וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צללי קיץ: מונצ'י "גיבור הצללים" רוצה להפוך את רומא לאימפריה

26.8.2017 / 7:00

בספרד הוא "המנהל הספורטיבי הטוב בעולם", מבחינת הבוס ברומא הוא "מתנה מאלוהים". אחרי ההצלחה המסחררת בסביליה והמעבר החד מאיש צללים לדמות מסוקרת, גאון ההעברות מונצ'י יצא מאזור הנוחות, ספג ביקורות בקיץ ויעמוד למבחן ראשון מול "רומא הישנה". שם כבר אי אפשר להסתתר

רויטרס

בווידאו: המשחק הראשון של סביליה בעידן שאחרי מונצ'י

אחרי שהתהלך באצטדיון עם החולצה של אנטוניו פוארטה המנוח, נופף לקהל ברמון סאנצ'ס פיחואן ואף הזיל דמעה באירוע הפרידה שארגנה לו סביליה ב-2 באפריל, מונצ'י נעלם. בזמן שהאוהדים עוד מריעים בקריאות קצובות "אריה, אריה", המנהל הספורטיבי רצה שכולם יתחילו להתרגל לחיים בלעדיו ונמלט כפי שעשה רק פעם אחת בעבר. כמעט 20 שנה לפני כן.

אז, ב-10 בספטמבר 1997, סביליה ניסתה להתאושש מירידת הליגה ובתחילת העונה שיחקה בגביע המלך מול איסלה כריסטינה מהליגה השלישית. אחרי ניצחון חוץ 1:2, האנדלוסים חזרו הביתה, שיחקו מול 10 שחקנים, אבל לקראת הסיום נכנע מונצ'י להקשתה כמעט מחצי מגרש וסביליה הודחה בעקבות הפסד 3:2. השוער המושפל הבין שהאוהדים מבקשים את ראשו והוברח מהאצטדיון בתא המטען של האפסנאי. בימים שלאחר מכן נאלץ לכסות את פניו כשעמד ברמזורים ואף עזב את ביתו כדי להימלט מפני ההמון הזועם.

בכלל, מונצ'י, או בשמו המלא: רמון רודריגס ורדחו, היה איש צללים במשך רוב שנותיו בסביליה. תמיד נותר רחוק מאור הזרקורים. כשוער משנה שהעביר את זמנו בעיקר על הספסל (99 משחקים בכל המסגרות עד הפרישה בשנת 2000), כמנהל קבוצה לאחר מכן וגם בראשית דרכו כמנהל ספורטיבי. בעקבות ההצלחה של סביליה, מונצ'י נחשף יותר ויותר בשנים האחרונות, עד להכתרתו הבלתי רשמית כ"מנהל הספורטיבי הטוב בכדורגל העולמי".

בקיץ האחרון הוא יצא לראשונה בקריירה מאזור הנוחות שלו, בניסיון להביא לרומא חלק מנוסחאות הקסם שעבדו בסביליה, ובתקווה לתת תחרות לשלטון של יובנטוס ולכסף הסיני של מילאן ואינטר. "גיבור הצללים" מתחיל מסע מסקרן בעיר הנצח. עכשיו הוא כבר לא יכול להסתתר.

מונצ'י המנהל הספורטיבי של רומא. GettyImages
ג'יימס פאלוטה היה על הקו. מונצ'י/GettyImages

פריס סן ז'רמן הייתה משוכנעת שמונצ'י יהיה שלה ביום בו יחליט לעזוב את סביליה מכורתו. גם ריאל מדריד וכמה מהאנגליות הבכירות זממו לפתות את גאון ההעברות מסן פרננדו, אבל הוא שמר אמונים לקבוצה היחידה בה שיחק ועבד כל חייו. ואז ג'יימס פאלוטה החליט לנסות.

"חשבתי שצריך לבצע שינוי בתפקיד המנהל הספורטיבי", תיאר לאחרונה הבעלים האמריקאי של רומא את השתלשלות העניינים. "באוגוסט שעבר דיברתי עם פרנקו באלדיני ושאלתי מה דעתו על הבחור הזה מונצ'י. הוא אמר שמונצ'י שייך לסביליה וכנראה לא הולך לשום מקום, אבל בכל זאת צלצל אליו. התברר שמונצ'י רוצה לדבר איתי. הוא רצה לעזוב. היו לנו כמה פגישות חשאיות והחיבור היה מיידי. התמזל מזלנו להשיג את האיש שכל האחרות רצו. הוא מתנה מאלוהים".

כולם רצו את מונצ'י כי במשך 17 שנותיו בסביליה הוא הציג את השילוב האולטימטיבי: קידום שחקני בית ורווחים בשוק ההעברות, לצד הצלחות על המגרש. ב-110 השנים הראשונות שלה, סביליה אספה ארבעה תארים (אליפות אחת ושלושה גביעים). בשנות ה-2000, מאז מונצ'י קיבל את המפתחות והתווה דרך, האנדלוסים הוסיפו עוד תשעה תארים לארון. היו שם חמש זכיות בגביע אופ"א/הליגה האירופית, שתי זכיות בסופרקאפ האירופי, גביע המלך אחד וגם סופרקופה.

לצד ההפיכה מקבוצת ליגה שנייה בספרד לחברה בליגת האלופות, סביליה הפכה כאמור לתחנת השבחה מובילה. מונצ'י שיקם את מחלקת הנוער ונתן אמון בכישרונות מקומיים שהכניסו בהמשך כסף רב למועדון (סרחיו ראמוס, חוסה אנטוניו רייס, חסוס נבאס ואחרים) ובמקביל הקים רשת סקאוטינג רחבת היקף שאפשרה לו לאתר שחקנים סמי-אלמוניים, לרכוש אותם בסכום צנוע ולמכור אחרי כמה שנים למרבה במחיר. דוגמאות לא חסר. החל מדני אלבס, ז'וליו בפאטיסטה ואיבן ראקיטיץ', ועד גז'גוז' קריכוביאק וקווין גמיירו בקיץ הקודם.

כשקיבל את התפקיד, מונצ'י התבקש להוציא את סביליה ממשבר ולהציב אותה בין שבע הקבוצות הבכירות בליגה השנייה. הוא עזב אותה 17 שנים לאחר מכן, כשהיא בין שבע הבכירות באירופה (על פי דירוג אופ"א). לא לחינם טען ראקיטיץ' כי "מונצ'י עבור סביליה זה כמו 10 החתמות גדולות עבור כל קבוצה אחרת". על זה בונה רומא.

אדגר דווידס במדי ברצלונה, מול דני אלבס במדי סביליה בשנת 2004. GettyImages
אחת ההברקות המפורסמות של מונצ'י. דני אלבס במדי סביליה מול רונאלדיניו/GettyImages

אז אחרי תשעה תארים, 16 גמרים ורווח של 300 מיליון יורו מעסקאות שחקנים, מונצ'י נחת ברומא כדי להראות שהוא יכול להצליח גם מחוץ לבית. גם הג'אלורוסי מחכים זמן רב לתואר (האליפות האחרונה ב-2001, הגביע הקודם ב-2008) אבל הם בסך הכול צריכים לעשות צעד אחד קדימה. מונצ'י לא התבקש להרים פרויקט מהבסיס, אלא לשפר את הקיים. ולא פשוט לשפר סגנית אלופה שבעונה שעברה קבעה שיא מועדון בנקודות (87) ושערי זכות (90) והעמידה מלך שערים לראשונה זה עשור (אדין דז'קו עם 29).

למרות שלא התבקש להתחיל מאפס, מונצ'י נדרש לבצע מהפכה. קודם כל, הקפטן הנצחי פרנצ'סקו טוטי פרש ועבר לתפקיד מנהלי. שינוי סדרי עולם במונחי הכדורגל האיטלקי, גם אם היה שחקן שולי בעונה האחרונה. לאחר מכן, המאמן לוצ'יאנו ספאלטי, אותו טען מונצ'י כי ניסה להשאיר (אם כי לא נלחם עליו מספיק), עזב את רומא בעקבות הסכסוך עם הסמל והנתק עם האולטראס שקיבלו אותו בבוז במשחק הפרידה של טוטי. אוזביו די פרנצ'סקו, כוכב העבר של הג'אלורוסי ומי שאימן בהצלחה את ססואולו, נבחר להחליפו. בהמשך הגיעו גם פרידות משחקני הרכב כמו מוחמד סלאח (מכירת השיא בתולדות רומא), אנטוניו רודיגר, לאנדרו פארדס וגם השוער וויצ'ך שצ'סני שסיים תקופת השאלה, כך שמדובר בשידוד מערכות רציני.

שתיים מתגליות העבר של מונצ'י חיכו לו ברומא. ביולי 2007, ויקטור אורטה מסביליה סימן שני שחקנים צעירים מהליגות הנמוכות בארגנטינה. הראשון היה פדריקו פאסיו מפרו קאריל והשני דייגו פרוטי מדפורטיבו מורון. את פאסיו רכש מונצ'י ב-800 אלף יורו ומכר בחלוף שבע שנים לטוטנהאם ב-10 מיליון. את פרוטי, שנזרק מבוקה ג'וניורס כי היה רזה מדי, הוא אסף מהליגה השלישית בארגנטינה לקבוצת המילואים של סביליה תמורת 200 אלף יורו. "אני מכיר אותו, הוא יעשה קסמים בחלון ההעברות", הבטיח פרוטי לאחר האיחוד.

דייגו פרוטי שחקן רומא חוגג. רויטרס
מונצ'י מצא אותו בליגה השלישית בארגנטינה. דייגו פרוטי/רויטרס

אבל לא כולם מרוצים מהנעשה עד עכשיו. אמנם רומא הכניסה 108 מיליון יורו ממכירות והרחיבה משמעותית את הסגל, אבל עדיין תקועה ללא קיצוני ימני שימלא את מקומו של סלאח וממשיכה לחפש אחר בלם בכיר. התסכול הגדול הוא מחוסר ההצלחה של מונצ'י להחתים את ריאד מחרז מלסטר סיטי, למרות מגעים מתמשכים בין הצדדים. בעקבות משחקי ההכנה הלא מרשימים שסיימו את תקופת 100 ימי החסד של מונצ'י, בתכניות הרדיו כבר הגדירו אותו כ"אכזבה הגדולה של החלון" ותקפו: "הוא עוקב ארבעה חודשים אחרי שחקן ולא מצליח לקחת אותו. היו לו הרבה דיבורים ומעט מעשים".

מחרז (בינתיים) לא מצטרף וגם הניסיון הראשון לרכוש את חואן קואדרדו מיובנטוס לא צלח, אבל מונצ'י כהרגלו מגלה גמישות והולך לקראת המאמנים שלו. כפי שעשה למשל עם אונאי אמרי כאשר זה התעקש על פרננדו יורנטה ב-2015 ועם חורחה סמפאולי שלחץ לשאול את סמיר נאסרי ממנצ'סטר סיטי בעונה שעברה, כך הוא נענה לבקשתו של די פרנצ'סקו להחתים את גרגואר דפרל הצרפתי מססואולו, גם אם הוא עצמו מפקפק בבחירה.

לעומת דפרל שהוא קודם כל שחקן של די פרנצ'סקו, מונצ'י אחראי על החתמתו של העילוי הטורקי ג'נגיז אונדר. "מונצ'י גאון, הוא מכשף", קבע סוכנו של הקשר בן ה-20, שפרץ באיסטנבול בשאקשהיר ונרכש על ידי רומא ב-13.4 מיליון יורו. "הוא עקב אחרי אונדר עוד כשעבד בסביליה והחליט מהרגע הראשון לקחת אותו לאיטליה. היו לנו הצעות מספרד, אנגליה, גרמניה ורוסיה, והאמת שחשבנו להישאר עוד שנתיים בבשאקשהיר, אבל מונצ'י שכנע בקלות שרומא זה הפרויקט המתאים".

המחזור הראשון עבר בצורה מוצלחת מבחינת הצוות החדש. רומא בעטה פעם אחת למסגרת במשחק החוץ נגד אטאלנטה, וזה הספיק כדי לנצח 0:1 משער של אקס לאציו אלכסנדר קולארוב. במוצאי שבת, במשחק הבית הראשון שלה העונה, רומא תארח את אינטר של ספאלטי ו-וולטר סבאטיני, קודמו של מונצ'י בתפקיד. שני האקסים ניסו לקחת את ראג'ה נאינגולן, נלחמו על רודיגר לפני שנמכר לצ'לסי וכעת נאבקים עם מונצ'י על שירותיו של החלוץ הצ'כי פטריק שיק. הקרב הזה בין רומא החדשה לרומא הישנה, המבחן הראשון של מונצ'י, עשוי לסמן את העתיד לבוא באולימפיקו.

מונצ'י. AP
יצליח גם מחוץ לאזור הנוחות שלו? מונצ'י/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully