וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלה הזאהה: האם ווילפריד זאהה יהיה הפספוס של נבחרת אנגליה?

2.4.2017 / 14:00

בעונתו הטובה בקריירה, ווילפריד זאהה מוביל את מסע ההישרדות של קריסטל פאלאס, בעוד בממלכה דנים בעיקר בעריקתו לנבחרת חוף השנהב. האם הוא מסוגל למצות את הפוטנציאל, ומה ניתן ללמוד מהתקופה האיומה במנצ'סטר יונייטד?

ווילפריד זאהה במדי נבחרת אנגליה הצעירה. GettyImages
מאוחר מדי לתקן את העוול. זאהה במדי הנבחרת הצעירה של אנגליה/GettyImages

ההגנה המהוללת של צ'לסי ספגה חמישה שערים בלבד ב-10 משחקי ליגה בסטמפורד ברידג' מאז המעבר המפורסם למערך עם שלושה בלמים בתחילת אוקטובר. כולם הסתיים בניצחונות. ווילפריד זאהה פיצח אותה פעמיים תוך שלוש דקות. תחילה הוא הכניע את טיבו קורטואה בעצמו, מיד לאחר מכן סידר אסיסט נפלא לכריסטיאן בנטקה, וקריסטל פאלאס חזרה מפיגור מוקדם כדי להשיג 1:2 יוקרתי בדרבי הקטן של לונדון ולהתרחק עוד קצת מהתחתית הבוערת. כל הליגה ייחלה למעידה של הכחולים, וסמלי שהשחקן המדובר ביותר בתקופה האחרונה סיפק את הסחורה. כעת באנגליה מתוסכלים עוד יותר מהפספוס.

לפני שבוע עלה שמו של זאהה לכותרות כאשר הבקיע שער מרהיב בסלאלום אישי בניצחון חוף השנהב על רוסיה. אמנם היה זה רק משחק ידידות, אבל הביצוע המלוטש, שהיה מנוגד לחלוטין ליכולת הפושרת של נבחרת אנגליה, העלה את השאלה הנוקבת – למה לעזאזל אפשרו לקיצוני המוכשר לערוק לשורות הפילים? הרי הוא היגר ללונדון בגיל ארבע, ייצג את אנגליה הצעירה, בין היתר ביורו 2013 בישראל, ולבש פעמיים את מדי הנבחרת הבוגרת במפגשי רעים בעידן רוי הודג'סון. והנה, דווקא עכשיו, כאשר הוא מפגין כושר טוב וראוי לזימון, זה כבר מאוחר מדי.

עוד בנושא:

אמש באנגליה: זאהה כבש ב-1:2 המפתיע של פאלאס על צ'לסי
עוד אתמול: 1:3 לליברפול על אברטון, מאנה, קוטיניו ואוריגי כבשו
מוריניו התפרץ על כתב ה-BBC, עימות חריף בין קומאן ליורגן קלופ

ווילפריד זאהה, קריסטל פאלאס. AP
גם אילן שירר צחק עליו. זאהה חוגג/AP

"ברזיל לא היתה מפספסת שחקן כזה"

"אם אין לשחקן 100 אחוזים של תשוקה לשחק עבור אנגליה, אני לא בטוח שאנחנו זקוקים לו", טען גארת' סאות'גייט. הטענה ממש לא מצאה חן בעיני זאהה, שיצא בהצהרה ארוכה באמצעות סוכנו. "תשוקתו לא צריכה להיות מוטלת בספק באופן פומבי בגלל ההחלטה שקיבל"

יו"ר פאלאס, סטיב פאריש, הוביל את הביקורת. "ווילפריד לא קיבל אהבה מההתאחדות האנגלית, ומאכזב מאוד שאיבדנו אותו. הוא רק חיכה וחיכה לטלפון שלא הגיע. ברזיל לא היתה מפספסת שחקן כזה", הוא אמר. המאמן הלאומי גארת' סאות'גייט, שהוזעק רק בספטמבר במקומו של סם אלרדייס וקיבל את המינוי הקבוע בנובמבר, נדרש לתת הסברים. הוא סיפר כיצד נפגש עם זאהה כבר בימיו הראשונים בתפקידו החדש, ביקר אותו במשחק הליגה נגד האל בדצמבר וניסה לשכנעו לחזור בו מההחלטה לייצג את חוף השנהב באליפות אפריקה. הוא לא הצליח.

"אם אין לשחקן 100 אחוזים של תשוקה לשחק עבור אנגליה, אני לא בטוח שאנחנו זקוקים לו", טען סאות'גייט. הטענה ממש לא מצאה חן בעיני זאהה, שיצא בהצהרה ארוכה באמצעות סוכנו. "תשוקתו לא צריכה להיות מוטלת בספק באופן פומבי בגלל ההחלטה שקיבל. ווילפריד גאה במשפחתו וגאה מאוד לשחק עבור ארץ הולדתו", נכתב בה.

הסאגה הזו צפויה להימשך עוד זמן רב, ויש בה גם היבטים אירוניים לא מבוטלים. כך, למשל, זעם אלרדייס, בתפקידו כמנג'ר פאלאס, על הנסיעה של זאהה לאליפות אפריקה בינואר, בדיוק כאשר הקבוצה היתה במשבר עמוק. משעשע לחשוב שאלרדייס עצמו יכול היה למנוע זאת מראש כמאמן אנגליה, לו היה משתף את הכוכב במשחקו היחיד בתפקיד, מול סלובקיה בספטמבר. אלא שאז מעטים העלו בדעתם שהזימון הזה רלוונטי, ובאופן כללי יש חילוקי דעות קשים לגבי הפוטנציאל של השחקן.

אלן שירר לעג בתחילת העונה לחוסר יכולתו של זאהה לספק מספר בישולים נאות. הארי רדנאפ כתב רק לפני חודשיים: "אני לא חושב שאפשר לדבר על זאהה במונחים של כוכב עולה. הוא היה טוב יותר לפני מספר שנים, וגם אז אני זוכר ששלחתי את העוזר ג'ו ג'ורדן לראות אותו, והוא טען שיאניק בולאסי טוב יותר. בולאסי עבר לאברטון, וזאהה הוכתר כאכזבה גדולה. המסירות שלו לא טובות מספיק, והוא צריך לעשות הרבה יותר כדי להיות שחקן צמרת". כעת, כאשר יש לזאהה שישה שערים ושבעה אסיסטים בעונתו הטובה ביותר בפרמיירליג, מתרבים הדיווחים על אפשרות למעבר הגדול בקיץ, אבל האם הוא בשל לכך?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
סם אלרדייס מנג'ר קריסטל פאלאס. רויטרס
זעם על הנסיעה. אלרדייס/רויטרס

"מתנת הפרידה" של פרגוסון נזרקה לפח

היחסים עם דייויד מויס החלו ברגל שמאל כאשר זאהה התייצב בשדה התעופה בג'ינס לקראת הטיסה למסע המשחקים במזרח הרחוק. יתר השחקנים היו לבושים בחליפות, וזה הדגיש את ההבדל. זאהה מעולם לא הרגיש שייך, והמנג'ר לא עשה כל מאמץ לשלבו

לפני ארבע שנים הוא לא היה מוכן. אלכס פרגוסון הפך את זאהה לשחקן הרכש האחרון שלו כמנג'ר מנצ'סטר יונייטד, והעסקה נראתה חלומית עבור הצעיר שהיה אז בן 20. הסקוטי התלהב מביצועיו של הקיצוני עוד כאשר קריסטל פאלאס ניצחה את השדים האדומים בגביע הליגה ב-2011, ובהמשך קיבל דיווחים מחמיאים מאוד לגבי יכולתו מבנו דארן, שעבד אז בפיטרבורו. "אי אפשר לעצור את זאהה", אמר פרגוסון ג'וניור, ו-10 מיליון ליש"ט עשו את דרכם לחשבונה של פאלאס בינואר 2013. השחקן נשאר בלונדון עד סוף העונה, עזר לנשרים לעלות לפרמיירליג, ואז הגיע לאולד טראפורד רק כדי לגלות שפרגי כבר לא שם.

היחסים עם דייויד מויס החלו ברגל שמאל כאשר זאהה התייצב בשדה התעופה בג'ינס לקראת הטיסה למסע המשחקים במזרח הרחוק. יתר השחקנים היו לבושים בחליפות, וזה הדגיש את ההבדל. זאהה מעולם לא הרגיש שייך, והמנג'ר לא עשה כל מאמץ לשלבו. לתקשורת הודלפו דיווחים על האיחורים התכופים לאימונים והיעדר משמעת, והשחקן לא בדיוק סייע להתאקלמותו כאשר צייץ שמשעמם לו במנצ'סטר אחרי שהתרגל לחיים בלונדון. מגוחך לדבר על כישלון על הדשא, כי יונייטד מעולם לא נתנה לזאהה הזדמנות להוכיח את עצמו. שמועות הזויות על רומן עם בתו של מויס פורסמו במדורי הרכילות, הוא פשוט לא נספר, וההשאלה בקרדיף לא הועילה.

גם לואי ואן חאל לא ראה את זאהה ממטר, והשחקן הפנים סופית שאין לו סיכוי קלוש כאשר שחקני נוער הועדפו על פניו בתבוסה 4:0 בגביע הליגה למילטון קיינס דונס. הוא יזם שיחת הבהרה עם המנג'ר ההולנדי, היה מאושר לחזור הביתה לפאלאס בהשאלה, ובהמשך מכרו אותו השדים האדומים בהפסד. "הרגשתי חסר ערך ביונייטד, כי כל הזמן ישבתי ביציע. לא היה לי על מה לדבר עם השחקנים. הייתי מתוסכל, וכך גם המשפחה והחברים. היום, בפאלאס, אני יכול להזמין אותם למשחקים, כי אני יודע שאהיה בהרכב", הוא אמר בדיעבד.

ווילפריד זאהה במדי מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
כלום לא הלך. זאהה במדי יונייטד/GettyImages

יוגרל מול אנגליה במונדיאל?

אין הרבה כוכבים שמסוגלים לכדרר כמוהו. כאשר המוזה נחה עליו, הוא רוקד על המגרש ללא מאמץ, עושה צחוק משחקני יריב כאילו הם לא קיימים. השער ברוסיה הוא הדוגמא האולטימטיבית לכך

אין הרבה כוכבים שמסוגלים לכדרר כמוהו. כאשר המוזה נחה עליו, הוא רוקד על המגרש ללא מאמץ, עושה צחוק משחקני יריב כאילו הם לא קיימים. השער ברוסיה הוא הדוגמא האולטימטיבית לכך. לא לחינם היו שהשוו את זאהה בצעירותו לכריסטיאנו רונאלדו. ואולם, היכולת הווירטואוזית לא תמיד תועלה לטובת המשחק הקבוצתי. עובדה היא שנבחרת הצעירה הפסידה איתו לנורבגיה וישראל ב-2013 בדרכה המהירה הביתה. למעשה, גם חוף השנהב לא קיבלה ממנו דבר באליפות אפריקה האחרונה. המאמן מישל דוסייה ציפה מזאהה למלא את החלל שהותיר ז'רביניו הפצוע, אבל הפילים התרסקו והודחו בשלב הבתים.

עבור פאלאס, הוא שחקן המפתח העונה עם מעורבות ישירה בשליש משערי הקבוצה. האוהדים מעריצים אותו, ואלרדייס דורש מההנהלה לעשות הכל כדי למנוע את עזיבתו בקיץ. לא הכל יהיה תלוי במועדון, ולרצונו של השחקן עצמו תהיה השפעה על עתידו. בגיל 24, הוא יצטרך להחליט אם יש טעם בהרפתקה נוספת במועדון גדול, או אולי עדיף להישאר בסביבה המוכרת ולנסות להשתפר לקראת ההופעה האפשרית במונדיאל. לגורל יש חוש הומור משונה, והגרלה של חוף השנהב לבית אחד עם אנגליה תהיה צפויה למדי. אם ישחק כמו נגד צ'לסי אתמול, זאהה עוד עשוי כותרות גדולות מול הנבחרת שאיחרה את הרכבת, אבל זה ממש לא מובטח. אחד אף לא מסוגל לחזות אם הכישרון הטבעי המופלא של זאהה יתורגם להישגים משמעותיים בקריירה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully