וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהדוף את הביקורות? המבחן הגדול של אלן אומיץ' בהפועל ירושלים

1.8.2017 / 11:00

אלן אומיץ' אמור היה להיות בכלל שוער כדורגל, אבל אחרי שאביו שכנע אותו ש"יביא לשינוי בענף" הוא עבר לכדורסל ושבר כמה מוסכמות בדרך. האם יוכיח שהוא יותר מאשר רק שחקן יורוקאפ, כמו שרבים אומרים? היכרות עם הסנטר החדש והמסקרן של האדומים

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס

בגיל 14, חודשיים אחרי שעזב את עמדת השוער בכדורגל, הוא עזב את בוסניה כדי "לשנות את עולם הכדורסל". כמה שנים לאחר מכן ויתר על הזדמנות לחזור לייצג את המדינה בשביל "הבית השני שלי", שהפנה לו גב הקיץ. אלן אומיץ', הזר החדש של הפועל ירושלים הוא מניה בטוחה ביורוקאפ ושחקן "שאוהב להתחבר אל הקהל", אז למה הוא לא הצליח ברמה גבוהה יותר?


יש רגעים שמשנים קריירה של שחקן מקצה לקצה. עבור אלן אומיץ' זאת הייתה ההחלטה שקיבל בסוף דצמבר האחרון. בעוד חבריו חגגו ניצחון חוץ בדרבי על גלאטסראיי, הוא בחר לעזוב את אנדולו אפס, אליה הגיע רק חצי שנה קודם לכן, ולחזור לליגה הספרדית שעשתה לו טוב. במלאגה קיבלו את המידע ועשו את המהלך המתבקש כשצירפו אותו אחרי כמה שבועות. זה הסתיים עם הכרטיס ליורוליג דרך זכייה ביורוקאפ.

אלא שלמרות שהמספרים של אומיץ' לא היו יותר מסבירים, המזל שלו במהלך העונה במלאגה לא נגמר בעצם הזכייה. במהלך סדרת חצי גמר היורוקאפ נפצע הסנטר המוביל של הקבוצה, דיאן מוסלי, ואומיץ' מצא עצמו בעמדת מפתח נגד ולנסיה ולוקומוטיב קובאן החזקות. הוא ניצל את זה לסדרה טובה נגד ולנסיה, אבל יותר מכל ייזכר המהלך הספורטיבי שלו בו תיקן את השופטים שנתנו לקבוצתו כדור חוץ, כשאמר שהכדור נגע בו בדרכו החוצה. אחרי שנגמרה העונה, אומיץ' כבר ראה איך יקבל הזדמנות נוספת ביורוליג בקבוצה האנדלוסית: "אני אוהב את העיר מלאגה ואת הקבוצה. אני רק רוצה לשחק כדורסל, לא משנה לי אם זה כאן, ברוסיה או ב-NBA, כל מה שאני רוצה זה לשחק וליהנות. אני צעיר וצריך לשחק. אחזור לסלובניה, אנוח ואצטרף לנבחרת". אלא שגם הוא לא חלם שהתחנה הבאה שלו תהיה דווקא הפועל ירושלים, כשאת המדים הלאומיים הוא לא זוכה ללבוש הקיץ.

עוד בנושא:

אלן אומיץ' חתם בהפועל ירושלים, קציקאריס: "הנוכחות שלו תוסיף הרבה"
אורי אלון דחה את ההצעה לצרף שותף נוסף להפועל ירושלים
הפועל ירושלים תקבל 150 אלף שקל על רפי מנקו, שעבר להפועל תל אביב

אלו אומיץ' סנטר נבחרת סלובניה. AP
גם את המקום בנבחרת הוא איבד. אומיץ' במדי סלובניה/AP

עד גיל 14 אלן אומיץ' לא היה על המסלול להפוך לכוכב כדורסל. בעיר הולדתו, טוזלה שבבוסניה, הוא שיחק כשוער בקבוצת הנוער המקומית, ושיחק כדורסל בשביל הפאן. סוכן מקומי ראה את הנער, שגובהו עמד אז על 1.95, ושכנע אותו לעבור לכדורסל. "אחרי כמה אימונים אבא שלי כבר אמר לי שאני הולך לשנות את עולם הכדורסל", סיפר. אחרי זמן קצר הגיעה שיחה מקבוצת נוער סלובנית, ואומיץ' הצעיר ארז מזוודה ונסע למדינה השכנה. "אבא שלי אמר לי להיות אמיץ והוא ידע שאצליח. אמא שלי בכתה ולא אמרה כלום. זה היה מאוד קשה לראות את אמא בוכה ככה, אבל נפרדנו כשעליתי על האוטובוס".

קצת אחרי גיל 18, כשהוא כבר חלק מקבוצת הבוגרים של לאשקו, קיבל אומיץ' אזרחות סלובנית (עד אז, אם תהיתם, הוא לא שמע בכלל מהנבחרת הבוסנית). העובדה שהמהלך נעשה אחרי גיל 18 שם אותו על תקן מתאזרח, בהתאם לתקנות פיב"א. הוא העביר שלושה קיצים בנבחרות הצעירות הסלובניות, כשבינתיים הגיעו הטלפונים מבוסניה, בבקשה לעבור לייצג את הנבחרת המקומית. בקיץ 2012 הוא רשם טורניר נהדר בעתודה עם 15.5 נקודות ו-7 ריבאונדים למשחק, וברקע אולימפיה לובליאנה הודיעה על החתמתו. אחרי שצבר ניסיון יורוליג במשך עונה אחת, הודיע מאמן נבחרת בוסניה אצו פטרוביץ', כי אומיץ' יהיה בסגל הרחב של נבחרתו לקראת יורובאסקט 2013, בסלובניה. "הודעתי לבוסנים שאני מייצג את סלובניה. בוסניה לא עשתה שום דבר בשבילי מבחינת כדורסל, זה הבית השני שלי והחלטתי להישאר בנבחרות הסלובניות", סיפר בראיון בקיץ 2015, "כשעברתי לכאן אף אחד לא התקשר. רק כשהבינו שאני יכול לעזור להם החלו הטלפונים".

הפריחה בלובליאנה הגיעה לשיא חדש בעונת 2014/15. אחרי ניסיון בליגת הקיץ במדי ברוקלין אומיץ', בעונתו האחרונה בחוזה, בלט ביורוקאפ עם 11.9 נקודות ו-7 ריבאונדים למשחק, כשהוא רק בן 23. על פי הדיווחים בסלובניה באותה התקופה, גראן קנאריה, מועדון שהתמחה בפיתוח שחקנים צעירים על סף הפריצה שלהם, יצרה עימו קשר במהלך העונה ושכנעה אותו להצטרף. המגעים לא היו קלים, אך בתחילת אוגוסט 2015 הוא חתם לשנתיים במועדון.

כשחקן מוביל בליגה הספרדית אומיץ' הפך ליעיל מאוד, בעיקר ביורוקאפ. הוא קלע 14 נקודות למשחק, כולל 15.5 נקודות למשחק ו-6.5 ריבאונדים בסדרת חצי הגמר נגד גלאטסראיי. משחק השיא שלו היה בניצחון הבלתי נשכח 61:108 על הפועל ירושלים כשהוא רושם 18 נקודות ו-17 ריבאונדים. "יש ימים שהכל הולך לך, זה היה אחד הימים האלה", אמר הסנטר אחרי ההצגה מול ההגנה הלא קיימת של דני פרנקו ושחקניו באותו ערב. אלא שבפלייאוף המקומי הדברים לא הסתדרו לגראן קנאריה ואומיץ' שרשם 8.6 נקודות למשחק ראה את קבוצתו מודחת ברבע הגמר. "יש לי כאן חוזה לעונה נוספת, אבל אני יודע שיש התעניינות ממקומות נוספים", אמר בקיץ שעבר ונתן את האות הראשון לקראת המעבר הגדול שלו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מיטב הביצועים של אומיץ' בעונת 2014/15 בלובליאנה

שתי הקבוצות שרצו לצרף את אומיץ' יותר מכל בקיץ שעבר היו מאיסטנבול - גלאטסראיי ואנדולו אפס. בגראן קנאריה נתנו אור ירוק לאומיץ' לנהל מגעים עם שתיהן, והוא הגיע די מהר להחלטה לשחק תחת ולימיר פראסוביץ'. מגעים של כמה ימים בין המועדונים הסתיימו בהסכמה על סכום שהוערך בכ-300 אלף דולרים, ואומיץ' עבר לאנדולו כאחד משני סנטרים לצידו של בריאנט דאנסטון. "אנחנו מאוד מאמינים בו וחושבים שהוא יהיה חלק מרכזי מהעתיד של המועדון", אמר הג'נרל מנג'ר של אנדולו אלפר יילמאז במסיבת עיתונאים לרגל פתיחת העונה.

אלא שכבר ממשחקי ההכנה היה אפשר להבחין בחוסר כימיה בין אומיץ' לפראסוביץ'. "אומיץ' רץ את המגרש מצוין, וזה היה אמור להסתדר טוב עם שחקנים כמו טיילר האניקאט, דרק בראון וגארדים נהדרים כמו הרטל וגריינג'ר", מנתח העיתונאי הטורקי עומר סרילאן, "בפועל הוא שיחק בהרכבים שלא מתאימים לו, ואצל פראסוביץ' הגבוהים משחקים באזור הטבעת, כמו דאנסטון ולאחר מכן אלכס קירק שהחליף את אומיץ'. לא ברור מה באנדולו חשבו שאומיץ' יעשה, זה לא הסגנון שלו, וזה בטוח שלא מתאים למאמן". בעיתונות הטורקית כבר הבינו לאן נושבת הרוח אחרי כמה שבועות בעונה, אומיץ' מיעט להתלבש בליגה, בגלל חוקי הזרים, וביורוליג ב-17 משחקים ראה 8.3 דקות למשחק, כולל שלושה משחקים בהם לא הגיע לחמש דקות. "העזיבה שלו והגעה של שחקן גבוה במקומו הייתה מונחת על השולחן בערך מהמחזור השישי של היורוליג, ושמות התחילו לעלות. הייתה שם אי התאמה".

כאמור, במלאגה לא חיכו יותר מדי, ומהרגע ששמו של אומיץ' היה בשוק, הם התנפלו וצירפו אותו. שבועיים לאחר מכן הוא כבר היה משמעותי בניצחון החשוב של האנדלוסים על אלבה ברלין בשלב הבתים השני ביורוקאפ, "הוא בדיוק מה שרצינו שהוא יהיה", שיבח המאמן חואן פלאסה, "חיובי, אנרגטי, ונותן את כל מה שיש לו. אני בטוח שעשינו פה מהלך מנצח להמשך". הקהל במלאגה התאהב באומיץ', שאחרי כל ניצחון חגג איתם. "אני נקשר לקהל של הקבוצה שאני משחק בה, זה חלק ממה שאני אוהב לעשות", אמר בחודש מרץ.

אומיץ' הגיע כדי לעזור לדיאן מוסלי הנפלא. אלא שבמשחק הראשון בחצי גמר היורוקאפ בקובאן הסרבי נפצע בקרסול, ואומיץ' נכנס במקומו. הניצחון במשחק הראשון לא היה רשום על שמו, אבל בגומלין במלאגה הוא כבר היה יעיל יותר עם 10 נקודות. בגמר נגד ולנסיה הוא רשם 9.3 נקודות ו-8.3 ריבאונדים בשלושה משחקים. במשחק השלישי, בו חגגה מלאגה את הזכייה בתואר, אומיץ' הפך לגיבור כששינה החלטה במחצית הראשונה לרעת קבוצתו. "אני נגעתי אחרון בכדור, אני מעדיף משחק הוגן על כל דבר אחר במשחק", הוא אמר בסיום, "הכי טוב זה לספר את האמת". בכל אירופה פרגנו לו על המעשה, אבל לוולנסיה ולמזל של אומיץ' זה לא שינה. במהלך הרבע השלישי החל קרב אגרופים בין חברו לקבוצה נמניה נדוביץ' לרפא מרטינס. אומיץ' קפץ מהספסל כדי להפריד, אבל השופטים הרחיקו אותו, "זה לא הקנה לי שום זכות אצל השופטים, אבל זה בסדר", אמר בחגיגות הזכייה בתואר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם הוא מתאים לליגה שלנו? אומיץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההחתמה של אומיץ' בהפועל ירושלים הייתה מפתיעה משני כיוונים – אומיץ' התפשר על קבוצה שלא משחקת ביורוליג, וירושלים צירפה שחקן מהזן שבדרך כלל לא פורח בישראל. "אם לאומיץ' הייתה הצעה אמיתית להיות שחקן משמעותי בקבוצת יורוליג, הוא לא היה מגיע להפועל ירושלים, אפשר להיות בטוחים בזה", אומר סרילאן, "חוסר ההצלחה שלו באפס אנדולו פגע בו מאוד. הוא זקוק למועדון שיאמין בו. עד אז, הוא יהיה שחקן יורוקאפ". אם זה לא הספיק, אז גם סלובניה הפנתה לו גב. במהלך חודש יוני קיבל אנתוני רנדולף מריאל מדריד אזרחות סלובנית, ומאחר שרק מתאזרח אחד יכול לשחק בנבחרת, אומיץ' מצא עצמו מחוץ לסגל. "אין ספק שזה מהלך שפגע בו", אמרו בסביבתו. גם חוסר ההצלחה בנבחרת הבוגרת, שם שימש כמחליף של גספר וידמאר בשנים האחרונות, לא בדיוק עזר לו בקבלת ההחלטה של הנבחרת הסלובנית.

בירושלים חיפשו יתרון ברמת היורוקאפ, ואומיץ' עומד בקריטריון. "כמה אפשר לחכות לאמארה? השחקנים הבולטים בעמדה הזו כבר הלכו והתמעטו", סיפר גורם בבירה, "אומיץ' הוא שחקן מוכח ברמת היורוקאפ, ונעזוב רגע את המשחק ההוא נגדנו לפני שנתיים. הוא נבחר לחמישיית העונה ביורוקאפ באותה עונה, והמאמן מכיר אותו מהליגה המקומית. הכל נראה מבטיח. אם זה מתאים לליגה שלנו? אז אולי ישחק יותר ביורוקאפ, בשביל זה יש לנו גם את ריצ'רד האוול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully