וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח ללא תיאבון: על הירידה החדה ביכולתו של טל בן חיים במכבי תל אביב

רון עמיקם

16.1.2017 / 14:00

שיטת המשחק של ארבלדזה פגעה בו, ההצעות שהוא ממשיך לקבל מציקות לו. מאז הדרבי הקודם, טל בן חיים ירד משמעותית ביכולת והוא שוקל את המשך דרכו במכבי תל אביב. רון עמיקם מסביר למה זה בכלל לא קשור לתקרית עם המאמן הקודם, ויותר למי שהוא באמת

יוסי ציפקיס

קצת לפני פתיחת העונה הנוכחית תפס טל בן חיים את אביו, כדורגלן העבר אופיר בן חיים, ואמר לו כך: "העונה, אין לי כוונה לדבר עם התקשורת ואני הולך לתת את העונה של החיים שלי". אין שום תיעוד של השיחה ומתי היא נאמרה, לפני או אחרי ששי וערן זהבי עזבו את מקום החופשה המשותף עם ליאן וטל בן חיים בתאילנד, והמריאו לפגישה דחופה בטורונטו עם מיטש גולדהאר, במה שהסתיים כעבור מספר ימים בחוזה חסר תקדים לזהבי בסין, וטיקט של כוכב מכבי תל אביב לטל בן חיים.

עובדתית - ויש בין השניים יחסי חברות אמיתיים - ההמראה של זהבי לסין הייתה גם ההמראה של טל בן חיים במכבי תל אביב. בין פתיחת הליגה בשליש האחרון של אוגוסט ועד למשחק הנבחרת במקדוניה, שיחק בן חיים 8 משחקים, בהם כבש 10 שערים ובישל עוד שניים: צמד מול כפ"ס, שער מול אשדוד, צ'יפ מעל בופון מול איטליה, שער מול בית"ר ירושלים, שני בישולים במשחק ההפסד המוזר לזניט בליגה האירופית, צמד מול רעננה, צמד בדרבי ושער מבריק מול מקדוניה. אין אחד בכדורגל הישראלי - אולי חוץ משלמה שרף - שלא אמר "וואו". לא היה ספק שטל בן חיים עומד בכל מילה שאמר לאביו: גם נותן את העונה של החיים שלו וגם לא מדבר על זה עם אף אחד מאנשי המדיה.

ואז באה עצירה.

ולא סתם עצירה. מאז המשחק במקדוניה, ואם נחדד, מאז ה-0:5 בסיבוב הקודם מול הפועל תל אביב בדרבי, כבש בן חיים שני פנדלים בלבד, מכבי תל אביב הידרדרה מקצועית, שוטה ארבלדזה איבד את משרתו, ובן חיים קרוב מתמיד לסיום הפרק הנוכחי שלו במכבי תל אביב. השאלה המטאפורית "טל בן חיים לאן?" מתלבשת היטב על השאלה הקיומית באותו הנוסח, אבל בזה ניגע עוד מעט. מה, ואיך, וכיצד השתבש, זו שאלה טיפה יותר עמוקה. משיחות עם קרובים ורחוקים עולה תמונה הרבה יותר פשוטה מכפי שניתן לחוש. כדורגלן, גם הטוב שבין חבריו, הוא עדיין בן אדם וכדורגל הוא משחק קבוצתי. בואו נפרק את המשפט האחרון לשניים.

עוד בנושא

הערב: הפועל תל אביב - מכבי תל אביב (21:00, ערוץ 5)
ג'ורדי קרויף: "זו לא אותה מכבי תל אביב שניצחה 0:5 בדרבי הקודם"
ארבלדזה בראיון בלעדי: "אמרתי לבן חיים - למה אתה חושב שאני נגדך?"
חלק ב' של הראיון עם ארבלדזה: האוהדים שקיללו אותו בגיאורגית

שחקן מכבי תל אביב טל בן חיים. ברני ארדוב
קרוב מתמיד לסיום הפרק הנוכחי שלו במכבי תל אביב. טל בן חיים/ברני ארדוב

משחק הרשמי השני של בן חיים אחרי מקדוניה היה באלקמאר. ערב לפני כן, במהלך משחק אימון פנימי, פסק השופט - עוזר המאמן הפרדי אלברט קפיאס - פסיקה שהרתיחה את טל בן חיים. כמו בן חיים יש לא מעט שחקנים בכדורגל הישראלי, כאלה שלא מוכנים להפסיד אפילו בפלייסטיישן, ויש אנשי מקצוע מוערכים מאוד בכדורגל הישראלי (שמם שמור במערכת) שהיו מרמים בטניס-כדורגל, גם אם לא חיכתה למנצח במשחק הזה אפילו פחית XL.

אז בן חיים רתח ברמה כזו, שהמאמן ארבלדזה העדיף שבן חיים יילך לעשות מקלחת קרה, מאשר ימשיך להתווכח בקולי קולות. הוא עצמו העיד על כך השבוע בראיון הפרידה הבלעדי שהעניק לוואלה! ספורט. יש מאמנים ש'חולים' על שתי סיטואציות: ששחקנים רבים ביניהם במשחקון פנימי כאילו היה מדובר בגמר ליגת האלופות, ושהם עצמם - מאמנים - מפוצצים אימונים מנומנמים אחרי ניצחון ליגה מרשים. אז אם ארבלדזה חשב שהוא מרוויח את בן חיים, הוא דווקא הפסיד אותו. בן חיים, מעידים גם הקרובים לו ביותר, עדיין מגיב בצורה ילדותית מדי על פסיקים לא משמעותיים בחייו. מתברר שלא רק ערן זהבי רעב להישגים. בן חיים אמר פעם באחד הראיונות, כשעוד דיבר: "אני מאוד אמוציונלי, תחרותי ואגרסיבי בדשא – הרבה יותר משחקנים אחרים".

אז בן חיים לקח את הסיטואציה קצת יותר קשה ממה שחשבו. בן חיים שיחק למחרת באלקמאר פחות טוב מהרגיל והוחלף לפני שער הניצחון של איל גולסה; ארבעה ימים לאחר מכן הוא הוחלף במחצית במשחק ההפסד למכבי חיפה, ובמחזור הליגה הבא, בהפסד להפועל באר שבע - שיש שיגידו שחרץ את גורל העונה הנוכחית - הוא אפילו לא פתח בהרכב ונכנס לשחק רק לאחר השער השני של מאור בוזגלו. לקינוח בא באותו שבוע משחק הגומלין מול אלקמאר, שבו מכבי תל אביב שיחקה טוב מהמשחקים הקודמים אבל לא הצליחה להבקיע, וזה כשבן חיים על המגרש. גם התיקו הזה חיסל למכבי תל אביב את העונה, זו האירופית.

האם כל זה הגיע רק בגלל תקרית באימון שבה שחקן לקח קצת יותר מדי קשה החלטה של עוזר מאמן, ואפילו לא קילל או גידף אותו? הרי אפילו ארבלדזה סיפר השבוע: "זו היתה תקרית של שמונה שניות, לא יותר. אפילו לא תקרית, זו היתה פלאברה שכל אחד זורק כמה מלים. אלברט לא בא ואמר לי משהו חריג. אם הוא היה בא ואומר שטיטי (בן חיים - ר.ע) קילל, זה היה משהו אחר. אבל אלברט לא ייחס לזה חשיבות".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מאמן מכבי תל אביב שוטה ארבלדזה עם טל בן חיים החלוץ. ברני ארדוב
לקח את הסיטואציה קצת קשה יותר ממה שחשבו. טל בן חיים עם שוטה ארבלדזה/ברני ארדוב

בהכנת הכתבה הזו חזרו המילים "לא מקבל כדורים לאזור המסוכן". אנשים שסובבים את בן חיים, לטוב ולרע, טוענים כי מי שמנסה לחשוב כי בן חיים הוא סקורר צמא דם, טועה. הוא עצמו אמר לפני שנתיים: "אני צריך לתת 10-12 גולים בעונה, כי אני לא חלוץ קלאסי ולא נמצא בדרך כלל ברחבה".

פתיחת העונה שלו הייתה סטיית תקן. בעונה שעברה הוא השווה שיא קריירה: 13 שערים בכל המסגרות, העונה יש לו כבר 11, ואנחנו בדיוק באמצע העונה. ממוצע הכיבושים שלו גבוה מ-40 אחוז מהממוצע שלו השנתי, ונכללים בכך 11 משחקים במסגרת האירופית שבהם כבש רק שני שערים. למרות שהוא רק בן 27, יש לו כבר 90 שערים בכל המסגרות, אבל הקו שלו עקבי: 9-10 שערים בעונה מוצלחת במיוחד בליגת העל, עכשיו הוא עומד כבר על 9. הוא עצמו אמר פעם כששוב הדביקו לו את הדמיון לתיירי הנרי ש"אני בהחלט מנסה לחקות את תיירי הנרי וזה לא סוד, אבל אם גם הייתי מצליח, קרוב לוודאי שהייתי בארסנל". הנרי, כידוע, כבש הרבה יותר שערים כשחקן קו מטל בן חיים - הרבה יותר - גם בגלל שארסן ונגר שיחק עליו בארסנל. בן חיים במכבי תל אביב לא קיבל את הפריבילגיה הזו.

ארבלדזה סיפר משהו מעניין, דווקא בהקשר של ברק יצחקי, סביב דרבי ה-0:5. "זה היה יום ההולדת של ברק והוא רצה להבקיע את השישי והיה עצבני שהאריס מדוניאנין וכל האחרים הניעו את הכדור מאחור ולא מסרו לו קדימה לאזור המסוכן". אז, הנה לכם היקש שלא בהכרח רלוונטי, אבל מעורר מחשבה: מכבי תל אביב קיימה 11 משחקי ליגה מאז דרבי ה-0:5: בתשעה מהם היא כבשה ביחד 4 שערים ובעוד שני משחקים היא כבשה 8, ארבעה בכל אחד: מול הפועל חיפה ומול הפועל רעננה במחזור האחרון. מול חיפה הוחלף מדוניאנין בדקה ה-55 ומול רעננה הוא כלל לא שותף. מול רעננה כבש בן חיים את שערו הראשון מאז אותו דרבי. אמנם בפנדל, אבל שער.

מה השתנה? ג'ורדי קרויף. בעוד שארבלדזה נתן למדוניאנין את הכלים לשחק לרוחב, קרויף החזיר למכבי תל אביב את מימד העומק ובמידה מסויימת יתכן והחזיר את טל בן חיים לאזור המסוכן... בסביבתו של בן חיים היו כאלה ששמו את הדגש רק על הצד המקצועי, כשניסו להסביר מה קרה לו. ארבלדזה גם הודה לפני שטס מפה: "אני לא אשנה שיטה של קבוצה בגלל שחקן אחד". ונגר, אגב, מאמן בארסנל 19 שנה, ארבלדזה לא הגיע במכבי תל אביב למחזור ה-17.

האריס מדוניאנין שחקן מכבי תל אביב עם טל בן חיים. ברני ארדוב
בלעדיו בן חיים קיבל בחזרה את מימד העומק. האריס מדוניאנין/ברני ארדוב

ועדיין, אף אחד לא טוען כי הייתה מערכת יחסים רעה בין ארבלדזה לבן חיים. ארבלדזה אמר השבוע ש"הקדשתי לו הרבה זמן אחרי מה שקרה. הייתי אומר לו: 'טיטי, למה אתה חושב שאני נגדך? אתה השחקן הכי טוב בישראל. אתה נותן כזה גול לבופון. אתה חושב שאני רוצה לשבת על הענף ולחתוך אותו?". גם בסביבתו של בן חיים טוענים כי מימדי התקרית נופחו מדי, ומערכת היחסים בין השחקן למאמנו המפוטר היו סבירים פלוס. בן חיים המשיך לרדוף אחרי המגינים שלו על הקו ולקבל פחות כדורים ממה שהיה רגיל, אבל לא התלונן. הסיטואציה הזו, יחד עם העובדה שבמקביל מחפש בן חיים את דרכו החוצה, הקרינה על חדוות המשחק שלו. ווינר כמוהו, שלא מצליח להשפיע על העונה של מכבי תל אביב, כפי שהתרגל, יכול להשתבש. בסביבתו היה מי שאמר שהמפתח בכלל נמצא במכבי תל אביב, המועדון.

מכבי תל אביב, לפי אותם גורמים, קיבלה כבר על בן חיים בין ארבע לשש הצעות גבוהות מאוד, שכמובן היו הופכות אותו לשיאן ההעברות מישראל לאירופה (זהבי עבר לקבוצה מאסיה, תמורת 8 מיליון דולר - ר.ע). תג המחיר שלו לא רגיל: 2.9 מיליון יורו, וזה רק בחלון ההעברות בקיץ. בחלון ההעברות בינואר, אין תג מחיר והרשות נתונה.

בן חיים פיזר את המאמצים לצאת לחו"ל בקרב מספר אנשים, כדי לשפר את הסיכויים. בקיץ הוא יהיה בן 28, והוא נחוש לנסות את אירופה. נכון שרונן קצב קיבל את הפיקוד על הניסיונות למצוא לו קבוצה בסין, ושמו עלה גם בשיחות עם קבוצתו של זהבי, גוואנגז'ו R&F, אבל דמי ההעברה הלא סגורים כבדים על הסינים, מה גם שהחוק בסין השתנה: שלושה זרים על המגרש: זהבי זה אחד, רנאנטיניו זה שניים, והשלישי הוא קשר אחורי מברזיל בשם ג'וניור אורסו, שיחליף את גוסטב סוונסון. בן חיים לא ישחק הרבה גם אם הקבוצה הסינית הייתה יכולה לשלם למכבי תל אביב בפעם השנייה, אחרי זהבי, סכום לא שגרתי מבחינתה.

על הפרק עומדת כרגע הצעה שהגיעה למכבי תל אביב, לקליטתו של בן חיים כבר בחלון ההעברות הנוכחי, ועומדת על דמי העברה של 4 מיליון יורו ושכר של 800 אלף יורו בעונה לשחקן. ההצעה מגיעה מליגה בכירה באירופה, מקבוצה שתשחק בעונה הבאה כמעט בוודאות בליגת האלופות, ושרוצה גם לזכות באליפות עוד העונה. בין אם מדובר בספרטק מוסקבה, טוטנהאם, או לייפציג - הכל אפשרי למרות שאלו שמות להמחשה בלבד - עדיין מדובר בהצעה הטובה ביותר שהוגשה למכבי תל אביב על בן חיים. בינתיים היא מסרבת לשחרר אותו, אבל המו"מ עוד חי. ברור גם שהקבוצה יודעת כי בקיץ היא תצטרך לשלם פחות, אבל הרצון שלה בבן חיים הוא מיידי. בסביבת בן חיים מדגישים: "לא בטוח שלא כדאי להם לחטוף את זה, כי לא בטוח שתהיה הצעה טובה יותר בעתיד". בן חיים אגב, יסיים את חוזהו במכבי תל אביב בקיץ 2019.

יכול להיות שבסוף זו כן תהיה עונת החיים של בן חיים, ובסיומה הוא יעניק ראיונות מתוקשרים, וימריא לחוזה החלומות שלו באירופה הקלאסית - ובטח שלא הדרבי הערב מול שרידי הפועל תל אביב, עם או בלי מדוניאנין, ייתן לנו אינדיקציה לכך - מה שבטוח שהמשפט שאמר עליו ניצן שירזי המנוח, לפני 9 שנים, כשבן חיים היה רק בן 19, תמיד יהדהד: "הוא מסוג השחקנים שלוקחים את התפקיד שלהם קדימה. טל בנין, כשחקן, לקח את תפקיד הקשר האחורי קדימה, בן חיים יהפוך את תפקיד שחקן הכנף לכזה שבו השחקן ייתן 12 עד 15 גולים בעונה".

שחקן מכבי תל אביב טל בן חיים החלוץ מאוכזב. ברני ארדוב
מכבי תל אביב תתחרט אם לא תמכור אותו עכשיו? טל בן חיים/ברני ארדוב

לחצו על התחל והמרו על התוצאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully