וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוביצקי, פורזינגיס וגובר, גרסת 2017: האירופאים שיכבשו את הדראפט

21.6.2017 / 12:15

הלהיט הפיני שאמור לככב, הגארד הצרפתי שגורם למריבות, החבר של פורזינגיס מהנבחרת והספרדי שעוד יפתיע את כולכם. הכירו את האירופאים שיככבו בדראפט 2017, כולל סיפורו הטראגי של ז'ונתן ז'אן (השחקן שצפוי להיבחר על אף שלא בטוח שישחק)

לורי מרקנן, מכללת אריזונה. AP
נבחר לחמישיית העונה של ה-PAC12 ולחמישייה השלישית של האול אמריקן כבר בשנתו הראשונה. מרקינן/AP

הכוכבים הגדולים

לורי מרקנן (פינלנד)

פאוור פורוורד, בן 20, גובה 2.13, רשם באריזונה 15.6 נקודות ו-7.2 ריבאונדים למשחק

צפי לבחירה: מקומות 6 עד 10

אילו היה רוצה, לורי מרקנן היה משחק ב-NBA כבר בעונה שעברה. הסקאוטים עקבו אחרי הכישרון הפיני העולה באקדמיית הכדורסל של הלסינקי, שמשחקת בליגה השנייה, וניבאו לו עתיד מבטיח. גם אחד ממאמניו, האנו מוטולה, היה די רגוע ובטוח שהילד יגיע ל-NBA, אך בגלל העובדה שהוא עוד לא שיחק ברמה סבירה, מרקנן צפוי היה להיבחר "רק" בין אמצע לסוף הסיבוב הראשון. אז הוא החליט ללכת לאריזונה, וקיבל החלטה יוצאת מן הכלל שהקפיצה את המניות שלו לשמיים. הוא נבחר לחמישיית העונה של ה-PAC12 ולחמישייה השלישית של האול אמריקן כבר בשנתו הראשונה, וכעת לאף אחד לא היה ספק כי יילך ל-NBA. במקביל לדראפט הוא אמור להיות חלק משמעותי בנבחרת פינלנד באליפות אירופה שתיערך במדינה בסוף אוגוסט.

מרקנן (שאביו שיחק בקנזס ופיתח קריירה אירופית יפה, ואחיו ארו משחק בא.י.ק סולנה ורשם 13 הופעות כחלוץ נבחרת פינלנד בכדורגל) סוחט שתי השוואות עיקריות: לדירק נוביצקי ולקריסטפס פורזינגיס. למעשה, הוא יותר דומה לגרמני. 42 אחוזים מחוץ לקשת עם כמעט 6 זריקות למשחק באריזונה הפכו אותו לאחד הקלעים הגבוהים הטובים ביותר בתולדות ה-NCAA, ובמשחק המודרני בו כל שחקן כמעט חייב להחזיק יכולת סבירה של קליעה מחצי מרחק ומחוץ לקשת, הוא הפך ללהיט. המניה שלו הרקיעה לשחקים עד כדי כך שהוא הוזכר בימים האחרונים כשחקן שיחליף את פורזינגיס אם יעזוב את הניקס, ונפגש באופן אישי עם פיל ג'קסון בניו יורק, וזאת למרות העובדה שמינסוטה, שמחזיקה בבחירה אחת לפני הניקס, מאיימת לצרף אותו לקו הקדמי המפחיד עם אנדרו וויגינס וקארל אנטוני טאונס.

ובכל זאת, שני נתונים שיגרמו לדאגה וככל הנראה יפריעו בפתיחת הקריירה של הפיני. קודם כל, ההגנה הרעועה. למרות שהוא יודע לסגור שחקנים נמוכים ממנו, מרקנן נתפס לא פעם כחוסם לא מספיק טוב לעמדה ולגובה שלו, ומתקשה מול שחקנים חזקים ממנו. בנוסף האיטיות היחסית במשחק שלו מעלה תהיות, אבל העובדה שכבר רשם כמה מהלכים מפתיעים עם דאנקים מפלצתיים העונה מורידה את מד הלחץ.

המסר הישראלי: מאז שטיינהואר לא היה גבוה ישראלי עם קליעה מרשימה מבחוץ. אז נכון שאין כאן כמעט גבוהים, אבל כדי לנסות בכל זאת לקדם את המעטים שבהם למשחק המודרני, חשוב לעבוד איתם גם על הקליעה.

הילד לא מחטיא

פרנק ניליקינה (צרפת)

גארד, בן 18, גובה 1.97, שעדיין משחק בשטרסבורג ורושם 5.3 נקודות, 2.3 ריבאונדים ו-1.5 אסיסטים למשחק

צפי בחירה: מקומות 13 עד 20

הכירו את אחד ההימורים היותר סולידיים בדראפט הנוכחי. המניות של פרנק ניליקינה קפצו השנה באופן משמעותי כשהפך לשחקן רוטציה מוביל בקבוצת צמרת בליגה הצרפתית, שמשחקת גם בליגת האלופות, והוביל את נבחרת הנוער הצרפתית למדליית זהב באליפות אירופה בה זכה גם בתואר ה-MVP. אז למה הגארד הזה נחשב עדיין לסוג של הימור? כי עוד שנה ברמה הזאת יכלה להפוך אותו לשחקן הרבה יותר טוב ושלם ולתת לקבוצות לראות אותו מתפתח עוד קצת, וכעת הן צריכות להחליט על סמך ניצוצות בלבד. אומנם הרבה ניצוצות, אבל עדיין לא על סמך מוצר מוגמר.

ניליקינה הוא לא כוכב התקפי, שחקן שיכול להתפוצץ על המגרש בסגנון ראסל ווסטברוק, כריס פול או ג'ון וול, אלא יותר שחקן סולידי, שהשנה הוכיח שהוא מתפקד בשיאו כשלידו משחק גארד דומיננטי, מה שיגרום לקבוצות עם רכז או קלע דומיננטי לקחת אותו בחשבון. הוא שיפר בצורה משמעותית את הקליעה שלו מחצי מרחק ואת העלייה מהמקום, והפך אותם לנשק התקפי יעיל מבחינתו. מה שבעיקר מדליק את הקבוצות היא היכולת ההגנתית, והפיזיות שבעזרתן שומר על שחקנים מעמדת הרכז ועד עמדות הפורוורד.

ובכל זאת, העובדה כי הוא לא נחשב לעילוי התקפי, והתקשה לא מעט כששמו עליו את השומר הטוב של הקבוצה המובילה, וכן הטעויות שהוא מבצע בהיותו שחקן צעיר – כל אלה גורמות לקבוצות לחשוש לחטוף אותו, ועשויות להוריד אותו עוד כמה מקומות בדראפט.

המסר הישראלי: לא רק כישרון התקפי יוביל את השחקן הישראלי ל-NBA. הסקאוטים התאהבו בצרפתי בזכות הפיזיות וההגנה שלו, בנוסף לשיפור ההדרגתי בהתקפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
פרנק ניליקינה, שטרסבורג. האתר הרשמי של שטרסבורג, אתר רשמי
חזק ומהיר, שומר מצוין, אתלט נהדר. ניליקינה/אתר רשמי, האתר הרשמי של שטרסבורג

ייקח זמן, אבל אתם תגיעו

אנז'ס פאסצ'ניקס (לטביה)

סנטר, בן 21, גובה 2.18, ששיחק העונה בגראן קנאריה ורשם בליגה הספרדית 7.8 נקודות ו-3.1 ריבאונדים למשחק

צפי בחירה: סוף סיבוב ראשון

כבר לפני ארבע שנים סומן פאסצ'ניקס כאחד השחקנים המבטיחים ברמה האירופית, כשפרץ באליפות אירופה לנוער בריגה לצד חברו לנבחרת קריסטפס פורזינגיס. בעוד חברו המשיך להיות חזק על הרדאר, ההתפתחות של פאסצ'ניקס הייתה פחות מרשימה, והוא רשם כמה שנים סבירות ב-VEF ריגה עד שנרכש בקיץ 2015 על ידי גראן קנאריה. את העונה הראשונה שלו העביר בקבוצת הבת בליגה השלישית, והעונה חזר לקבוצה הבכירה והפך לגבוה מחליף יעיל. ככל שהעונה הלכה והתקדמה, כך יותר קבוצות ה-NBA עשו את המסע ללאס פלמאס כדי לראות את ההתקדמות שלו.

פאסצ'ניקס אומנם מתנשא לגובה 2.18 מטר, אך ממש לא מדובר בסנטר כבד, אלא בשחקן מהיר יחסית, שמשחק את הפיק אנד רול ברמה טובה, מה שהופך אותו לשחקן מעניין מאוד ואפשרות אטרקטיבית. ברוקלין רוצה לצרף אותו, אבל ייתכן שהוא ייבחר עוד לפני כן. בכל מקרה, ההנחה היא שלא מדובר בשחקן שיפרוץ עם תחילת הקריירה שלו ב-NBA, אלא כזה שבהשקעה נכונה יוכל להפוך לשחקן מוביל בעוד כמה שנים.

המסר הישראלי: הפריחה לא תמיד מגיעה באזור הנוחות. דווקא כשיצא מגבולות המדינה שלו, ואפילו ישב עונה אחת בליגה השלישית, פאסצ'ניקס פרץ ובגדול.

אנז'ס פאסצ'ניקס, לטביה. טוויטר, צילום מסך
ארוך ומשגע. פאסצ'ניקס/צילום מסך, טוויטר

אייזיאה הרטנשטיין (גרמניה)

פורוורד-סנטר, בן 19, גובה 2.11, ששיחק העונה בז'לגיריס קובנה ורשם בליגה הליטאית 4.7 נקודות ו-3.4 ריבאונדים למשחק

צפי בחירה: סוף סיבוב ראשון, תחילת סיבוב שני

הכניסה של הרטנשטיין לרשימה היא לא הכי טבעית, שכן מדובר בשחקן שנולד בארצות הברית לאב ממוצא גרמני ועבר עם משפחתו לגרמניה כשהיה בן 10. אביו של הרטנשטיין, פלוריאן, היה כוכב באורגון בשעתו, מה שגרם לשם של בנו לעלות מעל כולם. הוא נכנס לתודעה בגיל 13 בליגת הנוער הגרמנית, ובאליפות אירופה לקדטים כבר היה לאחד השחקנים המעניינים ביותר. דווקא כשחתם על חוזה מקצועני בארטלנד דראגונס, המועדון פשט רגל והרטנשטיין נרכש על ידי ז'לגיריס קובנה שהשאילה אותו והעונה השאירה אותו עונה שלמה בסגל על תפקיד שולי ביותר.

ובכל זאת, הרטנשטיין נמצא בכל הרשימות כשחקן מבטיח מאוד, למרות שעדיין לא הראה זאת על הבמה הגדולה או אפילו על הבמה הבינונית. בכל המחנות שהיה בהם לאחרונה התרשמו מהקליעה שלו מחוץ לקשת, מה שהעלה את שמו עד לאזור סוף הסיבוב הראשון. ייתכן מאוד שיבחר להעביר עוד שנה באירופה לפני שיילך לנסות את מזלו ב-NBA.

המסר הישראלי: לאחרונה ויתר כוכב ישראלי צעיר על הזדמנות ללכת להתפתח בפרטיזן בלגרד. הרטנשטיין הלך לבית ספר לא פחות קשוח כמו ז'לגיריס, והתקדם שם בצורה מרשימה.

הרטנשטיין צולף. וצולף. וצולף

NBA או יורוקאפ?

מתיאס לזורט (צרפת)

סנטר, בן 21, גובה 2.06, ששיחק העונה בנאנטר ורשם בליגה הצרפתית 10.2 נקודות ו-7.2 ריבאונדים למשחק

צפי בחירה: אמצע סיבוב שני

לפני חמש שנים לזורט עלה על הרדאר בעקבות חברו לקבוצה קלינט קאפלה, אבל לא הוכיח את עצמו עד העונה. שאלון שחררה אותו לנאנטר, והוא הפך לאחד משחקני הפנים הטובים בליגה הצרפתית. אבל מה שגורם לו להיכנס לרשימה זה בעיקר הגיל שלו, שלאחריו לא יוכל להיבחר בדראפט. לזורט יצטרך קבוצה שתאמין בו, כי הוא לא מוכשר בצורה קיצונית אלא בעיקר פיזי, עם הרבה מאוד אנרגיות ומהירות. קשה לראות אותו מגיע ל-NBA ללא פריצה מדהימה לפני כן ברמה האירופית, שבה דווקא יוכל להצליח מאוד.

המסר הישראלי: אנרגיה, מהירות ופיזיות (ולאו דווקא כישרון) הם אלה שהציבו את רזורט באור הזרקורים. אלו תכונות ששחקן עם כוח רצון יכול בהחלט לפתח.

אלברטו אבלדה (ספרד)

פורוורד, בן 21, גובה 2.02, ששיחק העונה בחובנטוד בדאלונה ורשם בליגה הספרדית 10.1 נקודות ו-3.5 ריבאונדים למשחק

צפי בחירה: סוף סיבוב שני

אבלדה היה מכוכבי נבחרת ספרד באליפות העולם עד גיל 17 לפני חמש שנים, ושנה לאחר מכן היה הכוכב של קבוצת הנוער של חובנטוד שזכתה ביורוליג לנוער, כולל הצגה בגמר נגד מריו הזוניה. אלא שסט היכולות שלו לא היה כזה שגרם לקבוצות ללכת עליו, עד שהגיע לגיל המקסימלי לכניסה לדראפט. העונה נרכש על ידי ולנסיה, אליה אמור לחזור העונה, והושאל לחובנטוד כשהוא הופך לשחקן משמעותי מאוד. אם יוכיח את עצמו ברמת היורוליג, קבוצה שתבחר בו יכולה להרוויח שחקן כישרוני מאוד, אחרת צפוי להעביר קריירה יפה בליגה הספרדית.

המסר הישראלי: שחקנים בגודל של אבלדה יש לנו, השאלה כמה מהם מקבלים 23 דקות בקבוצה בליגה הראשונה. לא מספיק.

צ'נצ'אר, נעים להכיר

ולאטקו צ'נצ'אר (סלובניה)

פאוור פורוורד, בן 20, גובה 2.04, ששיחק העונה במגה לקס ורשם בליגה האדריאטית 8.2 נקודות ו-2.9 ריבאונדים למשחק
צפי בחירה: אמצע סיבוב שני עד סוף סיבוב שני

עד לפני שנתיים השם של צ'נצ'אר היה מחוץ לרדאר, אבל התקדמות ברמת הנבחרות הצעירות, בנוסף לעונה יפה מאוד בקבוצה קטנה בסלובניה, הובילו את סוכן העל מישקו רזנטוביץ' להחתים אותו בקבוצה שלו בסרביה. אחרי שהצליח להרשים באליפות אירופה לעתודה, וקיבל זימון לסגל הבוגר של נבחרת סלובניה, צ'נצ'אר הפך לשחקן יעיל במגה לקס כבר בגיל 20, וגרף העלייה שלו גרם להרבה קבוצות להתעניין בשחקן המוכשר שקולע טוב מחוץ לקשת ומפגין ניידות מרשימה. העובדה שלא הוריד את שמו מהדראפט, ביחד עם הגב של רזנטוביץ', מלמדת כי קיבל הבטחה לבחירה מקבוצה שמאוד מעוניינת בו, אבל תצפו ממנו להעביר לפחות עוד שנה או שנתיים ברמה אירופית גבוהה לפני שיגיע ל-NBA.

המסר הישראלי: הגודל של צ'נצ'אר הוא לא חריג, מה שכן חריג הייתה הפריחה המאוחרת שלו ביחס לגודל. גם אם לא האמינו בשחקן גבוה מסוים בגיל צעיר, לא אומר שלא יוכל לפרוח שנה אחת בדיוק לאחר מכן.

ג'ונתן ג'אן. AP
תסמונת נדירה בעמוד השדרה. ג'אן/AP

ג'ונתן ג'אן (צרפת)

סנטר בן 20, גובה 2.18, ששיחק העונה בנאנסי ורשם בליגה הצרפתית 3.7 נקודות ו-3.9 ריבאונדים ב-13 דקות
צפי בחירה: סוף סיבוב שני

עד אמצע מאי ג'ונתן ג'אן היה בדרך להיות בחירת סוף סיבוב ראשון. פריצה מרשימה שלו במדי נאנסי, שירדה ליגה בצרפת, גרמה לאנשי ה-NBA לחלום על רודי גובר הבא. אלא שאז הגיע ג'אן למבחני הדראפט הכלליים, ובבדיקות שנערכו לו התגלה אצלו משהו חריג בעמוד השדרה. הבדיקה גילתה את תסמונת מרפאן, זו שכמעט גרמה לאייזיאה אוסטין המוכשר לפרוש מכדורסל, עד שחזר לשחק לאחרונה. תסמונת הלב, שמעמידה את הקריירה של ג'אן בסימן שאלה, הורידה אותו עד לסוף הסיבוב השני, כשקבוצות עדיין שוקלות לבחור בו למקרה שיחלים כמו אוסטין ויוכל לעלות על הפרקט. בינתיים הוא חתם בלה מאן, שככל הנראה לא תזכה לראות אותו משחק העונה.

המסר הישראלי: הסיפור המרגש, שקבוצות מחתימות ולא מוותרות על כישרון כזה למרות שהקריירה שלו נראית אבודה, מחמם את הלב, ונותן שיעור לכל קבוצה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully