וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל רוצים ללכת נגד ההיסטוריה. הלפרין: "המשחק בראשון הכי חשוב"

2.9.2017 / 7:12

רגע לפני ליטא הגארד הוותיק הדגיש: "נצטרך להישאר במשחק, לא ננצח ב-30 הפרש". קוזמינסקס מפרגן לנבחרת: "יש להם יותר פוטנציאל ממה שהראו". וגם: הלחץ בליטא, אלמנט ההפתעה והרצון לנצח בסיטואציה קשה אחרי 20 שנה

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

1. אם זר היה נקלע לאימון נבחרת ישראל אמש (שישי) לקראת המשחק החשוב נגד ליטא הערב (21:30, ספורט 5), הוא לא היה יכול להאמין שהנבחרת בכחול לבן הפסידה פחות מ-24 שעות לפני כן ב-21 הפרש לאיטליה בפתיחת היורובאסקט. אווירה מחויכת, שחקנים שמספרים בדיחות והרבה מצב רוח טוב ליווה את החלק הפתוח של האימון, ונראה שלפחות כלפי חוץ השחקנים הצליחו לשחרר את מה שעבר עליהם, "אני חושב שזה קשור לא מעט לכך שאנחנו שמחים סוף סוף לצאת מהמלון", אמר עומרי כספי, "שחקנים שמחים לשנות אווירה ולהמשיך הלאה".

בנבחרת יודעים שהפסד לליטא, מי שסומנה מראש כנבחרת החזקה בבית, יכול להפוך את המשחק נגד גרמניה ביום ראשון למשחק של לנצח או לסיים את הדרך באליפות. "הלחץ יילך ויגבר, לא משנה התוצאה מחר, ביום ראשון יש לנו את המשחק הכי חשוב בבית. עוברים יום אחרי יום, מלחמה אחרי מלחמה, מנסים לעשות את המקסימום", אמר יותם הלפרין המנוסה, "לא ננצח את ליטא 30 הפרש, נצטרך להשאר במשחק עד הדקות האחרונות ולהצליח לנצח את המשחק. ננצח או נפסיד, המשחק ביום ראשון הוא הכי חשוב בבית".

הבוקר יגיעו שחקני הנבחרת אל יד אליהו לאימון קליעות אחרון לפני ההתמודדות, כשכל שחקני הסגל יעמדו לרשותו של ארז אדלשטיין, גם עומרי כספי, שעדיין לא התאושש לגמרי מהפציעה ברגל, אך חש בטוח ואין סכנה לשיתופו בהתמודדות. אדלשטיין הודה כי ירחיב את הרוטציה בשל העובדה כי אחרי 24 שעות מחכה לנבחרת משחק נוסף, וכך ארבעת השחקנים שמיעטו לשחק נגד איטליה, או לא שותפו בכלל, אמורים לראות דקות - עוז בלייזר, בר טימור, עידן זלמנסון ואלישי כדיר. הארבעה אגב, היו בצד אחד של הפרקט במהלך סיום האימון אמש.

עוד בנושא:

הערב, 21:30, ספורט 5: ישראל נגד ליטא
סרביה ניצחה את לטביה, ספרד התעללה במונטנגרו
הערב ביורובאסקט: גאורגיה מול גרמניה, צרפת מול יוון

עומרי כספי, גיא פניני, שחקני נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
אימון באווירה רגועה. פניני וכספי/יוסי ציפקיס

2. 14 שנים עברו מאז נפגשו ישראל וליטא לאחרונה במשחק רשמי, ו-11 שנים מאז משחק הידידות האחרון בין הנבחרות. השחקנים היחידים בישראל שפגשו במדים הלאומיים את ליטא הם יותם הלפרין וגיא פניני, ובליטא אף שחקן לא זכה לפגוש את הבחורים בכחול לבן. בעוד את איטליה פגשנו די הרבה בשנים האחרונות, את אוקראינה וגרמניה במשחקי הכנה וביורובאסקט לפני ארבע שנים, ואת גיאורגיה בכמה משחקי ידידות, ישראל וליטא לא נפגשו זמן רב.

"אין צורך לדבר על הליטאים, נבחרת שהגיעה פעמיים לגמרים באליפויות האחרונות, הכוח שלהם הוא לא שחקן אחד או אחר", ניסה הלפרין לספר על היריבה אותה לא פגשו כל כך הרבה זמן, "ולנצ'יונאס הוא העיקרי, כולם מכירים את כולם, כספי שיחק נגד ולנצ'יונאס, אבל אנחנו ננצח כנבחרת, בטח נבחרת כמו ליטא, שאולי בכל עמדה על המגרש יש להם יתרונות עלינו. העומק שלהם, יצטרך לבוא מול העומק שלנו".

בנבחרת התכוננו במהלך ההכנה למפגש עם נבחרות גדולות גוף שיכלו לדמות בין היתר את ההתמודדות עם ולנצ'יונאס וחבריו, כמו רוסיה, טורקיה ואפילו פולין. מי שדווקא עשה עבודה טובה על שחקני הפנים הגדולים היה אלכס צ'וברביץ', שנפצע די מוקדם בהכנה, וישאיר את ההתמודדות בצבע לריצ'רד האוול, שמגיע אחרי משחק רע נגד איטליה, עידן זלמנסון ואלישי כדיר.

מי שבנה על כך שליטא לא תכיר את ישראל מספיק טוב, קיבל תשובה ממינדאוגס קוזמינסקס ששוחח עם התקשורת הישראלית ודיבר על הנשקים הישראלים, "הנשקים של נבחרת ישראל זה שהם משחקים ממש מהר, לכספי ואוחיון יש הרבה ניסיון באירופה וגם ב-NBA. המשחק נגד איטליה לא הראה את הפוטנציאל של ישראל. קשה לשחק בבית, יש עליך הרבה לחץ, המשחק שלהם נגדנו יהיה שונה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שחקן נבחרת ישראל בכדורסל, יותם הלפרין. יוסי ציפקיס
מוכן ליריבה הכי חזקה בבית. הלפרין/יוסי ציפקיס

3. "נצטרך למחוק את הכל, מחר יש יום חדש", אמר יוגב אוחיון אחרי התבוסה לאיטליה. כן, זו האמונה הכללית באליפות אירופה, שתמיד טוב שיש מחר עוד משחק שאפשר לתקן בו, ובנבחרת אוהבים לספר על האופטימיות שמפיח מומו לוצקי הגדול בשחקנים עם איזו אמרה מצחיקה בחדר ההלבשה אחרי הפסד. אז אמנם לנבחרת ישראל יש יום חדש? לא כדאי לבנות על זה. ב-20 אליפויות אירופה הפסידה ישראל את משחק הפתיחה, 13 פעמים לא התאוששה ביום שלאחר מכן, ובשבע פעמים הצליחה לנצח את המשחק השני. האחוזים, 35 אחוזים, סבירים. הבעיה? הפעם האחרונה שישראל ניצחה את המשחק השני אחרי הפסד במשחק הבכורה היה ב-1997, אז השלימה שלוש אליפויות אירופה רצופות בהן עשתה זאת. מאז? בשבע הפעמים שישראל הפסידה את משחק הבכורה, היא הפסידה גם את המשחק השני.

מול ישראל תעמוד יריבה איכותית בהרבה, ליטא, שגם היא מגיעה אחרי הפסד. אז האם דרך המספרים אפשר לשאוב אופטימיות? במידה מסוימת. ליטא שהתה מספר שנים רב תחת המטריה של ברית המועצות, ולכן הופיעה רק ב-13 אליפויות אירופה כמדינה עצמאית. שלוש פעמים בלבד הפסידה את משחק הפתיחה שלה, ורק פעם אחת בלבד נקלעה למאזן של שני הפסדים רצופים בפתיחה. היה זה ב-2009, ומי שניצחה אותה במשחק השני הייתה המארחת של אותו טורניר, פולין, וישראל תרצה לבנות על הנתון הזה.

השיטה הקיימת, בית של שש קבוצות, כשארבע הראשונות מעפילות, שוחקה כבר בכמה אליפויות אירופה בעבר, כשהאחרונה שביניהן הייתה לפני שנתיים. ב-19 מקרים נקלעה נבחרת למאזן של שני הפסדים בשני משחקי הפתיחה שלה. ב-6 פעמים היא גם הצליחה להתגבר על הפתיחה הזאת ולהיות בין ארבע הראשונות, ולאו דווקא עם שלושה ניצחונות רצופים לאחר מכן.

שחקן נבחרת ישראל יוגב אוחיון. יוסי ציפקיס
תמיד אפשר לתקן. אוחיון/יוסי ציפקיס

4. מראה בלתי שגרתי של כ-30 עיתונאים ליטאים מול ארבעה עיתונאים ישראלים הפתיע את המארגנים באימוני הערב ביד אליהו. התקשורת הליטאית עוקבת בקרוב אחרי הנבחרת בענף הייצוג מספר אחד שלהם, ולא התעניינו בכלל בשעה שנבחרת הכדורגל שלהם רשמה עוד הפסד מקובל נגד סקוטלנד בבית. הדבר המדהים הוא שבסגנית אלופת אירופה לא קיבלו כאסון גדול את ההפסד לגיאורגיה בפתיחת האליפות, שעלול לסבך אותם בהמשך, אבל יודעים את החשיבות של המשחק הערב נגד ישראל.

"היה יותר קל אם היינו מנצחים את גיאורגיה, כי זאת קבוצה די צעירה עם מאמן חדש. יש הרבה ציפיות מהם, והניצחון אולי היה מוריד את הלחץ. כשאתה משחק בנבחרת ליטא, יש תמיד הרבה לחץ. המשחק נגד ישראל הוא משחק שאנחנו חייבים לנצח", אמר העיתונאי יונאס מיקלובס מהאתר Basketnews הליטאי ופירט מה השתנה בנבחרת מאז מדליית הכסף מצרפת 2015, "יש מאמן חדש (דאיניוס אדומייטיס, א.ש), בשנים הקודמות זה היה יונאס קזלאוסקס, ויש קצת ספקות לגביו גם מהקהל, עוד לא בוטחים בו. רוברטס יבטוקאס פרש, הוא לא היה כל כך משמעותי על המגרש כמו שהוא היה בחדר ההלבשה. שני שחקנים משמעותיים חסרים - פאוליוס ינקונאס והרכז לוקאס לקאביצ'יוס שנפצע שבוע לפני האליפות".

אוהדי נבחרת ליטא. ברני ארדוב
הליטאים חושבים רק על הכדורסל/ברני ארדוב

5. אחד השחקנים המעניינים בסגל הליטאי הוא מינדאוגס קוזמינסקס. הפורוורד חתם בקיץ שעבר בניו יורק ניקס, וסיים שנה ראשונה בתפקיד די שולי בקבוצה חלשה עם 6.3 נקודות למשחק ב-68 משחקים בהם קיבל 14.9 דקות בממוצע. לאורך שנים בנבחרת הוא הואשם בכך שהיה פסיבי מדי בעוד יונאס מצ'יוליס הפך לדומיננטי יותר ויותר. בהכנה לאליפות וגם במשחק הפתיחה המאכזב נגד גיאורגיה רואים בליטא קוזמינסקס אחר. "מה שראינו מקוזימנסקס אחרי שנה אחת ב-NBA שהוא לוקח את המשחק יותר על עצמו, לפני זה הייתה לו בעיה של ביטחון, אולי זה השנה ב-NBA הכריחה אותו לקחת יותר על עצמו כי משחקים הרבה אחד על אחד", מספר העיתונאי הליטאי מיקלובס.

קוזמינסקס עצמו שמח לדבר עם התקשורת הישראלית וסיפר על השיפור ביכולת שלו, "שנה אחרי שנה שחקני כדורסל משתפרים כמו יין, יש לי יותר ניסיון אז אני משתפר. הדבר הכי גדול עם ה-NBA הוא האמונה שאתה מקבל בעצמך, הדבר הגדול בכדורסל הליטאי זה שאנחנו לא תלויים בשחקן אחד או שניים. כאינדיבידואלים אנחנו לא הכי טובים בעולם, אבל כשאנחנו מנצחים, אנחנו מנצחים כקבוצה". על הלחץ שנוסף לנבחרת שלו הוסיף הפורוורד בן ה-27: "ברור שיש עוד לחץ, אבל אין זמן להסתכל אחורה, צריך להסתכל רק קדימה, אנחנו הפסדנו, אבל גם ישראל הפסידה, אין זמן לשנות כלום. זה משחק חשוב. לא הפסדנו את האליפות ולא זכינו באליפות במשחק הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully