וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השועל של הבונדסליגה: אנדריי קרמאריץ' פורח בהופנהיים בדרך לליגת האלופות

5.4.2017 / 14:00

הוא הוגדר כפלופ בלסטר, אבל הקרואטי שמחשיב את עצמו כ"מספר תשע וחצי" מצא את מאמן חלומותיו. יחד איתו, הם העלו את הופנהיים מהמקום האחרון בתחילת 2016 לעליה כמעט בטוחה לליגת האלופות העונה. אפילו באיירן מינכן נכנעה להם

אנדריי קרמאריץ', הופנהיים. AP
בשמיים. אנדריי קרמאריץ' חוגג עם באיירן/AP

זו היתה ככל הנראה התרומה הדלה ביותר של שחקן כלשהו לאליפות בתולדות הכדורגל העולמי. שלושה הפסדים בלבד היו ללסטר בעונה שעברה, ואנדריי קרמאריץ' הקרואטי היה שותף לשניים מהם. הוא נכנס כמחליף לקראת הסיום כאשר השועלים הובסו 5:2 על ידי ארסנל ונכנעו 1:0 לליברפול באנפילד, דרך על הדשא במשך 22 דקות במצטבר - ואלה היו הרגעים הבודדים שלו במדי השועלים אשתקד. עם ג'יימי ורדי ושינג'י אוקזאקי בכושר שיא, לא היה לו מקום בתוכניות של קלאודיו ראניירי, והמאמן המליץ לו לחפש קבוצה אחרת באמצע העונה.

"אנדריי בחור פנטסטי וחלוץ מצוין, אבל הוא זקוק לדקות משחק, והוא לא יקבל אותן אצלי. כדאי לו לעזוב כדי להיות בסגל נבחרתו ביורו 2016", אמר האיטלקי, וכך הסתיימה הקדנציה של הרכש היקר ביותר בתולדות לסטר דאז. קרמאריץ' הגיע לאנגליה בינואר 2015 תמורת 10 מיליון ליש"ט כאשר לסטר היתה עמוק במקום האחרון, והוגדר כחבל ההצלה שלה. בפועל, הקרואטי כבש רק פעמיים במסע ההישרדות שהנהיג המנג'ר נייג'ל פירסון, ולא היה משמעותי במיוחד. התאקלמותו היתה קשה, והמצב רק החמיר כאשר הקבוצה יצאה לדרך חדשה ומפוארת עם ראניירי. אלא שהוא למד לא לפחד מקרבות תחתית, ולכן הבחירה הבאה שלו היתה דומה.

עוד בנושא

הופנהיים הפתיעה את באיירן מינכן עם 0:1 משער של קרמאריץ'
מאמן הופנהיים חגג: "כל מה שביקשתי הוא תעוזה"

אנדריי קרמאריץ', לסטר סיטי, מול מישל וורם, טוטנהאם. AP
בין התחתית לצמרת. קרמאריץ' במדי לסטר/AP

"יש נקודות דמיון בין הופנהיים ללסטר"

ממובילת הפרמיירליג הצטרף קרמאריץ' בהשאלה לנועלת הטבלה בבונדסליגה. היום קצת מוזר להיזכר בכך, אבל לפני קצת יותר משנה היתה הופנהיים במקום האחרון בגרמניה, ואוהדים רבים מאוד במדינה, אשר סולדים מהקבוצה אותה הם מגדירים כ"מלאכותית" ייחלו לירידתה. המהפך שחל מאז מזכיר במידה מסוימת את הסנסציה של לסטר, וכעת דוהרת הופנהיים ללא מעצורים להעפלה היסטורית לליגת האלופות. "כן, אפשר לזהות קווי דמיון בין המקרים", חייך לאחרונה קרמאריץ' כאשר נשאל בנושא, אבל בעונה שעברה הוא לא חשב על כך אפילו בחלומותיו הפרועים ביותר. "הישארות בליגה תהיה האליפות שלנו", הוא הכריז אז.

המטרה הזו הושגה בעיקר בזכות יוליאן נאגלסמן. הופנהיים תכננה לקדם אותו מאימון הקבוצה הצעירה לתפקידו בסגל הבכיר רק בקיץ 2016, אבל הבעיות הבריאותיות של הוב סטיבנס ההולנדי הכריחו אותה לזרז את המהלך, ונאגלסמן הפך למאמן הצעיר ביותר בתולדות הבונדסליגה בגיל 28. קרמאריץ' סייע לו לפתוח ברגל ימין יומיים בלבד אחרי המינוי, כאשר כבש במשחק הבכורה של הבוס החדש את השער בתיקו 1:1 מול ברמן. היה זה הכיבוש הראשון שלו בהופנהיים, ומאז הקשר בין השניים רק הלך והתחזק.

נאגלסמן העניק לקרואטי טיפים חשובים לשיפור משחקו, לימד אותו ליטול חלק יעיל יותר במשימות ההגנתיות, נתן לו חופש פעולה בתפקיד החלוץ השני, וקיבל את התמורה ההולמת למאמציו. קרמאריץ' כבש חמישה שערים בסיבוב השני בעונה שעברה, כאשר הופנהיים שרדה בליגה על חודה של נקודה, ויכולתו שכנעה את המועדון לרכוש את כרטיסו מלסטר באופן מלא תמורת 10 מיליון יורו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
יוליאן נאגלסמן מאמן הופנהיים. רויטרס
מגשים לקרמאריץ' את החלום. נאגלסמן/רויטרס

מחפש שילוב בין לבנדובסקי לגצה

איש לא הצטער על כך לרגע, כי העונה הסקורר קורע רשתות בעונה סנסציונית של הקבוצה. אחרי בצורת קלה בת חודשיים בשלהי 2016, שלא הפריעה להופנהיים להשיג תוצאות מעולות, הוא נכנס להילוך גבוה בתחילת הסיבוב השני. אתמול השתווה קרמאריץ' לסנדרו ואגנר כמלך שערי הקבוצה עם 11 כיבושים בזכות הטיל לרשת של באיירן מינכן, וסידר לה ניצחון ראשון אי פעם על היריבה המפוארת. סוון אולרייך, שמחליף את מנואל נוייר הפצוע בין הקורות של באיירן, הגיב באיחור, וסביר להניח ששוער נבחרת גרמניה היה מצליח לעצור את הכדור, אבל זה לא ממש משנה. הביצוע של קרמאריץ' הדגיש, ולא בפעם הראשונה, את המשחק המגוון שלו.

רק לפני שני מחזורים הוא כבש את שער השבוע בבונדסליגה עם טיל מופלא לחיבורים של פרייבורג, ובאופן כללי יש לו נטייה לנדוד מחוץ לרחבה ולהשתתף בבניית המהלכים בקישור בזכות קריאת המשחק המשובחת. לכן נוח לו לשחק עם חלוץ מרכזי טהור כמו ואגנר, והקרואטי עצמו מגדיר את תפקידו האופטימלי כ"מספר תשע וחצי". לפני מספר שנים, הוא טען כי הוא שואף להיות שילוב של רוברט לבנדובסקי ומריו גצה, והוא מיישם את החלום בעזרתו של נאגלסמן. לכן גם התקופה הארוכה בה לא מצא את הרשת לקראת סוף הסיבוב הראשון לא הדאיגה אותו - הוא עדיין הרגיש כי תרומתו למשחק הקבוצתי היתה טובה.

שחקן נבחרת קרואטיה בשנת 1998 דאבור סוקר. Michel Euler, AP
בעקבותיו? דאבור שוקר/AP, Michel Euler

היורש של שוקר?

מבחינת קרמאריץ', מדובר בשינוי מהותי בהשוואה למטרותיו בתחילת דרכו. המודל האולטימטיבי שלו לחיקוי, כאשר צמח באקדמיה של דינמו זאגרב, היה דאבור שוקר, אולי גדול החלוצים של קרואטיה בכל הזמנים. אנדריי היה בן שבע כאשר סקורר ריאל מדריד לשעבר הוכתר כמלך השערים במונדיאל 1998, והוא נדבק בחיידק. הוא הקפיד לספור אישית את כל השערים שכבש בקבוצות הילדים והנוער, והמספר הסופי עומד לטענתו על 452. כשרונו בלט למרחקים, הוא הוגדר כאחת ההבטחות הגדולות במועדון, ובשלב מסוים רצה רוברט פרוסינצ'קי להפוך אותו לשחקן הקרואטי הראשון בליגה הסרבית, בהיותו מאמן הכוכב האדום בלגראד. זדראבקו מאמיץ', הבעלים השערורייתי של דינמו, דחה את ההצעה בבוז.

ואולם, באופן ביזארי למדי, קרמאריץ' מעולם לא קיבל הזדמנות הולמת במועדון הפאר הקרואטי שגידל אותו. המאמנים העדיפו משום מה לסמוך על שחקנים ותיקים יותר, והדבר לא השתנה אפילו אחרי השאלה מוצלחת בקבוצת הבת לוקומוטיבה. כאשר גילה קרמאריץ' עם שובו לדינאמו בקיץ 2013 שהוא צפוי להמשיך להיות מסופסל, תסכולו היה עצום, והוא לא היסס לספר על כך ברבים בראיונות בתקשורת. התגובה לא איחרה לבוא - מאמיץ' זעם על השחקן הסורר והציב אותו ברשימת ההעברות. רייקה, שבנתה סגל במטרה להתמודד עם דינאמו על בצמרת, קפצה על המציאה והחתימה אותו תמורת כמיליון יורו בלבד.

מבחינת זאגרב, שיודעת בדרך כלל לעשות כסף טוב בשוק ההעברות, מדובר בפספוס מוזר ולא אופייני, אבל החלוץ נהנה עד הגג. ברייקה הוא מצא מאמן שהעריך את כישוריו, מטיאז' קק הסלובני, ופרץ בסערה לתודעה עם 37 שערי ליגה תוך שנה וחצי. מאמן הנבחרת דאז ניקו קובאץ' זימן אותו לסגל, ואף העניק לו את המחמאה הגדולה מכולן כאשר הישווה את הכוכב הצעיר לשוקר. "הוא חלוץ בחסד", אמר קובאץ', אבל דווקא הכדרור המיוחד של קרמאריץ' תפס את עינו במיוחד: "ההטעיות שלו מדהימות, וזו תכונה נדירה. הוא לא סתם עובר את השחקנים שמולו, אלא מוציא אותם לחלוטין משיווי משקל". ואכן, התרגיל שביצע קרמאריץ' על לי אדי, המגן הגאנאי האומלל של דינאמו במשחק הצמרת, הפיל את היריב על הדשא וגרם לקרע ברצועות ברכו.

אנדריי קרמאריץ', הופנהיים. GettyImages
חזק מספיק מנטלית. אנדריי קרמאריץ'/GettyImages

גם המונדיאל מחכה לו

קצב התקדמותו היה כה מהיר, וההופעות בליגה האירופית כה מרשימות, שבינואר 2015 קבוצות גדולות רבות חשקו בשירותיו. צ'לסי הביעה עניין לא מבוטל, אבל קרמאריץ', שלמד בזאגרב עד כמה חשוב לו לשחק באופן קבוע, ממש לא רצה לקבור את עצמו על הספסל אצל ז'וזה מוריניו בסטמפורד ברידג'. לכן הוא העדיף את לסטר אשר ראתה בו סוג של מושיע. זה היה הימור מושכל ונבון, אך לצערו של קרמאריץ' העסק לא הלך לפי התוכניות. ייתכן שאפילו בצ'לסי הוא היה משחק יותר מאשר אצל השועלים, ובאנגליה מיהרו להגדיר אותו כפלופ.

התוויות האלה נוטות להיות מוגזמות, ושנה בעייתית אחת ממש לא צריכה לפגוע בביטחון העצמי של שחקן. קרמאריץ' היה חזק מספיק מנטלית כדי להמשיך להאמין בכישוריו, והבחירה בהופנהיים הוכיחה שהוא לא איבד את הכיוון אלא חיפש שוב קבוצה צנועה יחסית בה יוכל לצמוח ולהתפתח. הפעם המזל האיר לו פנים, והוא פגע בינגו - אפילו יותר מהתקוות המקוריות. עכשיו, בגיל 25, השמיים הם הגבול מבחינתו, והחלוץ המיוחד הזה רק ממשיך להשתפר. בעונה הבאה הוא עשוי להלהיב גם בליגת האלופות, ולאחר מכן ממתין לו גם המונדיאל.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully