וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסייר משוחרר: אסייר יראמנדי נמצא בכושר שיא ומחכה לריאל מדריד

16.9.2017 / 12:00

הוא הגיע למדריד בזכות זידאן, חווה הלם תרבות וזכור שם בעיקר בגלל הקנס על כניסתו לזירת שוורים בתחפושת של באטמן. אחרי שהודה כי המעמד היה גדול עליו וחזר לאזור הנוחות, אסייר יראמנדי מוביל את ריאל סוסיאדד לפתיחת עונה מושלמת וחולם על המונדיאל. יסבך את זיזו?

one

"אף אחד לא מסוגל לסרב לזינדין זידאן". זה היה המוטו של פלורנטינו פרס כאשר הציב את הצרפתי בשלל תפקידים מקצועיים בריאל מדריד. עוד לפני שהפך למאמן הראשי, זיזו עשה את שיחות הטלפון שהבטיחו את צירופם של רפאל וראן ואיסקו, והיה על הקו שוב כאשר ריאל פעלה כדי לנעול את עסקת אסייר יראמנדי. הכריזמה וכוח השכנוע של זידאן פעלו גם במקרה הזה.

יראמנדי נותר ללא מילים כאשר כוכב העבר התקשר להחמיא וגם ללחוץ עליו להצטרף לריאל, בעקבות היכולת המרשימה שהפגין באליפות אירופה לנבחרות צעירות שנערכה בישראל בקיץ 2013. כל הספקות הוסרו מבחינת יראמנדי ברגע ששמע את קולו של זידאן. הפור נפל. "אם אחד השחקנים הטובים בהיסטוריה אומר שהוא אוהב אותך ומעוניין שתגיע, איך אפשר לסרב לו?", הסביר הקשר הבאסקי.

זידאן וכל אנשי ריאל מדריד ראו ביראמנדי את היורש הטבעי של צ'אבי אלונסו. גם הוא קשר אחורי טקטי וחכם שצמח במחלקת הנוער של ריאל סוסיאדד, גם הוא מנהיג שנמצא בפריחתו. אלא שהפן המנטלי היה בעוכריו. יראמנדי לא הסתגל למעמד החדש וללחץ הקיים במועדון פאר כמו ריאל מדריד, וגם זידאן שעבר אז לתפקיד עוזר המאמן ושימש כמעין פסיכולוג שלו, לא יכול היה לשנות את הלך הרוח.

שנתיים אחרי שיחת הטלפון ההיא, יראמנדי כבר הצליח לסרב לזידאן. הצרפתי המליץ לו להילחם על המקום בסגל, אבל הקשר רק רצה לחזור הביתה. לאנואטה, לאזור הנוחות שלו. כעת, כשהוא נמצא בכושר הכי טוב בקריירה ומוביל את ריאל סוסיאדד לפתיחת העונה הכי טובה מאז עונת האליפות ב-1981/82, יראמנדי מחכה לאלופת אירופה. והפעם, במקרה של מעידה שלישית ברציפות, אולי זיזו יהיה זה שיזדקק לפסיכולוג.

אסייר יראמנדי עם נשיא ריאל מדריד, פלורנטינו פרס. AP
כל הכפר הגיע לטקס ההצגה במדריד, אבל הלב נשאר בכפר. אסייר יראמנדי עם פלורנטינו פרס והחברים ביולי 2013/AP

32 מיליון יורו (ועוד כמעט 7 מיליון כדמי השבחה) שילמה ריאל מדריד כדי לרכוש את יראמנדי לפני ארבע שנים. הקשר שעד אז עוד התעקש לגור בכפר הדייגים מוטריקו בו נולד ונסע כל יום 50 קילומטרים למתחם האימונים של ריאל סוסיאדד, נדרש לבצע שינוי קיצוני באורח חייו ולעבור למדריד. מסטודנט להוראה שמעביר את זמנו במשחקי וידאו או שחמט, למעמד של מיליונר בעיר הגדולה. "הגלקטיקו השישי", קראו לו במדריד. השחקן הנרגש שמימן אוטובוס מלא בחברים ובני משפחה מהכפר והעלה את כולם לצילום משותף בטקס ההצגה שלו בברנבאו, פתאום אמור להיות רוק סטאר. והוא מעולם לא תכנן להיות אחד כזה.

ריאל בחרה באותו קיץ להמר על הקו הספרדי, והבאת יראמנדי הייתה גולת הכותרת של המדיניות החדשה. דני קרבחאל נרכש אז בחזרה, איסקו הצטרף וגם נאצ'ו ואלברו מוראטה היו בקבוצה, כך שהרכש מריאל סוסיאדד הפך לנציג החמישי של "לה רוחיטה" (הנבחרת הצעירה). מה שמצליח לבלאנקוס בצורה מרשימה בתקופת זידאן, עבד פחות טוב כאשר הצרפתי היה עוזר המאמן של אנצ'לוטי. קרבחאל היה אז היחיד שבאמת הרוויח את מקומו, בעוד יראמנדי התקשה להצדיק את ההשקעה ואת ההשוואות לצ'אבי אלונסו.

והיו לו הזדמנויות. בעונה הראשונה הופיע ב-29 משחקי ליגה ועוד 11 בליגת האלופות, מתוכם פתח ב-20, ואפילו כבש שני שערי ליגה ראשונים בקריירה ועוד אחד בגביע. בעונה השנייה שלו, יראמנדי שותף ב-30 משחקי ליגה, אך רק 10 מהם היו בהרכב. מעמדו הלך ופחת, והוא היה מספיק שלם כדי להודות שכל העניין כנראה גדול עליו. בהתחלה זו הייתה פציעה שהפריעה, לאחר מכן היכולת לא תאמה את המעמד, אך לכל אורך הדרך הבעיה הייתה בעיקר מנטלית. יראמנדי היה במדריד כמו דג מחוץ למים. הוא לא התאים לאווירה.

בסופו של דבר, הרגע הזכור ביותר מהתקופה שלו כשחקן ריאל מדריד בכלל לא היה על כר הדשא. זה קרה במרץ 2014, כאשר ברשתות החברתיות צצו לפתע צילומים של הקשר בתחפושת של באטמן, מגיח לזירה כדי להילחם בשור במהלך הקרנבל של אספייטיה. יראמנדי נקנס בעקבות הפרת הקוד המשמעתי של המועדון, בו יש סעיף האוסר על השחקנים לסכן את עצמם, והודה כמובן בטעותו. המאמן אנצ'לוטי דווקא היה משועשע: "יש לנו קוד התנהגות לפיו צריך להימנע ממעשים מסוכנים, כמו בכל המועדונים האחרים, אבל אני מודה שעד היום לא נתקלתי בהפרה הקשורה במלחמת שוורים. הוא התנצל ואני מאמין שזה לא יקרה שוב".

זה לא קרה שוב כי יראמנדי הסתפק בשנתיים מתוך השש עליהן חתם בחוזה, ובאוגוסט 2015 נרכש על ידי ריאל סוסיאדד ב-16 מיליון יורו - חצי מהסכום בו מכרה אותו שנתיים קודם לכן. זו הייתה הבחירה שלו, והוא לא התכוון להתייחס להצעות האחרות שהוגשו. בהדרגה, הקשר חזר ליכולת הנהדרת שאפיינה אותו בעונת 2012/13, טרום המעבר למדריד, ובה היה העוגן של הבאסקים במרכז השדה. הוא היה אז האיש שהעניק לשחקני החלק הקדמי את הביטחון לשחק בצורה חופשית ולסיים עונה עם 70 שערי זכות ו-66 נקודות, שהיו שווים מקום רביעי וכרטיס למוקדמות ליגת האלופות.

בעונת הקאמבק של יראמנדי לאנואטה, ריאל סוסיאדד סיימה תשיעית והקשר זכה לכבוש שער ראשון במדיה (ב-0:4 בחוץ על לבנטה באוקטובר 2015). מרגע מינויו של אוסביו סקריסטן לתפקיד המאמן, השפעתו של יראמנדי הלכה והתעצמה, ובעונה שעברה שיחק 3,005 דקות בליגה (יותר מבכל עונה קודמת בקריירה; רק לשוער חרונימו רולי ולמגן יורי היו יותר דקות) והצעיד את הקבוצה למקום השישי עם כרטיס לליגה האירופית.

"הכול עובר דרכו", נכתב ב"מארקה" על יראמנדי בעונה שעברה. "הוא הראשון שלוחץ, תמיד זה שעושה את עבודת החיפוי על השחקנים האחרים". את עונת 2016/17, סיים כחוטף הכדורים השני בטיבו בליגות הבכירות באירופה, אחרי אנגולו קאנטה. השיפור הזה לא נעלם גם מעיניו של מאמן הנבחרת ג'ולן לופטגי, שהיה האיש תחתיו פרח יראמנדי בנבחרת הצעירה ב-2013. לופטגי הכליל את הקשר בסגל למשחקים מול ישראל וצרפת במרץ האחרון, ואת הופעת הבכורה העניק לו ב-2:2 הידידותי מול קולומביה בחלוף שלושה חודשים. אלה היו 90 דקות מוצלחות.

כך, מי שהיה אפיזודה חולפת במדריד, הפך למועמד לגיטימי להיכלל בסגל של ספרד למונדיאל 2018. לאחר הזימון לנבחרת, התייחס יראמנדי לתקופה שלו כשחקן ריאל והודה: "הייתי חסר ביטחון וחסר תעוזה במדריד, קיוויתי שזה ייראה אחרת. עכשיו אני נהנה מכדורגל, ואת זה התקשיתי לעשות שם".

אסייר יראמנדי על הספסל של ריאל מדריד 2015. AP
חווה הלם תרבות. אסייר יראמנדי על הספסל של ריאל מדריד/AP

בחודש שעבר, עוד לפני שפאוליניו נחת בקאמפ נואו, נטען בתקשורת הקטלאנית כי ברצלונה מעוניינת לרכוש את יראמנדי מריאל סוסיאדד. במשך כמה ימים דובר על מימוש סעיף השחרור בגובה 40 מיליון יורו, אך השחקן עצמו לא התלהב לעבור פעם נוספת ולחוות את הלחץ היומיומי הכרוך בהשתייכות למועדון גדול, וגם ריאל סוסיאדד לא הייתה מוכנה לשמוע על פרידה רגע לפני פתיחת העונה.

הבאסקים ידעו למה. עם יראמנדי בהרכב, הם החלו את העונה עם תשע נקודות מתשע אפשריות, כמו באליפות האחרונה ב-1982. ומתוך 10 שערי הליגה, הקשר האחורי חתום על שניים - צמד שהבקיע במחזור הקודם לרשת דפורטיבו לה קורוניה. את הראשון כבש בבעיטה שטוחה וחדה, ואילו בדרך לשער השני עבר שלושה שחקנים לפני ששיגר בשמאל אל הרשת. "לא כבשתי צמד מאז הנערים", אמר בסיום. "לא פשוט לאסוף תשע נקודות בשלושת המשחקים הראשונים, בטח כששניים מהם היו בחוץ. אני חושב שכבר בעונה הקודמת הבנו שיש כאן קבוצה טובה ושאנחנו יכולים לנצח יותר משחקים. אנחנו רוצים להשיג יותר".

המספרים של יראמנדי במשחק מול דפור היו נדירים: 100 אחוזי הצלחה בדריבלים, 87 אחוזי הצלחה במסירות, 6 חטיפות, 2 חסימות ו-2 שערים בהופעה ה-182 שלו בלה ליגה. בזכות הצמד הזה, יראמנדי כבר השווה את שיאו האישי. אבל ב-10 העונות שלו כשחקן בוגרים, הוא כבש שישה שערי ליגה ורק אחד היה באנואטה. דווקא כשחקן ריאל מדריד, ב-0:4 של הבלאנקוס באפריל 2014. במדי ריאל סוסיאדד, הוא עדיין לא הצליח למצוא את הרשת במגרש הביתי. אולי דווקא נגד האקסית?

אסייר יראמנדי שחקן ריאל סוסיאדד בין סרחיו ראמוס, נאצ'ו שחקני ריאל מדריד. GettyImages
שוב במקום בו הוא מרגיש בנוח. אסייר יראמנדי במדי ריאל סוסיאדד מול סרחיו ראמוס ונאצ'ו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully