וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד, אמיץ, מקורי: 10 סיפורים מעונת הקסם של ברק בכר

30.4.2017 / 9:00

ההצעה שדחה באירופה, האיש שבנה את התרגיל בסן סירו, הביטחון להקריא מאמרים לשחקנים, העונש השקט של בוזגלו. גם השנה ברק בכר הוכיח שהוא מאמן מזן אחר בכדורגל הישראלי. הנה 10 סיפורים שימחישו היטב למה באר שבע שוב ניצחה את מכבי תל אביב

צילום ועריכה: קובי אליהו

1. בסוף יולי 2016, רגע לפני המשחק מול אולימפיאקוס, יעקב בוזגלו נתן את אות הפתיחה לסאגה הבלתי נגמרת של העונה וכתב ברשתות החברתיות שבנו מאור לא יישאר בקבוצה. בהנהלת באר שבע בחרו לא להגיב. העדיפו להנמיך את הלהבות. אבל את ההחלטה הדרמטית יותר קיבל ברק בכר.

רק בעונה שעברה הפתיע המאמן כשבחר להפוך את בוזגלו לקפטן משני על חשבונו של מאור מליקסון, וגם הפעם הוא לא היסס ולא חשש מהכוכבים. במשחק נגד הפועל אשקלון בגביע הטוטו ברדה ומליקסון לא פתחו, ועדיין בכר החליט שמי שיהיה הקפטן המשני הוא שיר צדק.

בכר קבע שבוזגלו לא ימשיך לשמש כקפטן ושהבלם שהגיע מקרית שמונה הוא מנהיג אמיתי וראוי לענוד את הסרט. "ברגע שברק נתן לו את הסרט, ואגב זה היה בלי הודעה או משהו רשמי, שיר נהיה אפילו יותר מנהיג ולא סתם הוא נותן עונה מדהימה", נזכר שחקן בקבוצה.

עוד בנושא

הפועל באר שבע זכתה באליפות המדינה בפעם השנייה ברציפות
כשברדה נשכח בתוך ההמון הצוהל: צפו בחגיגות הליליות בבאר שבע
ברק בכר חגג בסיום: "הצגנו משחק של אלופה אמיתית, זה מרגש"

שחקני הפועל באר שבע חוגגים אליפות עם המאמן ברק בכר. ברני ארדוב
שוב מעל כולם. ברק בכר/ברני ארדוב

2. לבכר אין רק צוות מקצועי מצוין. הוא גם זה שגורם לצוות להיות כל כך מוצלח באופן שבו הוא מפעיל אותו ומאתגר אותו.

לאורך כל העונה דובר על הרוטציה וחלוקת העומסים בין המאבקים באירופה לבין המשימות בליגה המקומית. בכר לא רק שחילק כוחות בין השחקנים, אלא שמסתבר שגם בהכנות למשחקים היה שוני מהותי. בעוד שבמפגשים באירופה בכר לקח את ניתוח היריבה על עצמו, וצפה לפחות בשלושה משחקים של הקבוצה נגדה התמודד. הרי שבליגה המאמן נתן לעוזרו אמיר נוסבאום את משימת הניתוח. נוסבאום, כך מסתבר, היה יושב שעות ארוכות על כל יריבה ויריבה, ומגיע עם תובנות לבכר, כשהשניים בניצוחו של הקואץ' בונים את תוכנית המשחק.

בכר, אגב, לא רק נתן לנוסבאום לעשות את העבודה השחורה, אלא החליט לתת לו במה אמיתית והעוזר הוא זה שהעביר את החלק הטקטי בנוגע ליריבה באסיפות לקראת משחקים בליגה. "לא סתם שיחקנו בהרבה מערכים העונה", מסביר שחקן בקבוצה. "אני לא זוכר פעם שהגענו למשחק ליגה בלי לדעת ב-99 אחוז את ההרכב של היריבה. לא משנה אם זו רעננה או מכבי תל אביב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מאמן הפועל באר שבע ברק בכר עם עוזרו עמיר נוסבאום. ברני ארדוב
נתן לו במה אמיתית. בכר עם נוסבאום/ברני ארדוב

3. דוגמה לדמיון, ליצירתיות ולהפריה ההדדית בצוות של בכר, קיבלנו לפני המשחק הכי גדול של באר שבע השנה – אינטר בחוץ.

מאמן השוערים גיא וייזינגר הגיע לישיבה המקצועית לקראת המשחק עם רעיון וצייר על הדף תרגיל ממצב נייח שלדעתו יכול להפתיע את האיטלקים. בדקה ה-54 נשרק כדור חופשי לטובת באר שבע והתרגיל של ויזינגר יושם במלואו. בוזגלו הגביה לצד הרחוק אליו רץ לוסיו, שהעביר רוחב לבלם מיגל ויטור. האחרון לא התבלבל וקבע יתרון שהפך לניצחון היסטורי.

אם בסיפור הקודם ראינו כמה בכר מאמין בעוזר שלו, הפעם הדוגמה היא אפילו קיצונית יותר. מאמן שוערים – תפקיד שבהרבה קבוצות הוא מאוד מוגבל. בכר לא רק נתן למאמן השוערים שלו להחליט על תרגיל במשחק מכריע, הוא מינה אותו לאחראי מצבים נייחים בקבוצה.

וזה רציני. באלופה יודעים לספר שבכר נותן לוויזינגר יד חופשית לחלוטין בעניין המצבים הנייחים, כאשר מאמן השוערים הצעיר רואה שעות ארוכות משחקים מכל העולם כדי לאתר תרגילים מוצלחים. רק לפני ארבעה ימים ניתן היה לקבל דוגמה נוספת לכך, במשחק מול מכבי חיפה. תרגיל בו ויטור תופס את בן שהר כדי ליצור חסימה והולך לפינה הקרובה הפך לשער ניצחון יקר מול קבוצה אותה באר שבע לא ניצחה עשרים שנה בחוץ.

מיגל ויטור שחקן הפועל באר שבע (מימין) מול רודריגו פלאסיו שחקן אינטר. רויטרס
התרגיל שהדהים את אינטר. מיגל ויטור/רויטרס

4. בעקבות המסע האירופי, לא מעט שחקנים נרשמו בפנקסים של קבוצות מאירופה. ריאל בטיס רצתה לראות את ג'ון אוגו מגיע אליה, אולימפיאקוס עקבה אחרי טוני וואקמה וגנט ככל הנראה תעביר לשורותיה את בן ביטון. וזו רשימה חלקית.

השבוע נודע לוואלה! ספורט שלא רק השחקנים היו בפנקסים, אלא גם בכר. ולא סתם בפנקסים אלא זכה להצעה לא רשמית של ממש. כזו שהעמידה במבחן משמעותי את המאמן. כמה ימים לאחר המפגש השני בין סלטיק להפועל באר שבע, שוחח ברנדן רוג'רס המאמן של הסקוטים עם נציגיו של המאמן ותהה האם יש אפשרות לצרף את בכר לצוות המקצועי כעוזר הבכיר שלו.

רוג'רס לא הסתפק בכך ושוחח על כר הדשא דקות ארוכות עם בכר. מאמן סלטיק לא הפסיק להחמיא, ולפי גורמים מהאי הבריטי המעורים בפרטים רוג'רס רצה מאוד לצרף את בכר לצוות והיה משוכנע שהוא יוסיף לו המון. בכר סירב בנימוס. הנימוק: הוא כבר לא בשלב שהוא רוצה להיות עוזר.

לאחר מכן הגיע הסוכן דודו דהאן והודיע למאמן שיש עוד כמה קבוצות באירופה שרוצות אותו כמאמן ראשי. בכר, מספרים, הוריד את העניין מיידית מסדר היום והבהיר שכרגע הוא מרגיש שהדבר הטוב ביותר בשבילו הוא להצליח עם באר שבע. יש מאמנים שהיו ממהרים, אבל בכר הוא איש מקצוע ישראלי שונה.

ג'ון אוגו הפועל באר שבע מול טום רוגיץ' סלטיק. ברני ארדוב
האווירה השתפרה ברגע. אוגו מול סלטיק/ברני ארדוב

5. עוד לפני ההצעה מסלטיק, נפגשה באר שבע עם האלופה הסקוטית למשחק שנגמר בתבוסה כואבת 5:2. בשדה התעופה, אליו הגיעו השחקנים ואנשי הצוות מיד לאחר שריקת הסיום, היה דיכאון של ממש. השחקנים היו שפופים. אובידיו הובאן התבודד בצד, כשהוא מסנן כמה רע באר שבע שיחקה. ג'ון אוגו וטוני וואקמה ישבו עצבניים באחת הפינות. האווירה היתה רעה.

אלא שאז הגיע בכר והחל לזרוע אופטימיות בעליה למטוס. כולם דיברו על הטעויות, אבל מאמן באר שבע שם דגש על החולשות שגילה בסלטיק ועל כמה זה בעצם אפשרי. בגומלין בטרנר ראו כמה הוא צדק.

"ברק אופטמיסט, הוא אף פעם לא מאבד אמונה", מסביר אחד מהשחקנים הוותיקים בקבוצה. "לא משנה מה המצב שלנו, תוך כדי משחק או בזמני משבר, הוא תמיד מאמין בטוב".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"שונא להפסיד ברמות קשות". ברק בכר/ברני ארדוב

6. מספר ימים לפני המשחק השני מול אינטר, החליטו אנשי באר שבע לקחת חלק באירוע ראווה במרכז הטניס בעיר, וכך גם להסיט קצת את המחשבות של השחקנים הלחוצים. על המגרש החל משחק זוגות יוקרתי. מצד אחד אסי רחמים, המנכ"ל, מחוזק באנדי רם. בצד השני היו בכר ואנה סמשנובה. ביציע: אלונה ברקת.

בכר, שמתהדר בפני אנשי הקבוצה על העבר שלו כטניסאי בגילים הצעירים, עשה טעויות ללא סוף וניראה חסר אונים. כשהתוצאה הייתה 1:8, במשחק שתוכנן להיות עד 10, מאמן באר שבע שגה שוב והתבוסה היתה קרובה. "ברק, המטרה להכניס את הכדור לריבוע", עקצו מהעבר השני. בכר הסתכל על סמאשנובה במבט של זה עוד אפשרי, ולא עצר. אחרי רצף אדיר של נקודות הוא ניצח 11:9 את המפגש והתפנה לגחך בחזרה. יומיים אחרי הקבוצה של בכר רשמה קאמבק דומה.

"ברק שונא להפסיד ברמות קשות", מעיד אחד מהשחקנים. "גם בטניס רגל, כשהוא משחק איתנו, הוא מסוגל לשבור את הכלים אם הוא מפסיד, או לדחות את פתיחת האימון רק כדי לעשות עוד משחק ולנצח בו".

seperator

7. אחרי ההדחה מאירופה ולאורך כל הסיבוב השני, בבאר שבע הקפידו לשדר כלפי חוץ שאין שום משבר בקבוצה. בפועל גם בצוות המקצועי הבינו שמשהו לא טוב עובר על השחקנים. ממשחק למשחק בכר ניסה לשנות דברים, אך לא הצליח להחזיר את הקבוצה לכושר.

רגע לפני המשחק האחרון של הסיבוב השני מול מ.ס אשדוד בכר הרגיש שהבעיה היא לא מקצועית אלא חברתית והחליט לעשות מעשה. הוא שלח לשחקנים מאמר של אוריאל דסקל מ"כלכליסט" שמדבר על כך שבאר שבע הפכה להיות חבורה של יחידנים ולא קבוצה מאוחדת. "האבא של בוזגלו, האמא של שהר, וואקמה רוצה להחזיק יותר בכדור, אוגו רוצה לנהל יותר את המשחק, ברדה רוצה יותר דקות משחק והקשרים הבינאישיים החזקים, שעליהם ביססה באר שבע את הדומיננטיות שלה, נחלשים", כתב דסקל.

בכר הבהיר לשחקנים שהוא מסכים עם כל מילה. יום לאחר מכן באסיפה המסכמת בכר שוב דיבר על המאמר ואמר לשחקנים שאם הם רוצים להיות אלופים אז מהיום אין יותר אני ובאר שבע חוזרת שוב להיות קבוצה של "אנחנו". התוצאה מאז: 100 אחוזי הצלחה.

שחקן הפועל באר שבע אובידיו הובאן מול שחקן מ.ס. אשדוד תום מונד. לירון מולדובן
דין אשדוד כדין אינטר/לירון מולדובן

8. באותו משחק מול אשדוד, בכר נתן דוגמא לעוד משהו שאופייני לו: אומץ כעיקרון. בכר ראה את אשדוד במשחקים שלפני והחליט שהוא צריך לשלוח כמה שיותר כלים התקפיים. באסיפה הטקטית שלפני המשחק בכר חזר על מנטרה אחת בולטת והיא "התקפה". המאמן הפתיע כשפתח עם מערך של שלושה שחקני הגנה בלבד, כשחזר על כך שהוא רוצה לשחק כמה שיותר קדימה. לצורך העניין: נגד אשדוד טבעי שבכר יתעסק בחלק הקדמי, אלא שגם לפני המשחק מול אינטר בארץ בכר חזר על אותה דרישה. "תתקיפו כמה שיותר", ביקש המאמן. "תביכו אותם כל הזמן".

"ברק תמיד רוצה שנהיה אמיצים", מסביר שחקן בקבוצה. "אין לו בעיה עם החמצות, יש לו בעיה שאין מצבים".

seperator

9. בסוף אוקטובר אשתקד, פגשה הפועל באר שבע את מכבי תל אביב למפגש הראשון בין השתיים העונה. בבאר שבע רגילים להתאמן במגרש בווסרמיל, אך זה עבר שזרוע והקבוצה נדדה בין מגרשי אימונים.

כמה ימים לפני המשחק בכר חש שהאווירה באימונים לא מספיקה למשחק עונה. מצד אחד, משטח הדשא והתנאים במתחם הנוער לא היו טובים כששחקנים נתקלו בילדים שרק רוצים לגעת בהם. מצד שני המגרש בלהבים דווקא היה טוב, אך חדרי ההלבשה שם לא היו מוכנים והשחקנים היו צריכים להגיע לווסרמיל, להתארגן שם ולנסוע ללהבים.

בכר ראה את כל הדברים הללו והגיע למנכ"ל אסי רחמים עם דרישה: "אני רוצה שנתאמן את שני האימונים המסכמים בטרנר", ביקש המאמן וקיבל מיידית את מבוקשו. בשיחה הסביר בכר שהוא מרגיש שלמשחק כזה חשוב שהשחקנים יתאמנו באווירה המתאימה. בפועל, עם או בלי קשר, באר שבע ניצחה 0:2 במשחק.

10. גם במישור האישי בכר הוכיח השנה שהוא אדם ברמה אחרת בכדורגל הישראלי. תחילה ביום כיפור, כאשר סימס לאיזי שירצקי "רוצה להיפגש?", וסגר סיפור ישן למרות שיכל לשכוח ממנו. אחר כך בכר החליט לחפות על השירות הצבאי שלא קיים ולקח על עצמו להיות אחראי על פרוייקט חדש בצה"ל שישלב שחקנים מצטיינים בהדרכות כושר בבתי הספר. בכר, אגב, כועס כאשר כותבים שזה בגלל הרצון לאמן את הנבחרת. ההסבר שלו: זה למען המשפחה ובשביל לתקן טעות עבר.

עוד בנושא

מספרי ברזל: המספרים והשיאים של באר שבע באליפות השנייה
שוב סלטיק תהיה המכשול? הדרך של באר שבע לליגת האלופות
ויטור 9, וואקמה 9, ראדי ואוגו 8: גיליון הציונים של באר שבע
הרבה שינויים, חוזה חדש לברדה: איך תיראה ב"ש ב-2017/18?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully