לדעת קינדברג הן משמשות רק מדרגות בדרך למשהו גדול אפילו יותר. ואז, אולי, גם יפגוש פוטר שוב את מנצ'סטר יונייטד. במחשבה שניה, לאור הנס שחולל במועדון כה קטן, אולי הוא ראוי גם לעבוד באולד טראפורד בעצמו? היש כיום מאמן אנגלי מצליח ממנו?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • אסטרסונד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully