וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבי נתניה החדשה: חמי אוזן על ירידת הפועל תל אביב

14.5.2017 / 14:00

כמעט עשור לקח להפועל תל אביב להתאושש באמת מהירידה הראשונה ולחזור לגדולתה. הפעם האתגר אפילו הרבה יותר ובמצב הנוכחי זה יכול להיגמר כמו מכבי נתניה 2. חמי אוזן על הבעיה האמיתית של הפועל תל אביב

צילום מסך

בפעם הקודמת שהפועל תל אביב ירדה ליגה זו היתה רעידת אדמה של ממש. אחד המיתוסים שהחזיקו את הליגה הראשונה אז היה שמכבי והפועל תל אביב מעולם לא ירדו ליגה, אבל ב-1989 זה קרה. זו היתה הפעם הראשונה. ההלם הראשוני. הבום האמיתי. השוק הטוטאלי. זה היה אירוע מכונן בתולדות הכדורגל הישראלי והכתובת הראשונה שנמרחה על הקיר של המועדון הזה. כמעט עשר שנים לקח להפועל תל אביב להתאושש מזה, עד שתאומים ושותפיו העבירו את הילד הסורר מהפנימיה של ההסתדרות לאוניברסיטה של ניהול פרטי. במבט לאחור, זה המון זמן.

אבל במבט קדימה, כאשר משווים את זה לירידה הנוכחית, ספק אם גם בטווח הזמנים הזה הפועל תל אביב הנוכחית תצליח להתאושש ולהמציא את עצמה מחדש. ספק אם מחר בבוקר, כאשר נסתכל על המועדון הזה שכולם אמרו כמה הוא חשוב לכדורגל הישראלי, לא נגלה מכבי נתניה 2. מכבי נתניה משודרגת יותר, אבל עדיין מכבי נתניה.

עוד בנושא

הפועל ת"א בהלם: "למרמורק ולחדרה? לאן הגענו?!"
המגרש שלא בווייז והאוהד המחרפן: המדריך ללאומית
ירידה בלי פנים: יוסיפון על העונש הראוי להפועל ת"א
אוהדי מכבי תל אביב חגגו בכיכר, ברשת לא מרחמים
ואיזה מסכנים: אלבום הדמעות של אוהדי הפועל ת"א
43 שחקנים, 100 מיליון שקל: המספרים של הירידה

שחקני מכבי נתניה חוגגים. מגד גוזני
" ספק אם מחר בבוקר, כאשר נסתכל על המועדון הזה שכולם אמרו כמה הוא חשוב לכדורגל הישראלי, לא נגלה מכבי נתניה 2"/מגד גוזני

צריך לשרטט את קווי הדמיון בין הירידות כדי להבין את השוני. הפועל תל אביב של 1989 ירדה בגלל מיאוס הולך וגובר מצורת הניהול של ההסתדרות, הפועל תל אביב 2017 יורדת בגלל התאמה לקויה לעידן הבעלות הפרטית אליו נכנסה שמונה שנים אחרי הירידה הראשונה. בתחילת הדרך היו אלה תאומים, אורנשטיין, עגיב וסגול שהצעידו את המועדון המיוחד הזה לתקופה החדשה. נכון, הם רבו לא מעט אחר כך. נכון, היו לא מעט עליות וירידות אצל הבעלים שבאו והלכו אחריהם, ועדיין – הפועל תל אביב ידעה הרבה מאוד רגעים יפים, רגעים שכל כולם פירות של עבודה ואהבה, בעידן הבעלות הפרטית. זה נגמר.

כל זה היה מזמן. הפועל תל אביב הנוכחית היא מוצר שלא מעניין יותר מדי את הקהילה העסקית. היכולת שלה למצוא בעלים שיכול לתת מאבק אמיתי לגולדהאר וברקת, וגם שחר, היא אפסית. אין מה להיעלב מזה. כבר 5 שנים שהמועדון הזה נמצא על המדף, ואף איש רציני לא ניגש אליו. תאמרו אימפריה, תגידו קבוצה חשובה, תדברו על הקהל המדהים (ברובו), ועדיין – איש עשיר לא קנה את הפועל תל אביב. יש סיבה לכך.

הסיבה היא הרבה יותר עמוקה ממשבר כזה או אחר, או חובות בארץ או בחו"ל. לא סתם הפועל תל אביב מתקיימת אך ורק בזכות אנשים שאוהדים אותה וקשורים אליה באופן רגשי, כמו ניסנוב ותושב. אנשים כמו גולדהאר מתרחקים מהמוצר הזה כמו מאש: מועדון שמזוהה עם השמאל, עם קהל שמתעניין רק ברומנטיקה של עצמו ותדמית אלימה וחסרה שליטה.

שוב, הדברים האלה לא נועדו להעליב. זה בדיוק כמו בית"ר ירושלים, המועדון הכי דומה להפועל תל אביב. בשני המקרים הקהילה העסקית לא שמה קצוץ על המותג. המותגים האלה סגורים הרמטית בפני שינויים וקשים מאוד לניהול בעידן החדש. בית"ר נאחזת בטביב וחוגגת מקום שלישי כאילו זכתה באליפות. זו, במקרה הטוב, יכולה להיות המציאות של הפועל תל אביב. במקרה הרע, כשאין לך את היתרונות המקצועיים של טביב, זה יכול להיראות כמו מכבי נתניה.

אוהדי הפועל תל אביב מאוכזבים. ברני ארדוב
הקבוצה שלהם צפויה לעלות בקלות לליגת העל. אבל מה הלאה?/ברני ארדוב

כמו מכבי נתניה, הפועל תל אביב צפויה לעלות בקלות מהליגה הלאומית. זו ליגה מביכה, ליגה קלה. בחודש ינואר כבר אפשר יהיה לתכנן את החגיגות ואז לפנטז על החזרה של הפועל תל אביב לליגת העל. אז, כמו במקרה של נתניה, המציאות תחכה לפנטזיה ותוריד אותה לקרקע. הפועל תל אביב אולי לא תהיה קבוצת נדנדה כמו נתניה של השנים האחרונות, אבל במצבה הנוכחי זה לא יהיה הרבה מעבר. אוהדי הפועל תל אביב יצטרכו לשאול את עצמם את השאלות האלה, ולא רק לקוות שהניסנובים ימצאו את איש המקצוע המתאים. ניסינוב יוכל להיות טביב 2. וזה חשוב. להפוך את הפועל תל אביב למכונה קטנה, חכמה ויעילה. גוף שמודע למגבלות שלו ומייצג בעורמה סוג של אלטרנטיבה. גוף שיזהה את השחקנים הישראלים במחיר שעוד אפשר להביא אותם, גוף שיידע למצוא המנהיגים שלו על המגרש ומחוצה לו – אבל עדיין גוף שיסבול ממגבלות.

בלי שינוי מהותי בזהות, בתרבות, הפועל תל אביב תוכל להיות טביב במקרה הטוב. אוהדי הפועל תל אביב צריכים לדעת שיש מחיר לשגעון שלהם, כמו שאוהדי בית"ר משלמים מחיר אינסופי על השיגעונות שלהם. הם צריכים לדעת שקבוצה סגורה ומסוגרת, קבוצה שבזה לכל העולם ומתכחשת לצדדים האלימים שבה למרות שהם תמיד מעורבים באירועים הכי קשים, לעולם תרחיק אנשי עסקים מבחוץ. לא סתם אלונה ברקת בחרה ומצליחה בהפועל באר שבע: כי זו היתה קבוצה לא פוליטית, קבוצה שניתן עדיין לשנות בה את יסודות הארגון. בהפועל תל אביב זה יהיה הרבה יותר קשה.

לכן, הרבה יותר קריטי להפועל תל אביב להפסיק לדבר על העבר, על מה היה ומה לא עבד, ולהתחיל לחשוב מה יהיה. שאלות העתיד קשות אפילו יותר משאלות העבר. תהיות על איך מביאים תשובה לגולדהאר וברקת יותר רציניות כעת ממי הכניס את המועדון לבור כלכלי בשנה כזו או אחרת. מועדון גדול לא יוכל לחיות בסופו של דבר במציאות שבה התקרה שלו היא מקום שלישי. גם לאוהדי בית"ר זה יימאס בסופו של דבר.

העיניים אומרות הכל/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully