וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור פשוט: סוד ההצלחה של אריק שיבק במכבי תל אביב

האוזן הקשבת לשחקנים, הקרדיט לישראלים, העברת המפתחות לגאודלוק, ההימור על מילר - ובעיקר הכדורסל הפשוט. סיכום ביניים: כך הצליח שיבק לייצב את הצהובים כפי שעשה באילת ובראשון לציון. פלא שביד אליהו כבר יש מי שרוצה לראות אותו נשאר?

one

בווידאו: תקציר הניצחון של מכבי תל אביב במשחק השני מול בני הרצליה

שיבק עדיין לא הביא אליפות למכבי תל אביב. הוא בסך הכול ניצח פעמיים יריבה שרחוקה מלהיות במצב אידיאלי, אבל תחתיו חזרו הצהובים להיראות כמו קבוצת כדורסל. לפתע, מכבי נראית כמו קבוצה שמחה, ואפילו רגועה

כבר בשיחה הראשונה עם אריק שיבק הבינו שחקני מכבי תל אביב שהמאמן הזה שונה מכל אלה שהכירו העונה. "הוא לא בא וירד עליהם, ולא ניסה לגרום להם לפחד ממנו. הוא לא קילל אותם, אלא עבר אחד אחד, קיים שיחות אישיות עם כולם ודיבר איתם בגובה העיניים, בטון רגוע ובלי בולשיט", מספרים במועדון, "בשיחות פנימיות יש כאלה שכבר הפתיעו ואמרו שהם רוצים לראות אותו ממשיך בעונה הבאה, ושהתפקיד מגיע לו אם יביא אליפות".

אז לא, שיבק עדיין לא הביא אליפות למכבי תל אביב. הוא בסך הכול ניצח פעמיים יריבה שרחוקה מלהיות במצב אידיאלי, אבל תחתיו חזרו הצהובים להיראות כמו קבוצת כדורסל. לפתע, מכבי נראית כמו קבוצה שמחה, ואפילו רגועה. פתאום, ההחלטה להמר על קווינסי מילר (16.5 נקודות בשבוע האחרון) ולוותר על דיימון סימפסון נתפסת כהגיונית ואף מתבקשת. וכשמביטים סביב על הכושר בו נמצאות יתר קבוצות הצמרת, קשה שלא להתרשם שממש כמו פעם, מכבי תל אביב היא הפייבוריטית להניף את הצלחת בעוד 15 ימים.

אז כשזה עובד פעם אחת, אפשר לומר שמדובר במזל. כשזה עובד פעמיים, אולי מדובר בצירוף מקרים. אבל בפעם השלישית כבר עולות השאלות למה ואיך? כיצד מצליח אריק שיבק, שנה אחרי שנה אחרי שנה, להגיע לקבוצה מקרטעת, להוציא אותה מהמשבר וללכת איתה עד הסוף בפלייאוף? מה הסוד שלו, ומה הוא בעצם עשה - לפני שנתיים בהפועל אילת, אשתקד במכבי ראשון לציון ובשבועיים האחרונים במכבי תל אביב?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיבר עם השחקנים בגובה העיניים. אריק שיבק עם גל מקל/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אין לאריק מה להפסיד. הרי כישלון לא ידבק בו, ואף אחד לא יאשים אותו. ואם הוא יזכה באליפות, לעומת זאת, הוא יהפוך לגיבור ורק ירוויח. כמה מאמנים בהיסטוריה הגיעו למועדון כמו מכבי תל אביב ויכלו ליהנות ממציאות נטולת ציפיות? אריק ניתח את הסיטואציה והבין שזו הזדמנ

ברמה המקצועית שיבק היה בדיוק מה שביד אליהו היו צריכים בשעת החירום שנחתה עליהם, רגע לפני פתיחת הפלייאוף: מאמן מנוסה, לא קפריזי, שדוגל בכדורסל פשוט וקל לביצוע. לא אחד שנתפס כפילוסוף, ושהקלישאה תאמר עליו ש"לוקח לו זמן להטמיע את השיטה המורכבת שלו". לדברים האלה אין מקום כשמביאים מאמן לחודש הכי מכריע בשנה.

ארבעה מאמנים קבועים עברו העונה ביד אליהו, וכבר עכשיו אפשר לקבוע ששיבק הוא היחיד שהצליח להתחבר לשחקניו. "באסיפה הראשונה עם השחקנים הוא אמר להם שהוא מאמין בהם, שחשוב לו שישחקו כדורסל אגרסיבי ושיחזרו לשמוח", מספר גורם במועדון, "לאנדרו גאודלוק הוא הבהיר שהקבוצה שלו ושהוא בעל הבית, ולשחקנים הישראלים, שעם רובם עבד בנבחרת, הסביר כמה הם חשובים לקבוצה. כל הפעולות האלה פשוט 'קנו' את השחקנים. הוא גרם להם להרגיש שיש מי שמבין אותם. 'אני רואה שאתם רוצים לסיים את העונה כמה שיותר טוב, אז בואו נהיה יחד ונוכיח לכולם מי אנחנו', הוא אמר להם".

שיבק ספג לא מעט ביקורת, בעיקר מצד קולגות, על כך שהסכים לבוא לפרק זמן כל כך קצר, מבלי שיובטח לו חוזה לעונה הבאה. הגבות הורמו עוד יותר השבוע, כשבראיון שהעניקו ראשי מכבי לערוץ 2 התברר שאפילו שכר הוא לא מקבל. "אבל לאריק אין מה להפסיד", מסביר אחד מחבריו. "הרי כישלון לא ידבק בו, ואף אחד לא יאשים אותו. ואם הוא יזכה באליפות, לעומת זאת, הוא יהפוך לגיבור ורק ירוויח. כמה מאמנים בהיסטוריה הגיעו למועדון כמו מכבי תל אביב ויכלו ליהנות ממציאות נטולת ציפיות? אריק ניתח את הסיטואציה והבין שזו הזדמנות בלתי חוזרת מבחינתו. הוא לא הציב תנאים או מכשולים, ובמכבי מעריכים אותו על ההתגייסות הזאת ועל החיוביות שיש בו".

יושב ראש מכבי תל אביב שמעון מזרחי עם דיוויד פדרמן. ברני ארדוב
שיבק ספג ביקורות על התנאים בהם הגיע. שמעון מזרחי ודייויד פדרמן/ברני ארדוב
"אצל אריק הייתה תחושה שאנחנו שומרים טוב יותר. אני לא יודע אם זה באמת היה ככה מבחינה מספרית, אבל הרגשנו שיש אינטנסיביות אחרת. אני זוכר את המשחק נגד הפועל תל אביב בחוץ אחרי התבוסה לחיפה (אילת ניצחה 54:66), שמרנו כמו משוגעים"

בניגוד למה שקורה כעת במכבי תל אביב, שיבק לא רווה נחת בתחילת הדרך גם בראשון לציון וגם בהפועל אילת. באילת הוא ניצח אמנם במשחק הבכורה שלו 74:87 בחיפה, אך לאחר מכן הפסיד שלוש פעמים ברציפות (כולל הפסד לנהריה שדורגה אז בתחתית). השינוי לטובה הגיע דווקא לאחר משבר, אילת הובסה 97:66 על ידי מכבי חיפה בבית, והייתה בכיוון היציאה מהפלייאוף, אלא שנעלה את הסיבוב השלישי עם ארבעה ניצחונות בחמישה משחקים ונכנסה למקום הרביעי. גם אשתקד בראשון לציון הוא פתח, כאמור, לא טוב עם הפסד לחיפה 82:78, והמשיך עם שלושה ניצחונות בארבעה משחקים כדי לנעול את הסיבוב השלישי.

אז מה בכל זאת שיבק עשה בקבוצות הקודמות שבהן הגיע כדי להרים את הקבוצה? קודם כל עבר לשחק כדורסל הגנתי. "לדעתי היינו זוכים באליפות גם עם שרון דרוקר, כי אנחנו היינו השחקנים שלו, ולא השתנה כלום", אמר רכז ראשון לציון בעונה שעברה, מארק ליונס, בראיון שהעניק לוואלה! ספורט לפני כארבעה חודשים. "שיבק הכניס כמה דברים חדשים, בעיקר העלה את רמת האינטנסיביות בהגנה, אבל לדעתי גם עם שרון זה היה עולה. אולי זה רק היה לוקח עוד משחק. השתפרנו עם אריק בהגנה, ובסופו של דבר זה עזר".

"אצל אריק הייתה תחושה שאנחנו שומרים טוב יותר", מספר אחד משחקני אילת באותה עונה. "אני לא יודע אם זה באמת היה ככה מבחינה מספרית, אבל הרגשנו שיש אינטנסיביות אחרת. אני זוכר את המשחק נגד הפועל תל אביב בחוץ אחרי התבוסה לחיפה (אילת ניצחה 54:66), שמרנו כמו משוגעים".
ואכן, מבחינה מספרית עיקר השינוי של אילת תחת שיבק לעומת תקופת דן שמיר, ושל ראשון לציון תחת שיבק לעומת תקופת דרוקר, היה בפן ההגנתי: אילת ספגה שתי נקודות פחות (למרות ששני משחקים הגיעו להארכה), והורידה את היריבות בחמש נקודות מדד, וראשון לציון ספגה שלוש וחצי נקודות פחות, כשהמדד של היריבות צנח בשמונה נקודות. אגב, יש לציין כי חלק ניכר מהמשחקים תחתיו היו בשלבי פלייאוף ופיינל פור, שהסקור בהם יורד באופן טבעי.

שיבק, כפי שנוהג לומר כעת במכבי תל אביב וגם שחקנים שונים מודים בכך, משתדל לעבור לשחק כדורסל פשוט, ללכת ליתרונות ההתקפיים, בהיעדר זמן להכנות מיוחדות והכנסת התרגילים שלו, "הוא השתמש בחלק מהדברים שעשינו קודם לכן, אבל ניסה לפשט את זה, כל הזמן ביקש להירגע ושנשחק פשוט", נזכר אחד משחקני ראשון לציון בעונה שעברה. אגב, אחת הביקורות שהועברו על שיבק בימיו בראשון לציון העונה, שכן באילת עזב את הקבוצה מוקדם מאוד, היא שהקבוצה שלו משחקת כדורסל צפוי מדי.

שחקן מכבי ראשון לציון, מארק ליונס עם המאמן אריק שיבק. ברני ארדוב
מביא שינוי בעיקר בהגנה. אריק שיבק עם מארק ליונס/ברני ארדוב
"הסגל של מכבי טוב מאוד גם העונה, הרבה יותר קשה לקחת קבוצה לא טובה ולהפוך אותה, אבל עדיין שיבק עושה בזה עבודה טובה"

גם בעיר הנופש הדרומית וגם בעיר היין הרוטציה של שיבק, כיאה לשלבים מאוחרים של העונה, התקצרה והתהדקה. באילת התחלקו שישה שחקנים ב-20 דקות ומעלה - ושמונה הגיעו ל-15 דקות לפחות. בראשון לציון היו שלושה שחקנים מעל 30 דקות, חמישה מעל 20 ושוב שמונה מעל 15. קשה להשוות את מכבי תל אביב לשתי הקבוצות הללו, בעיקר בשל העובדה ששיבק סיים רק שני משחקים כמאמנה, אבל נכון לעכשיו עומדת החלוקה על שני שחקנים מעל 25 דקות, חמישה מעל 20 דקות ושוב שמונה מעל 15.

והנה עוד נקודה דומה לאילת ולראשון לציון: שחקן אחד בכל קבוצה ביצע קפיצת מדרגה תחת שיבק, בניגוד לשדרוג שאנחנו רואים אצל מספר שחקנים במכבי תל אביב תחתיו. באילת היה זה עמית שמחון שעלה מ-5.2 נקודות, 2 ריבאונדים ו-2.6 נקודות מדד ב-16.5 דקות בממוצע ל-7.2 נקודות, 2.9 ריבאונדים ו-5 נקודות מדד ב-19 דקות, ואילו בראשון לציון אבי בן שימול קפץ מ-5 נקודות, 3.2 אסיסטים, 2.3 איבודים ו-3.9 נקודות מדד ב-20.8 דקות למשחק ל-5.8 נקודות, 3.7 אסיסטים, 1.2 איבודים ו-7.9 נקודות מדד באותו מספר דקות. שאר השחקנים לא התקדמו, וחלקם אפילו נחלשו. באילת, לדוגמה, קאליף וואייט רשם תחת שיבק 3 נקודות פחות ו-5.5 נקודות מדד פחות, כשהוא מקבל 3 דקות משחק פחות. בראשון לציון ניצן חנוכי ירד בחצי גם במספר הנקודות וגם בנקודות המדד.

שני מאמנים הוחלפו העונה בהפועל תל אביב, ולא הצליחו להביא את הקבוצה להצלחה. בראשון לציון שמוליק ברנר הוביל את הקבוצה לפלייאוף, אבל גם לפניו הקבוצה הייתה באזור זה, והצלחה תהיה הגעה לפיינל פור. קרית גת לא השיגה מאזן טוב משמעותית עם אלעד חסין לעומת נתי כהן, וירדה ללאומית. רמי הדר ואיינארס בגאצקיס לא הביאו את הישועה למכבי תל אביב, אז למה אצל אריק שיבק זה כן עובד, וככל הנראה בפעם השלישית ברציפות?

"אם באילת עוד היה לו מספיק זמן לעבוד, בראשון לציון הייתה לו קבוצה מצוינת שהוא ידע לנווט ולהעלות. בסופו של דבר, היו לו קבוצות טובות מאוד", מספר אחד המאמנים שפוטרו העונה מהליגה. "תסתכלו על המאזן של מכבי תל אביב לפני בגאצקיס, הוא היה די טוב (3:8, א.ש), ובגאצקיס פשוט עשה עבודה לא טובה. הסגל של מכבי טוב מאוד גם העונה, הרבה יותר קשה לקחת קבוצה לא טובה ולהפוך אותה, אבל עדיין שיבק עושה בזה עבודה טובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully