וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכת הפתיל הקצר: האם אליסון דוס סנטוס יכול להצליח במכבי חיפה?

אתלט אדיר ומוערך שמשתפר כל הזמן, אבל גם שחקן שנוטה להסתבך. "הבלם הכי מהיר בליגה", אך גם "אחד שמתקשה לקבל הערות". האם מכבי חיפה תדע לביית את אליסון דוס סנטוס? השיחה עם מולנסטיין, הקשר החם עם בוקולי והמסר לאבי לוזון - הכול על הבלם המיועד של הירוקים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: מתן חדד

בווידאו: נועם שוהם בפרויקט "תלויים" של וואלה! ספורט

לקראת חלון ההעברות של חודש ינואר 2016, החלו במכבי פתח תקוה לבחון אילו שינויים צריך לעשות. באותן שיחות היו כאלה שהעלו את האופציה להיפרד מאליסון דוס סנטוס, הבלם הברזילאי שהגיע לקבוצה רק כמה חודשים קודם לכן. הברזילאי אמנם לא נחשב לפלופ, אבל עבור חלק מאנשי הקבוצה היווה את החוליה החלשה בשלישיית הבלמים שכללה גם את קסאבייה תומא ואת עומר דנינו. אליסון התקשה לתפקד למרות שיטת שלושת הבלמים של בן שמעון, שפעמים רבות חיפתה על הטעויות שלו. במלאבס בדקו אופציות אחרות, אך בסופו של דבר החליטו להשאיר את הברזילאי ולתת לו עוד הזדמנות להוכיח את עצמו.

"אין ספק שבעונה שעברה אליסון היה פחות בולט", אומר גורם במועדון, "אבל גם אין ספק שבעונה הקודמת היו לו יותר טעויות לעומת העונה. מתברר שהטעות היחידה שעשינו היא שלא הכנסנו אופציה להארכת החוזה בשנתיים נוספות. העונה, הוא חף כמעט לחלוטין מטעויות".

ובעונה הבאה הוא כבר יהיה במקום אחר, ככל הנראה במכבי חיפה. אז מה מקבלים הירוקים? בלם שרוצה להוכיח את עצמו כל פעם מחדש, אתלט אדיר ושחקן מהיר מהסוג שבחיפה לא ראו הרבה זמן, או שמא כזה שלוקה בצד הטכני, מתקשה לקבל הערות וניחן בפתיל קצר? לפי השנתיים של אליסון בישראל, כל התשובות נכונות.

עוד בנושא:

מכבי פתח תקוה, ללא אליסון המושעה, אצל מכבי תל אביב, (שבת, 20:30, ספורט1)
מכבי חיפה, עם כמה שינויים מעניינים בהרכב, מחכה לבני סכנין (שבת, 18:00, ספורט1)

שחקן מכבי חיפה, סאן מנחם, מול שחקן מכבי פתח תקוה, אליסון דוס סנטוס. אדריאן הרבשטיין
אתלט אדיר, בלם מהיר מאוד, אבל גם נוטה להסתבך. אליסון דוס סנטוס/אדריאן הרבשטיין

כדי לחקור את השינוי מאותן מחשבות על פרידה, שהחלו בנובמבר 2015, צריך לקפוץ שנה אחת קדימה. בנובמבר 2016, בניגוד גמור למה שקרה שנה לפני כן, דוס סנטוס בן ה-26 הפך לשם החם בישראל. אז נודע כי מכבי חיפה עוקבת אחר הבלם ותנסה לצרפו בקיץ. המנהל הספורטיבי טור כריסטיאן קרלסן הגיע לצפות במשחק של מכבי פתח תקוה כשבפנקסו היו שלושה שמות: דור אלו, גידי קאניוק ובראש הרשימה - דוס סנטוס. לאחר המשחק, קרלסן והמאמן דאז רנה מולנסטיין החליטו: הוא הבלם שימנף את מכבי חיפה. בחיפה לא הסתפקו במחשבות ועברו למעשים. שם החלו לגשש האם מכבי פתח תקוה תהיה מוכנה למכור את הברזילאי, אבל זו הטילה וטו על מעבר קרוב והודיעה שלא ישוחרר עד תום העונה.

בחיפה גילו שללוזונים אין אופציה להארכת החוזה והחליטו לצרפו בקיץ. בינתיים, הוחתם הולמאר איולפסון האיסלנדי לארבע וחצי שנים. אבל אם מישהו חשב שהירוקים מהכרמל ויתרו על הברזילאי, הגיע המשחק בין שתי הקבוצות ב-14 בינואר והוכיח אחרת. עם השריקה לסיום ניגש מולנסטיין המאוכזב מההפסד 2:0, לדוס סנטוס והודיע לו: בעונה הבאה תשחק במכבי חיפה. "העובדה שמכבי חיפה סימנה אותו כבר בחודש נובמבר כמועמד המוביל לאייש את עמדת הבלם בעונה הבאה, מעידה על גרף השיפור שלו בישראל", מסבירים בסביבתו של הבלם.

דוס סנטוס הנרגש סיפר על השיחה לחבריו לקבוצה ומאז היה ברור שהשידוך בין הצדדים קרוב מתמיד. בפתח תקוה נלחצו. כמה שבועות לאחר הגישושים מצד מכבי חיפה, נקבעה פגישה בין השחקן לאבי לוזון. דוס סנטוס דחה את הפגישה, אבל מאוחר יותר התייצב במשרדו של לוזון והודיע: לא מתכוון להישאר בישראל. פתח תקוה ניסתה לפתות אותו באמצעות חוזה עתק, ביחס למה שמשלמת הקבוצה כמובן – 180 אלף דולר לעונה בחוזה לשלוש שנים. דוס סנטוס חשב, נפגש שוב עם לוזון, והודיע כי ישנה בעיה שמונעת ממנו להמשיך לשחק בישראל – אשתו. זו הודיעה כי השניים החליטו לעזוב באופן מיידי את ישראל ואינה מעוניינת לחיות כאן. "אם אשחק בישראל, אתן לכם זכות ראשונים", הבטיח הברזילאי באותה פגישה.

במכבי חיפה קראו את הכותרות וחששו. הם פנו שוב לאליסון, והגישו הצעה גבוהה - חוזה לשלוש שנים, 300 אלף יורו בעונה. אחרי מחשבות רבות, הברזילאי הודיע לנציגיו כי הוא רוצה להפוך בעונה הבאה לבלם המוביל של מכבי חיפה, לצד גארי קגלמאכר כמובן. לדוס סנטוס, יש לציין, יש כבר חברים בישראל. אחד מהם הוא עוזר המאמן של מכבי חיפה – גוסטבו בוקולי הברזילאי. הנשים חברות טובות, ולאחרונה קיבל דוס סנטוס הצעה להתארח בביתו. בעקבות הכותרות על מועמדותו לחיפה, הברזילאי ביקש מלוזון אישור, ובמועדון אישרו לו, מתוך הנחה שבוקולי אינו קשור למגעים עם השחקנים. בארוחה עצמה נכח גם שחקן הפועל תל אביב, ולפי אנשים שהיו בה נושא החוזה לא עלה על הפרק. "נושא השכר של דוס סנטוס סגור עוד לפני. העניין היחיד הוא ה'אוקיי' האחרון מאשתו לגבי העסקה. כרגע, לפי מה שאני מבין, יש אישור סופי והוא אמור לחתום בקרוב", אמר מקורב לעסקה.

אליסון דוס סנטוס עם אשתו. אינסטגרם, צילום מסך
מחכים לאישור של האישה. אליסון דוס סנטוס עם רעייתו/צילום מסך, אינסטגרם

הרומן של דוס סנטוס עם ישראל החל בקיץ 2015. בלם קבוצת אינדפנדנטה לימיירה, מליגת מחוז סאו פאולו בברזיל, הגיע להתרשמות במכבי פתח תקוה יחד עם הקשר ג'ברסון "טקו" דוס סנטוס (אין קשר משפחתי). אחרי זמן קצר, החליט המאמן דאז רן בן שמעון שהבלם מתאים לו וביקש להחתימו. ההתחלה, כפי שסיפרנו קודם, לא הייתה מזהירה. דווקא תומא הצרפתי נחשב לבלם הבכיר בקבוצה. למרות זאת, בדבר אחד דוס סנטוס בלט כבר מהרגע הראשון - יכולת ההתאוששות שלו והאתלטיות המדהימה. אחרי אחד המשחקים הראשונים של הקבוצה, הגיע דוס סנטוס לאימון ביום ראשון והפתיע את אנשי הצוות המקצועי עם בקשה לא אופיינית: "אני רוצה להתאמן עם השחקנים שלא שיחקו, ולא באימון שחרור". בצוות הפיזיולוגי סירבו, דוס סנטוס עוד ניסה להתווכח וגם באימון השחרור עצמו רץ ספרינטים, ניתר לגבהים ולמעשה הראה שהוא לא באמת צריך זמן התאוששות. "יש לו יכולות שנראות לפעמים על אנושיות בכל מה שנוגע לצד הפיזי והאתלטי", מדגיש גורם בצוות המקצועי. "הוא תמיד רוצה להתאמן בלי שחרור. יש לו יכולת התאוששות מדהימה".

דבר נוסף שבולט אצל הבלם וקיבל העונה משנה תוקף זה הפיזיות והמהירות שלו. על פי נתוני ה-GPS של מנהלת הליגה ושל הקבוצה, דוס סנטוס מוביל בכל מה שנוגע לפעולות לחימה ורץ קרוב ל-11 ק"מ בממוצע במשחק, כשהוא נחשב לאחד השחקנים, ובטח הבלמים, המהירים בליגה. "הוא הכי מהיר בקבוצה", קובע שחקנה של מכבי פתח תקווה עד ינואר האחרון, מוחמד כליבאת, שנחשב בעצמו לשחקן מהיר מאוד. "הוא יותר מהיר ממני, ללא ספק. הוא שחקן טוב מאוד, בלם שיגיע לרמות הגבוהות ביותר". גם קאסיו פרננדס מעירוני קרית שמונה ממשיך את הקו: "הוא מאוד פיזי ומאוד מהיר. אני לא מכיר אותו אישית למרות ששנינו ברזילאים, אבל הוא בלם טוב מאוד".

עם כל היתרונות הללו הגיע דוס סנטוס לעונה הנוכחית כשלצדו בלם חדש, קרלוס קוויאר. מהרגע הראשון היה ברור שהחיבור בין השניים הוא בינגו. הספרדי הוותיק הביא איתו את הניסיון והטכניקה, בעוד דוס סנטוס הפך לזה "שמטאטא" את התקפות היריבה. "השנה הקבוצה מפעילה לחץ גבוה והמהירות של דוס סנטוס, כמו גם ראיית המשחק שלו ומשחק הראש, הביאה לכך שהוא הבלם הטוב בליגה", טוען גורם בפתח תקוה. "אין ספק שהחיבור עם קרלוס נתן לו הרבה".

מוחמד כליבאת שחקן מכבי פתח תקוה (ימין) עם אליסון דוס סנטוס. אדריאן הרבשטיין
"הוא יותר מהיר ממני". מוחמד כליבאת, מימין, עם אליסון דוס סנטוס בעונה שעברה/אדריאן הרבשטיין

בחיפה אמנם מרוצים מאוד ממה שראו בעונה האחרונה אצל הרכש המיועד, אך גם שם מבינים שיש שתי בעיות עיקריות שגיא לוזון יצטרך לתת עליהן את הדעת. הראשונה היא היכולת הטכנית של השחקן. "אין ספק שבחיפה מניעים כדור מההגנה ופה יש לאליסון בעיה כי הוא נלחץ כשלוחצים אותו", מסביר גורם במכבי פתח תקוה. "אם יש משהו שיכול לפגוע בו בחיפה זה הדבר הזה". "הוא לא הכי טכני שיש", מוסיף קאסיו. "יש לו מה לשפר בעניין הזה, אבל הוא מחפה על כך ביתרונות שלו ואני חושב שהוא בלם טוב מאוד".

העניין השני, זה שעלה לכותרות בשבוע שעבר, הוא הפתיל הקצר של הבלם. דוס סנטוס, כך מעידים במכבי פתח תקוה, מתקשה לקבל הערות על יכולתו, בייחוד אם הן מגיעות משחקנים אחרים ובצעקות. בעונה האחרונה הוא נקלע לכמה ויכוחים עם שחקנים שנגמרו בצעקות, אך גם היה מעורב בשתי תקריות כאלו שמעידות על "הפוטנציאל שלו להסתבך", גם בהמשך.

בתקרית הראשונה העיר קובי רפואה לשחקן וזה ענה לו, רפואה המשיך להעיר ודוס סנטוס כבר ענה בתקיפות והרגיז מאוד את המאמן. למרות הכעס של רפואה, הוא החליט להבליג ונתן לבלם להמשיך כרגיל. התקרית השנייה, והחמורה יותר, הייתה עימות של הבלם עם לירוי צעירי - עימות שהגיע לאלימות פיזית. דוס סנטוס הלם בו באגרופים, רפואה השעה והוא נקנס בוועדת המשמעת, בנוסף להארכת ההשעייה עד יום ראשון. "הוא אהוב מאוד בחדר הלבשה", מגן כליבאת על הבלם, "אבל אין ספק שלא קל לדבר איתו אחרי שמעירים לו והוא לוקח את זה קשה".

"להפוך אותו לבעייתי זה לשקר", מבהיר אחד מאנשי מכבי פתח תקוה, "אבל אין ספק שיש לו פתיל קצר שיצטרכו לטפל בו. צריך לזכור שהוא הגיע משכונות לא פשוטות בברזיל ויש לו דם 'דרום אמריקאי'. אם יידעו איך לגשת אליו, הקבוצה הבאה שלו תיהנה מבלם מצוין".

שחקן מכבי פתח תקוה, אליסון דוס סנטוס. קובי אליהו
"הוא אהוב מאוד בחדר ההלבשה, אבל לא קל לדבר איתו אחרי שמעירים לו". אליסון דוס סנטוס/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully