וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכש השקט בפרמיירליג: דרכו של רגנאר קלבאן לחלום במדי ליברפול

1.1.2017 / 14:30

פטר בוס גילה אותו, לואי ואן חאל מצא עבורו את התפקיד האידיאלי, ויורגן קלופ העריץ אותו מזמן. הבלוג של יוכין עם סיפורו של רגנאר קלבאן, המציאה המופלאה של המייטי רדס, שמזכיר לאוהדים את סמי הופיה ומוכיח לכדורגלנים האלמונים ביבשת שחלומות יכולים להתגשם

רגנאר קלבאן שחקן ליברפול חוגג. GettyImages
ההפתעה של העונה. רגנאר קלבאן/GettyImages

לקראת סיום המחצית הראשונה במשחק הגדול בין ליברפול למנצ'סטר סיטי אתמול (שבת), חשב קווין דה בראונה שהוא מקבל סוף סוף הזדמנות. הכוכב הבלגי עבר את רגנאר קלבאן וסידר לעצמו מצב בעיטה, אבל הבלם האסטוני התאושש בזמן וחסם אותו בכל זאת. הכדור פגע בו ויצא החוצה, וסיטי נותרה מתוסכלת. למעשה, הקבוצה של פפ גווארדיולה הצליחה לשלוח שני כדורים חלשים בלבד למסגרת של סימון מיניולה, וההגנה של האדומים היא שדאגה לניצחון 0:1.

במשחק קרוב לשלמות, חיסלו קלבאן ודיאן לוברן את סרחיו אגוארו שכלל לא הורגש. לפני שבועיים, עשה האסטוני עבודה דומה על רומלו לוקאקו ב-0:1 בדרבי מול אברטון בגודיסון פארק. בקרב זה הוא ניצח בכל המאבקים על הכדור. למעשה, מאז נכנס קלבאן להרכב במקומו של ג'ואל מאטיפ הפצוע, ניצחה ליברפול בארבעה משחקים ברציפות תוך שהיא סופגת שער אחד בלבד. מעטים מאוד הבחינו ברכש הכי שקט שביצע יורגן קלופ בקיץ, כאשר הבלם בן ה-30 הגיע מוגסבורג תמורת כ-5 מיליון יורו, אך כעת האוהדים באנפילד מאושרים עד הגג. קלבאן התברר כמציאה מופלאה, והחלום הגדול שלו הפך למציאות, גם אם השאיפה המקורית היתה לשחק בקבוצה אחרת.

עוד בנושא

ניצחון רביעי ברציפות: ויינאלדום נתן לליברפול 0:1 על מנצ'סטר סיטי
קלופ חגג: "לא זוכר מצבים של סיטי". גווארדיולה עוד מאמין
ניצחון 13 ברציפות לצ'לסי: "מרגישים שאי אפשר לנצח אותנו"

רגנאר קלבאן שחקן ליברפול עם יורגן קלופ. GettyImages
דורטמונד שלו תמיד התקשתה מולו. יורגן קלופ עם רגנאר קלבאן/GettyImages

ליברפול רוצה אותי? לא מאמין

קלבאן אוהד מילדות את ארסנל ולפני שנתיים, כאשר אוגסבורג נהנתה מעונה נהדרת בגרמניה, הצהיר: "אם ארסן ונגר יתקשר, ארוץ אליו מיד". הצרפתי לא יצר קשר, ואולי חבל שכך מבחינת התותחנים. לעומתו, קלופ תמיד היה מודע לאיכויות של האסטוני, כי לדורטמונד שלו מעולם לא היו חיים קלים מולו. "כעסתי על עצמי כאשר ראיתי לראשונה את קלבאן במדי אוגסבורג ב-2012, כי הם איתרו שחקן טוב שלא הייתי מודע לקיומו. לא היינו זקוקים לבלמים בבורוסיה אז, ולכן לא ניסינו להחתימו, אבל הפתיע אותי שהוא נשאר בקבוצה עונה אחרי עונה. כאשר הגעתי לליברפול, ניתחתי את המצב והבנתי מה אני רוצה לשנות, האופציה של קלבאן עלתה על השולחן באופן מיידי. זו היתה החלטה קלה. לא היה צריך לשכנע אותי", הסביר הגרמני את המהלך.

את קלבאן דווקא היה צריך לשכנע שההצעה אמיתית. בעודו נופש במולדתו בתחילת הקיץ, הוא נדהם לקבל מסרון ממנג'ר ליברפול. זה היה מעבר לציפיותיו האופטימיות ביותר. הבלם היה בטוח שמדובר במתיחה של אחד מחבריו, והוא השיב: "אני לא מאמין לך. תשלח הוכחה". אז קלופ פשוט שלח את הסלפי, מחויך מאוזן לאוזן כהרגלו. קלבאן כמעט נפל מהכיסא. "במשך 22 שנה חלמתי להגיע לפרמיירליג, לא משנה לאיזו קבוצה. ואז, לפתע, אני מבוקש באחד המועדונים הגדולים ביותר בעולם. אמרתי לקלופ מיד ששום אפשרות אחרת לא מעניינת אותי". אם היה צריך לרוץ מאסטוניה ברגל ולחצות את תעלת למאנש בשחיה, הוא לא היה מהסס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רגנאר קלבאן שחקן ליברפול מול סולימאן דוקורה שחקן לידס. GettyImages
"אמרתי לקלופ מיד ששום אפשרות אחרת לא מעניינת אותי". רגנאר קלבאן/GettyImages

בוס היה הבוס הראשון

וכך, קיבל סיפור חייו של קלבאן תפנית חדה ומדהימה, והוא הפך לשחקן האסטוני היקר ביותר אי פעם. מי היה מאמין שזה יתאפשר אחרי שהוא נכשל במבחנים בסנדרלנד כקשר צעיר אי שם בתחילת המילניום? הוא היה ידוע אז במולדתו כבנו של דזינטאר קלבאן, קשר נבחרת מצליח יחסית בשנות ה-90', אבל נתפס כפחות מוכשר בהשוואה אליו, למרות שערך הופעת הבכורה במדים הלאומיים לפני יום הולדתו ה-18. הוא קיבל פרסום מסוים באסטוניה בזכות הזוגיות עם זמרת מקומית נוצצת מלהקה ששאבה את השראתה מספייס גירלז, ואף כונה בשל כך בקהאם האסטוני, אך לא נתפס כעילוי על הדשא. זו לא היתה הפתעה מרעישה כאשר המעבר לוולרנגה הנורבגית התברר כפיאסקו, והכדורגל בכל מקרה אינו הספורט הפופולרי ביותר באסטוניה. אבל אז הגיע פטר בוס.

בהולנד אוהבים מאוד לבצע מעקב אחרי כישרונות בסקנדינביה, ואסטוניה לא רחוקה משם. לא פלא, אם כך, שקלבאן היה בזמנו אפילו על הכוונת של איאקס, אבל העניין הרציני ביותר היה מצד הראקלס אלמלו של בוס. המאמן רצה את האסטוני בקבוצתו עוד ב-2004, אבל היא שיחקה אז בליגה השניה ולא היתה לה אפשרות כלכלית להחתימו. כאשר העלה בוס את אלמלו לליגה הבכירה ב-2005, הוא החתים מיד את השחקן שכבר עבר הסבה ממרכז המגרש לאגף. כאשר חתם בהראקלס, הגדיר את עצמו קלבאן כ"מגן שמאלי עם נטיות התקפיות", בעוד סוכנו טען שזו הקבוצה המושלמת עבורו. ואכן, בוס קידם אותו בעונה היחידה שלהם ביחד, לפני שהמאמן עזב לטובת משרת המאמן הטכני של פיינורד. גם מחליפיו האמינו באסטוני, שהשתדרג לשחקן מבטיח ברמת הליגה ההולנדית. אפילו לואי ואן חאל שם עליו עין.

מאמן מכבי תל אביב פטר בוס. ברני ארדוב
ניצל את ההזדמנות הראשונה להחתים את קלבאן. פטר בוס/ברני ארדוב

המבחן המקורי של ואן חאל

המפגש של קלבאן עם המאמן המפורסם בינואר 2009 היה מעט מוזר. ואן חאל עבד אז באלקמאר שדהרה בפסגת הליגה בדרך לאליפות, והיה זקוק לחיזוק הגנתי. הוא זימן את האסטוני למשרדו, העמיד אותו ליד הלוח, נתן לו טוש וביקש להסביר כיצד משחקת אלקמאר מבחינה טקטית. קלבאן עבר את המבחן המקורי בהצטיינות והוחתם. הוא נזרק מיד למים העמוקים והיווה בורג חשוב בזכיה בתואר, אבל ואן חאל הבין תוך שבועות ספורים שהאסטוני מתופקד בעמדה הלא נכונה והסיט אותו למרכז ההגנה. כך עבר קלבאן הסבה מקצועית נוספת בגיל 23.

בזכות הזכיה באליפות היה הבלם לאסטוני הראשון ששיחק בליגת האלופות, אולם היה זה לתשע דקות בודדות. עזיבתו של ואן חאל לבאיירן מינכן בקיץ 2009 פגעה משמעותית במעמדו של קלבאן באלקמאר, והוא בילה זמן לא מבוטל על הספסל. זו אחת הסיבות לכך שהמעבר לאאוגסבורג בקיץ 2012 הפתיע את כולם במולדתו. הוא הרי אפילו לא היה שחקן הרכב בנבחרת באותה תקופה. "אנשים היו סקפטיים מאוד לגבי סיכוייו להצליח בבונדסליגה. ציפינו שהוא ייכשל", אומר העיתונאי האסטוני אוט יארמלה. קלבאן הכריח את כולם לאכול את הכובע.

רנאן שחקן באטה בוריסוב מול רגנאר קלבאן שחקן אלקמאר. רויטרס
האסטוני הראשון ששיחק בליגת האלופות. רגנאר קלבאן, משמאל במדי אלקמאר/רויטרס

שקט, הוגן וטכני

מעטים בגרמניה שמעו את שמו כאשר אאוגסבורג הימרה עליו, אבל תוך זמן קצר הוא הוכיח את עצמו כבלם יציב, שקט ואיכותי. הוא הלך והשתדרג, קרא את המשחק טוב יותר, שיפר את עיתוי התיקולים, והמאמן מרקוס ויינצירל שיבח לא את את יכולתו המקצועית אלא גם את אופיו. "רגנאר הוא דמות חיובית מאוד מכל הבחינות", הוא אמר ונהנה ממנהיגותו. כאשר אאוגסבורג סיימה את הסיבוב הראשון בעונת 2012/13 כנועלת הטבלה, הצהיר האסטוני: "אוהדים רבים יחתמו עכשיו על המקום ה-16 שמוביל לפלייאוף, אבל אני משוכנע שאנחנו יכולים להינצל". אמר וקיים – אוגסבורג טיפסה למקום ה-15.

ב-2014 היא כבר היתה שמינית, ב-2015 דורגה באופן סנסציוני במקום החמישי והעפילה לליגה האירופית, שם נתנה בעונה שעברה פייט נפלא לליברפול של קלופ בפברואר, עם תיקו 0:0 בגרמניה והפסד 1:0 באנפילד. עבור קלופו, היה זה רק חיזוק להערכה העצומה שהוא רכש לבלם שמסוגל להנהיג את העורף. כי הרי קלבאן לא סתם בלם גבוה וחסון שיכול לתת פייט פיזי לכל חלוץ מרכזי. בזכות עברו כקשר ומגן, יש לו טכניקה לא רעה, והוא מסוגל לפתח התקפות מאחור במסירות מדודות. הוא הוגן להפליא, עם שמונה כרטיסים צהובים בלבד בארבע שנותיו בגרמניה – את עונת 2013/14 הוא סיים ללא אזהרות כלל. ויש לו גם נסיון עצום בזירה הבינלאומית עם 113 הופעות בנבחרת. אמנם זו רק אסטוניה, אבל גם לזה יש ערך מסוים.

רגנאר קלבאן במדי אוגסבורג. GettyImages
הרשים את קלופ. רגנאר קלבאן באוגסבורג/GettyImages

מה יהיה כשמאטיפ יחלים?

בקיצור, קלופ ממש לא הבין מדוע אף אחד לא קפץ על המציאה קודם לכן. הוא לא התרגש מגילו המתקדם של קלבאן שחגג יום הולדת 31 באוקטובר וטען: "יש לו עוד לפחות ארבע שנים בטופ". ההתחלה אולי לא היתה מזהירה, וליברפול ספגה חמישה שערים בשני המחזורים הראשונים עם קלבאן בהרכב, כאשר הוא הסתגל לקצב המהיר של הליגה האנגלית. האסטוני איבד את מקומו והמתין בסבלנות על הספסל. מאטיפ, שנחשב לרכש נוצץ הרבה יותר, וגם צעיר יותר, הרשים לצד דיאן לוברן, וזה אמור להיות צמד הבלמים של האדומים העונה. אלא שעכשיו תהיה לו בעיה כאשר יחלים. לקלופ לא יהיה קל לוותר על קלבאן ביכולת הנוכחית. מדובר בדילמה לא פשוטה.

וזה גם המסר של קלבאן לשחקנים אלמונים ממדינות קטנות – לפעמים החלומות הכמוסים ביותר מתגשמים כאשר אתה ממצה את הפוטנציאל שלך בזכות התמדה, מסירות ועבודה קשה. בנעוריו, ניסה קלבאן לחקות את זינדין זידאן, אך גילה במהרה שזה בלתי אפשרי. התאמת הציפיות למציאות היטיבה איתו, והוא עשה קריירה אדירה בסטנדרטים של כדורגלן אסטוני. הוא לא היה מתחרט על דבר לו היה נאלץ לפרוש באוגסבורג – אבל אז הגיע הסלפי של קלופ. עכשיו הוא מחסל את לוקאקו ואגוארו לארוחות ערב, ובאנפילד משווים אותו לסמי הופיה. מאות שחקנים יכולים לבקש את התסריט הזה מסנטה קלאוס לקראת השנה החדשה.

רומלו לוקאקו אברטון מול רגנאר קלבאן ליברפול. GettyImages
פתאום הוא מחסל את לוקאקו. רגנאר קלבאן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully