וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכול בגלל הטורטליני: סיפורה המוזר של שרה אראני והחומרים האסורים

8.8.2017 / 8:30

מה הקשר בין מרק בשר, טורטליני, תרופה שמונעת סרטן שד והשעיה של טניסאית איטלקייה? ב-CAS החליטו על עונש קל בשל הנסיבות שהובילו לשימוש בחומרים אסורים של מי שדורגה בעבר חמישית בעולם

שרה אראני טניסאית איטלקייה. AP
תיעדר למשך חודשיים. אראני/AP

חודשיים ועוד שלילת פרסים כספיים ונקודות דירוג. זה העונש שהושת על שרה אראני על ידי CAS לאחר שנתפסה על שימוש בחומרים אסורים. בגופה של האיטלקייה, שחגגה את יום הולדתה ה-30 באפריל, נמצאו עדויות לשימוש בחומר אסור בשם לטרוזול בתוך בדיקת שתן שעברה ב-16 בפברואר 2017. לטרוזול הוא חומר הורמונלי שלא נמצא בטבע ומיוצר על ידי תעשיית הרפואה על מנת להילחם בסרטן השד. באופן מיוחד, בסוגים מיוחדים של סרטן השד שמתפשטים בצורה מהירה. כאן מגיעים לאראני ולמקרה המוזר והמעט העצוב שלו, כפי שמתואר בדו"ח של ה-CAS ושעל פי היא ספגה עונש קל יחסית. יש לציין כי העונש האוטומטי בגין עבירות על חוקי אי שימוש בחומרים אסורים בספורט עומד על השעיה משנתיים ולכן מדובר בעונש קל יחסית.

עוד בנושא:
מתכון לטורטליני ארטישוק
הכירו את הטרלוצ'י, כיסוני בצק ממולאים
שרה אראני הושעתה לחודשיים, פרסי הזכייה יישללו ממנה

טורטליני. GettyImages
הכול בגלל הטורטליני?/GettyImages

בינואר נאלצה אראני לפרוש במהלך משחק באליפות אוסטרליה הפתוחה בשל פציעה ברגלה. ב-12-11 בפברואר היא ייצגה את נבחרת הפדרציה של איטליה כשזו אירחה את סלובקיה בפורלי. אראני הפסידה בשני משחקי היחידות שלה ולאחר מכן נסעה לבית הוריה ושהתה שם עד 28 בפברואר. בין לבין, ב-16 בפברואר, היא סיפקה דגימת שתן לאחראי מטעם הוועדה למניעת סימום בספורט שהגיע לבית הוריה. הדגימה חזרה חיובית ועם עדות לשימוש בלטרוזול וב-7 במרץ פרופסור כריסטיאן איוט מטעם הוועדה דיווחה על כך לארגון הטניס העולמי, ה-ITF.

כאן העניינים מתחילים להיות מעניינים. מי שהגיע לשימוע בטריבונל יחד עם אראני עצמה, היה אחיה דוידה והוריה פולביה וג'ורג'ו, כמו גם פרופסור דונאטה פאברטו, שהייתה אחראית על הטיפול הרפואי של המשפחה. גם פרנצ'סקה גדס הגיעה כמתורגמנית לצורך סיוע לאם שמתקשה באנגלית. האם, פולביה, גם הייתה זו שעדותה הייתה החשובה ביותר בדיון. העדות שלה, שלוותה במסמכים ואישורים רבים, נגעה למאבק הממושך שלה במחלת הסרטן, שנמשך כבר מאז 2005 ואף עברה שני ניתוחים. כמו כן היא חוותה שתי נסיגות משמעותיות במצבה כשהאחרונה הייתה ב-2012.

אמה של הטניסאית טופלה מאז 2012 בתרופה בשם פמארה, שכאמור מכילה בין היתר את הלטרוזול. שרה עצמה, יש להדגיש, לא גרה עם הוריה זה שנים. כבר בגיל 12 היא עברה לארצות הברית ואחרי ארבע שנים עברה לגור ולהתאמן בספרד. בשנים האחרונות היא חזרה לגור בארצות הברית כיוון שרצתה להתגורר ליד המאמן שלה. פולביה העידה כי התרופה שלה, פמארה (Femara), נשמרת בדלפק במטבח הביתי לצד מסמכים, חשבונות ושאר ניירת שקשורה בבית. הגברת אראני הסבירה שהיא שמרה את התרופות שם על מנת שלא תשכח לקחת כדור בכל יום. כשהתרופה הייתה בסמוך לשאר הניירת, היא ידעה בוודאות שלא תשכח לקחת כדור אחד ביום, שנועד למנוע את הישנות המחלה. המיקום של הכדורים היה ליד המקום בו היא הייתה מכינה את הארוחות המשפחתיות ולכן הייתה לה תזכורת מתמדת להשתמש בתרופה.

מריה שראפובה טניסאית רוסיה עם שרה אראני. רויטרס
אראני עם שראפובה לפני גמר רולאן גארוס ב-2012/רויטרס

האם הסבירה כי עבדה במשרה חלקית כרוקחת, עבדה מספר ימים בשבוע, לפעמים בבקרים ולפעמים אחרי הצהריים. היא התייחסה בתשובה שלה לצורה בה הכינה טורטליני ומרק בשר ב-14 או 15 בפברואר 2017. כמו כן, הגברת אראני סיפרה שבעבר היא הפילה בטעות כדורים מתוך סודרן התרופות שלה והטבליות על הרצפה או על הדלפק עצמו. כמו כן, במקרים נוספים, כך פולביה אראני, היא הוציאה בטעות שני כדורים במקום אחד. בהחלטת ה-CAS באופן הכי מפורש וברור כי "מה שברור מהעדות, ואותו אנו מוצאים כאמת מוחלטת, הוא שהגברת אראני נאלצה להתמודד עם מספר בעיות בריאות רציניות מאוד בשנים האחרונות, דבר שהשפיע רבות על המשפחה וכמובן שעליה". בהחלטה גם מצוין כי האם לא רצתה לדבר על הבעיות הרפואיות עם המשפחה, ו"כמובן שלא עם הבת". דוגמה אחת שניתנת בהחלטת ה-CAS היא שפולביה לא סיפרה מעולם לשרה שהיא נוטלת תרופה כדי למנוע את הישנות המחלה. תוך כדי ההתמודדות עם המחלה, פולביה אראני המשיכה לדאוג למשק הבית ועבדה במשרה חלקית.

שרה אראני עצמה קיבלה טיפול תרופתי באותם הימים לאיזו צרה רפואית אחרת. הטיפול התרופתי היה כזה שקיבל אישור מיוחד מפרופסור פאברטו לאחר בדיקת מעבדה שתאשר כי אין בו חומרים אסורים. לאחר שהגיעו הממצאים, מר וגברת אראני ערכו ניסוי כדי לראות אם ההשפעה של התרופה תהיה ניתנת לגילוי במקרה שהיא תוכנס אל תוך האוכל. הם מצאו כי לא רק שהשפעת התרופה ניכרה במרק הבשר, מה שלא הפתיע, אלא שגם בתוך תבשיל הבשר שיוצר עבור הטורטליני ניתן היה למצוא את השפעת התרופה אפילו כאשר התבשיל היה בטמפרטורת החדר. כמובן שלא מדובר בבדיקה שנעשתה בתנאי מעבדה, אבל בכל זאת ניתן לה משקל מסוים.

לפיכך, על פי ההשערה של משפחת אראני, התרופה נפלה מאחת הטבליות של האם אל תוך האוכל שבישלה ולכן שרה עצמה נתפסה עם החומר הזה בדם שלה. על פי הדברים שנכתבו בהחלטת ה-CAS, אראני עברה 23 בדיקות שתן מאז ינואר 2014 ובכולם נמצאה נקייה, כמו גם ב-21 בדיקות דם מאז 2012. הבדיקה החיובית ב-16 בפברואר השנה הייתה היחידה בה נמצאה חיובית במהלך כל הקריירה שלה. זאת ועוד, כמות החומר שנמצאה בגופה הייתה בכמות שמראה על שימוש חד פעמי בחומר ולא על שימוש מתמשך ושיטתי במטרה לרמות ולצבור יתרון לא חוקי על יריבותיה. לפיכך, כך החלטת ה-CAS, הוחלט להקל בעונשה.

כאן, למעשה, טמון ההבדל הגדול בין העונש שקיבלה אראני, שתוכל לחזור להתחרות כבר באוקטובר, לבין עונשה של מריה שראפובה, שנעדרה מהסבב במשך שנה וחצי אחרי שעונשה קוצר בחצי שנה לבסוף.

  • עוד באותו נושא:
  • שרה אראני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully