וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי רגליים ימניות: עוסמאן דמבלה הוא אחד הכישרונות הגדולים בתבל

27.4.2017 / 8:00

יש לו שליטה אבסולוטית בשתי הרגליים, הוא מעריץ את ניימאר וחולם לשחק בברצלונה, אבל בינתיים עוסמאן דמבלה עשה את הבחירה הנכונה כדי לפרוח בדורטמונד. המהפך מול באיירן מינכן בחצי גמר הגביע רק מדגיש את הפוטנציאל הפנומנלי

עוסמאן דמבלה שחקן בורוסיה דורטמונד (שמאל) מול צ'אבי אלונסו שחקן באיירן מינכן. GettyImages
גיבור המהפך. עוסמאן דמבלה/GettyImages

"אתה ימני או שמאלי?" שאל עיתונאי צרפתי את עוסמאן דמבלה בעונה שעברה. "שמאלי", השיב הכוכב הצעיר של ראן. "אתה בטוח?" "כן, אני שמאלי". "אז למה אתה לוקח פנדלים בימין?", הקשה העיתונאי. "כי אני בועט טוב יותר בימין", ענה דמבלה. הראיון המשעשע הזה הפך לקאלט של ממש, והוא מדגיש יותר מכל את הייחודיות של אחד הכשרונות העולים הגדולים בתבל. יש לא מעט שחקנים ששולטים בכדור מצוין גם ברגל החלשה שלהם, וזה יתרון עצום, אך קשה מאוד למצוא מישהו שאין לו מושג קלוש מהי רגלו החזקה. דמבלה הוא פנומן.

את העדות לכך קיבלנו אתמול כאשר היהלום בן ה-19 חולל מהפך תוך חמש דקות והצעיד את בורוסיה דורטמונד לניצחון 2:3 מזהיר על באיירן מינכן בחצי גמר הגביע הגרמני. תחילה בישל דמבלה באמנות לפייר אמריק אובמיאנג בימין, ואז שלח כדור בלתי ניתן לעצירה בפינה הרחוקה דווקא בשמאל. בזכות התכונה האלוהית הזו, השמירה עליו כמעט בלתי אפשרית. לא רק שחקני ההגנה לא יכולים לחזות את הכיוון אליו ילך הכוכב, אלא גם הוא עצמו לא יודע כלום לפני שהוא מקבל את הכדור. הוא מאלתר בכל פעם מחדש, וראיית המשחק המופלאה שלו מאפשרת לו לבחור תמיד בין מספר אופציות טובות. האם להגביה, לבעוט, לפצוח בסלאלום או לחתוך לאגף? לכו תנחשו, אבל ההנאה תמיד מובטחת.

כריסטיאנו רונאלדו שחקן מנצ'סטר יונייטד מול אקסטר סיטי. AP
יש קווי דמיון. רונאלדו הצעיר/AP

"כמו רונאלדו הצעיר ביונייטד"

כדי להפנים את עוצמת הפוטנציאל של דמבלה, די להקשיב למיקאל סילבסטרה. מגן מנצ'סטר יונייטד לשעבר החל את הקריירה בראן, וכיהן עד לא מכבר כמנהל הספורטיבי שלה. הוא האחראי המרכזי לכך שהנער החל לקבל הזדמנויות בהרכב הקבוצה הצרפתית בתחילת העונה שעברה, כאשר דמבלה כבר איבד את הסבלנות, שקל עזיבה ואפילו החרים אימונים. סילבסטרה הוזעק אז על מנת ליישר את ההדורים, והשקיע שעות בשיחות עם ילד הפלא. הוא הבין היטב עד כמה הדבר חיוני. "עוסמאן מסוגל לזכות בעתיד בכדור הזהב. ראיתי את כריסטיאנו רונאלדו בגילו כאשר הוא הגיע לאולד טראפורד, ואני רואה קווי דמיון בין הפורטוגלי לדמבלה", קבע סילבסטרה.

דמבלה עצמו היה מעדיף השוואה אחרת. עוד כאשר היה תלמיד אלמוני באקדמיה של ראן, הצהיר השחקן: "אני רואה את ניימאר כמודל היחיד לחיקוי". הוא הוקסם מכישורי הכדרור של הברזילאי, ומעברו לברצלונה רק חיזק את השאיפה להגיע בעצמו לקאמפ נואו אשר מעולם לא הוסתרה. לכן התלהב הכוכב הצעיר לשמוע כי הקטלונים גילו בו עניין רב במהלך עונת הפריצה שלו בליגה הצרפתית אשתקד, ושלחו באופן קבוע סקאוטים למשחקיה של ראן. לדרבי מול נאנט במרץ הגיע המנהל הספורטיבי של בארסה בכבודו ובעצמו, ורוברטו פרננדס חזה בהצגה עוצרת נשימה עם שלושער במחצית הראשונה. תאמינו או לא, דמבלה הפך לשחקן הראשון בהיסטוריה שהבקיע שלישיה לרשת היריבה האיזורית המושבעת, וגרם לאוהדי נאנט לעזוב את היציעים בהמוניהם כבר בהפסקה.

עוד באותו נושא

בורוסיה דורטמונד עלתה לגמר הגביע אחרי 2:3 מול באיירן מינכן

לכתבה המלאה
שחקני בורוסיה דורטמונד פייר אמריק אובמיאנג, עוסמאן דמבלה, אריק דורם. רויטרס
היתה לו השפעה עצומה על ההחתמה. אובמיאנג עם דמבלה/רויטרס

אובמיאנג שיכנע, דורטמונד זכתה

ההופעה הפנומנלית הזו שיכנעה את ברצלונה להכניס את דמבלה לרשימת היעדים המצומצמת לקראת קיץ 2016, אך היא הגבירה גם את העניין מצד מועדונים נוספים. אי אפשר היה לפספס את הפוטנציאל הנדיר שלו, ולא רק בגלל שהוא הבקיע 12 שערים ובישל חמישה נוספים, תוך שהוא מזניק את ראן למאבק על העפלה לליגת האלופות. הוא גם הוכיח את עצמו כשחקן רב גוני באופן יוצא דופן. המאמנים – תחילה פיליפ מונטאנייה ולאחר מכן רולאן קורביס – שיבצו אותו באגף הימני, באגף השמאלי, ולעתים תכופות גם כפליימייקר במרכז, ובכל המקרים קיבלו תפוקה משובחת. דמבלה הדהים את האוהדים בכדרור עוצר נשימה, אך גם ידע לשחרר את הכדור ולשתף את חבריו, וזו הרי תכונה לא שכיחה בקרב גאונים צעירים כמוהו.

לא לחינם טען סילבסטרה: "הוא בחור מאוזן, ויש לו ראש על הכתפיים". לא לחינם נהג דמבלה להצטנע כאשר קיבל שבחים עוד באקדמיה וטען: "אני לא הכוכב הגדול כאן, יש לנו שחקנים מוכשרים רבים". ולכן הוא גם בחר בקפידה את היעד הבא בקריירה שלו. במקום להסתנוור מהעניין המחמיא מצד ברצלונה, שליטף לו את האגו, הוא העדיף את דורטמונד מתוך ידיעה שיקבל בה הרבה יותר דקות משחק ויוכל להתפתח בקצב מהיר יותר.

לחלוץ הצרפתי (והוא צרפתי, עם כל הכבוד להשתייכותו של לנבחרת גאבון) של הצהובים-שחורים היתה השפעה עצומה על המהלך. "שוחחתי עם אובמיאנג בטלפון, והוא סיפר לי עד כמה בורוסיה היא מועדון גדול. לכן הגעתי להתרשם בעצמי, והתנאים הדהימו אותי. גם לדבריו של המאמן תומאס טוכל היה משקל גדול בהחלטה. אני אוהב את הגישה הטקטית שלו, ומרוצה מכך שהוא משלב שחקנים צעירים. טוכל הבטיח לי שאשחק, בתנאי שאעבוד קשה. הוא שיכנע אותי, ואני שמח להצטרף לקבוצה שלו", אמר דמבלה כאשר חתם על חוזה לחמש שנים עוד באמצע מאי, מיד עם סיום הליגה הצרפתית. הגרמנים ידעו שהם חייבים לפעול במהירות, לפני שברצלונה ויתר המחזרים יטרפדו את העסקה. המחיר ששולם לראן היה מגוחך ביחס לתמורה – 15 מיליון יורו בלבד.

תומאס טוכל מאמן בורוסיה דורטמונד עם עוסמאן דמבלה. רויטרס
התעלה על הציפיות שלו. תומאס טוכל/רויטרס

טוכל מאוהב

בדורטמונד ידעו מהתחלה את גודל ההישג. "אני מאושר עד הגג, ומחכה בקוצר רוח להתחיל לאמן את דמבלה. עבדנו קשה מאוד כדי להחתים אותו, וכולנו נרגשים מאוד. הוא כשרון יוצא מהכלל", אמר טוכל. הציפיות היו גבוהות מאוד, אבל אפשר לומר שדמבלה הצליח להתעלות בכל זאת. היו שסברו כי תידרש תקופת התאקלמות קצרה לפני שהנער ייכנס לקצב, כי הרי הרמה בבונדסליגה גבוהה יותר בהשוואה לצרפת, והיתה מאחוריו עונה אחת בלבד בבוגרים. דמבלה חשב אחרת. עם צניעות, השקעה באימונים, חיוך על הפנים והמון ביטחון עצמי, הוא השתלב בהרכב בקלילות, כאילו שיחק כבר שנים בדורטמונד. פעם מימין, פעם משמאל, פעם במרכז – הוא תורם לקבוצה מכל עמדה.

דמבלה בישל כבר במשחקו הראשון בבונדסליגה, וכבש במשחקו השלישי. הוא הצטיין עם צמד אסיסטים בהופעת הבכורה בליגת האלופות, בניצחון 0:6 על לגיה וארשה. "אנחנו אוהבים את הכדרור שלו, את האומץ שלו, את המהירות שלו, את השליטה שלו בכדור. עוסמאן הוא שחקן שמשלב פעולות אישיות עם מסירות, ויש לו יכולת לפנות שטחים לחבריו, וגם למצוא שטחים עבור עצמו. תענוג גדול לעבוד איתו, ואנחנו מקווים לספק לו תנאים להתפתח בכיוון שהוא מעוניין בו", אמר טוכל כבר באוקטובר.

העונה המזהירה של דמבלה בגרמניה חיזקה, באופן טבעי, את ההבנה בברצלונה כי הצרפתי הוא השחקן הנכון עבורה. עם כל שבוע שחולף, שביעות הרצון רק מתגברת, כי דמבלה הוא סגן מלך הבישולים בבונדסליגה עם 12 אסיסטים, שני רק לאמיל פורסברג המופלא מלייפציג, לצד שישה שערים. הוא הפגין יכולת טובה ויציבה בליגת האלופות, תוך שהוא כובש ומבשל גם מול מונאקו ברבע הגמר, למרות ההדחה. ואתמול, אחרי מחצית ראשונה מאכזבת מבחינה אישית באליאנץ, הוא מצא את הכוח לשנות את המומנטום ולהביא לקבוצתו ניצחון, אולי בדרך לתואר הראשון בקריירה – כעת רק טאלב טואטחה ופרנקפורט עומדים בדרכו.

עוסמאן דמבלה שחקן בורוסיה דורטמונד. AP
התחנה הבאה: ברצלונה. עוסמאן דמבלה/AP

ברצלונה כבר מכינה את ההצעה

אבל האם דורטמונד באמת מסוגלת לשמור עליו למשך זמן? כלל לא מפתיע שברצלונה גיששה לגבי האפשרות לרכוש אותו כבר בינואר, והעיתון בילד דיווח בחודש שעבר שהיא סימנה שוב את הצרפתי כיעד מרכזי לקראת הקיץ. ההבנה של הקטלונים כי דמבלה הוא השחקן הנכון מבחינתם רק התחזקה, באופן טבעי, מאז הקיץ. ברור כשמש שבארסה זקוקה לסגל עמוק יותר בחלק הקדמי, והגיבוי לשלישיית MSN אינו מספק. ואולם, לא בטוח שהכוכב עצמו ימהר להגשים את החלום ולשתף פעולה עם ניימאר, כי הוא יודע שיש לכך מחיר לא קטן.

"אשחק בברצלונה בעתיד, אבל לא עכשיו, כי אני רוצה לשחק בהרכב כל שבוע", אמר דמבלה לא מכבר. כך גם הגיב מיכאל צורק, המנהל הספורטיבי של דורטמונד: "יום אחד הוא עשוי להגיע לבארסה, אבל לא בעונה הבאה. בינתיים הוא נשאר אצלנו". ההצהרות האלה יעמדו במבחן המציאות בעוד שבועות ספורים, ואוהדי בורוסיה מקווים שהן אכן נכונות. הם לא רוצים להיפרד מהקוסם עם שתי רגליים חזקות בדיוק באותה מידה אחרי עונה אחת בלבד. הם יודעים שדמבלה יכול להפוך לכוכב הגדול ביותר של הקבוצה, אפילו מעל אובמיאנג ומרקו רויס. והוא יחגוג אם יום הולדתו ה-20 רק בחודש הבא. מפחיד לחשוב לאילו גבהים הוא מסוגל להגיע. סילבסטרה חזה זכיה בכדור הזהב? אין סיבה שזה לא יקרה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully