וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האור הגנוז: הפריצה הגדולה של אור אינברום במ.ס אשדוד

3.3.2017 / 16:00

פתיל קצר, רצון לברוח הביתה, התחמקות מתקשורת, לחץ לייצג עדה שלמה, קושי לפרנס משפחה. אור אינברום הוא אחד הכישרונות הגדולים בישראל, אבל כדי להגשים זאת הוא יצטרך להתגבר על הרבה מכשולים אנושיים ומקצועיים. כפי שקרה בחדרי חדרים בפרשת הקללה הגזענית של זריהן

אור אינברום (מימין) עם עידו דוידוב שחקני מ.ס. אשדוד. אדריאן הרבשטיין
אותר במשחק אימון נגד הפועל תל אביב. אינברום חוגג נגד מכבי חיפה/אדריאן הרבשטיין

קיץ 2010, ג'קי בן זקן כבר מגובש עם תכניות מאוד מסודרות באשר לאקדמיית הכדורגל של מ.ס. אשדוד. על הפרק בנייה יסודית של שחקנים צעירים מכל רחבי העיר, אבל גם בדיקה מעמיקה ונסיון להגיע לכשרונות מכל הארץ עם דגש על הישובים הקרובים לאשדוד. בקבוצת ילדים א' של מועדון ספורט צו פיוס קרית גת משחק ילד בן 14 בשם אור אינברום. עידן בן אבו הסקאוט הראשי של המחלקה באשדוד מקבל את השם ושומר בזיכרון של המכשיר הסלולארי. הוא מבטיח לעצמו שבתום העונה, הוא יבדוק איך הוא יכול לצרף את הבחור שכבש 31 שערי ליגה ועוד 5 בגביע המדינה. אבל אינברום קצת נשכח. בכל זאת לא חסרים שחקנים טובים במחלקה.

"ואז עשינו משחק אימון בין נערים ג' שלנו לבין נערים ג' של הפועל תל אביב. זה היה בטרום העונה", נזכר גורם במחלקת הנוער של מ.ס. אשדוד השבוע. "המשחק היה אצלנו באשדוד ואינברום שיחק עם הפועל תל אביב. הוא עשה במשחק דברים מדהימים. מסתבר שאבא שלו לקח אותו למבחנים בהפועל תל אביב לפני שאנחנו שמנו עליו את היד". בן אבו קלט מייד שיש כאן שחקן יוצא דופן וגישש אם מדובר בשחקן חתום של הפועל תל אביב. אמרו לו שקוראים לבחור אור אינברום ושהוא בכלל מקרית גת ובסך הכל הגיע למבחנים בהפועל תל אביב. בו במקום נפל האסימון לסקאוט. האבא של אינברום אותר על הגדרות. כמה דקות של שיחה והוא השתכנע להביא את הילד דווקא למ.ס. אשדוד.

שחקן הנבחרת הצעירה אור אינברום. ברני ארדוב
כבר ויתר על החלום. אינברום במדי הנבחרת הצעירה/ברני ארדוב
"היתה יכולה להיות כאן נפילה לתהום אבל החזיקו אותו בציפורניים. החזרה שלו לאשדוד באותה עונה היתה קריטית"

בעונה הראשונה במחלקת הנוער של אשדוד אינברום הבקיע 19 שערים. בעונה השנייה 27 שערים. הכל נראה יותר מדי טוב. תהליך הקליטה הלא פשוט נראה כאילו מושלם. אינברום נסע בכל יום מקרית גת בשני אוטובוסים לכל צד ולפעמים גם בשלושה. אשדוד סימנה לעצמה יהלום אבל אז הגיע המשבר הראשון. "אור היה בסך הכל בן 17. אחד הצעירים בקבוצת הנוער", מספרים באשדוד. "שיחקו איתו מיכאל אוחנה, ניב זריהן וגדי קינדה שהיו יותר גדולים ממנו בשנה או שנתיים. הוא היה רגיל בנערים לעשות מה שהוא רוצה במגרש ופתאום היתה נפילה בנוער ולא היו דקות. כמה משחקים של ישיבה על הספסל והוא החליט שהוא עוזב את הקבוצה".

בן אבו ידע שיש בעיות כי אינברום לא שיחק, אבל שום דבר לא הכין אותו לטלפון שהיה מאוד דרמטי. אינברום הודיע שהוא מוותר על החלום ורוצה לשחק בבית בקרית גת עם החברים מהשכונה. "אני עושה את הדרך הזו כבר שנתיים ואני מרגיש שאני מאבד את כל הילדות שלי", אמר. "החלטתי לעזוב ולחזור הביתה. אולי אשחק כאן בקרית גת ואולי אפילו יהיה לי זמן לעבוד ולעזור בבית במקביל".

בן אבו ניסה לשכנע, אבל ראה שאינברום נחוש. כמעט שלושה שבועות עברו עד שהתייצב בביתו בקרית גת. באשדוד כבר היו לחוצים, אבל דווקא הסבלנות וקור הרוח שהפגינו מול אינברום סייעו לסיים את הפרשה בהצלחה. אינברום הוא הבכור מבין שישה אחים. הוריו גרושים ואמו עובדת בסופר מרקט גם שעות נוספות בכל יום. כדי לשכנע אותו לחזור לאשדוד, נאמר לו שהוא יכול להרים את המשפחה דרך הרגליים שלו. שדרך הכשרון שיש לו ביחד עם העבודה שישקיע יוכל לדאוג להורים ולאחים.

"אנשים ידעו לעבוד על הראש של אור למרות שזה לא היה פשוט", אומר שחקן של אשדוד. "בקלות היתה יכולה להיות כאן נפילה לתהום אבל החזיקו אותו בציפורניים. החזרה שלו לאשדוד באותה עונה היתה קריטית, כי אם הוא נשאר בקרית גת הוא לא היה מגיע לאן שהגיע עכשיו".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שחקן מ.ס. אשדוד אור אינברום. ברני ארדוב
ועדת צבאית על שמו. אינברום/ברני ארדוב
"היו הרבה טלפונים והודעות מבני העדה האתיופית שממש הזהירו את אור שלא יסלח לזריהן ושלא יצטלם איתו או יוותר לו"

החזרה לאשדוד כבר לוותה בתכנית עבודה אחרת לגמרי. ביחד עם ההורים הוחלט להוציא אותו מהבית ולשכן אותו בתנאי פנימייה באקדמיה באשדוד. הוא קיבל חדר משלו, מאמנים צמודים, הדרכה בעבודה בחדר כושר באופן פרטני וזכה ליחס מיוחד מתוך מחשבה שמכאן המסלול יהיה רק כלפי מעלה.

ואז אינברום התגייס. הוא כבר היה שחקן בנבחרת הנוער עם קילומטראז' במדים הלאומיים, אבל בצה"ל יש תקנים ואינברום לא זכה למעמד של ספורטאי מצטיין. 25 שחקנים הקדימו אותו והוא נשאר בחוץ. את הצבא לא ממש עניין בהתחלה הרקע והקשיים ואינברום היה כבר בדרך לשרת ביחידה שהיתה תוקעת לו בקלות את לו"ז האימונים. עם הרבה לחצים וקשרים הצליח דני בן אבו, אבא של עידן, ששימש עד לא מזמן כיושב ראש הוועד הפראלימפי של ישראל, לסדר לאינברום ועדה שתבחן מחדש את בקשתו לקבל מעמד של ספורטאי מצטיין. קראו לה ועדת אינברום והוא עבר אותה בהצלחה.

אינברום עבר לשרת בחיל הים באשדוד עם תנאים שמאפשרים לו להתפתח במ.ס. אשדוד. אבל המשברים הקטנים המשיכו להיות שם. ירידת הליגה עם מ.ס. אשדוד לפני שנתיים, העובדה שלא קיבל את המפתחות בקלות בעונה שעברה בלאומית אפילו שהפציץ בגולים, והבצורת שפקדה אותו העונה עד שרן בן שמעון הגיע. כל אלו היו יכולים אפילו למוטט אותו, מה עוד שנקלע לאותו סיפור לא קל שעבר עם ניב זריהן. מצלמות הטלוויזיה קלטו את זריהן במשחק מול מכבי תל אביב מסנן לעברו של אינברום מספר קללות. ההתמקדות התקשורתית היתה כמובן באמירה הגזענית "אתיופי מסריח".

אלה היו ימים לא פשוטים עבור אינברום. בליגה הלאומית בשנה שעברה דווקא ידע לעבור בהצלחה כמה ראיונות לתקשורת, אבל הבום שנחת עליו מכל כיוון אחרי ההתבטאות של זריהן, היה יותר מדי גדול. "מי לא צילצל אליו כדי לבקש ראיון?", מספרים באשדוד. "מי לא ביקש תגובה? הטלפון לא הפסיק לטרטר והוא היה די חסר אונים. היו גם הרבה טלפונים והודעות מבני העדה האתיופית שממש הזהירו את אור שלא יסלח לזריהן ושלא יצטלם איתו או יוותר לו. זה לא היה ברמה של איומים, אבל ההרגשה לא היתה נוחה. וזה לא שאינברום חשב או חושב שניב הוא גזען. ממש לא. הוא נפגע מקללת הבן זונה הרבה יותר מהאמירה אתיופי מסריח, אבל כשאתה בחור בן 20 שכל העדה האתיופית רוצה שתייצג אותה, זה ממש לא פשוט. אינברום מצא את עצמו מחזיק את כולם על הגב וזה קצת היה גדול עליו".

אינברום צלח את הפרשה בעיקר כי זריהן כבר לא חזר לאשדוד והתקשורת לאט לאט זנחה את הפרשה. מאז אותו סיפור הם לא נפגשו למרות ששיחה קצרה נערכה גם בחסות הסוכן דודו דהאן שמייצג את שניהם. אלא שגם אחרי שהכל התאדה, אינברום לא הצליח להציג שמץ מהיכולת שלו. באימונים היה מגיע למצבים וכובש אבל במגרש שום דבר. השער שכבש בנגיחה מול בני סכנין לפני שבועיים שבר את הקרח, אבל התפנית הגדולה אירעה בשבת שעברה עם השער המנצח מול מכבי חיפה, אבל בעיקר בגלל היכולת לעשות על הדשא בחיפה לשחקנים כמו קגלמאכר וואצק, מה שהיה עושה בקלות גם בילדים של צו פיוס בקרית גת.

אור אינברום שחקן מ.ס. אשדוד. סוכנות ג'יני
ייצא לאירופה היישר מאשדוד? אינברום/סוכנות ג'יני
אחרי המשחק בחיפה חיכו לאינברום העיתונאים. הוא ידע את זה והעדיף לעזוב ממקום אחר כדי להתחמק

בעונה שעברה היה מלך השערים של אשדוד בלאומית אבל העונה לקח לו הרבה זמן למצוא את הרשת. היום הוא השחקן החם של אשדוד. במחזור הקרוב מול באר שבע הוא מסומן על ידי ברק בכר כאיש הכי מסוכן ואין ספק שהופעה טובה שלו תקרב אותו לחוזה הגדול עליו הוא חולם, אולי אפילו בבירת הנגב.

בסביבתו של אינברום טוענים כי לא מן הנמנע שהוא יעשה דווקא את המסלול של ניר ביטון שלא עבר לקבוצה אחרת בארץ ויצא מאשדוד ישירות לאירופה. אייל לחמן שאימן אותו בעונה שעברה בלאומית באשדוד, משוכנע שהוא יגיע מאוד רחוק. "אינברום יגיע הכי רחוק מבין כל הכשרונות של אשדוד אותם הכרתי מקרוב. בעונה שעברה אחרי שפוטרתי, העבירו אותו לשחק על הקו וזו היתה טעות. הוא צריך לשחק במשולש האמצע. אני חושב שהוא יגיע לפסגה אליה הגיע ניר ביטון. נכון שיש להם אופי שונה ומיקום שונה, אבל גם לאור אינברום זה יקרה. יש לו קור רוח ברמות הגבוהות ביותר, נגיעה פנטסטית בכדור, יכולת כיבוש שערים ומחוייבות אדירה. מכל הרשימה הגדולה שאשדוד העלתה, הוא יגיע לפסגה הכי גבוהה. אבל שלא ישחק בקו. עם כל הקושי בצפיפות של האמצע, הוא צריך להיות רק שם".

רק מדבר אחד אינברום חייב להיגמל ומהר. מבין כל שחקני ההתקפה בליגת העל הוא המוביל בכרטיסים בשני הצבעים. יש לו העונה אדום ושמונה צהובים בליגה ועוד שני צהובים בגביע המדינה ובגביע הטוטו. רק מוחמד שכר מהפועל רעננה מתקרב אליו מבין כל שחקני החלק הקדמי בליגה. מרבית הכרטיסים נשלפים לעברו אחרי שהוא לא מצליח להבליג על עבירות מכוערות שנעשות עליו או כשהוא לא מקבל את החלטות השופט.

"אין ספק שיש לאור פתיל קצר", אומרים באשדוד. "ואין ספק שהוא צריך ללמוד ולהיגמל מכך למרות שזה גם מראה עד כמה הוא ייצרי ואיכפתי". אגב כשהמשחק נגמר הדחף והתשוקה נעלמים והוא בורח מהתקשורת כמו מאש. במשחק בחיפה חיכו לו העיתונאים. הוא ידע את זה והעדיף לעזוב ממקום אחר כדי להתחמק. קרוב לוודאי ששער מול הפועל באר שבע שיביא נקודות לאשדוד והוא גם ידבר מחוץ למגרש.
הכדורגל הישראלי מתקשה להצמיח שחקנים יוצאי חבר העמים. גם הדור השני של בני העדה האתיופית שעלו בשנות ה-90 לארץ, מתקשה לפרוץ מטעמים ברורים. ברוך דגו היה כמעט אור באפלה אבל זה בגלל שגדל בסביבה שייצרה עבורו קרקע נוחה להתקדם. מאז נעלמו לא מעט כשרונות כמו יחיאל צגאי ורחמים צ'קול. גדי קינדה ובעיקר אור אינברום יכולים לשנות את הסטטיסטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully