וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים לביתם: קבוצות הבית הכי מוצלחות שהיו בכדורגל הישראלי

כשאברהם גרנט הוזהר מפני הזאב, מכבי חיפה דיברה בחמישיות, מכבי תל אביב ביצרה את בלומפילד ובני יהודה הפעילה את שריר השכונה. בחזרה לקבוצות הכי ביתיות שהיו כאן, כולל תובנות מפי בנאדו, אסייג, מליקה וזיו. וגם: היכן ממוקם הרצף של הפועל באר שבע ביחס לאירופה?

צילום: בני בן סימון

בווידאו: מסיבת העיתונאים של הפועל באר שבע לקראת משחק העונה

בסיום הערב בו נחנך אצטדיון טרנר באופן רשמי, עם 0:0 מתסכל מבחינת הפועל באר שבע מול מכבי חיפה ב-21 בספטמבר 2015, הזכירו מסביב את קללת האצטדיון החדש. איך פגעה כבר במכבי נתניה, בשתי הקבוצות של פתח תקוה ובשתי החיפאיות. גם שחקני באר שבע נשאלו על כך, אבל המגן בן ביטון, עדיין בהשפעת האווירה המדהימה שיצר הקהל המקומי, מיהר להרגיע: "המגרש הזה יהיה מבצר, אין לי ספק בכך".

31 משחקים (ואליפות אחת) אחרי - מסתבר שבן ביטון ידע על מה הוא מדבר. טרנר עדיין לא ראה הפסד במסגרת ליגת העל. הבית החדש התגלה כאכסניה המושלמת עבור הפועל באר שבע, הקהל הססגוני צובע אותו באדום, משרה ביטחון תמידי, וגם היריבות מתייחסות לאצטדיון הכי דרומי בליגת העל כאל מבצר מאיים. 40 נקודות מ-42 אפשריות בבית (לעומת 22 מ-39 בחוץ) מספרות את הסיפור.

עוד בנושא:

שבת, 21:10, ספורט 5: הפועל באר שבע מול מכבי תל אביב
ברק בכר מצהיר: "יש לי תכנית לכל תרחיש במשחק העונה"
ליטו וידיגאל: "תיקו? אשמח אם נביס את הפועל באר שבע 0:5"
כך השתלט גיא חיימוב על שערה של הפועל באר שבע
בחזרה לקדנציה של מאור בוזגלו במדי מכבי תל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המאזן של הפועל באר שבע ביחס לאירופה, נכון למרץ 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

רגע לפני שהרצף המרשים של הפועל באר שבע (אחד הארוכים באירופה נכון לעכשיו – ראו טבלה מעל) יעמוד למבחן הרציני ביותר שלו על ידי השיאנית הנוכחית מכבי תל אביב, זו הזדמנות להיזכר בקבוצות הקודמות שהצליחו להפוך את הבית שלהן למבצר אימתני. באר שבע ועוד שבע.

seperator

הפועל פתח תקוה

מתי: אפריל 1990 עד ינואר 1992

כמה: 26 משחקים (18 ניצחונות ו-8 תוצאות תיקו)

התקופה הכי טובה של המלאבסים מאז רצף האליפויות בתחילת שנות ה-60'. אברהם גרנט הפך את הפועל פתח תקוה למועמדת לגיטימית לתואר, אך הסתפק בשלוש סגנויות רצופות. לקראת סיום העונה השנייה מבין שלוש הסגנויות, לאחר חזרתו של ניר לוין, נפתח רצף המשחקים ללא הפסד באורווה, עם 1:2 על מכבי תל אביב. בעונת 1990/91, עונת ההחמצה הגדולה בה הייתה הפועל פתח תקוה לדעת רבים הקבוצה הטובה בארץ ופספסה את האליפות ואת גביע המדינה תוך שלושה ימים, החזיקו גרנט ושחקניו במאזן ביתי נקי מהפסדים של 10 ניצחונות ושש תוצאות תיקו, כולל ניצחונות במשחקי רדיוס ברמת גן. רק ברגע האמת לא הצליחה לנצח את מכבי חיפה (גם בגלל חיים ליפקוביץ').

אלא שאז גרנט עבר למכבי תל אביב למגינת לבם של האוהדים ("אברהם, אל תלך לשם, כי הזאב יאכל אותך הםםם") והמועדון נקלע למשבר כלכלי. גברי לוי הודיע על התפטרות, השחקנים לא קיבלו משכורות במשך שלושה חודשים ובניסיון להגדיל הכנסות הועבר המשחק הביתי מול מכבי תל אביב בינואר 1992, באופן די שגרתי לאותם ימים - לבלומפילד. גרנט, שהחל ברצף הביתי המרשים של המלאבסים ואז הלך לזאב, היה חתום על עצירתו עם 1:3 צהוב.

ניר לוין עם יוסי שושני, הפועל פתח תקוה 1990. האתר הרשמי של הפועל פתח תקוה, אתר רשמי
גם הרדיוס לא הפריע. ניר לוין עם יוסי שושני ב-1990/אתר רשמי, האתר הרשמי של הפועל פתח תקוה

מכבי חיפה

מתי: אפריל 1993 עד אוקטובר 1994

כמה: 26 משחקים (18 ניצחונות ו-8 תיקו)

רדיוס? שזרוע? פעם העבירו פה ביתיות בגלל תערוכת פרחים. אחת כזו נערכה בסמוך לקרית אליעזר וגרמה למכבי חיפה להעביר את המשחק הביתי מול בית"ר ירושלים ב-3 באפריל 1993 לאצטדיון רמת גן. הירוקים הובסו 3:0, אבל שבועיים לאחר מכן כבר שבו לקרית אליעזר והחלו לבסס את הבית לקראת העונה הבאה. עונה היסטורית של אליפות ללא הפסד, במהלכה ההצגות האמיתיות היו בקרית אליעזר. רביעיות לרשת מכבי פתח תקוה, מכבי נתניה, בית"ר ירושלים והפועל חיפה, חמישיות על הראש של צפרירים חולון, בני יהודה, בית"ר וכמובן במשחק העונה הבלתי נשכח מול מכבי תל אביב, וגם שישיות מול הפועל פתח תקוה ובדרבי השלישי.

65 מ-97 השערים של הירוקים בעונת 1993/94 הובקעו בבית, כשהיריבות בקושי היוו תפאורה לקונצרטים של ברקוביץ', עטר, מזרחי ושות'. עד שבאה עירוני אשדוד באוקטובר 1994 וקטעה רצף היסטורי כפול.

איל ברקוביץ' שחקן מכבי חיפה חוגג אליפות ב-1993/94. מכבי חיפה
קונצרטים בקרית אליעזר. איל ברקוביץ' ב-1993/94/מכבי חיפה

הפועל תל אביב

מתי: מרץ 2001 עד נובמבר 2002

כמה: 26 משחקים (20 ניצחונות ו-6 תוצאות תיקו)

פוסט עונת הדאבל של דרור קשטן. הפועל תל אביב הודחה בשלב מוקדם מאירופה ובמהלך העונה הסדירה הפסידה שלוש פעמים בבלומפילד, אך 2:3 על מכבי נתניה במחזור ה-28 של עונת 2000/01 סלל את הדרך לשנה וחצי בה בלומפילד זכה לעדנה מחודשת והיה מבצר בלתי חדיר. ולא רק עבור קבוצות ישראליות. צ'לסי הפסידה 2:0 בבלומפילד, גם לוקומוטיב מוסקבה ופארמה לא ניצחו כאן, ורק המצב הביטחוני שלח את מילאן להפסיד ב-GSP בניקוסיה במקום ביפו.

האווירה הסוחפת הקרינה גם על הליגה, כאשר האדומים סיימו עם שיא מועדון של 13 ניצחונות וארבע תוצאות תיקו ב-17 משחקי בית, אך שילמו את המחיר על שישה הפסדי חוץ והיו רק הסגנים של מכבי חיפה. האלופה הייתה גם זו שעשתה סוף לרצף הזה עם 1:2 במחזור התשיעי של עונת 2002/03.

אישטוון פישונט. ברני ארדוב
הקסם של בלומפילד עבד גם באירופה. אישטוואן פישונט/ברני ארדוב

מכבי תל אביב

מאיר מליקה: "עם כל הכבוד לאצטדיון בבאר שבע, עדיין לא מדובר בטורקיה או יוון שהאווירה שם מלחיצה קבוצות אורחות"

מתי: פברואר 1995 עד ינואר 1997

כמה: 27 משחקים (18 ניצחונות ו-9 תוצאות תיקו)

ההבלחה הצהובה של בלומפילד. הרצף הזה של מכבי תל אביב התחיל ברמת גן, אבל לאחר שחברת "מופת" קיבלה את זכויות הניהול בעונת 1995/96, נעשה המעבר לאצטדיון ביפו. התוצאה: דאבל מרשים ללא הפסד ביתי. אחת הקבוצות הכי יעילות בתולדות הכדורגל הישראלי רק התעצמה בבלומפילד הקומפקטי, שבסופו של דבר עשה את ההבדל במאבק עם מכבי חיפה. שומר החומות של בלומפילד היה אלכסנדר אובארוב, ששמר על רשת נקייה ב-10 משחקי בית רצופים.

חלוץ הקבוצה דאז, מאיר מליקה, דווקא לא מייחס חשיבות רבה לביתיות: "זה לא שאין משמעות לאווירה הביתית, אבל בסופו של דבר העניין מוכרע על כר הדשא והקבוצה הטובה ביותר היא זו שתיקח את האליפות. אז לא עניין אותנו כמעט איפה אנחנו משחקים ומול מי. גם באצטדיונים קשים כמו טדי או קרית אליעזר לא חששנו. ידענו שאם נבוא ונציג יכולת טובה ואת הכדורגל שלנו, זה לא משנה מי היריבה ואיפה. אולי בלומפילד היה מוסיף למכבי העונה, אבל לא בגלל זה תיקח או תאבד את האליפות. חוץ מזה, שעם כל הכבוד לאצטדיון בבאר שבע, עדיין לא מדובר בטורקיה או יוון שהאווירה שם מלחיצה קבוצות אורחות".

בעונה שאחרי הדאבל חזר אברהם גרנט במקום דרור קשטן, רמת גן חזר במקום בלומפילד, הקהל הצביע ברגליים וגיא יצחק ועופר שטרית (צמד) עצרו את הרצף במדי מכבי פתח תקוה במשחק הראשון של 1997.

דרור קשטן מאמן מכבי תל אביב לשעבר (אמצע) עם אבי נמני, ניר קלינגר. קובי אליהו
יעילות זה שם המשחק. כוכבי עונת 1995/96 בציון 20 שנה לעונת הדאבל/קובי אליהו

מכבי חיפה

אריק בנאדו: "היו הרבה משחקים שהקהל הרים אותנו ועזר. אצטדיון שהוא ביתי מאוד נותן תוספת, בטח בפן הפסיכולוגי"

מתי: נובמבר 2008 עד אפריל 2010

כמה: 28 משחקים (21 ניצחונות ו-7 תוצאות תיקו)

רצף שהחל עם שלוש תוצאות תיקו, כולל שתיים לעיני כ-14 אלף צופים מול הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים, אבל משם היו בעיקר ניצחונות. גם אם לא מרשימים במיוחד. אלישע לוי יצר תלכיד שרץ היטב בעיקר בבית, יניב קטן הוביל על המגרש וגם היה האיש שהכריע את משחק העונה מול הפועל תל אביב בקרית אליעזר, אחרי מכבש נדיר על שערו של וינסנט אניימה בחסות הקהל במאי 2009.

אריק בנאדו חזר ללבוש ירוק רק כמה חודשים אחרי עצירת הרצף, אך חווה את ההשפעה בעצמו פעמים רבות: "אצטדיון ביתי מאוד נותן תוספת, בטח בפן הפסיכולוגי. היו הרבה משחקים שהקהל הרים אותנו ועזר. קבוצתו חששו עוד לפני שהמשחק התחיל, אבל לטעמי זה מוסיף יותר לטווח ארוך ובעיקר מול קבוצות קטנות שלא רגילות לשחק מול קהל רב. ספציפית במשחקי עונה, אני לא חושב שיש יתרון ממשי למארחת. זה נכון שהקהל דוחף, אבל אני מאמין שברמה הזו שתי הקבוצות מגיעות מוכנות. מי שתהיה חדה ומרוכזת יותר, היא זו שתנצח. הקהל הוא פקטור חשוב, אבל פחות משמעותי במשחקי עונה".

הדהירה הביתית הניבה אליפות מספר 11 בתולדות המועדון, ואצל היריבה הפועל תל אביב שוב דיברו על "קללת אליעזר" הפרטית שלהם. כמעט שנה אחרי השער של קטן, הקללה הוסרה עם שער ניצחון של מהראן לאלה, שעצר את מכבי חיפה על שיא מועדון של 28 משחקי בית ללא הפסד. זו הייתה רק טעימה לקראת הטירוף שהגיע שלושה שבועות לאחר מכן.

שחקן מכבי חיפה יניב קטן. ברני ארדוב
הרצף החל בעצלתיים ואז צבר תאוצה. יניב קטן בחגיגות האליפות ב-2009/ברני ארדוב

בני יהודה

יעקב אסייג: "משהו בטרנר מזכיר לי את האווירה שהייתה אז בשכונה. יש חיבור מצוין בין הקהל, המגרש והקבוצה"

מתי: דצמבר 1988 עד ינואר 1991

כמה: 33 משחקים (15 ניצחונות ו-18 תוצאות תיקו)

זו הייתה תפנית קיצונית. מי שהייתה קבוצת הבית הגרועה בליגה, הצליחה בהדרגה לבנות חומה סביב שכונת התקווה ולהפוך את המגרש הביתי החם למבצר אמיתי. את עונת 1988/89 התחילה בני יהודה עם ארבעה הפסדים ושלוש תוצאות תיקו מאופסות בבית. שני שערי זכות בסיבוב שלם כמארחת. ואז החל "מבצע ההצלה", אליו גויס גיורא שפיגל, וכל הסיפור השתנה. הכתומים שרדו בעיקר בזכות המאזן הביתי, וגם הורידו את האלופה הפועל תל אביב לליגה הארצית עם 0:1 בשכונה. שם נשתלו זרעי עונת האליפות ההיסטורית, במהלכה בני יהודה ניצחה תשע פעמים בבית וסיימה עוד שש בתיקו. כל משחק ביתי היה קרנבל, היריבות פחדו להגיע. שיר השכונה השתלב עם שריר השכונה.

"אני זוכר שבעונת האליפות שלנו היה חיבור מדהים עם הקהל, והרבה בזכותו הגענו לאן שהגענו", מזכיר שוער הקבוצה דאז ועוזר המאמן הנוכחי, יעקב אסייג. "דווקא משהו בטרנר מזכיר לי את האווירה שהייתה אז בשכונה. יש חיבור מצוין בין הקהל, המגרש והקבוצה, ולא סתם באר שבע לא הפסידה שם. הקהל מצליח להרים את הקבוצה בכל פעם. כל מה שקורה שם נתן להם הרבה העונה".

רצף 33 המשחקים הביתיים של בני יהודה נקטע בסופו של דבר על ידי ברקוביץ' ומכבי חיפה במחזור ה-14 של עונת 1990/91. שיא ישראלי חדש, שהחזיק מעמד עד עידן ג'ורדי קרויף.

משה סיני שחקן בני יהודה בשנת 1990. משה שי, מערכת וואלה! NEWS
אווירה ייחודית. משה סיני במדי בני יהודה בשכונת התקווה/מערכת וואלה! NEWS, משה שי

מכבי תל אביב

יואב זיו: "האווירה בבלומפילד הייתה סופר ביתית וזה עזר לנו לאורך השנים מול כל יריבה"

מתי: ספטמבר 2013 עד יוני 2015

כמה: 35 משחקים (29 ניצחונות ו-6 תוצאות תיקו)

אלמלא אותו הפסד למכבי פתח תקוה (שוב היא) במשחק הפרידה מפאקו אייסטרן אחרי הזכייה בטרבל, מי יודע מתי הרצף הזה היה נעצר. מייחסים לג'ורדי קרויף בעיקר את הפיכת קרית שלום למתחם מסוגר ומבודד, אבל בעידן של ההולנדי הצליחה מכבי תל אביב גם לבצר את בלומפילד. אפקט ההרתעה השפיע על הקבוצות האורחות שהגיעו לבקר בתקופת פאולו סוזה ופאקו, והצהובים הצליחו להתגבר גם על שישה מקרים בהם נאלצו לנדוד לנתניה, רמת גן וחיפה בעקבות עונשי רדיוס ושזרועים.

"האווירה בבלומפילד הייתה סופר ביתית וזה עזר לנו לאורך השנים מול כל יריבה", מסביר המגן יואב זיו. "לדעתי יש השפעה גדולה מאוד על העונה כשאתה משחק באצטדיון ביתי, במיוחד במאבק על האליפות. אני מאמין שאם מכבי הייתה משחקת העונה בבלומפילד, זה היה שווה לה לפחות עוד כמה נקודות. המעבר הזה לנתניה לטעמי לא עשה לה ממש טוב, לעומת באר שבע שנהנית מאצטדיון ביתי מאוד שעוזר לה גם להשיג נקודות".

הפרש שערים מדהים של 20:82 היה למכבי תל אביב ב-35 משחקי הבית הללו, שהספיקו לשתי אליפויות ולניפוץ השיא הקודם של בני יהודה. הפועל באר שבע מסוגלת לשבור אותו?

ג'ורדי קרויף מנהל ספורטיבי מכבי תל אביב עם פאולו סוזה. ברני ארדוב
ביצר לא רק את קרית שלום אלא גם את בלומפילד. ג'ורדי קרויף עם פאולו סוזה ב-2013/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully