וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול פוזישן: ההזדמנות והאתגר של כריס פול עם הגעתו ליוסטון רוקטס

30.6.2017 / 16:00

הוויתור על עשרות מיליונים, השינוי הכפוי בסגנון, החיכוכים הצפויים עם ד'אנטוני והשילוב המוטל בספק עם הארדן. הטרייד על כריס פול הרעיד את ה-NBA, אורן לוי מנתח את ההימור של שני הצדדים, ומסביר מה בכל זאת יהפוך את הרוקטס לסופר קבוצה אמיתית

עריכה: מתן חדד

האוף-סיזן השנה כאילו התחיל מהאמצע. לא הספקנו להירגע מהפלייאוף החלומי של גולדן סטייט, ופתאום גילינו שפילדלפיה עשתה טרייד בשביל הבחירה הראשונה בדראפט, הלייקרס הסכימו לוותר על ד'יאנגלו ראסל בתמורה לזכות לוותר גם על טימופיי מוזגוב, וג'ימי באטלר שב לחיקו החם של טום תיבודו, אחרי שנתיים של כיסופים לקולו הצרוד. ועכשיו זה.

אחרי פגישות לא מספקות מול הנהלת הקליפרס, עם דוק ריברס בראשה, וחיזורים נמרצים מצד ג'יימס הארדן, כריס פול בחר להמשיך לפרק הבא בקריירה המופלאה שלו. השחקן, שעתיד להיכנס להיכל התהילה בהצבעה הראשונה, המשיך את הטרנד של השנים האחרונות, ששם את הכוח - ולא רק את הכסף - בידיים של הסופרסטארים. השילוב בין פול לג'יימס הארדן בהתקפה של מייק ד'אנטוני צפוי להיות, לכל הפחות, מרתק. בגלל שאין לנו את היכולת להריץ את הזמן קדימה ולצפות בו, נותר לנו רק לדבר עליו, ולנסות לנחש איך הוא יראה.

עוד בנושא

כריס פול נשלח בטרייד ליוסטון תמורת שבעה שחקנים
דוק ריברס ממורמר: "פול עזב כדי לשחק עם הארדן"
זעזוע בניו יורק: פיל ג'קסון פוטר רשמית מהניקס
כך בונים סופר-טים: פרויקט הקיץ של עידן ויניצקי

דיאנדרה ג'ורדן שחקן לוס אנג'לס קליפרס עם כריס פול. AP
הכוח בידיים של הסופרסטאר. כריס פול/AP
מי שחושב שלא יהיו כאבי גדילה לכל המעורבים משלה את עצמו. פול יצטרך להתנגד לנטיות שהפכו אותו לאחד הרכזים הטובים בהיסטוריה כדי שהמכונה תפעל בצורה מקסימלית, וד'אנטוני מצדו יצטרך לנווט בין שני שחקנים שרגילים להיות האופציה הראשונה, השנייה והשלישית

כל הלחץ שבעולם נח עכשיו על כתפיו של כריסטופר עמנואל פול. הוא הביט בקבוצה המיתולוגית שנבנתה במפרץ מצד אחד, ובסופר-טים של לברון ג'יימס באוהיו מהצד האחר, ועשה החלטה אמיצה ומפוכחת, במטרה להגיע לגמר אזורי לראשונה בקריירה.

מבחינת המבנה של הטרייד עצמו יש לציין שפול עשה חסד אחרון עם הקליפרס כשהודיע על כוונתו לעזוב, אך הוא לא עשה זאת על חשבון הרוקטס. סיין-אנד-טרייד אמנם מאפשר לקבוצות לקבל משהו עבור השחקנים שרוצים לעזוב, אך ליוסטון לא היה מקום תחת תקרת השכר פשוט להחתים את פול – הנכסים שהם שלחו לקליפרס ככל הנראה היו מתפזרים למקומות אחרים בכל מקרה, כדי להכיל את חוזה המקסימום שלו.

כסף. פול מוותר על לא מעט ממנו, לפחות בטווח הקרוב. CP3 יכול היה להבטיח לעצמו כ-150 מיליון דולר, אם היה מנצל את אופציית היציאה מחוזהו וחותם בקבוצה אחרת. תיאורטית, המספר הזה היה מזנק צפונה ממאתיים אם היה נשאר ב_LA, הרבה בזכות שינויים בהסכם החדש מול הליגה – הסכם שהנהיג בעצמו, מתוקף תפקידו כנשיא ארגון השחקנים.

השמועות אומרות שהקליפרס פחדו מהשנים האחרונות של חוזה כזה, והיססו לשלם לגנרל הקטן 46 מיליון דולר כשיהיה בן 37. העובדה שעבר בטרייד, ולא כשחקן חופשי, כמובן מאפשרת לו לחתום ברוקטס על חוזה הסופר-מקס שעזר להכניס להסכם הטרי, עכשיו כשליוסטון יש את הזכויות עליו. חשוב לציין שפול ויתר גם על כ-3 מיליון דולר מתוך הטרייד-בונוס שמגיע לו כדי שהטרייד יעבור, כך שההקרבות הכלכליות של פול הן יותר מהיפותטיות בלבד. המחויבות שלו להשגת אליפות אינה מוטלת בספק בעקבות המעבר.

הרכז בן ה-32 מעולם לא שיחק עם גארד דומיננטי ומוכשר כמו הארדן, והוא ינסה להתגמש כדי להתאים את עצמו לשיטה הכאוטית של מייק ד'אנטוני. אם הרוקטס לא יצליחו להעפיל לגמר האזורי השנה, פול יישא חלק גדול מהאשמה.

הדיבורים שקישרו אותו לספרס רומזים שהוא בחר ברוקטס בשביל היכולת להיות פחות דומיננטי עם הכדור לצד הארדן. זה סימן בריא. אך רצון לשינוי בפוטנציה הוא לאו דווקא שינוי בפועל. מי שחושב שלא יהיו כאבי גדילה לכל המעורבים משלה את עצמו. פול יצטרך להתנגד לנטיות שהפכו אותו לאחד הרכזים הטובים בהיסטוריה כדי שהמכונה תפעל בצורה מקסימלית, וד'אנטוני מצדו יצטרך לנווט בין שני שחקנים שרגילים להיות האופציה הראשונה, השנייה והשלישית.

צפויים חיכוכים בין פול וקואץ' ד'אנטוני. לפול יש מה שאפשר לקרוא לו בחיבה "אישיות חזקה" (יש גם תיאורים אחרים, בלי חיבה). הבעיה של ד'אנטוני כמנהיג תמיד הייתה הימנעות בלתי-בריאה מעימותים, אך לא נראה שפול ישאיר לו ברירה. ההיכרות של השניים מהשנים שלהם בנבחרת ארצות הברית עשויה להקל על המעבר, וד'אנטוני בהחלט לא נשמע מודאג במיוחד בשלב הזה.

בפן המקצועי, פול זכה להצלחה רבה בצורת משחק שלא בהכרח מסתדרת עם הראן-אנד-פאן של ד'אנטוני. הוא מתודי, מחושב, ומסתמך על קליעה נפלאה מחצי מרחק. פול יסיים את הקריירה שלו בתור אחד ממקבלי ההחלטות הטובים בכל הזמנים – טבעי שירצה את הכדור אצלו. מה שמביא אותנו לעבודה הרבה שתהיה לד'אנטוני בפגרה הזו.

מייק ד'אנטוני מאמן יוסטון. AP
צרות של עשירים הן עדיין צרות. מייק ד'אנטוני/AP

כל הלחץ שבעולם נח עכשיו על כתפיו של מייקל אנדרו ד'אנטוני. פתאום יש לו שני סופרסטארים שיכולים למלא את התפקיד הקרוי על שמו של סטיב נאש בהתקפת ה"שבע שניות ומטה". צרות של עשירים הן עדיין צרות. נסו לדמיין את הפרצוף של פול/הארדן בירידה לפסק זמן אחרי שעברו חמישה פוזשנים רצופים מבלי שנגע בכדור.

התשובה הראשונה שעולה לראש היא גרסת ה-NBA ל"הפרד ומשול" - לד'אנטוני תהיה הזכות, ואולי גם החובה, להשאיר אחד מהשניים על הפרקט בכל רגע תחרותי במשחק, וכך למקסם את ערכם כעושי-משחק עילאיים. זה כמובן לא פותר את השאלה של שניהם יחד - שני הגארדים מסוגלים להיות איום גם כשהכדור לא בידם, אך ערכם המרכזי הוא כיוצרים, והם הובילו התקפות מדהימות על תקן מקבלי ההחלטות הבלעדיים.

הטמפלט של פורטלנד עשוי לעזור, עם דמיאן לילארד וסי.ג'יי מקולום, או פיניקס מודל 2013/14, עם גוראן דראגיץ' ואריק בלדסו. אבל התקרה של הרוקטס חייבת להיות גבוהה בהרבה מאלה של הבלייזרס והסאנס. כבר בעונתו הראשונה ביוסטון ד'אנטוני הנהיג התקפה שהייתה מהטובות בהיסטוריה של המשחק. מפחיד לשחק עם נוסחה של משהו שעובד טוב כל כך. איזה שינויים יכניס המאמן כדי להפיק מפול את המיטב?

למזלו, גם פול וגם הארדן מסוגלים לעבוד כשהכדור לא אצלם – פול קלע לא פחות ממחצית מזריקות השלוש שלקח ממסירה, והארדן עומד על 38.9 אחוזים מכובדים בעצמו. לראשונה בקריירה שלו, פול עלה לחמש זריקות שלוש למשחק בעונה שעברה, המספר הזה צפוי להמשיך לנסוק למעלה במדי הטילים.

ואם מדברים על "למעלה", בתוך כל זה קלינט קפלה הוא המנצח הגדול של האוף-סיזן. הסנטר האתלטי הולך להתגלגל לטבעת כמו חבית בירידה. בעונה הבאה, אם הוא לא יוביל את הליגה בסיום אלי-הופים משהו קרה בדרך. קפלה נמצא בעונה האחרונה של חוזה הרוקי שלו ויהפוך לשחקן חופשי מוגבל בקיץ הבא. יוסטון תיאלץ לחטט בארנקים עבור כל גרוש פנוי כדי להשאיר אותו, מפני שההתאמה שלו לשיטה ולצמד הכוכבים אידיאלית, והרוקטס יעבדו מעל תקרת השכר עם אפשרויות מוגבלות ביותר.

ג'יימס הארדן, יוסטון רוקטס, ברקע סטיבן אדאמס, אוקלהומה סיטי ת'אנדר. AP
הביקורות מחכות בפינה. ג'יימס הארדן/AP

כל הלחץ שבעולם נח עכשיו על זקנו של ג'יימס אדוארד הארדן ג'וניור. הוא יראה את המספרים שלו נפגעים מהגעתו של פול, ואם טור הניצחונות לא יאזן זאת, הביקורות על פאסיביות מצד הארדן לא יאחרו לבוא, בין אם הן מוצדקות ובין אם לא.

בהחלטה מודעת, הארדן כנראה מבין שפספס את ההזדמנות הכי טובה שלו לזכות בתואר ה-MVP. הוא עזר לגייס את פול ובכך למעשה הבטיח שהיוסג'-רייט האסטרונומי שלו (34.2 אחוזים) מהעונה שעברה לא ימשיך איתו לעונה הקרובה. מי שצפה בהארדן במשחקים האחרונים בסדרה מול הספרס בסיבוב השני יודע את מה שהארדן יודע – הוא צריך עזרה. דיאטת אכול כפי יכולתך נמאסת מהר מאוד – ברגע שאתה שבע, פחות או יותר. הארדן נראה תשוש פיזית ומנטאלית, וההגעה של פול תועיל לו במובן הזה יותר מכל מובן אחר.

בהגנה, הארדן ייבחן יותר מאי פעם. ביוסטון מקווים, ואולי מצפים, שהאינטנסיביות שלו בצד הזה של המגרש תעלה עם הגעתו של פול. במעשה קסם, הרוקטס העבירו את פטריק בברלי ועדיין מצאו דרך להשתדרג בהגנה בעמדה שלו. פול יוריד מהנטל ההתקפי על הארדן, וידרוש ממנו להשקיע מהמאמץ שנחסך בצד השני. עם פול, קפלה, וטרבור אריזה בהרכב הפותח, קבוצות יבחנו את המוניטין ההגנתי של הארדן פעם אחר פעם, בעיקר כי לא יהיו להם הרבה אופציות טובות יותר. בעודנו מדברים, הרוקטס מנסים להעביר את החור השני שלהם, ריאן אנדרסון, בחיני-חינם. אם אתם מעוניינים.

חלק מהתפקיד החדש של פול, הארדן וד'אנטוני יהיה להתמודד עם אינספור השאלות, שימשיכו לרדת עליהם כמו גשם. האם יוסטון מוכנה לוותר על שלשה מזדמנת בהתקפת המעבר בשביל משחק מסודר? האם יוסר האמברגו על זריקות לשתי נקודות שמגיעות מחוץ לצבע? האם החוזה הבא של פול כבר נחתם בקריצה ולחיצת יד? של מי הקבוצה הזו באמת?

לחכות זה אף פעם לא כיף, וגם בתור פרשנות זה לא משהו, אבל לפחות עד אוקטובר זה כל מה שנשאר לנו לעשות.

קבלו את מיטב התגובות מרחבי הרשת לטרייד המרעיש:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully