וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרגיי סטחובסקי: "לא הוגן שנשים מרוויחות כמו גברים בטניס"

16.9.2017 / 9:00

לפני שהוא עולה למשחק הזוגות מול ישראל בגביע דייויס, מדבר האוקראיני (103 בעולם) על השוויון: "הכול עניין כלכלי", ועל המצב במדינה שלו: "אם לא היינו נלחמים, היינו עוד חלק ברוסיה היום". וגם: על הניצחון הענק מול פדרר. ראיון

סרגיי סטחובסקי טניסאי אוקראיני. רועי פרייס,
סאחובסקי בראיון השבוע/רועי פרייס

סרגיי סטחובסקי ייקח חלק בנבחרת הדייויס של אוקראינה, שתתמודד מול ישראל בקרב ההישרדות בבית האירופי/אפריקאי 1. האוקראיני בן ה-31, שמתנשא לגובה של 1.93 מטר, הוא שיאן הניצחונות בנבחרת שלו עם מאזן 15:25 במשחקי יחידים ו-10:11 בזוגות. הוא גם מחזיק בשיא ההופעות במפגשי דייויס עבור אוקראינה עם 26 כאלה.

עוד בנושא:
דודי סלע יפתח מול מרצ'נקו, לשם ינסה להפתיע את דולגופולוב
דודי סלע: "רוצים להוכיח שאפשר לנצח כל נבחרת"

עם כל הכבוד להישגים שלו בגביע דייויס, ההצלחה הגדולה באמת של סטחובסקי הגיע בסבב. הוא אמנם מדורג רק 103 בעולם כרגע, אבל בשיאו היה כבר במקום ה-31 (בספטמבר 2010), זכה בארבעה טורנירי ATP (זאגרב 2006, סנט פטרסבורג 2009, הרטוגנבוש 2010 וניו הייבן 2010) והגיע שש פעמים לסיבוב השלישי בטורנירי גרנד סלאם. באחת מאותן שש פעמים הוא רשם את אחת הסנסציות הגדולות בתולדות ווימבלדון כשהדיח בסיבוב השני את רוג'ר פדרר ב-2013 וקטע רצף של הגעה לרבע הגמר לפחות ב-36 טורנירי גרנד סלאם ברציפות עבור השוויצרי. סטחובסקי דורג באותו זמן 116 בעולם בעוד פדרר היה שלישי.

לקראת מפגש הדייויס, פגשתי את סטחובסקי לראיון.

אלינה סביטולינה טניסאית אוקראינית. רויטרס
"שגרירה נהדרת לאוקראינה, לספורט וגם אדם נהדר". סביטולינה/רויטרס

אני קצת מופתע שהגעתם לפה עם השחקנים הכי חזקים שלכם

"היינו אמורים להגיע עם הסגל החזק ביותר כבר לפורטוגל השנה, אבל דולגופולוב נפצע ומרצ'נקו נפצע ובסופו של דבר העדפתי לשחק בטורניר באותו שבוע כי לנסוע לבד לשחק על חימר בפורטוגל לא היה הדבר הכי חכם. אנחנו רוצים להישאר בבית 1 כי אף פעם לא היינו בבית העולמי ואנחנו עדיין מנסים להגיע לשם".

הטניס האוקראיני במומנטום חיובי. סביטולינה כוכבת, דולגופולוב הצליח מאוד באליפות ארצות הברית.

"לא הייתי אומר שאנחנו במומנטום כי היו לנו זמנים עם שלושה טניסאים ב-50 הראשונים בעולם. הנשים במצב מעולה, הגברים בנסיגה כי אנחנו אותם שלושה שחקנים בטופ מאה כבר איזה שש או שבע שנים. אלינה היא ספורטאית נהדרת ואדם נהדר, היא עובדת קשה מאוד. כמובן שהיינו שמחים שההצלחה שלה תוסיף גל של התעניינות בטניס, אבל אני לא בטוח שזה יקרה. היא שגרירה נהדרת למדינה, שגרירה נהדרת לספורט ואדם נהדר, אבל למדינה שלנו למרבה הצער עדיין יש ערכים מסוימים והספורט אינו אחד מהם".

למה לא?

"את זה תצטרך לשאול את הפוליטיקאים שלנו".

אתם טובים בכדורגל...

"אנחנו בסדר בכדורגל, אם היו מוציאים את כמויות הכסף שהם מוציאים שם בטניס, הטניס היה נהדר, אבל הם מוציאים הכול בכדורגל".

זו הבעיה ברוב המדינות

"אני מבין שכדורגל הוא הענף הכי פופולארי, הרבה מאוד כסף מעורב בו וכל מדינה רוצה להצליח בו, אבל לא יכול להיות שמדינה גדולה עם 46 מיליון תושבים תשקיע את הכסף שלה רק בענף ספורט אחד. אני לא מדבר רק על טניס, יש לנו ענפי ספורט כמו ביאתלון, סייף, יש לנו אלופים אולימפיים ואלופי עולם והם עדיין לא מקבלים מספיק כסף".

רוג'ר פדרר לוחץ את ידו של סרגיי סטחובסקי. רויטרס
"אחרי המשחק הזה הייתי מרוקן מנטאלית". סטחובסקי אחרי ההפתעה הגדולה מול פדרר ב-2013/רויטרס
"לצערי זה פופולארי מאוד לדרג את הניצחון האחד הזה מעל כל דבר. אבל הרבה יותר קשה לזכות בטורניר כשאתה צריך לנצח בחמישה או בשישה משחקים מאשר לנצח במשחק אחד"

דיברנו מקודם קצת על ווימבלדון, שם היה הרגע הכי גדול בקריירה שלך, אולי אפילו בחיים ב-2013?

"לא לא, הרגע הכי גדול בחיים שלי זו החתונה שלי ואז לידת שני הילדים שלי. בחיים המקצועיים שלי, אני מדרג את הזכייה שלי בתארי ATP מעל הניצחון מול רוג'ר ב-2013".

באמת?

"לצערי זה פופולארי מאוד לדרג את הניצחון האחד הזה מעל כל דבר. אבל הרבה יותר קשה לזכות בטורניר כשאתה צריך לנצח בחמישה או בשישה משחקים מאשר לנצח במשחק אחד".

אבל שוב, לנצח את הטניסאי הכי גדול שיש. אני זוכר שצפיתי במשחק, היית ב-100% יכולת, הכול הלך לך.

"כן, הכול התיישב במקום בשבילי באותו משחק".

ואיך הרגשת על המגרש? זה מגרש מאוד פרו-פדרר

"ברגע שדרכתי על המגרש אנשים הריעו לי והייתה קבלת פנים יפה ומכובדת, אבל בשנייה שרוג'ר עולה על המגרש, הכול מתפוצץ שם. אבל הקהל היה הוגן, הם עודדו בצורה הגונה ושווה. כמובן שהם רצו שרוג'ר ינצח, אבל זה היה די שווה. כן, יש לי זיכרונות נהדרים מהמשחק הזה".

איך היה לשחק במשחק הבא מול יורגן מלצר, בו הפסדת?

"נורא, נורא. הרגשתי מרוקן לחלוטין, מרוקן מנטאלית, זה בלתי אפשרי לשחק כך".

מפגינים בקייב, אוקראינה, 22 בפברואר 2014. רויטרס
"לא הגיוני שצלפים מהצבא שלנו הרגו למעלה מ-100 מפגינים אוקראינים"/רויטרס

זכית בארבעה טורנירים בקריירה שלך כשסנט פטרסבורג הוא הגדול מכולם.

"בשבילי, זה השיא של הקריירה. ברור שהניצחון מול פדרר נמצא גבוה אצלי, אבל אני מדרג הכי גבוה את הזכייה בטורניר זאגרב ב-2008, בו ניצחתי בגמר את איבן ליוביצ'יץ'. זכיתי בטורניר כלאקי לוזר וזה די מה שפתח את הקריירה בשבילי. אז בשבילי התארים האלה הם הדבר הכי גדול שיש".

אני עוקב אחריך בטוויטר ורואה שאתה אוקראיני פטריוט. המלחמה עם רוסיה השפיעה עליך? על המשפחה שלך? באיזו צורה?

"כן, היא השפיעה על כולם בדרכים שונות. אשתי מרוסיה וכל המשפחה שלה מרוסיה. בנוגע אליי, אני מבין מה זה להיות אוקראיני ויודע שאני צריך להראות לכולם מה זה אומר. אני גם רוצה להראות לכולם שאנחנו אומה שוחרת שלום, בניגוד לשכנים שלנו. אלה שנים קשות, כולנו ציפינו לדברים אחרים, אבל אנחנו לא נוותר וננסה להפוך למדינה טובה יותר".

המשפחה שלך עדיין גרה באוקראינה?

"אחי הגדול והמשפחה שלו גרים עם הוריי בקייב ואח אחר גר בארצות הברית. בקייב התרחשה המהפכה. המלחמה עצמה היא במזרח כמובן".

איך זה השפיע עליהם באוקראינה?

"באופן משמעותי מאוד. הם תמכו בכוחות המהפכה ואני הייתי שם כמה פעמים. זה בלתי ניתן להבנה שהיו לנו למעלה מ-100 הרוגים בכיכר המרכזית אחרי שנורו על ידי צלפים מהצבא שלנו ומהמשטרה שלנו. אנחנו מנסים לעזור למדינה שלנו להישאר בחיים. אם האוקראינים לא היו תומכים בצבא או באנשים שנלחמו נגד רוסיה, לא הייתה לנו מדינה היום, היינו עוד איזשהו אזור בתוך רוסיה".

מרטינה נברטילובה טניסאית העבר, גמר ווימבלדון 2017. רויטרס
נקלעה לוויכוח עם סטחובסקי בעבר. נברטילובה/רויטרס
"שיחקתי נגד כולם, אבל אני חייב להודות שהכי קשה לשחק נגד רוג'ר. כי הוא יכול להכות הכול מכל מקום. נגד רפא אתה פחות או יותר יודע מה תקבל. זה מעצבן מאוד שהכדורים ממשיכים לחזור אליך באותה מהירות וקצב ואתה לא יכול לעשות כלום לגבי זה. פדרר הוא פשוט בלתי צפוי"

נחזור לטניס, איך אתה מרגיש עכשיו? בכושר טוב? באליפות ארצות הברית הפסדת בסיבוב המוקדמות האחרון.

"כן, הפסדתי שם לשפראנק הצ'כי. זה שחקן שאסור היה לי להפסיד לו. בווימבלדון וברולאן גארוס הצלחתי לעלות להגרלה הראשית. עכשיו אני בסביבות המקום ה-100 בעולם וכדי להיכנס לאוסטרליה בלי מוקדמות אני צריך לסגור את השנה הנוכחית די טוב".

מי השחקן הטוב ביותר ששיחקת נגדו? (לסטחובסקי מאזן 2:0 מול נדאל, 1:! נגד פדרר, 4:0 מול מארי, 4:0 נגד דג'וקוביץ' ו-3:1 מול ואוורינקה)

"שיחקתי נגד כולם, אבל אני חייב להודות שהכי קשה לשחק נגד רוג'ר. כי הוא יכול להכות הכול מכל מקום. נגד רפא אתה פחות או יותר יודע מה תקבל. זה מעצבן מאוד שהכדורים ממשיכים לחזור אליך באותה מהירות וקצב ואתה לא יכול לעשות כלום לגבי זה. פדרר הוא פשוט בלתי צפוי, אתה לא באמת יודע מה תקבל ממנו".

ראיתי את הוויכוח בינך לבין נברטילובה. דיברת לגבי סבב הנשים ושלא היית שולח את הבת שלך לשחק שם כי כולן לסביות ודברים כאלה. היא התעצבנה.

"הוציאו את הדברים שלי מהקשר בראיון ההוא. אין לי שום בעיה עם מגדר מסוים או תרבות כלשהי. הם הפכו את זה לעניין, אבל אמרתי שאני לא רוצה שהילדים שלי יהיו שחקני טניס כי אני יודע כמה שזה קשה וכמה זה תחרותי וכמה אני בר מזל שיש לי קריירה כמו שיש לי. אני יודע כמה אנשים מנסים כל החיים ולא הולך להם. אלה לא החיים שאני רוצה בשביל הילדים שלי".

אתה חושב שהעובדה שנשים וגברים מקבלים פרסים כספיים זהים זה הוגן?

"אני חושב שזה לא הוגן, אבל לא בגלל המאמץ על המגרש או העובדה שאנחנו משחקים בטורנירי גרנד סלאם משחקים של הטוב מחמש מערכות. אני חושב שזה צריך להתבסס על מי שמכניס יותר כסף לטניס. אם הנשים יכניסו יותר כסף עבור הספורט, אז הן צריכות להרוויח יותר כסף. שוויון בעניין הזה הוא קצת מוזר כי אף אחד לא שווה לשני. אם נשים דורשות שוויון בפרסים הכספיים לגברים, אז מתישהו בעתיד הגברים כנראה יהיו גרועים והנשים יצליחו ומה אז? הן עדיין ירצו פרסים דומים? השוק לא עובד בצורה כזו. זה כמו שאני אגיד ששחקנים בדינמו קייב ירוויחו את אותן משכורות שמרוויחים אלה שמשחקים בברצלונה. השחקן מדינמו קייב יגיד: 'אנחנו מתאמנים כמוהם, משחקים 90 דקות כמוהם, למה שהם ירוויחו יותר מאיתנו?'. למה ששחקן מדינמו קייב ירוויח רבע ממה שמרוויח שחקן בברצלונה?".

סרגיי סטחובסקי טניסאי אוקראיני. GettyImages
אחרי הזכייה בניו הייבן ב-2010. סטחובסקי/GettyImages
מי קובע את המחיר של הקפה בבית הקפה שאנחנו יושבים בו? לא קשה לקבוע את זה. מחירי הכרטיסים לגמר גרנד סלאם בגברים ובנשים הם שונים ובצורה משמעותית, למה זה? יש טורנירי גרנד סלאם בהם אתה יכול לקנות כרטיס לגמר הגברים רק אם אתה קונה גם לנשים"

אתה אומר שהכוכבים הגדולים נמצאים בסבב הגברים, פדרר, נדאל, דג'וקוביץ'...

"זה ממש לא משנה, צריך למצוא את הממוצע. כן, יש לנו שחקנים נהדרים והיו לנו שחקנים נהדרים בעשור האחרון. בסופו של דבר, הם יפרשו והכול ישתנה. לא יכול להיות שוויון שיתבסס רק על זה שמישהו רוצה שיהיה שוויון. צריך להתבסס על עובדות ונתונים אמיתיים בשוק. אם נשים יהיו בנקודה מסוימת יותר מצליחות מהגברים, הן צריכות להרוויח יותר מהגברים".

כרגע אתה מרגיש שאתה לא מקבל מספיק?

"כן, אנחנו מקבלים פחות כי הנשים מבקשות את אותם סכומים. בכל פעם שאתה מגיע לטורניר, הם אומרים לך שהם יכולים לתת לך רק חצי ממה שאתה צריך כי החצי השני הולך לנשים".

אתה חושב על זה רק כעניין של שוק.

"כמובן, אין שום עניין אחר. מי קובע את המחיר של הקפה בבית הקפה שאנחנו יושבים בו? לא קשה לקבוע את זה. מחירי הכרטיסים לגמר גרנד סלאם בגברים ובנשים הם שונים ובצורה משמעותית, למה זה? יש טורנירי גרנד סלאם בהם אתה יכול לקנות כרטיס לגמר הגברים רק אם אתה קונה גם לנשים".

הייתי בגמר ווימבלדון עכשיו כשפדרר שיחק..

"כן, זו דוגמה מצוינת. המחירים של כרטיסים למשחק הזה בשוק השחור היו מטורפים בטח. כל גוף צריך לעשות הכול כדי לקדם את הספורט שלו, ה-ATP, WTA וכן הלאה ולמכור את הספורט. אנחנו לא יכולים לומר שלנשים יש טורניר מסבב הפרמייר 5 (הסבב הכי גבוה פרט לטורנירי גרנד סלאם, ר.פ.) איפשהו ולנו טורניר ATP 250 (הנמוך ביותר ב-ATP פרט לצ'לנג'רים, פיוצ'רים וכו', ר.פ.) ואנחנו רוצים פרסים כספיים שווים. זה לא עובד בצורה הזו. כל אחד צריך לעשות את העבודה שלו ולא להגיד 'אני רוצה את זה כי להם יש את זה'".

דודי סלע טניסאי ישראלי. AP
"הוא השיג תוצאות מעולות, אולי הוא היה יכול להישאר הרבה יותר זמן בתוך הטופ 30, 40 או 50. הוא שחקן מעולה וזה תמיד קשה לומר כמה גבוה שחקן מסוים היה יכול להגיע". סלע/AP
"אני לא אגיע לרוסיה בזמן הקרוב, אין סיכוי שזה יקרה"

אתה עכשיו בן 31 והייתה לך עד כה קריירה די יציבה.

"כן, בסך הכול אני די יציב. נכנסתי ויצאתי כמה פעמים מהטופ 100 העולמי. הייתי במקום ה-31 בעולם ב-2010. אז לא הבנתי נכון את הסיטואציה. חשבתי שאני כבר צריך לחשוב על הטופ 20. אולי התחלתי לעבוד קשה מדי, אולי קיבלתי החלטות לא נכונות לגבי טורנירים. זה היה שילוב של טעויות, אבל אני שלם עם ההחלטות שלי. המטרה שלי היא להגיע לטוקיו 2020".

אנחנו רואים היום שטניסאים מאריכים את הקריירה שלהם, פדרר בשיא חדש בגיל 36, שחקנים כמו קרלוביץ', פאולו לורנצי, ז'יל מולר מגיעים לשיא שלהם בגילאים בהם בעבר טניסאים כבר היו מזמן בפרישה.

"זה תלוי בכמה טוב אתה יכול להתמודד עם פציעות קשות ואיך אתה שומר על עצמך ועל הגוף שלך משטויות. ז'יל מולר, למשל, עובד קשה מאוד כדי להשיג מה שהוא משיג. כולם עובדים קשה ורוצים לקבל את ההזדמנות שלהם".

בעבר, שחקנים בני 30 כבר היו גמורים ופורשים והיום זה השתנה לחלוטין.

"אף אחד לא ייתן לך את סכומי הכסף שאתה מרוויח בטניס במקום אחר. לכן, כולם רוצים להישאר בענף כמה שיותר זמן".

אתה חושב שדודי סלע היה יכול להגיע למקום גבוה יותר בקריירה שלו?

"אני חושב שדודי הגיע לסביבות המקום ה-28 או משהו כזה (29 ביולי 2009, ר.פ.). הוא השיג תוצאות מעולות, אולי הוא היה יכול להישאר הרבה יותר זמן בתוך הטופ 30, 40 או 50. הוא שחקן מעולה וזה תמיד קשה לומר כמה גבוה שחקן מסוים היה יכול להגיע. קח לדוגמה את פאבלו קרניו בוסטה. לפני שנה אף אחד לא הכיר אותו ועכשיו הוא פתאום משחק בחצי גמר של גרנד סלאם".

אתה עדיין מרגיש שיש לך את מה שדרוש כדי להגיע לשמינית גמר או רבע גמר בגרנד סלאם עם הגרלה טובה?

"אחרת לא הייתי משחק".

מה הטורניר האהוב עליך ומה המשטח האהוב עליך?

"אני הכי אוהב דשא ולכן ווימבלדון זה טורניר שאני אוהב מאוד. אני אוהב גם את אליפות אוסטרליה, זה אמנם רחוק, אבל הם מנסים מאוד לדאוג לשחקנים היטב. אני אוהב טורנירים באולם. סנט פטרסבורג, למשל, היה טורניר נחמד מאוד וחבל שלא אשחק בו יותר".

למה, כי אתה לא רוצה לשחק ברוסיה?

"אני לא אגיע לרוסיה בזמן הקרוב, אין סיכוי שזה יקרה".

ואם אתה משחק מול יריבים רוסים?

"אני מכיר את כל הטניסאים הרוסים, אז אין בעיה".

דיברת על המצב הפוליטי עם הטניסאים הרוסים?

"היינו מדברים על זה, אבל לא מדברים על זה יותר".

למה? זה הכניס קצת דם רע ביניכם?

"כן".

למה? מה קרה?

"היה דם רע ולקח הרבה זמן כדי לטהר את האווירה לאחר מכן".

עם מי זה היה? עם יוז'ני והחבר'ה הוותיקים או עם הצעירים?

"לא, זה היה בכללי עם הרוסים. הייתי קצת אגרסיבי ולא הבנתי את העמדה שלהם בכלל. זו הייתה תקופה רעה מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully