וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של מאמן הכדורגל הישראלי

31 מינויים שונים, ארבעה מאמנים שהדריכו שתי קבוצות, שני מאמנים מקומיים בלבד עם יותר מ-50% הצלחה, קבוצות "גדולות" עם מאמנים "קטנים". אורן יוסיפוביץ על עונה שהשפילה את אנשי המקצוע הישראלים ודרדרה את מעמדם לאשפתות. והרוב, כמובן, באשמתם

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס
אילולא הפחתת הנקודות של הפועל תל אביב, אשקלון הייתה יורדת, ובפער מבטיח. כמאמן יורדת, עדיין הייתם מריצים את נעים ל?מאמן העונה??

"יובל נעים מאמן העונה".

כן, זה משפט שאכן נאמר על ידי לא מעט אנשים בשבועות האחרונים. חלקם אפילו ידעני כדורגל גדולים.

יובל נעים מאמן העונה!

נעים עשה הישג נהדר - השאיר בליגה קבוצה גרועה מאוד, מהגרועות ששיחקו אי פעם בליגה הבכירה. הוא גם רשם פלייאוף מוצלח, וכשזה היה הכי חשוב הקבוצה שלו עשתה מה שצריך. אבל אילולא הפחתת הנקודות של הפועל תל אביב, אשקלון הייתה יורדת, ובפער מבטיח. כמאמן יורדת, עדיין הייתם מריצים את נעים ל"מאמן העונה?".

אשקלון השיגה 32 נקודות העונה, באחוזים זה 32.3% הצלחה. עם המאזן הזה היא ויובל נעים היו יורדים בעונה שעברה, ובזו שלפניה, וכן, גם בזו שלפניה. למעשה, מאז שהתחילו לתת שלוש נקודות לניצחון, ב-1982/83, אשקלון הזו הייתה יורדת בכל עונה פרט לשתיים (2008/09, 1995/96 - אז היו 16 קבוצות בליגה; ב-1993/94 הייתה יורדת אחת, ולמזלה של אשקלון, זה היה מספיק לה למבחנים).

"יובל נעים מאמן העונה" זו תזה מרמה, אבל ליובל נעים אין אשמה בה. בסופו של דבר, כשמשווים ציפיות מול נקודות, הוא בהחלט היה אחד המאמנים המוצלחים של 2016/17.

וזה בדיוק מה שעצוב.

יובל נעים מאמן הפועל אשקלון. ברני ארדוב
בכל עונה אחרת היה יורד ליגה. יובל נעים/ברני ארדוב
מכבי חיפה מעסיקה את גיא לוזון, מאמן שלא זכה בתואר ושלושת הג?ובים האחרונים לפני חיפה נגמרו בירידה, ירידה והתחמקות מירידה

כי כשמסתכלים על טבלת אחוזי ההצלחה העונה, ותודה לאיש וואלה! ניצן ליבנה על הנתונים שנאספו לצורך כתיבת טור זה, תראו כמה מעט מאמנים עשו טוב. למעשה, נותרנו עם ברק בכר אחד לרפואה. טוב, נו, וקובי רפואה. פרט לכך כולם מתחת ל-50%, וזה נורא. שתבינו: שוטה ארבלדזה פוטר על 58%, נתון שהופך אותו למאמן השלישי בטיבו העונה.

איזה מאמן ישראלי פרט לבכר נחשב כיום למאמן גדול? קשטן הופרש, כך נראה, גוטמן ברח מהתפקיד האחרון, אלישע לוי בנבחרת, גרנט לא צריך את השטויות האלה, השריף יצא מהרוטציה ויצחק שום בג'פניקה. ומרשימת המאמנים הישראלים שזכו באליפות במילניום הנוכחי - גרנט, קלינגר, רוני לוי, מזרחי, שום, אלישע, גוטמן, רב"ש ובכר - נותר אדם אחד שיאמן בשנים הקרובות קונטנדרית בישראל. כן, אותו בכר. השאר לא רוצים או נמצאים מחוץ ללופ.

וכך, מכבי חיפה מעסיקה את גיא לוזון, מאמן שלא זכה בתואר ושלושת הג'ובים האחרונים לפני חיפה נגמרו בירידה, ירידה והתחמקות מירידה; בית"ר ירושלים העסיקה את שרון מימר, פוטנציאל טוב, אבל רק כי אלי טביב לא מצליח להסתדר עם אף מאמן; והפועל תל אביב החולה, במאבק ירידה, בחרה למנות מאמן שירד פעמיים רצוף. הניתוח הצליח, פעם שלישית גלידה.

יוסי אבוקסיס וחיים סילבס יגיעו רחוק, אומרים רבים, ועדיין, האחד הלך לבני יהודה והשני לקרית שמונה. וכן, לוזון, מימר, אבוקסיס וסילבס יש יכולת להפוך למאמנים גדולים, ועדיין — הייתם שמים 1,000 שקל מכיסכם שהם יחזיקו באותם ג'ובים בפברואר? בהצלחה למנחשים.

העונה הזו היתה אחת הגרועות להנהלות ארצנו (קראו את הטור הנהדר של תומר יצחק), ועקב כך ובהתאם לזאת היא גם הייתה הגרועה ביותר עבור מאמני ארצנו. אנחנו בעיצומו תהליך מדרדר של כמה שנים, אבל המאמנים המוכים לא צריכים רק להאשים את הבוסים הרעים בסטטוס העכשווי שלהם. הם אשמים לא פחות, ובניגוד למעסיקיהם, הם לא שוחים בכסף. הם שהזנו את המקצוע והורידו אותו לשפל מבחינת תנאי העסקה (משך חוזה, שכר, פיצויים), הם שחותרים קולגה תחת קולגה, הם שמסכימים לאבד כל עקרון - העיקר לקבל את הג'וב. וההתרפסות הנכנעת הזו היא שקוצבת את תקופת העסקתם.

כל בוס כדורגל יודע היום שבכל רגע נתון הוא יוכל למנות מאמן זול יותר, חלש יותר ודעתן פחות. ואז המאמן המועסק יודע שהוא חייב לספק תוצאות, ומהר. והוא זונח עוד יותר את עקרונותיו, והורס עוד יותר את תדמיתו. ואז יש משחק כיסאות חולני ו-31 מינויים בעונה אחת, כולל ארבעה מאמנים שאימנו העונה בשתי קבוצות שונות בליגה הזו, וכולל מאמנים שהליגה הזו גדולה עליהם, ובכמה מידות.

העונה, על כן, נקבע מותו של מאמן הכדורגל הישראלי.

עד ביאת המשיח שיחייה את העסק, נותר רק לקונן על מר גורלם.

מאמן בני יהודה, דרור קשטן. ברני ארדוב
עידן המאמנים הישראלים הגדולים נגמר. דרור קשטן/ברני ארדוב

המאמנים הישראלים בליגת העל, 2016/17, לפי % הצלחה

1. ברק בכר (הפועל באר שבע)
%: 78.7

סיכום עונה: יוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. כוח מקומי שניצח את הלגיון הזר וה(עד לפני שנתיים) נהדר של מכבי תל אביב. אליפות שנייה ברציפות, חוזה חדש ויוקרתי.
המניה: עלייה חדה


2. קובי רפואה (מכבי פתח תקוה)
%: 51.85

סיכום עונה: זה נגמר קצת אפור ומאכזב אבל בהתחשב שזו עונה ראשונה, התוצאות סבירות ואפשר לשים לב לדברים נוספים, כמו שדרוג שחקנים צעירים. יופי של סיפתח.
המניה: עלייה

3. רן בן שמעון (בית"ר ירושלים, מ.ס. אשדוד)
%: 47.92

סיכום עונה: בן שמעון לא פוטר מבית"ר על תוצאות אלא על יחסים - בינו לבין הבוס, בינו לבין אנשים אחרים במועדון. הצליח לנחות על הרגליים באשדוד אבל זו לא רמת המועדונים בה הוא רוצה להיות.
המניה: ירידה

4. מנחם קורצקי (הפועל תל אביב)
%: 45.83

סיכום עונה: המתכון להישרדות של בעלי הפועל תל אביב - להחתים מאמן שירד פעמיים ברציפות. הנה, עבד. קורצקי השיג כמה תוצאות סבירות בהתחשב במצב הסגל והמועדון אבל לרעתו תעמוד העובדה שגורלו היה בידיו. שתי נקודות ושער בודד בשלושת משחקי ההכרעה, והפועל ירדה ולכו תדעו מי הבאה שתהמר על כישוריו של מנחם.
המניה: ירידה חדה

5. שרון מימר (הפועל כפר סבא, בית"ר ירושלים)
%: 45.10

סיכום עונה: בכל יום שעבר מאז שסתיו שחם פיטר אותו, המהלך ההוא נראה מטומטם יותר ויותר. מימר לא היה אמור לקבל מהר כל כך קבוצה כמו בית"ר ירושלים, אבל עשה בה עבודה טובה שאמורה (אצל הבוס שלו אף פעם אל תגידו אף פעם) לזכות אותו בחוזה להמשך הדרך. האם מתערבים לו בעבודה? אומרים שכן. האם טביב מתערב גם במחציות משחקים? מספרים שכן. אף אחד לא שורד אצל טביב, מימר ינסה לאתגר את המציאות.
המניה: עלייה

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
יוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. בכר/ברני ארדוב

6. יוסי אבוקסיס (בני סכנין)
%: 44.44

סיכום עונה: יחסית לחומר השחקנים ולמצב המועדון, אבוקסיס עשה עבודה טובה שהיתה צריכה לזכות אותו בקידום. במקום זאת הוא זכה בקירוב (גיאוגרפי) והגיע לקדנציה שלישית בבני יהודה. ההנהלה הזהובה החדשה היא מהגרועות והקפריזיות שבנמצא, והתקווה של השכונה היא שאבוקסיס ידביק את הבוסים במשהו חיובי.
המניה: עלייה

7. ניסן יחזקאל (בני יהודה)
%: 38.89

אילולא הטורנדו הניהולי בבני יהודה (עונה ראשונה במועדון? יאללה, בנאדו, אסייג, מזרחי-שומי-יחזקאל, אדרי), קשה להאמין שיחזקאל היה מנהל העונה משחקים בליגת העל. הוא לא סיפק את הסחורה ועל הדרך הבין מהר מאוד עד כמה מעמדו נחות. אפילו הסיכוי הנמוך לסיים עם גביע היסטורי בארון לא הצליח להשאירו בג'ונגל. לא נורא - יש ג'וב חדש!
המניה: בירידה


8. תומר קשטן (קרית שמונה)
%: 37.88

הבן של דרור הביט וראה עד כמה קשה לאמן כדורגל אצל איזי שרצקי. הפלייאוף של קרית שמונה היה אומלל, וקשטן לא הצליח להושיע.
המניה: בירידה.

9. גיא לוזון (הפועל תל אביב, מכבי חיפה)
%: 37.04

לוזון שדרג את התדמית שלו בהפועל תל אביב, שם כל תיקו התקבל בכפיים, ובצדק, אבל כשהפחתת הנקודות נכנסה לתוקף הוא ניסה לשמור על התדמית והעדיף לנטוש כדי לא לצבור עוד ירידת ליגה על חשבונו. בסופו של דבר יצא שהפחד של לוזון להמר רק גרם לו להפסיד. אם היה משאיר את הפועל בליגה היה נתפש כגיבור. במקום זאת, עבר למכבי חיפה ורשם מאזן בזיוני מבחינת אחוזי הצלחה. מאז האליפות האחרונה של הירוקים, לוזון הציב את המאזן השני הכי גרוע מבין כל מאמני חיפה (1. בנאדו, 2. אלישע, 3. בלבול, 4. רוני לוי, 5. סטנויביץ', 6. לוזון, 7. עטר). הדובדבן הגיע בסוף העונה, עם פלייאוף נוראי של 7 מ-30, שמונה משחקים עם שער אחד במצטבר, ניפוץ שלל שיאים שליליים של המועדון והברחת הקהל. בעונה הבאה תהיה לו הזדמנות לתקן. רגע, אנחנו בטוחים בכך?
מניה: בירידה


10. חיים סילבס (הפועל רעננה)
%: 36.36

עונה שהרגישה כמו סוף הדרך לכל אורכה. הקבוצה הצנועה נראתה צנועה מהרגיל, והחזיקה בהתקפה הרעה בליגה. סילבס ינסה להתרענן בקרית שמונה, וזה בדרך כלל לא מקום שקל להתאקלם בו.
מניה: בירידה קלה

גיא לוזון מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
מאזן ביזיוני במכבי חיפה. לוזון/ברני ארדוב

11. דני גולן (הפועל חיפה)
%: 35.71

ראיונות קאלט. געגועים.
המניה: לא נסחרת

12. יובל נעים (הפועל אשקלון)
%: 32.32

13 רוני אוואט (מ.ס. אשדוד)
%: 31.82

זכה בפרס "הביאו לי הכי הרבה אנשים על הראש", מתנת…
המניה: לא נסחרת

14 אלי כהן (הפועל חיפה, הפועל כפר סבא)
%: 27.27

אם סתיו שחם היה ממשיך עם שרון מימר, זה כנראה היה נגמר בהישארות. אם שחם היה מתחיל עם פליקס נעים, בסטטיסטיקה שצבר, זה גם היה נגמר בהישארות. ואלי כהן עבר עונה נוראית, עם פיטורים כואבים מהפועל חיפה ונתונים מחרידים בכפר סבא. רציתי לכתוב שיהיה קשה לראות אותו חוזר ללופ אבל הרי שכל מטרת הטור הזה היא להראות שהכל יכול לקרות.
המניה: התרסקות

seperator

מאמנים שהדריכו בפחות מ-10 משחקים העונה

1. פליקס נעים (75% ב-4 משחקים). המניה: ירידה ללאומית.
2. בני בן זקן (66.67% ב-3 משחקים). המניה: עלייה.
3. כפיר אדרי (66.67% ב-2 משחקים). המניה: לא נסחרת.
4. ניר קלינגר (50% ב-6 משחקים). המניה: הוא לא מנהל מקצועי?
5. מוטי איוניר (33.33% ב-8 משחקים). המניה: ירידה.
6. אריק בנאדו (28.57% ב-7 משחקים). המניה: ירידה.
7. יעקב אסייג (22.22% ב-6 משחקים). המניה: לא נסחרת.
8. אלי גוטמן (16.67% ב-4 משחקים). המניה: ירידה חדה.
9. מאיר בן מרגי (0% ב-1 משחק). המניה: לא נסחרת.


orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully