וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבח השבדי: הכירו את אמיל פורסברג, מלך הבישולים של אירופה

16.4.2017 / 8:16

הקשר השבדי של לייפציג בישל 17 שערים העונה ומאיים על השיא של דה בראונה. השוורים הבטיחו אתמול העפלה לליגת האלופות, ופורסברג שהצטרף לפרוייקט עוד בליגה השניה ממש לא ממהר לעזוב

אמיל פורסברג שחקן ר.ב. לייפציג. AP
מאיים על השיא של דה בראונה. אמיל פורסברג/AP

קווין דה בראונה סידר אתמול אסיסטים ללירוי סאנה ולקון אגוארו ב-0:3 של מנצ'סטר סיטי בסאות'המפטון ועלה לראש דירוג המבשלים בפרמיירליג, אבל השיא שלו בבונדסליגה נמצא בסכנה אמיתית. הבלגי בישל 21 פעמים במדי וולפסבורג בעונת 2014/15 לפני שובו לאנגליה, וכעת מאיים אמיל פורסברג לחלוף על פניו. הקשר השבדי המחונן של לייפציג עלה ל-16 בישולים אחרי שסידר שער ליוסוף פולסן בניצחון 0:4 על פרייבורג, והוא הטבח המצטיין בכל הליגות הבכירות באירופה. למעשה, בגרמניה אפילו סופרים לו 17 בישולים בזכות הכדור החופשי מול שאלקה שהוביל לשער העצמי של סיאד קולאסינאץ. ובאמת, אין סיבה לא לכלול את המסירה הזו.

הבדלים אלה בחישוב עשויים להיות משמעותיים בספירה הסופית בכל הקשור לשיא, אבל פורסברג מתרכז בעיקר בתוצאות קבוצתו, והן פנומנליות בכל קנה מידה. האוהדים כה התרגלו לסנסציה של לייפציג, שההישג אתמול כמעט עבר מתחת לרדאר, אבל לייפציג הבטיחה מתמטית את ההעפלה לליגת האלופות, והפכה לקבוצה הראשונה אי פעם שעושה זאת בעונת בכורה בליגה בתולדותיה. ניצחון רביעי רצוף הגדיל את הפער מהרטה ברלין במקום החמישי ל-18 נקודות, והוא בלתי ניתן לסגירה כאשר נותרו חמישה מחזורים לסיום העונה. למעשה, בעוד באיירן מינכן כשלה בשני משחקי החוץ האחרונים, צימצמו השוורים את המרחק מהפסגה לשמונה נקודות, והם היחידים ששומרים על סיכוי קלוש להקדים את הבווארים בקרב על האליפות. הם עוד צריכים לארח את היריבה במחזור הלפני האחרון.

אמיל פורסברג שחקן ר.ב. לייפציג. Boris Streubel, GettyImages
הרכש האולטימטיבי של לייפציג/GettyImages, Boris Streubel

בשבדיה לא הבינו את המעבר ללייפציג

מעטים מאוד חזו את הנסיקה המטאורית של לייפציג בקיץ, והיא הפתיעה אפילו את אנשי המועדון עצמו. התוכניות היו שאפתניות מאוד, אך המטרה היתה להגיע לליגת האלופות באופן הדרגתי, כפי שפורסברג עצמו טען בתחילת 2015. "אתם עוד תראו שנשחק בליגת האלופות תוך חמש שנים", הוא אמר אז לתקשורת השבדית כאשר ספג ביקורת נוקבת על המעבר שנתפס במולדתו כהזוי. הקשר היה אז אחד הכוכבים החשובים במדי האלופה מאלמו, קיבל הצעות מליגות בכירות, וכבר שיחק בשלב הבתים בליגת האלופות. אפילו אביו לייף הודה שמעולם לא שמע על לייפציג לפני שהיא יצרה קשר עם בנו. מה לעזאזל יש לו לחפש בליגה הגרמנית השניה? השאלה הוצבה בפניו ללא הפסקה, ורבים ראו בבחירתו חוסר שאפתנות. הם טעו בגדול, כי לא העריכו נכון את הפרוייקט בניהולו של ראלף ראנגניק.

למעשה, העליה לשלב הבתים בליגת האלופות עם מאלמו ב-2014 היא שסידרה לפורסברג את המשך הקריירה. בדרך לשם, היא עברה את זלצבורג, אף היא חלק מקונצרן רד בול, וראנגניק שאחראי על שני המועדונים חזה אישית בביצועיו של הקשר שהבקיע שער חוץ קריטי באוסטריה וכיכב גם בגומלין. זה היה הרגע בו הוחלט שהוא הרכש האולטימטיבי עבור השוורים, והמשא ומתן הושלם בהצלחה תוך חודשים ספורים. כבר בינואר 2015 היה פורסברג במזרח גרמניה, מפזר חיוכים ושופע אופטימיות. ההתאקלמות לא היתה מיידית, ובאותה עונה פיספסה לייפציג עליה לבונדסליגה, אבל אשתקד החלום התגשם, ולפורסברג היה חלק מרכזי בהישג ההיסטורי – הוא כבש שמונה שערים ובישל שבעה נוספים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מאמן ליברפול יורגן קלופ. AP
מאמן ליברפול יורגן קלופ/AP

קלופ רצה אותו באנפילד

בגרמניה אוהבים לשנוא את לייפציג ומגדירים אותה כמועדון מלאכותי, אבל אי אפשר לא להעריך את האסטרטגיה שלה. על אף שאין לה מגבלות תקציביות, היא לא חיזקה את הסגל בכוכבים מוכרים. שני צעירים מבטיחים – החלוץ טימו ורנר משטוטגרט והקשר הגינאי נאבי קייטה שעשה את הדרך הטבעית מזלצבורג – הגיעו, אולם השלד שהבטיח את העליה נשמר, ובראשו ניצב פורסברג. השבדי קיבל מהמאמן החדש ראלף הזאנהוטל תפקיד חופשי בקישור ההתקפי, נע ללא הפסקה לרוחב המגרש, והכשרון העצום שלו התפרץ במלוא הדרו.

כבר בסיבוב הראשון היו לפורסברג חמישה שערים ותשעה בישולים, בעוד לייפציג הובילה את הטבלה במשך מחזורים ארוכים. מהירותו הסוחפת של השבדי קל הרגליים, ויכולתו הפנומנלית לראות את כל המגרש תוך כדי ריצה ולנווט את הכדור למקומות הנכונים, שבו לבבות והציתו את הדמיון. הן גם משכו תשומת לב מצד מועדוני הפאר, וליברפול סימנה אותו כיעד מועדף לחיזוק כבר בינואר. אוהדי לייפציג חששו שההופעה האומללה במשחק העונה מול באיירן באליאנץ ארנה, בו הורחק השבדי אחרי חצי שעה בגין עבירה חסרת אחריות והרס את ההתמודדות בדרך לתבוסה 3:0, עלולה להיות האחרונה שלו במדי השוורים. הם דאגו לשווא. לרוע מזלו של יורגן קלופ, ללייפציג לא היתה כל כוונה למכור את הנכס החשוב, והכוכב עצמו ממש לא מיהר לשום מקום.

שחקני נבחרת שבדיה זלאטן איברהימוביץ', ויקטור לינדלוף. AP
הכי רחוק מזלאטן/AP

שונה ב-180 מעלות מזלאטן

במקום להסתחרר ולהתפתות למעבר, האריך פורסברג את החוזה בלייפציג עד 2022 והשקיע כהרגלו מאמץ עליון באימונים. הוא התגבר על הטראומה המנטלית של ההרחקה, וכאשר שב מהשעיה הפגין יכולת גבוהה אפילו יותר. בשמונה המשחקים האחרונים, יש לפורסברג שלושה שערים ושמונה אסיסטים. למעשה, הוא חתום על שישה בישולים בארבעה המשחקים האחרונים שהבטיחו סופית את העליה לליגת האלופות, והאזנהוטל לא מפסיק להתפעל. "בחודשיים האחרונים, אמיל בלתי ניתן לעצירה", אומר המאמן.

הבטחון העצמי שלו כל כך גבוה שהוא מנסה מהלכים לא שגרתיים. במשחק במיינץ לפני שבועיים, סיפק פורסברג בישול מטורף בעקב לנגיחה של מרסל סאביצר האוסטרי, והנגיעה הזו הזכירה לרבים את הסגנון של זלאטן איברהימוביץ'. "ראיתי אותו עושה דברים כאלה מקרוב", אמר הקשר, ובשבדיה מקווים שפורסברג בן ה-25 יקח את המושכות מהחלוץ שפרש מהנבחרת בתום הפיאסקו ביורו 2016 ויהפוך למנהיג של הדור החדש. הוא בדרך הנכונה לעשות זאת, וזו תהיה מנהיגות מסוג אחר בתכלית, כי אופיו של פורסברג שונה ב-180 מעלות מזה של זלאטן.

צנוע ונעים הליכות, פורסברג לא אוהב לדבר על עצמו, ועיתונאים שבדים טוענים שהוא מרואיין משעמם למדי. אחד מהם אפילו קרא לו "אני אוהב לשחק כדורגל", כי זה היה המשפט השכיח ביותר בפיו של הקשר. פורסברג דווקא התלהב, כי זה הלם אותו. הוא הרי בא ממשפחה של כדורגלנים. סבו לנארט, שכונה פופה, היה קיצוני עם שליטה נהדרת בכדור שכיכב בסונדסבאל. אביו לייף, שזכה לכינוי "פופה הקטן", היה חלוץ מרכזי שהפך לאגדה בעיר בזכות 143 שערים בשני עשורים, וסונדסבאל לא משתמשת יותר בחולצתו מספר 10, שתלויה בגאווה באיצטדיון הקטן.

אמיל פורסברג שחקן נבחרת שבדיה. רויטרס
"לייפציג יודעת היטב איזה יהלום יש בידיים. היא מאמינה שפורסברג, אשר מעורב ישירות ב-25 מ-55 השערים שכבשה הקבוצה בבונדסליגה, יסייע לה להפוך לכוח משמעותי לא רק בגרמניה אלא גם בזירה הבינלאומית"/רויטרס

דור שלישי לשושלת

אמיל, דור שלישי לשושלת, קיבל את הכינוי מיני-פופה, וטוען בהומור שבנו ייקרא מיקרו-פופה. "ירשתי את המהירות של אבא ואת הטכניקה של סבא", הוא נוהג לומר, אבל התכונה הבולטת ביותר בצעירותו היתה ההתמדה באימונים. הוא תמיד הגיע ראשון, עזב את המגרש אחרון, ושידרג את היכולות ללא הפסקה. העובדה כי אישתו, שאנגה חוסיין, היא כדורגלנית טובה בזכות עצמה שמשמשת המבקרת הקשה ביותר שלו, תרמה רבות לשיפור המקצועי. בזכות העבודה הקשה הוא הגיע למאלמו ולנבחרת, וכעת מוכן לכבוש את העולם עם הקבוצה שהיתה אלמונית לחלוטין מחוץ לגרמניה עד לפני שנה.

לייפציג יודעת היטב איזה יהלום יש בידיים. היא מאמינה שפורסברג, אשר מעורב ישירות ב-25 מ-55 השערים שכבשה הקבוצה בבונדסליגה, יסייע לה להפוך לכוח משמעותי לא רק בגרמניה אלא גם בזירה הבינלאומית. היא הקדימה את לוח הזמנים שהגדיר השבדי בשלוש שנים, מוכנה לאתגר החדש, וזה העיתוי המושלם עבור הקשר. אם השיפור המסחרר בביצועיו יימשיך, פורסברג מסוגל להפוך לאחד הכוכבים הגדולים ביבשת, וזאת מבלי לעזוב את לייפציג. הוא הפנים של הפרוייקט, וקשה לחשוב על דמות חיובית יותר עבור המותג המצליח בהתהוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully