וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיו אריה על בית"ר ירושלים: "כרגע אין לנו פתרונות"

15.1.2017 / 14:00

החריקות ביכולת ("לא מצליחים להתרומם"), שגרת הקללות בימי שישי ("גומר את האימון"), הצעירים במכבי תל אביב ("אפשר יותר") וסוגיית המאמן הזר ("המערכת בשלה לזה"). זיו אריה, עוזר מאמן בית"ר ומי שמונה לדילה גורי הגיאורגית מדבר: "רוצה לחזור למכבי כמאמן ראשי". ראיון

יוסי ציפקיס

בווידאו: זיו אריה במסע"ת של בית"ר לפני מכבי תל אביב

בגיל 45 זיו אריה יהיה בפעם ראשונה בקריירה מאמן ראשי בקבוצת בוגרים. עוזר מאמן בית"ר ירושלים בעונה הנוכחית ומי ששימש כמאמן קבוצת הנוער והסקאוט של מכבי תל אביב במשך שלוש שנים עד לקיץ האחרון, עובר לאמן בקבוצת דילה גורי מגיאורגיה, מועדון בבעלות אנשי עסקים ישראלים. כמה שעות לפני שהוא טס, אריה מספר על החוויה הראשונה בבוגרים עם רן בן שמעון בבית"ר ירושלים, ההשקפה שלו על השתלבות שחקנים צעירים במכבי תל אביב וגם עונה על שאלת מיליון הדולר: האם הגיע הזמן למאמן ישראלי בממלכת גולדהאר?

אריה מספר על ההחלטה לעבור לגיאורגיה: "נמצאים שם גם אריאל אברם שמכיר אותי ממכבי וגם אבי ציוני נציג הבעלים. הם בונים פרוייקט חדש, נוצרה איזושהי בעיה של מאמן ועקב זה שהמועדון הולך לבנייה מחדש והמטרה להפעיל קבוצה צעירה שהמטרה שלה להשביח שחקנים ולמכור אותם בעתיד, זה פרוייקט שדיבר אליי. אי אפשר שלא תהיה בסיטואציה כזאת התלבטות, גם אם אברמוביץ' היה מגיש הצעה, קשה מאוד לעזוב את האישה והילדים, אף פעם אי אפשר להיות שלם בהחלטות כאלה. מבחינה מקצועית גם לא היה פשוט ולא ישר אמרתי כן, כי היה לי טוב בבית"ר ולמדתי הרבה. התלבטתי אבל החלטתי ללכת על זה. יש גם שדרוג כלכלי לא רע, אבל לא כזה שמצדיק מעבר. היו במהלך השנה הצעות להיות מאמן ראשי בלאומית, אבל אני אחד שחשובה לו סביבת העבודה ולעשות את מה שאני מאמין בו".

עוד בנושא:

20:15, ספורט 1: בית"ר ירושלים מארחת את הפועל חיפה
ישראל זגורי חתם בבית"ר עד תום העונה עם אופציה לעונה נוספת
אלי טביב עשוי להעביר את זכויות הניהול של בית"ר לאלי אוחנה

עוזר מאמן בית"ר ירושלים זיו אריה. יוסי ציפקיס
היו גם הצעות מהלאומית. זיו אריה/יוסי ציפקיס
"קיבלתי בקיץ את ההחלטה במודע להיכנס לג'ונגל של כדורגל בוגרים. יכולתי להישאר בתפקיד אחר במכבי, אבל במכבי יש תקרת זכוכית. זה מועדון ענק שהייתי רוצה לחזור אליו כמאמן ראשי, אבל ברור שצריך לצאת ולחזור אם רוצים לקבל שם תפקיד בכיר"

מה אתה יודע על הקבוצה והליגה הגיאורגית בכלל?

"לא יודע הרבה. אני יותר עסוק בלהכין הכל לטיסה ולהתחיל ללמוד את העניינים. זאת קבוצה מהמובילות במדינה, היא עשתה אליפות והגיע לשלב האחרון לפני הבתים באירופה. המועדון קרס והבעלים ברחו בעור שיניהם. מנסים לבנות מחדש גם בקטע המקצועי, טקטי, מערך גופני. יש שם את גיורגי דרסיליה שהוא יועץ לבעלים, אני מאמין שאיעזר בו לא מעט, אני אצטרך להיעזר שם בכל מי שאוכל".

איך היה המעבר מנוער לבוגרים, ועוד ישירות לבית"ר?

"קיבלתי בקיץ את ההחלטה במודע להיכנס לג'ונגל של כדורגל בוגרים. יכולתי להישאר בתפקיד אחר במכבי, אבל במכבי יש תקרת זכוכית. זה מועדון ענק שהייתי רוצה לחזור אליו כמאמן ראשי, אבל ברור שצריך לצאת ולחזור אם רוצים לקבל שם תפקיד בכיר. כיום מעדיפים צוותים זרים ואם יבוא ישראלי זה אחד שעשה משהו ולא בחור צעיר. יצאתי וקיבלתי בבית"ר המון, מה שרציתי ללמוד ולקבל. החיסרון שלי כמאמן זה שלא הייתי שחקן ברמות הגבוהות ולא הייתי בקיא בכל נושא חדר הלבשה, תקשורת, בעלים, אגו של שחקנים ,לחצים, קהל, קיבלתי את מה שרציתי. קיבלתי בכמה חודשים בית ספר של שלוש שנים ויותר. ברמה המקצועית של האימונים קיבלתי הרבה חיזוקים לדברים שעשיתי בנוער, אבל מבחינת היומיום עם הלחצים זה שמיים וארץ".

איך היה לראות את הרעש התקשורתי סביב בית"ר?

"אני באתי מנוער ולא ידעתי בדיוק למה לצפות. היו מצבים שאתה לא מבין איפה הקשר למציאות. היה את הקטע בזמנו עם הייסטר וסאבו, שחקנים יצאו מהאימון ולא הבינו מה קרה, איך יש כותרות, עיתונאים, דברים שבכל קבוצה נורמלית לא מקבלים פיסקה ובבית"ר עוד לא יוצאים מבית וגן וזה בכותרות של כל האתרים וכולם מדברים על זה בכל תכנית. צריך לנטרל את הרעשים האלה ולא להילחם בהם, כי אין לזה סיכוי".

שחקן בית"ר ירושלים, מרסל הייסטר. סוכנות ג'יני
השחקנים לא הבינו מה קרה. הייסטר/סוכנות ג'יני
"תחילת העונה הנוכחית באירופה הפכה אותנו לפייבוריטים וקבוצה שצריכה להיות דומיננטית ולא מצאנו לזה פתרונות, לא ברמה הטקטית ולא ברמת האיכות. אנחנו מתקשים מול צפיפות. למדתי מהעבר שאסור להשליך מקבוצה לקבוצה. כרגע אין לנו פתרונות"

בוא נתחיל מהסוף - המשחק באשקלון. מקצועית זאת הייתה קטסטרופה, הזכיר את המשחק נגד הפועל חיפה בחוץ.

"מסכים. הגענו לאשקלון מאוד רכים, זה בהחלט הזכיר את המשחק מול הפועל חיפה וגם את זה באשדוד. אנחנו רואים טוב מאוד את הליגה, חוץ מבאר שבע וקצת מכבי - רוב הקבוצות שוות וזה עוד יותר מתסכל. אנחנו כל כך רוצים את המומנטום של כמה ניצחונות וזה לא הולך, אנחנו דופקים את הראש בקיר וזה לא הולך. קח שתי נקודות באשקלון, שתי נקודות מול בני יהודה ועוד נקודה אפילו מול סכנין ותראה איפה אנחנו. אנחנו לא מצליחים להתרומם מבחינת התוצאות. מכבי פתח תקוה וקרית שמונה לא יותר טובות, אבל מכבי פתח תקוה יודעת לייצר מומנטומים שאנחנו לא".

אחת הביקורות היא שניסיתם לשחק כדורגל יומרני מדי, הקבוצה של שנה שעברה שיחקה פשוט - לחצה, חטפה כדורים ועפה למעלה, אתם עם קבוצה פחות טובה ניסיתם להניע כדור ולהיות דומיננטים וכך למעשה הכל התפרק.

"בתור סקאוט של מכבי תל אביב ראיתי את בית"ר בעונה שעברה וזה מתחלק מבחינתי לשניים. החצי הראשון של העונה היה על עומר אצילי ולאחר מכן התחברו איינבינדר, קלטינס ורוקאביציה, כשבית"ר שיחקה סוג של אנדרדוג. תחילת העונה הנוכחית באירופה הפכה אותנו לפייבוריטים וקבוצה שצריכה להיות דומיננטית ולא מצאנו לזה פתרונות, לא ברמה הטקטית ולא ברמת האיכות. אנחנו מתקשים מול צפיפות. למדתי מהעבר שלהשליך מקבוצה לקבוצה אסור, הלך אצילי בא עידן ורד, הלך רוקאביציה בא אודל. כרגע אין לנו פתרונות. היינו צריכים להיות עם יותר נקודות ותוצאות יותר טובות, אף פעם לא שמעתי את רן מייצר מציאות אחרת".

אמרת אנדרדוג. זה מה שבית"ר הנוכחית שווה. הקבוצה נחלשה וניסיתם ולעשות מהקבוצה משהו אחר. פירקתם את שלישיית הקישור וחיפשתם משהו שאין לקבוצה להציע.

"זה מחזיר אותי לעבר. היו לי הרבה התלבטויות עם מכבי בנוער, כי היו מצופפים נגדו והיו אומרים לי אל תלחץ. תניע ותיקח סיכונים. אם היינו מחכים מאחורה הפועל חיפה או אשקלון היו יוזמות נגדנו? זה יהיה משחק קשה לצפייה ואנחנו מחפשים פתרונות"

אפשר למצוא פתרונות ללא רכש?

"זה שילוב. צריך למצוא גם בסגל הזה פתרונות וכמובן שצריך שחקנים שוברי שוויון. חן עזרא? ברמה המקצועית הוא יכול לעזור לבית"ר עם מהירות ואחד על אחד, אבל אלה דברים של מו"מ. אגב, יש לנו שחקנים כמו בריהון שיכולים בעתיד לעשות את זה, אבל הם עדיין לא בשלים".

במצב הנוכחי, בית"ר יכולה לסמן כרטיס לאירופה כיעד?

"על פניו, לפי התוצאות, אתה אומר לעצמך שכרטיס לאירופה זה חצוף. מצד שני אם יגיע מומנטום אז הכל יכול לקרות".

כמה קשה היה בבית וגן בימי שישי?

"לא פשוט, לפעמים זה קשה יותר מיציע שלם שצועק. לי באופן אישי, כאיש כדורגל שכל אימון חשוב לו, זה שיגע אותי, כי זה הורס את האימון. זה לרוב אימונים לקראת משחק והשחקנים לא איתך. אתה מעביר את האימון לכזה שהוא ללא מטרה, בעיטות לשער ודברים אחרים כי פשוט הלך האימון. כמה אוהדים בודדים על רקע הפסטורליה של בית וגן זה עוד יותר קשה וזה פשוט גומר את האימון, וזה בדרך כלל אימון חשוב מאוד לקראת משחק עם הדרכה וחשיבה".

אוהדי בית"ר ירושלים. יותם רונן
קשה יותר מיציע שלם שצועק. אוהדי בית"ר/יותם רונן
"שון גולדברג שחקן נהדר. למה הוא לא במכבי? מישהו מחליט לגבי זה וחושב שהוא עדיין לא מספיק בשל. אני מכיר את התפיסה של ג'ורדי, הוא לא מוחק אותם, הוא עוקב אחריהם וחושב שכרגע הם לא בשלים למה שרוצים"

בוא נדבר על מכבי תל אביב בוגרים. לאחר עזיבת ערן זהבי ישנה ירידה גדולה ברמת הקבוצה. כאחד שעברו דרכו הרבה כשרונות, אתה לא מרגיש שיש הרבה יותר מקום לשחקנים תוצרת בית.

"אני מאוד מאמין בצעירים. יכול להיות שעוד כמה שנים, עם ניסיון בבוגרים, אני אגיד לך אחרת, אבל גם בבית"ר ישר דחפתי כמה מהנוער שיתאמנו איתנו קבוע ואם המצב היה יותר טוב אולי גם היו משחקים. גם במכבי חשבתי אחרת הרבה פעמים, אבל יש מדיניות. אפשר לראות את מתן חזוז, צ'יבוטה, יונתן כהן, שחקנים שאולי לא יכולים להעמיס את מכבי על הכתפיים ולקחת אותה לצ'מפיונס, אך בהחלט יכולים להיות חלק מסגל ולהשתלב. אני לא חושב שהמערכת לא מאמינה בהם, אני חושב שג'ורדי צודק שהפער בין גיל 19 לבין מה שצריך במכבי גדול מדי וצריך ליגת ביניים. ולכן המעבר לפרוייקט של בית"ר ת"א/רמלה הוא לא רע. אגב, אני גם חושב שאפשר לזרוק חלק מהם ישר, אבל שוב, זה עניין של מדיניות".

שון גולדברג לא יכול להיות אחד משני מגנים שמאליים? חוזז ויונתן לא יכולים להיות דרג ב' בעונה כזאת?

"שון גולדברג שחקן נהדר. למה הוא לא במכבי? מישהו מחליט לגבי זה וחושב שהוא עדיין לא מספיק בשל. אני מכיר את התפיסה של ג'ורדי, הוא לא מוחק אותם, הוא עוקב אחריהם וחושב שכרגע הם לא בשלים למה שרוצים. מה עדיף? שיהיו במקומות אחרים ואחרי זה יגיעו, או כמו שבמכבי חיפה שבינואר הכל מתפרק, זורקים את כל הצעירים להרכב ואחרי זה בקיץ זורקים אותם לחפש קבוצה? לפחות במכבי מנסים לשלב אותם לאט לאט. אני חושב שהמבחן של מכבי הוא עם הפרוייקט של רמלה. אם אחרי שנתיים-שלוש שחקנים כמו יונתן כהן ומתן חוזז יקבלו את הצ'אנס. תמיד הייתי אומר לשחקני נוער שמסתכלים על כל הרכש שמגיע שאם הם יהיו טובים הם ישחקו לפניהם. אפשר לראות את דור פרץ ואליאל פרץ".

שחקן בני יהודה שון גולדברג. מגד גוזני
למה הוא לא במכבי תל אביב? שון גולדברג/מגד גוזני
"יש מאמנים ישראלים שיכולים לעשות לא פחות טוב. כל המנגנון במכבי כבר מובנה, כך שלמאמן ישראלי יהיה היום קל יותר להשתלב. מכבי בשלה לכך"

מכבי תל אביב ומכבי חיפה משקיעות מדי שנה משהו כמו 15 מיליון שקל בנוער. זה משתלם?

"היית פעם במתחם של צ'לסי? אתה יודע כמה אנשים יש שם במחלקת נוער? שיחקנו נגדם בליגת האלופות לנוער ולא יכולנו לראות את הכדור. כמעט כולם שם הולכים להולנד, לספרד. זה כמו לשלוח את הילד לאוניברסיטה הכי טובה. במכבי פתח תקוה מגדלים את השחקנים כדי למכור אותם, במכבי תל אביב ומכבי חיפה הולכים על תארים. מסכים שצריך לשלב יותר וצריך למצוא את האיזון. אם אתה מעלה כל של שנה שניים-שלושה, או מוכר עוד שניים שלושה אז זה לא רע. מה עדיף? להוריד את ההשקעה למינימום ורק לקנות צעירים מבחוץ? צריך להראות להם יותר אופק אבל זה לא פשוט, כל עוד מכבי של גולדהאר תכוון לתארים היא לא תוכל להתבסס על שחקני בית צערים. הפיתרון צריך לבוא מההתאחדות עם הליגה עד גיל 21. אנחנו המקום היחידי באירופה שחקנים בני 19 קופצים לשחק עם בני 30 בליגת האלופות".

כאחד שהיה בפנים. שאלת השאלות-מאמן זר או ישראלי למכבי?

"אין ספק שג'ורדי הביא לפה משהו אחר. אחרים מחקים אותו ברמת מקצוענות. אני חושב שתמיד ליד צוות זר צריך להיות ישראלי מסומן מתוך מכבי, שבעתיד יוכל להמשיך את הדרך. אני חושב שאחרי שכבר עשו את המהפכה, יש מאמנים ישראלים שיכולים לעשות לא פחות טוב. בנו שם מערכת פיזיולוגית עם חואן וכל המנגנון כבר מובנה. כך שלמאמן ישראלי יהיה היום קל יותר להשתלב. מכבי בשלה לכך. באר שבע זאת ההוכחה שגם עם ישראלי אפשר לעשות את זה".

זיו אריה, מאמן מכבי תל אביב נוער. מגד גוזני
מסכים עם ג'ורדי. זיו אריה במכבי תל אביב/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully