וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העושר הוא הפשע המושלם: קרלוס טבס נכנע לכסף הגדול של סין

30.12.2016 / 18:00

גם הרומנטיקן הגדול של הכדורגל הדרום אמריקאי, האיש שהבטיח ל-40 אלף איש ומראדונה אחד ש"כסף לא קונה אושר", גילה שיש לו מחיר. המספרים המדהימים, הדרמה בבית ומה זה אומר על מסי ורונאלדו. הכול על חוזה העתק של קרלוס טבס בשנגחאי שנואה

רויטרס

בווידאו: טקס ההצגה של קרלוס טבס עם חזרתו לבוקה ג'וניורס ביולי 2015

40 אלף איש ודייגו מראדונה אחד התכנסו באצטדיון בומבונרה ב-13 ביולי 2015. הסיבה: הבן האובד קרלוס טבס החליט במפתיע לעשות סוף לקריירה האירופית המצליחה שלו, כבר בגיל 31, ולחזור הביתה לבוקה ג'וניורס. אחרי שנישק את הדשא, הודה לקהל הנרגש וראה את השלט שתלה לכבודו מספר 10 האגדי ("תודה שחזרת הביתה קרליטוס") נשאל טבס בטקס ההצגה שלו האם היה מאושר בתקופות שלו באנגליה, איטליה וברזיל. התשובה הייתה נחרצת: "כסף לא קונה אושר".

כמה ימים לאחר מכן, הוא חזר על כך בראיון: "היום יש לי מיליונים בבנק, וזה לא גורם לי ליהנות בכל יום ראשון. לעומת זאת, לראות את אבא שלי חוגג ביציע - לזה אין מחיר". אוהדי בוקה התרגשו ואיתם רומנטיקני כדורגל בכל רחבי העולם.

קצת פחות משנה וחצי אחרי, טבס החליט לעבור לשנגחאי שנואה הסינית תמורת שכר עתק וגילה לכולם שכסף דווקא קונה אושר ואפילו למחזה של האבא החוגג ביציע יש מחיר. מחיר גבוה. הכי גבוה שמשולם בשנה אחת לספורטאי כלשהו ברחבי העולם.

עוד בנושא:

בעל השכר הגבוה בעולם: קרלוס טבס חתם רשמית בשנגחאי שנואה
לפני המעבר לסין: קרלוס טבס נפרד בדמעות מבוקה ג'וניורס
סוכנו של כריסטיאנו רונאלדו: "ריאל דחתה הצעה של 300 מיליון יורו מסין"
סין השיאים: הליגה הסינית שוברת שיאי העברות ומכניסה את אירופה ללחץ

תקציר: גוואנגז'ו - שנגחאי 0:0. קרלוס טבס שחקן שנגחאי שנואה. yuuhyr, אתר רשמי
ירוויח בשבוע יותר מרונאלדו ומסי גם יחד. קרלוס טבס במדי שנגחאי שנואה/אתר רשמי, yuuhyr

בחודש פברואר האחרון כבר החלו באירופה לדבר בדאגה על התופעה הסינית. הליגה מהמזרח שברה ארבעה שיאי העברות תוך שבועיים והכניסה את שוק השחקנים העולמי לטירוף מוחלט. כולם הבינו שזוהי רק ההתחלה, אבל אף אחד לא חשב שהקפיצה הבאה תהיה כל כך דרמטית. ובטח שלא האמינו שתבוא מכיוונו של טבס. הרי כך הוא נשמע ב-2010: "אני לא רוצה לשחק יותר, אני עייף מכדורגל. אני מדבר ברצינות. הכדורגל היום זה רק עניין של כסף ואני לא אוהב את זה. שחקנים לא מתעניינים יותר בהשגת תארים, הם רק רוצים כסף".

והנה, "אל אפאצ'ה" חתם על חוזה לשנתיים בשנגחאי שנואה, שסיימה רביעית את העונה בליגה הסינית ותשחק בפלייאוף ליגת האלופות של אסיה. בשנתיים הללו הוא צפוי להרוויח סכום צנוע של כ-80 מיליון דולר. שכרו השבועי יהיה גבוה יותר משכרם של כריסטיאנו רונאלדו וליאונל מסי גם יחד. יתרה מכך, הוא השאיר מאחור את לברון ג'יימס (שכר שנתי של 30.9 מיליון דולר) וכוכב הבייסבול קלייטון קרשאו (34.5 מיליון דולר) והפך כאמור לספורטאי בעל השכר השנתי הגבוה בעולם.

איך זה נראה במספרים? זו החלוקה המדויקת על פי "דיילי מייל" (מותאמת כמובן למטבע הבריטי):

1 ליש"ט לשנייה
60 ליש"ט לדקה
3,600 ליש"ט לשעה
88,000 ליש"ט ליממה
615,000 ליש"ט לשבוע
32,000,000 ליש"ט לשנה

מבחינת הסינים, שגם שילמו סכום העברה קטנטן של כ-10 מיליון דולר (כך לגרסת הארגנטינאים; באירופה מדברים על הרבה יותר) לבוקה ג'וניורס, זו עוד טיפה בים. לפי האסטרטגיה שלהם, זהו מסר לקראת ההמשך. כוכבי העל אמנם ממשיכים באירופה בינתיים, אבל הנה הצלחנו לשבות בקסמנו (בעזרת הצ'ק) את הכדורגלן היחיד שדחה את אנשי היבשת הישנה. ואם האיש שדיבר על הצורך העז שלו בתשוקה ובהנאה בכדורגל, הסכים לקפוץ לתקופה של שנתיים בשנגחאי, ודאי יהיו אחרים שישמחו לנפץ את השיא שלו. כמה זמן אתם חושבים שמסי, רונאלדו וניימאר יסכימו להישאר מאחור בדירוג המשתכרים? ההצהרה של ז'ורז'ה מנדש לגבי חוזה הענק שהוצע לפורטוגלי בסין לא הייתה מקרית. ובלי להתכוון כמובן, טבס סיבך לברצלונה את המשא ומתן הקבוע מול מסי על פתיחת החוזה. כך נראה שוק בסחרור.

קרלוס טבס באימון נבחרת ארגנטינה, מאחוריו ליאונל מסי. רויטרס
כמה זמן יסכים ליאונל מסי להישאר מאחור?/רויטרס

אז מה בכלל הוביל את טבס, שהצהיר כי יפרוש בבוקה ג'וניורס בתום החוזה בן שלוש השנים, להפר את ההבטחה ולעזוב באמצע הדרך? הוא הכשיר את הקרקע לכך עוד לפני הסופרקלאסיקו, אז הודיע כי ישקול עזיבה או אפילו פרישה. החלוץ, אוהד הבוסטרוס מיום היוולדו, הסביר שהוא לא מוצא שלווה בבואנוס איירס ולוקח כל הפסד ללב. הוא לא הצליח ליהנות כמו בצעירותו. "מחוץ לארגנטינה זה שונה", אמר. "אם אני מפסיד משחק, אני עדיין יכול לקחת את הבנות שלי לבית הספר ולחיות בצורה נורמלית. כאן הכול סביב בוקה קשה. אני שמח, אני לא זקוק לכלום ונמצא בקבוצה הטובה בעולם, אבל כשאני מפסיד אני הולך הביתה עצוב ולא יכול לשנות את זה. קשה לחיות כך, אני בקושי יכול לצאת מהבית".

רבים בארגנטינה גילו הבנה כלפי מצבו של טבס. בסקר גדול שערך אתר "אולה", כ-60 אחוזים מהמשיבים תמכו בהחלטת השחקן להיענות להצעה הכספית שתסדר אותו ואת הדורות הבאים של המשפחה. "אני מבין אותו כי זה קורה לכולנו עם החזרה לארגנטינה", הזדהה אנדרס ד'אלסנדרו, היריב מריבר פלייט שבחר לעומתו לחזור לאינטרנסיונל הברזילאית כדי לסייע לה לשוב לליגה הבכירה. "זה שונה מהחיים בחוץ, יש קיצוניות והרבה חוסר כבוד. למה זה חטא לצאת ולשחק במקום אחר שמאפשר לך לעזור בצורה כזו למשפחה ולחברים שלך? הוא נתן הכול לבוקה וחש צורך להמשיך הלאה".

גם מאמן הנבחרת אדגרדו באוסה ניסה להרגיע מהכיוון שלו והבהיר כי "אם טבס ישמור על הרמה שלו בסין, הוא יהיה חלק מהסגל של ארגנטינה", אבל מראדונה למשל יודע שקשה לעקוב ברצינות אחר הכדורגל במזרח הרחוק. "הבעיה היא שבוקה מפסידה אותו וגם לנבחרת יהיה קשה לשמור עליו", אמר כוכב העבר. "מדי פעם מראים גולים מוזרים משם, אבל באוסה לא יוכל לעקוב ברצינות. ככדורגלן זה נראה לי פנטסטי, אבל כאוהד בוקה אני עצוב שטבס הולך. מעטים השחקנים שמקבלים הצעה כזו, זה סכום מפתה וצריך לזכור שהוא ויתר על הרבה כסף באירופה כדי לחזור לארגנטינה. אני מבין אותו".

דייגו מראדונה בטקס קבלת פנים של קרלוס טבס, בוקה ג'וניורס. AP
השלט של דייגו מראדונה עם חזרתו של קרלוס טבס ביולי 2015/AP

צריך לזכור שטבס חזר לארגנטינה, בין היתר, כדי להיות האליל הגדול ביותר של בוקה. יותר ממראדונה, יותר מחואן ריקלמה, יותר ממרטין פאלרמו. הפרת ההבטחה הזו, גם אם התקבלה בסך הכול בפתיחות והבנה מפתיעה, משאירה אותו מעט מאחוריהם. הופעת הפרידה במשחק מול קולון סנטה פה אמנם הייתה מרגשת כמעט כמו טקס ההצגה ביולי 2015 - טבס שוב הניף ידיים לעבר היציעים, התגאה בסמל החולצה ומירר בבכי בסיום ערב בו כבש ובישל - אבל לא מעט אוהדים שהתחננו לראותו ממשיך למרות הכול והאמינו כי יעמוד בפיתוי למען האהבה, חשו את הסכין בגב.

"טבס הוא בוקה ובוקה היא טבס", שרו האוהדים. זה תיאור מדויק של מצב הקבוצה בשנה וחצי האחרונות. "טבס בלתי ניתן להחלפה", כתב ב"קלארין" העיתונאי פאבלו רמון. "מאז חזרתו, הקבוצה נהנתה וסבלה על פי הקצב שלו. הוא הוביל לזכייה באליפות ובגביע עם רודולפו ארואבארנה ב-2015 ואז הגיעה הנפילה אחרי שלא הייתה לו מנוחה. ב-34 המשחקים ששיחק בליגה, בוקה צברה 2.1 נקודות בממוצע למשחק וכבשה 1.8 שערים. ב-10 משחקים בלעדיו היו לה נקודה אחת ו-1.2 שערים בממוצע".

המשך השיר היה: "והוא לא עוזב". זה כבר הרבה פחות מדויק, אבל עדיין לא אבוד לגמרי. גם לבוקה ג'וניורס היה אינטרס לשלוח את טבס לסין. מלבד המזומנים שקיבל מועדון הפאר הארגנטינאי, יש כאן הזדמנות לפתח קשרים אסטרטגיים לעתיד, ובעוד שנתיים לנסות להחזיר את טבס. "גם כשהיה ביובנטוס אמרו שזה בלתי אפשרי להביא אותו", הזכיר נשיא המועדון דניאל אנג'ליסי. "כאוהד ונשיא רציתי שיישאר, אבל כשהסתכלתי על המספרים הבנתי שזה חסר סיכוי".

אוהד בוקה ג'וניורס מתחנן בפני קרלוס טבס להישאר. GettyImages
האוהדים התחננו שיישאר. קרלוס טבס במשחק הפרידה/GettyImages

את סוף השבוע שעבר העביר טבס באורוגוואי, שם נערך במשך שלושה ימים טקס החתונה שלו עם ונסה, בת הזוג שלו מאז גיל 13 (שנשארה איתו למרות בגידה מתוקשרת). בזמן ששהה במדינה השכנה - עם או בלי קשר לעסקה עם הסינים - ביתו של החלוץ נפרץ וכל תכולתו רוקנה. זה לא מנע מטבס להשאיר את הנושא לטיפולם של אנשיו ולהמשיך לירח דבש במקסיקו, לפני שיצאה ההודעה הרשמית על המעבר לסין.

את הבכורה בקבוצתו החדשה אמור טבס לערוך בכלל על אדמת אוסטרליה, בפלייאוף של מוקדמות ליגת האלופות האסייתית מול בריסביין ב-8 בפברואר. לאחר מכן יספור את השטרות במשך שנתיים בשנגחאי - "המקום הכי קל עבור זרים כדי להתאקלם בסין", על פי מאמנו החדש גוסטבו פוייט - ובמהלך הזמן הזה אולי יחשוב מדי פעם על ההבטחה שהפר וגם על זו שלבטח יקיים אחרי ששעון החול הסיני יפיל את הסנט האחרון.

"אפרוש רק כאן - בבוקה ג'וניורס", הצהיר טבס באותו טקס חזרה ביולי 2015. זה עוד יקרה כנראה, רק באיחור קל של 80 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully