וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיסטר קלין: היכרות עם ארנסט מאבוקה, הרכש של מכבי חיפה

7.7.2017 / 8:00

מקצוען, אך לא מבריק. אופי נוח, אבל כישרון מוגבל. ספק אם ארנסט מאבוקה, המגן החדש של מכבי חיפה, מסוגל לשנות את הירוקים מקצה לקצה, אפילו שהסיכוי לנפילה נמוך. ניתוח היתרונות והחסרונות שבהחתמה

AP

ארנסט מאבוקה, הרכש החדש של מכבי חיפה, עלה לכותרות בגביע הקונפדרציות בנסיבות מוזרות. המגן הקמרוני ביצע עבירה גסה על אמרה ג'אן במשחק מול גרמניה במחזור הנעילה בשלב הבתים וספג כרטיס צהוב. לאחר מכן, נדרש השופט הקולומביאני לבדוק את האירוע באמצעות הטלוויזיה ובחר לשנות את הפסיקה לאדום – אך שלף אותו לעבר שחקן לא נכון. רק אחרי המחאות של אלופת אפריקה ובחינה נוספת במצלמות, נשלח מאבוקה למקלחת מוקדמת, וכך הפך למורחק הראשון באמצעות VAR.

בנחיתות המספרית לא היה לנבחרתו סיכוי, וגרמניה ניצחה בקלות 1:3, אבל קמרון גם כך לא תלתה תקוות רבות מדי בהתמודדות. שגיאה משמעותית יותר של מאבוקה התרחשה במפגש מול אוסטרליה – האפריקנים הובילו ושאפו להשיג שלוש נקודות, אבל המגן הימני הפיל בתנועה מגושמת את אלכס גרסבאך, ואלופת אסיה השוותה ל-1:1 בפנדל.

שתי עבירות מיותרות אלה השפיעו לרעה על התוצאות של קמרון בטורניר, וזה אירוני למדי כי בליגה הסלובקית, שם כיכב מאבוקה בשבע השנים האחרונות במדי ז'ילינה הוא נחשב לשחקן הוגן במיוחד. בתקשורת הדביקו לו את הכינוי "מיסטר קלין", והמאמן אדריאן גוליה התפייט לפני חודשים ספורים: "היו רק שתי שריקות נגדו ב-10 משחקים. זה נתון מדהים ובלתי נתפס". בשש העונות הראשונות בסלובקיה נשלפו לעברו של המגן 13 כרטיסים צהובים בלבד, לפני שהוא קלקל את הסטטיסטיקה ב-2016/17 עם שמונה אזהרות. מבחינת האוהדים המקומיים, הוא היה המודל למשמעת טקטית ואשף בבחירת המיקום, אולם זה אומר לא מעט על רמת הכדורגל בליגה.

ארנסט מאבוקה שחקן נבחרת קמרון עם יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. רויטרס
תקרית משונה מול גרמניה. מאבוקה עם יוגי לב/רויטרס

החוליה החלשה של קמרון ברוסיה

כפי שמסביר לוואלה! ספורט העיתונאי הסלובקי לוקאש וראבליק, "רק שחקנים מהדרג הרביעי נשארים בליגה המקומית, כי כל מי שיכול בורח החוצה". לכן, גם שחקנים מוגבלים יחסית עשויים לבלוט ולזהור. "ארנסט אינו מגן טכני במיוחד. הוא אוהב לעבוד קשה, ממושמע ומגלה יציבות. כאשר הגיע לז'ילינה ב-2010, הוא דיבר רק צרפתית, אבל השתדל מאוד להשתלב והצליח להתאקלם. הוא הפך לאחד השחקנים האהובים בקבוצה, וההנהלה העריכה אותו מאוד. לכן הוא קיבל שכר גבוה – כ-10 אלף יורו לחודש. עם תנאים כאלה, לא הייתה לו מוטיבציה לעזוב, וגם לא היו לו הצעות רציניות. אחרי הכל, הוא ממש לא כוכב. הופתעתי מאוד לראות אותו משחק בנבחרת בגביע הקונפדרציות", אומר וראבליק.

לא רק הסלובקים הופתעו, אבל מבחינת מאמן קמרון הוגו ברוס היה זה אילוץ. פציעתו של המגן השמאלי אמברואז אויונגו לפני הטורניר גרמה לכך שהמגן הימני קולינס פאי הוסט לאגף השני במקומו, וכך התפנתה המשבצת עבור מאבוקה. הוא הוגדר כחוליה החלשה על ידי העיתונאים הקמרונים איתם שוחחתי במהלך הטורניר, והם אכן צדקו – טעויותיו התבררו כקריטיות. מאבוקה הפגין יכולת סבירה בתמיכה בהתקפות, אך כשל לא פעם בעורף. ייתכן שהייתה זו הזדמנות עבורו להבין מדוע לא זומן לנבחרת עד לתחילת השנה.

מאבוקה מעולם לא השלים עם הגזירה הזו. הוא פרץ לתודעה בליגה הקמרונית כאשר היה בן 21, והמאמן הצרפתי פול לה גואן שקל ברצינות לכלול אותו בסגל למונדיאל 2010. ואולם, אחרי החתימה בז'ילינה, הוא נעלם לחלוטין מהרדאר והביע תסכול לא מבוטל על כך בראיונות השונים. "אני משחק בליגה לא מתוקשרת, ולכן לא שמים אלי לב", טען המגן. הייתה לכך סיבה טובה, אבל המזל היה לצידו לקראת אליפות אפריקה האחרונה. שחקנים בולטים רבים סירבו לייצג את הנבחרת, וברוס הבלגי נאלץ לחפש אלטרנטיבות. הוא פנה לבסוף גם למאבוקה, אשר נסע לטורניר הגדול הראשון בחייו, וסיים אותו כאלוף.

עוד באותו נושא

מכבי חיפה רכשה את מגן נבחרת קמרון ארנסט מאבוקה

לכתבה המלאה
ארנסט מאבוקה שחקן נבחרת קמרון. AP
אופי נינוח, זה בטוח. מאבוקה/AP

"תמיד מחייך, בחור זהב"

מבחינה אובייקטיבית, תרומתו על הדשא לא הייתה גדולה במיוחד – מאבוקה פתח במשחק הראשון מול בורקינה פאסו, אך צפה בכל המשך האליפות מהספסל. אלא שהשפעתו בחדר ההלבשה הייתה משמעותית יותר, והוא התרגש עד עמקי נשמתו ליטול חלק בחוויה. מאבוקה אפילו מימן מכיסו את הכיבוד לאורחים הרבים שהגיעו לבית אימו בקמרון על מנת לצפות במשחקים. ההתלהבות הייתה עצומה, ומדליית הזהב ריגשה את המגן עד דמעות. הוא אף חגג עם עוגה מיוחדת שהוכנה עבורו בז'ילינה. הסלובקים יצאו מגדרם כדי לברך אותו על הזכייה והתגאו בכך שאלוף אפריקה משחק בליגה שלהם.

השבחים זרמו מכל עבר. "ארנסט חזק פיזית ומנטלית. הוא לא הפסיק לעבוד באימונים מאז הגיע לסלובקיה, והפך בהדרגה לשחקן מוביל. אני מאושר שהוא משחק אצלנו, ויש לו חשיבות גדולה מאוד גם בחדר ההלבשה", אמר המאמן גוליה. הקשר מיכל שקבארקה ציין: "מאבוקה תמיד מחייך, והגישה שלו נהדרת. הוא השתדל ולמד סלובקית, ואנחנו מודים לו על כך". השוער מילוש וולשאק אמר: "ארנסט הוא המגן הימני הטוב ביותר בליגה שלנו בפער ניכר. הוא בחור זהב, וכולנו אוהבים אותו מאוד". ואילו ויקטור פצ'ובסקי טען: "כשהוא שומר על ריכוז, הוא אחד המגנים הטובים לא רק בסלובקיה, אלא יכול לחשוב גם על מעבר לליגה גדולה יותר".

מתקבל הרושם שגם מאבוקה חשב כך. בגיל 29, אחרי הופעה (גם אם לא מזהירה במיוחד) בטורניר משמעותי, הוא ידע שזו ההזדמנות הטובה ביותר מבחינתו לעזוב את הסביבה המוכרת ולצאת להרפתקה חדשה. אולי הוא התגעגע לריגושים מסוג זה. כאשר החליט ב-2010 לנסות את מזלו באירופה, הוא ברח מקבוצתו הקמרונית והסתתר במשך חודשיים בחוף השנהב בעוד סוכנו חיפש עבורו מקום עבודה. השאיפה הייתה להגיע לליגה הגרמנית השנייה, אך היא לא התגשמה, והפתרון הסלובקי התברר בדיעבד כמושלם עבורו, גם אם תקוותיו לשחק בליגת האלופות לא התממשו.

מאמן מכבי חיפה גיא לוזון. אדריאן הרבשטיין
יש גבול לציפיות. לוזון/אדריאן הרבשטיין

חלום ליגת האלופות התנפץ בחיפה

ב-2012, אחרי הזכייה של ז'ילינה באליפות, היא הודחה במוקדמות דווקא על ידי עירוני קרית שמונה. מאבוקה שיחק 180 דקות בהתמודדות הכפולה עם אלופת ישראל, כאשר הסלובקים ניצחו 0:1 במשחק הראשון, אך נכנעו 2:0 בגומלין בקריית אליעזר. בעונה החולפת זכה מאבוקה באליפות השנייה בקריירה, אך הפעם העדיף לוותר על ההתנסות במוקדמות ליגת האלופות. ז'ילינה הסבירה באתר האינטרנט שלה: "ארנסט לא הביע מוטיבציה לשחק בשורותינו, ולא ראינו לנכון להמשיך איתו". יוראי חבאטל הצעיר כבר הוחתם במקומו מספרטה פראג.

בצעירותו קיווה מאבוקה ללכת בדרכו של ג'רמי, המגן הימני שכיכב ריאל מדריד וצ'לסי ולבש 110 פעמים את חולצת הנבחרת הלאומית. זה כבר מזמן לא רלוונטי עבורו, אבל הוא מקבל שדרוג כספי משמעותי בזכות המעבר למכבי חיפה, וזה המקסימום מבחינתו. "לא סביר שארנסט מסוגל לשחק בליגה טובה יותר מהישראלית", אומר וראבליק.

וכך גם צריך לראות את העסקה הזו. הירוקים מקבלים מגן מנוסה, בעל מנטליות אירופית לכל דבר. מאבוקה מעולם לא היה מעורב בתקריות כלשהן, הוגדר כספורטאי נפלא, היה פופולרי מאוד בקרב אוהדי ז'ילינה ואהוב על ידי חבריו לקבוצה. הוא ממלא את הוראות המאמנים, נותן את כולו בכל משחק, ואפשר להגדירו כשאפתן. במונחים של ז'ילינה, הוא היה כוכב מהיר והוגן. במונחים של נבחרת קמרון, הוא פשוט לא היה טוב מספיק. מאחר שליגת העל קרובה יותר ברמתה לליגה הסלובקית מאשר לגביע הקונפדרציות, האוהדים בירוק יכולים לשמור על אופטימיות זהירה מאוד, אך זו לא החתמה שתשנה באופן מהותי את מצבם של החיפאים.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully